5 березня о 18:00Вебінар: Дизайн продуктивного уроку біології

Майстер-клас "Письмо слів з апострофом в корені слова й після префіксів"

Про матеріал
Майстер-клас для "крилатих" класів. Мета: ознайомити з правилом вживання апострофа; закріплювати вміння утворювати слова за допомогою префіксів; продовжувати точно і правильно висловлювати свою думку, спонукати до міркувань, порівнянь, доведення.
Перегляд файлу

Тема. Письмо слів з апострофом в корені слова й після префіксів.

Мета: ознайомити з правилом вживання апострофа; закріплювати вміння утворювати слова за допомогою префіксів; продовжувати точно і правильно висловлювати свою думку, спонукати до міркувань, порівнянь, доведення.

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Релакс хвилинка «Лютий»

2. Вступна бесіда за темою

- Ми на цьому тижні працюємо за журналом, який має назву «Календар лютого». І Лаксики, які постійно навчаються з нами, повідомили, що сьогодні ми будемо приймати у себе особливого гостя з країни Мовознавства. Це маленький, але дуже важливий громадянин країни Граматики. Але, щоб зустріти його ми повинні пройти деякі випробовування. Спочатку давайте складемо девіз нашого заняття із розсипаних слів:

Навчати, добре, знати, хто, хоче, все, того. – на дошці

(Добре навчати того, хто хоче все знати.)

- Відкрийте журнали на сторінці 20 і позначте варіант відповіді, який ви вважаєте правильним.

- Складіть букви обраних варіантів, яке слово вийшло? (тризуб)

- А тепер перегорніть сторінку на 22 і в завданні №1 «вишикуйте» букви кожного кольору за розміром в прочитайте слова. (герб, тризуб)

- Чому вони поряд? (так як у народі герб України називається тризуб)

- А тепер знову поверніться на сюжетний малюнок в скажіть, чому ми про це сьогодні згадали? (так як 19 лютого 1992 р. Верховна Рада України офіційно затвердила Малий Державний герб України)

- Обведіть це число на листку календаря.

3. Читання вірша В. Паранової «Тризуб» слухачами

- Тризуб порівнюється з чим? (з сім’єю)

- Який знак ви помітили у слові сім’я? (апостроф)

ІІ. Актуалізація опорних знань

- Давайте відгадаємо загадки, загадавши їх один одному.

І ряд: Б’ють мене старі й малі

І в повітрі й на змелі

Та від цього не вмираю

Тільки весело стрибаю. (м’яч)

ІІ ряд: Підійме найменша дитина,

а через хату не перекине

Найдужча людина. (пір’їна)

ІІІ ряд: Що заважає рости корисним рослинам на городі? (бур’ян)

- Який специфічний знак криється в словах-відгадках?

- Що ви пам’ятаєте про апостроф з 1 кл.?

ІІІ. Основна частина

1. Розповідь казки «Маленький хлопчик-комета»

Наш Апостроф заблукав, так як він давним-давно поселився у нічному небі серед яскравих зірочок. Він дуже хотів дружити з зіроньками. Але зіроньки-красунечки пишалися своєю красою і постійно виганяли хлопчика від себе. Образився той і вирішив знову залишити їх та й полетіти до найчарівнішого на Землі куточка – України, де його й зустріли Лаксики. Тільки він забув своє ім’я і розказав Лаксикам тільки акровірш, який від дуже гарно вивчив з нами ще в 1 класі.

- Давайте його прочитаємо зі слайду.

А я такий же як знак розділовий

Простий і відомий шкільній дітворі

Оце лиш в словах української мови

Сумлінно пишусь не внизу, а вгорі

Твердість вимови вчу позначати,

Роздільно навчаю також читати

Ось спробуй писати слово «ім’я»

Факт, що зразу потрібним стану і я!

- Це апостроф. (повісити мал. з апострофом)

2. Гра «Дослідники»

- Апостроф з нами грається.

  Які слова складаються? (роздати картки м’яхок (хом’як), р’яіп (пір’я), термоп’юк (комп’ютер)

- Перевіримо, чи правильно ви склали слова, переглянувши відео-казку. (слайд)

- Повернемося до сюжетного малюнка.

- Яке свято пов’язане з одним із даних слів. (15 лютого – День комп’ютерника)

- Обведіть це число на листку календаря.

- Яке правило ви можете нагадати Лаксикам?

- В яких випадках пишеться апостроф? (після б, п, м, ф, р перед я, ю, є, ї)

- Як вимовляються приголосні перед апострофом? (твердо)

- Прочитаємо 1 і 2 інформацію з сторінки 23 №4.

- Запишіть номери слів, які ілюструють подану інформацію. (2, 3, 6, 7, 8, 10, 12)

3. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

- Робота за таблицею: уважно подивіться на ці слова: з’явитися, під’їхати, зберегти, обкопав, об’їхав, з’їсти, зшив.

