Майстер-клас на тему:
« Метод проектів як засіб активізації творчої діяльності учнів на уроках німецької мови»
Сьогодні у світовій освітній практиці існує багато актуальних засобів, різноманітних форм та методів інноваційного навчання, спрямованих на якісне засвоєння знань учнями, розвиток їх розумової діяльності, виявлення умінь та навичок критичного осмислення проблем.
Метод проектів – це система навчання, гнучка модель організації навчального процесу, зорієнтована на творчу самореалізацію особистості, розвиток її можливостей у процесі створення нового продукту учнем під контролем вчителя. Проектна методика характеризується високою комунікативністю і передбачає вираз учнями своїх власних думок, почуттів, активне включення у реальну діяльність, прийняття особистої відповідальності за досягнення в навчанні. Учні проявляють самостійність у виборі джерел інформації, способі її викладу і презентації. Проектна методика дозволяє вести індивідуальну роботу над темою, яка викликає найбільший інтерес у кожного учасника проекту, що, поза сумнівом, спричиняє за собою підвищену мотивовану активність учня.
Проекти учнів – це самостійно спланована та реалізована робота, в якій мовленнєве спілкування вплетене в інтелектуально-емоційний контекст іншої діяльності. Опановуючи культуру проектування, школяр привчається творчо мислити, самостійно планувати свої дії, естетично реалізувати засвоєні засоби і способи роботи, а також удосконалює свої навички і культуру міжособистісного спілкування та співробітництва.
Головними цілями використання методу проектів на уроках німецької мови є :
1)показати вміння окремого учня чи групи учнів використовувати набутий у школі дослідницький досвід;
2)реалізувати свій інтерес до предмета дослідження, примножити знання про нього;
3)продемонструвати рівень володіння англійської мовою;
4)піднятися на вищий щабель освіченості, розвитку, соціальної зрілості.
При застосуванні методу проектів на уроках англійської мови доцільно застосовувати наступні види проектів:
-інформаційні – спрямовані на навчання цілеспрямованого збирання інформації, її аналізу та використання;
-дослідницькі – вимагають чіткого визначення загальної проблеми дослідження, його головної мети, конкретних задач та методів їх розв'язання;
-ігрові – передбачають виконання ігрових ролей у моделях/ситуаціях, що об’єднуються загальною ідеєю;
-творчі – діяльність учасників спрямована на те, щоб створити оригінальне есе або вірш, придумати казку або оповідання, малюнок, колаж тощо;
-практичні (практично-орієнтовані) – кінцевим продуктом таких проектів може бути газета, Web-сторінка, оформлений стенд, суспільна акція тощо. [
Виконання проектних завдань дозволяє школярам бачити практичну користь від вивчення іноземної мови, наслідком чого є підвищення інтересу до цього предмету. У даній системі навчання широко використовується мимовільне запам’ятовування лексичних засобів та граматичних структур. У ході вирішення проблемних завдань, стимулюється розвиток творчого мислення, уяви.
Проект здійснюється за певною схемою :
1)підготовка до проекту (ретельне вивчення індивідуальних здібностей, інтересів кожного учня; вибір теми проекту, формулювання проблеми);
2)організація учасників проекту (формування груп учнів);
3)виконання проекту (пошук нової додаткової інформації, її обговорення та документування);
4)презентація проекту (захист власного проекту, виступ перед іншими учнями);
5)підведення підсумків проектної роботи.
Загальновідомо, що творчі роботи відіграють велику роль як у навчанні іноземної мови, так і розвитку мовленнєвих та творчих здібностей учнів. Метод проектів передбачає творчість учнів, залучення їх до пошукової діяльності, дає можливість інтегрувати предмети, використовувати різні режими роботи учнів, організовувати навчання у співпраці. Самостійність учня у вивченні іноземної мови, наприклад у пошуку інформації, узагальненні, обговоренні, перетворює іноземну мову у джерело якісних перетворень особистості, розумового розвитку, формування вольових якостей, психологічної готовності до подолання труднощів, до творчого підходу. Повідомляючи іншим про себе і навколишній світ англійкою мовою, учні відкривають для себе її цінність як мови міжнародного спілкування. Таким чином, основними перевагами методу проектів є: моделювання будь-яких життєвих ситуацій; підвищення мотивації вивчення англійської мови; розвиток самостійності та самовдосконалення; створення комфортних умов навчання; інтеграція міжпредметних зв’язків; підвищення інформаційної культури за рахунок ініціативи, самооцінки та творчих здібностей учня.
Метод проектів забезпечує особистісно-орієнтоване виховання і навчання, формування комунікативної компетенції із загальними завданнями і цінностями національної та європейської освіти. Отже, використання методу проектів на уроках англійської мови дозволяє вдосконалити навчальний процес, підвищити мотиваційний рівень учнів, сприяти розвитку їх творчих здібностей та ефективно вирішувати завдання особистісно-орієнтованого підходу в навчанні міжкультурного спілкування.
Meine liebe Kolleginnen! Also, wir beginnen unsere Arbeit. Heute haben wir schöpferische Arbeit. Wir machen kleine Projekte. Wir arbeiten in drei Gruppen. Wessen Schuhe sind das? Wem gehören diese Schuhe? Malen Sie bitte! Und bilden Sie interessante Geschichte! Jede Gruppe muss ihre Arbeit presentieren. Fantasieren Sie bitte!