Майстер-клас«Методика проведення дослідів на уроках географії »ПІДГОТУВАЛА ВЧИТЕЛЬ ГЕОГРАФІЇТА БІОЛОГІЇ Жильжанської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів. ГОНЧУК ОКСАНА СЕРГІЇВНА
Номер слайду 2
Відкриття народжуються там, де закінчується знання вчителя й починається нове знання учня. К. Федін. Усебічного розвитку, духовного багатства не можна досягти шляхом примусу. Справжнє духовне багатство створюється тоді, коли людина сама тягнеться до знань, науки, мистецтва. Л. В. Занков Мої учні будуть дізнаватися про нове не від мене вони будуть відкривати це нове самостійно. Моя основна задача — допомогти їм розкритися. М. Песталоцці
Номер слайду 3
Дослід — відтворення якого-небудь явища або спостереження за новим явищем у певних умовах з метою вивчення, дослідження.
Номер слайду 4
Відомий учений Павлов зазначав: «Спостереження збирає те, що йому пропонує природа, а дослід бере у природи те, що він хоче».
Номер слайду 5
За допомогою дослідів можна:демонструвати явища природи;доводити суть природного процесу;з'ясовувати зв’язки в природі;розкривати виникнення в природі даного явища чи процесу;ознайомлювати з законами природи.
Номер слайду 6
Переваги використання дослідів: 1. Відбувається перенесення навантаження з пам’яті учнів на мислення. 2. Надається учням можливість проявити свою ініціативу. 3. Формується в дітей здатність до глобального мислення у поєднанні зі здатністю діяти локально. 4. Розвивається креативність як спосіб буття в мінливому світі. 5. Формується компетентність як міра усвідомленої активності під час вирішення завдань будь-якого рівня. 6. Створюється ситуація успіху, де дитина шляхом своєї роботи або спогляданням роботи інших бачить підтвердження чи заперечення нових фактів.
Номер слайду 7
Як виконувати досліди?1. Сформулювати мету досліду.2. Визначити оптимальні умови, необхідні для його проведення.3. Розробити принципову схему досліду, його технологічну карту.4. Обґрунтувати план проведення досліду, спосіб фіксації результатів. 5. Зібрати установку для проведення досліду. Знати призначення, пристрій і принцип дії використовуваних приладів.6. Провести дослід (у разі необхідності кілька разів), зафіксувавши при цьому результати вимірів. Знати одиниці виміру фізичних величин, їх визначення.7. Під час проведення досліду враховувати сторонні фактори й усувати їхню шкідливу дію (чи зменшити). 8. Уміти фіксувати результати вимірів, вибирати раціональний спосіб запису результатів вимірів, аналізувати результати вимірів, інтерпретувати їх.9. Зробити якісний і кількісний аналіз отриманих даних, зробити висновки досліду.
Номер слайду 8
ВИДИ ДОСЛІДІВ: І. За організаційними формами: - демонстраційний – дослід проводить учитель у випадку, коли цей дослід складний або небезпечний для дітей (досліди з використанням вогню); - фронтальний – дослід проводять учні.
Номер слайду 9
ІІ. За часом проведення: - короткотривалі – проводяться протягом невеликого проміжку часу безпосередньо на уроці; - довготривалі – проводяться протягом значного проміжку часу (один або декілька тижнів) в позаурочний час.
Номер слайду 10
ДОСЛІД 1 (Демонстраційний) « Ефект Коріоліса »Ціль: з‘ясувати, як земне обертання впливає на потоки повітря і води. Клас: 6 Тема: «Атмосфера. Вітри». «Гідросфера. Течії»Матеріали: цупкий папір, ножиці, олівець. Процес: - Виріжте з цупкого паперу круг діаметром 2 см.- Олівцем проткніть круг в центрі. - Капніть одну краплину води на круг поряд з олівцем. - Візьміть олівець між долонь і повертайте круг проти годинникової стрілки. Що відбувається ? Краплина води зсувається на папері за годинниковою стрілкою. Чому? Вода, що тече вільно, прямує вперед, а паперовий круг, обертаючись, неначе викручується з-під неї. Вітри і потоки води у північній півкулі відхиляються праворуч завдяки обертанню Землі. Як і обертальний паперовий круг, Земля, обертаючись, наче вивертається з-під потоків повітря і води, через те їх напрямок змінюється. Зміна напрямку руху тіл під впливом обертання Землі називається ефектом Коріоліса.
Номер слайду 11
Номер слайду 12
ДОСЛІД 2 (Фронтальний) «Повітряний прес » Ціль: дізнатися, який тиск повітря. Клас: 6 Тема: «Атмосфера. Атмосферний тиск» Матеріали: довга лінійка, стіл, газетний листок. Процес: Покладіть лінійку на край столу так, щоб половина її звисала зі столу. Складіть газетний листок учетверо. Покладіть складену газету на кінець лінійки, що знаходиться на столі. Пальцем стукніть по звисаючому кінці лінійки. Дивіться, як поводиться лінійка і газета, що накриває її кінець. Розгорніть газетний листок і накрийте ним частину лінійки, що лежить на столі. Подивіться, що станеться з лінійкою і газетою Що відбувається ? Розгорнуту газету важче підняти, ніж згорнуту. Чому? Вага згорнутого і розгорнутого аркуша однакова, але розгорнутому аркушу заважає піднятися тиск повітря. Стовп повітря висотою більше 150 км притискає газету до стола. Цей повітряний стовп тисне на всі предмети. Чим більша їх площа, тим більший на них тиск. Таким чином, коли ми розгорнули аркуш, його площа збільшилась в 16 разів, і у стільки ж разів зріс тиск повітряного стовпа.