- Що ви скажете про ці слова? (вони з префіксами)

- І деякі з них написані з апострофом після префіксів.

- А на який звук закінчуються префікси, після яких ставимо апостроф? (префікс закінчується на твердий приголосний звук)

- Отже, ми розширимо наші знання і навчимо Лаксиків писати слова з апострофом не тільки в коренях слова, а й після префіксів.

- Прочитайте інформацію біля третього абзацу і запишіть номери слів, які ілюструють подану інформацію. (1, 4, 5, 9, 11)

4. Ознайомлення з пам’яткою (прочитати вголос)

1. Вимов та послухай слово.

2. Визнач, чи є в цьому слові префікс.

3. Якщо префікс є, перевір, на який звук він закінчується.

4. Якщо на приголосний, виділи перший звук кореня.

5. Якщо корінь починається з букв я, ю, є, ї – пиши апостроф.

- А зараз проаналізуємо слова: приїздити, роз’яснити, під’їзд, розрізати.

- Міркуємо (пояснення вчителя)

1 крок. У слові «приїздити» префікс є (при)

2 крок. Закінчується на голосний (и)

3 крок. Отже, апостроф не пишеться.

Міркування учнів:

1 учень 1) у слові «роз’яснити» префікс є (роз)

   2) префікс роз- закінчується на твердий приголосний

   3) після префікса буква я

   4) отже, апостроф пишеться.

2 учень 1) у слові «розрізати» префікс є

   2) префікс під- закінчується на приголосний

   3) після префікса «ер»

   4) отже, апостроф не пишеться

3 учень 1) у слові «під’їзд» префікс є

   2) префікс під- закінчується на приголосний

   3) після префікса буква ї

   4) отже, апостроф пишеться.

Висновок: будемо й надалі вчитися, щоб потім навчити Лаксиків, коли потрібно писати апостроф після префіксів, так як ми навчаємося за принципом «Навчаючи інших, навчаюся сам!»

5. Гра «Четверте зайве» (усно/оплесками)

- з’явиться, сім’я, від’їжджати, об’їхав

- з’їзд, бур’ян, від’їхати, з’єднати

- роз’їзд, з’ясувати, в’їзд, здоров’я

- Чому зайве? Прочитайте інформацію біля другого абзацу.

- Закріпимо наші знання, виконаємо вправу №5

6. Робота в групах

1 гр.: Утвори слова, постав де треба апостроф.

З

Об

При                                      їхати

Пере

Під

Ви

2 гр.: Розкрий дужки, постав де треба апостроф.

(Роз)юшити, (роз)єднаний, (до)їжджати, (роз)ійтися, (роз)їхатися, (з)їсти.

3 гр.: Які слова заблукали?

Від’їзд, солов’ї, об’ява, з’єднатися, з’явитися, з’юршитися, п’ять, м’яч, без’ядерний.

- Молоці! А тепер знову прочитаємо інформацію біля третього абзацу і виконаємо вправу №6.

Вправа №6 (с. 23) – зачитати правило

- То чи можемо ми вже навчити Лаксиків як правильно писати слова з апострофом після префіксів?

- Прочитайте мовчки ряд поєднаних букв. Яка буква дуже часто зустрічається? (ь)

- Знайдіть слова і об'єднайте їх у дві групи. За яким правилом ви об'єднали слова?

Відео до слайду – Презентація №3 (роздати кольорові олівці для позначення частин мови)

- Прочитайте текст; назвіть слова з апострофом, чому у цих словах треба писати апостроф? Складіть модель речення, в якому апостроф стоїть після префікса.

ІV. Підсумок

1. Гра «Голосування»

- Чи погоджуєтеся ви, що апостроф пишеться після префіксів, який закінчується на твердий приголосний? (так)

- Чи погоджуєтесь ви, що апостроф пишеться перед буквами я, ю, є, ї? (так)

- А чи погоджуєтесь ви, що апостроф служить для зв’язку слів у реченні? (ні)

- Чи погоджуєтесь ви з тим, що ви зможете навчити Лаксиків, коли потрібно писати апостроф?

- Оцініть самі себе, зеленим олівцем зафарбуйте стільки частин, як правильно ви виконали всі завдання.

- Молоці! Давайте похвалимо самі себе, спробуємо підібрати визначення, якими ви були на «уроці».

У - уважними

Р – розумними

О – організованими

К – креативними

- Тож не забувайте, що людина повинна бути грамотною, бо мудрість народна каже: «Що здобудеш освіту, то побачиш більше світу!»

- Дякую всім за співпрацю!

docx
Додано
20 жовтня 2020
Переглядів
453
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку