Майстер-клас
«Методичний вернісаж»
(прийоми і форми роботи у 6 класі на уроках географії)
учителя географії
Криворізької спеціалізованої школи І – ІІІ ступенів № 71
Сєдих Марини Анатоліївни(слайд 1)
(слайд 2)Навчання — найкраща у світі гра й розвага. Усі діти народжуються з таким переконанням і живуть із ним, поки ми не вдовбимо їм у голову, що це важка й неприємна праця. Тільки деякі діти все ще залишаються на своїх позиціях, маючи тверде переконання, що навчання приносить радість, що це чи не єдина гра, в яку варто бавитись. Ми знаємо, як називати цих дітей. Це генії.
Джаннетт Вос, американський педагог
Як викликати інтерес до уроку, до конкретної теми? Надійним засобом є пізнавальний інтерес, який можна сформувати з допомогою певних ме-тодичних прийомів. Вашій увазі хочу представити дякі з тих,які я використовую на своїх уроках в 6 класі.
(слайд 3)Під час вивчення розділу І «Розвиток географічних знань про Землю» застосовую наступні прийоми:
(слайд 4) «Впізнай мене». Учитель описує дослідника,не називаючи його, учні мають його впізнати.
Наприклад:
1.Давньогрецький математик і філософ, який склав першу карту світу.
2.Німецький географ і мандрівник, який першим виготовив глобус Землі.
3.Італійський купець, мандрівник, який першим із європейців описав Китай.
4.Португальський мореплавець, який здійснив плавання до південного краю Африки і дав назву південному мису – мис Доброї Надії.
5.Португальський мореплавець, який відкрив шлях до Індії.
6.Голландський мореплавець, який першим ступив на землю Австралії
7.Мореплавець, який випадково відкрив Америку.
8.На честь цього флорентійського дослідника частина світу була названа Америкою.
(слайд 5)Вікторина «Хто автор цих слів?»
Наприклад:
(слайд 6) «Третій зайвий».
Поясніть, хто з мандрівників чи дослідників у переліку зайвий. Чому?
Наприклад:
(слайд 7)На уроках вивчення нового матеріалу або при закріпленні пройденого матеріалу можна використовувати: мультимедійні енциклопедії - інтерактивна довідкова інформація .
(слайд 8)Прийом «Портрет» На дошку вивішуються портрети дослідників,учні повинні визначити хто саме на них зображений і розповісти про внесок та наслідки подорожей.
(слайд 9)Під час вивчення Розділу ІІ «Земля на плані і карті» учні повинні вміти користуватися умовними знаками плану та карти,визначати азимут,географічні координати,складати елементарний план за допомогою умовних знаків,тому можна запропонувати наступні прийоми:
(слайд 10) «Умовні позначення»Учні повинні прочитати план місцевості.
(слайд 11) Використовуючи умовні знаки скласти топографічний диктант.
(слайд 12) Визначення азимуту.
Учні дуже люблять працювати з різними схемами,малюнками.
(слайд 13)Інтернет урок. Легкий доступ до мережі Інтернет значно полегшив роботу на уроках географії. Наявність вай-фаю у школі зробив доступним вихід до Всесвітньої мережі у будь-якому класі. Тому ми маємо можливість використовувати Інтернет уроки.
(слайд 14-19)Визначення географічних координат
Цікавими є ігри – змагання, які я також використовую в своїй діяльності.
Так під час вивчення теми « Географічні координати» у 6-му класі, я пропоную дітям урок – гру « Сходження на вершину». На дошку вивішується плакат, де намальовані гори та назви станцій. На кожній станції необхідно виконати завдання. І лише подолавши перешкоди, можна піднятися далі. ( Наприклад на станції « картографічній» учні повинні уявити себе капітанами кораблів або пілотами літаків і визначити географічні координати).
(слайд 20-21) «Де пірат зарив свій скарб»
Завдання:
За географічними координатами визначте, на яких островах побував пірат.
Скарби пірата знаходяться на острові,назва якого складається з двох слів.
(слайд 22)Важливою складовою системи є спрямованість позакласних заходів. Так, наприклад, в рамках проведення предметного тижня проводжу різноманітні заходи : « Шукачі пригод»
(слайд 23)РОЗДІЛ ІІІ. Оболонки Землі. Тема 1. Літосфера
(слайд 24) «Займи своє місце».
Наприклад:
Учні отримують картки з назвами: «шельф», «материковий схил», «глибоководний жолоб», «серединно-океанічний хребет», «острови», «ложе океану». За одну хвилину учні повинні стати в правильному порядку.
(слайд 25) «Мандрівка до центру Землі». Це міні-проект в я кому учням було запропоновано написати твір-казку.
(слайд 26) «Доповни текст»Учні повинні заповнити пропуски в тексті використовуючи слова для вибору.
Наприклад:
У 1912році німецький вчений Альфред … припустив, що мільйони років існував … гігантський … - … .Він був оточений єдиним …, що увібрав у себе всю воду. З часом суперматерик ... розколовся на … менші материки … та … , які пізніше також розпалися на окремі … . Так з … в …півкулі утворилися материки …, …, …, …, . Тоді як у …півкулі з материка … утворилася о
снова для … та … .
Слова для вибору: один, плити, Африка, Австралія, Південна Америка, Північна Америка, Антарктида, Євразія, Гондвана, Пангея, океан, два, Вегенер, суперматерик, Лавразія, материк, південній, північній.
(слайд 27) «Топографічна зарядка». За допомогою схематичного зображення рельєфу,учні повинні визначити що зображено на малюнку пагорб або западина.
(слайд 28) Для роботи над поняттями можна використовувати невеликі структурно-логічні схеми — «павучки». Слово обводять овалом і до нього підбирають ключові слова, які характеризують ці поняття. Ці слова утворюють «ніжки павучка».
(слайд 29) «Дивовижний світ каменів»
(слайд 30) «Відгадай», як називається корисна копалина:
Наприклад:
1.Колір білий. Розчинна у воді. Твердість незначна. Походження осадове. Крихка. На смак солона. (Кам’яна сіль)
2. Колір жовтий. При терті електризується. Тепература плавлення + 114 ˚С. Має запах газу. (Сірка)
3. Чорний колір. Жирний, Без блиску або із скляним блиском. Непрозорий. Вміщує 85% вуглецю. горить чадним полум’ям. (Кам’яне вугілля)
4. Називають цю руду «кіновар». Це означає з індійської мови «кров дракони». Яку корисну копалину з неї отримують? (Ртуть)
5. Про що писав Антуан де Сент-Екзюпері «Ти не просто необхідна для життя. ти і є саме життя!» (Вода)
(слайд 31) «Знайди помилку». Якщо матеріал, що перевіряється, добре знайомий учням, то цей методичний прийом провокує виникнення ситуації успіху на уроці. А якщо матеріал новий, то успішні пошуки помилки, присмачені щирою похвалою і захопленням учителя, дозволять дітям відчути себе дослідниками й експертами.
Учитель у своєму повідомленні припускається помилок, які слід знайти.
Наприклад:
Під час вивчення теми «Внутрішни сили Землі» в 6 класі учням можна запропонувати створити модель вулкану.
(слайд 32) Проект «Модель вулкану»
(слайд 33-34) Географічний диктант «Літосфера»
варіант |
Пропоновані варіанти відповіді |
ІІ варіант |
1 |
Землетрус |
12 |
2 |
Ядро |
11 |
3 |
Цунамі |
10 |
4 |
Гейзер |
9 |
5 |
Магматизм |
8 |
6 |
Ерозія |
7 |
7 |
Мінерали |
6 |
8 |
Гори |
5 |
9 |
Літосфера |
4 |
10 |
Шельф |
3 |
11 |
Бархани |
2 |
12 |
Рельєф |
1 |
Матеріал для диктанту
(слайд 35) «Сніжна грудка». Як росте сніжна грудка, так і цей методичний прийом залучає до активної роботи все більшу кількість учнів.
Алгоритм цього прийому стисло можна описати так:
Слово — речення — питання — відповідь.
Варіант. Учитель показує на учня і говорить: «Слово!» Той промовляє слово, яке стосується теми уроку. Показує на іншого учня і говорить: «Речення». Другий учень складає речення з цим словом. Третій учень придумує питання до цього речення, четвертий учень відповідає на нього.
(слайд 36) «Місткий кошик». Цей методичний прийом дуже доречний перед проведенням тематичного оцінювання, оскільки грає роль розминки.
(слайд 37) Тренажери
(слайд 38) Тема «Гідросфера»
(слайд 39) Проект “ Мандрівка крапельки ” можна використовувати під час розгляду Світового кругообігу води.
(слайд 40) Фантастична добавка. У цьому прийомі вчитель доповнює реальну ситуацію елементами фантастики.
Наприклад: Колись давно жила собі планета. Була вона молода, гаряча і дуже самотня. Інші планети Сонячної системи, такі ж молоді та гарячі, знаходились далеко, і спілкуватися з ними було важко. Дуже хотілося планеті з кимось товаришувати, про когось дбати. І от одного разу, в результаті дуже складної послідовності хімічних реакцій, у речовині мантії планети почала утворюватися вода. Поступово води утворилося так багато, що вона заповнила западини. А оскільки поверхня планети була теплою, то вода почала активно випаровуватися, утворилися хмари, а із хмар пішов дощ. Одного сприятливого моменту у воді з’явилися перші найпростіші живі організмі. Як із цих найпростіших виникли складні живі системи, поки що нікому не відомо. Але головне, наша планета відтоді перестала страждати від самотності...
Неважко здогадатися, про що йдеться в цій казці. Звичайно ж, про воду, про водну оболонку Землі, про взаємозв’язки водної оболонки з літосферою та атмосферою. Саме водну оболонку — колиску життя.
(слайд 41) Прийом «Логічні пари» Знайти спільне та об’єднати у пари зображення та написи.
(слайд 42) «Частини Світового океану».
Здійсніть кругосвітню подорож (круїз) через задані точки і визначте на карті географічні об'єкти (острови, півострови, затоки, протоки, канали, моря), через які пройде маршрут. Що цікавого можна дізнатися про ці об'єкти? (історію, пам'ятки, народи і т. д.). Прокладіть (пунктирною лінією) на карті маршрут навколосвітньої подорожі по водах океану таким чином, щоб побувати у всіх точках, позначених на ній. Визначте порт-пункт старту і фінішу подорожі та позначте його на карті.
(слайд 43)Гра «Острів скарбів» Мета цієї гри узагальнити отримані знання з теми «Гідросфера» в цікавій формі.
(слайд 44) Тема «Атмосфера»
(слайд 45)Прийом «Вірю-не вірю». Цей прийом можна використовувати на будь-якому етапі уроку. Кожне питання починається словами: «Чи вірите ви, що...» Учні повинні погодиться з цим твердженням чи ні.
Наприклад:
(слайд 46)Прийом «Чомучка»
Наприклад:
Прийом «Назви одним словом»
Наприклад:
(слайд 47)Гра «Квітка» - «Кліматотвірні чинники»
Вісім пелюсток, на яких написані не тільки чинники, що впливають на формування клімату. Треба залишити квітку з 6 пелюстками, на яких будуть тільки кліматотвірні чинники.
(слайд 48) «Інтерактивні моделі» За допомогою комп’ютерних технологій можна використовувати на уроці наочність вищого рівня – відео матеріали, анімаційні фрагменти, інтерактивні моделі тощо, які дають змогу продемонструвати на уроці ті явища, які в реальному світі побачити неможливо
1.Погода
2.Географічний розподіл тиску
(слайд 49) «Кліматограми»
Така маленька климатограмма, і стільки можна зрозуміти і розповісти. Ваше завдання, визначити, для якого кліматичного поясу характерна дана климатограмма.
(слайд 50)Загадки.
Наприклад:
(слайд 51)Відео до уроків. Завдяки доступу до загальної мережі,мною створена та постійно поповнюється відео та медіа тека . Учні отримують велике задоволення при перегляді відео-сюжетів, краще запам’ятовують матеріал, отримують творчі завдання. Наприклад: пропоную скласти питання до переглянутого матеріалу, зробити малюнки, написати твір, скласти словник термінів, загадки тощо.
(слайд 52)Бібліотека наочних посібників «Освітня колекція»
(слайд 53)Інтернет ресурси
В найсучасніших методиках немає нічого абсолютно нового, а новизна — в інтеграції добре знайомих елементів педагогічних методик і прийомів, що в цілому формують цікавий, ефективний підхід. Тож бажаю всім побільше креативу та наснаги у творчих здобутках. Дякую за увагу!