Тема. Письмо слів з апострофом в корені слова й після префіксів.
Мета: ознайомити з правилом вживання апострофа; закріплювати вміння утворювати слова за допомогою префіксів; продовжувати точно і правильно висловлювати свою думку, спонукати до міркувань, порівнянь, доведення.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Релакс хвилинка «Лютий»
2. Вступна бесіда за темою
- Ми на цьому тижні працюємо за журналом, який має назву «Календар лютого». І Лаксики, які постійно навчаються з нами, повідомили, що сьогодні ми будемо приймати у себе особливого гостя з країни Мовознавства. Це маленький, але дуже важливий громадянин країни Граматики. Але, щоб зустріти його ми повинні пройти деякі випробовування. Спочатку давайте складемо девіз нашого заняття із розсипаних слів:
Навчати, добре, знати, хто, хоче, все, того. – на дошці
(Добре навчати того, хто хоче все знати.)
- Відкрийте журнали на сторінці 20 і позначте варіант відповіді, який ви вважаєте правильним.
- Складіть букви обраних варіантів, яке слово вийшло? (тризуб)
- А тепер перегорніть сторінку на 22 і в завданні №1 «вишикуйте» букви кожного кольору за розміром в прочитайте слова. (герб, тризуб)
- Чому вони поряд? (так як у народі герб України називається тризуб)
- А тепер знову поверніться на сюжетний малюнок в скажіть, чому ми про це сьогодні згадали? (так як 19 лютого 1992 р. Верховна Рада України офіційно затвердила Малий Державний герб України)
- Обведіть це число на листку календаря.
3. Читання вірша В. Паранової «Тризуб» слухачами
- Тризуб порівнюється з чим? (з сім’єю)
- Який знак ви помітили у слові сім’я? (апостроф)
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Давайте відгадаємо загадки, загадавши їх один одному.
І ряд: Б’ють мене старі й малі
І в повітрі й на змелі
Та від цього не вмираю
Тільки весело стрибаю. (м’яч)
ІІ ряд: Підійме найменша дитина,
а через хату не перекине
Найдужча людина. (пір’їна)
ІІІ ряд: Що заважає рости корисним рослинам на городі? (бур’ян)
- Який специфічний знак криється в словах-відгадках?
- Що ви пам’ятаєте про апостроф з 1 кл.?
ІІІ. Основна частина
1. Розповідь казки «Маленький хлопчик-комета»
Наш Апостроф заблукав, так як він давним-давно поселився у нічному небі серед яскравих зірочок. Він дуже хотів дружити з зіроньками. Але зіроньки-красунечки пишалися своєю красою і постійно виганяли хлопчика від себе. Образився той і вирішив знову залишити їх та й полетіти до найчарівнішого на Землі куточка – України, де його й зустріли Лаксики. Тільки він забув своє ім’я і розказав Лаксикам тільки акровірш, який від дуже гарно вивчив з нами ще в 1 класі.
- Давайте його прочитаємо зі слайду.
А я такий же як знак розділовий
Простий і відомий шкільній дітворі
Оце лиш в словах української мови
Сумлінно пишусь не внизу, а вгорі
Твердість вимови вчу позначати,
Роздільно навчаю також читати
Ось спробуй писати слово «ім’я»
Факт, що зразу потрібним стану і я!
- Це апостроф. (повісити мал. з апострофом)
2. Гра «Дослідники»
- Апостроф з нами грається.
Які слова складаються? (роздати картки м’яхок (хом’як), р’яіп (пір’я), термоп’юк (комп’ютер)
- Перевіримо, чи правильно ви склали слова, переглянувши відео-казку. (слайд)
- Повернемося до сюжетного малюнка.
- Яке свято пов’язане з одним із даних слів. (15 лютого – День комп’ютерника)
- Обведіть це число на листку календаря.
- Яке правило ви можете нагадати Лаксикам?
- В яких випадках пишеться апостроф? (після б, п, м, ф, р перед я, ю, є, ї)
- Як вимовляються приголосні перед апострофом? (твердо)
- Прочитаємо 1 і 2 інформацію з сторінки 23 №4.
- Запишіть номери слів, які ілюструють подану інформацію. (2, 3, 6, 7, 8, 10, 12)
3. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
- Робота за таблицею: уважно подивіться на ці слова: з’явитися, під’їхати, зберегти, обкопав, об’їхав, з’їсти, зшив.
- Що ви скажете про ці слова? (вони з префіксами)
- І деякі з них написані з апострофом після префіксів.
- А на який звук закінчуються префікси, після яких ставимо апостроф? (префікс закінчується на твердий приголосний звук)
- Отже, ми розширимо наші знання і навчимо Лаксиків писати слова з апострофом не тільки в коренях слова, а й після префіксів.
- Прочитайте інформацію біля третього абзацу і запишіть номери слів, які ілюструють подану інформацію. (1, 4, 5, 9, 11)
4. Ознайомлення з пам’яткою (прочитати вголос)
1. Вимов та послухай слово.
2. Визнач, чи є в цьому слові префікс.
3. Якщо префікс є, перевір, на який звук він закінчується.
4. Якщо на приголосний, виділи перший звук кореня.
5. Якщо корінь починається з букв я, ю, є, ї – пиши апостроф.
- А зараз проаналізуємо слова: приїздити, роз’яснити, під’їзд, розрізати.
- Міркуємо (пояснення вчителя)
1 крок. У слові «приїздити» префікс є (при)
2 крок. Закінчується на голосний (и)
3 крок. Отже, апостроф не пишеться.
Міркування учнів:
1 учень 1) у слові «роз’яснити» префікс є (роз)
2) префікс роз- закінчується на твердий приголосний
3) після префікса буква я
4) отже, апостроф пишеться.
2 учень 1) у слові «розрізати» префікс є
2) префікс під- закінчується на приголосний
3) після префікса «ер»
4) отже, апостроф не пишеться
3 учень 1) у слові «під’їзд» префікс є
2) префікс під- закінчується на приголосний
3) після префікса буква ї
4) отже, апостроф пишеться.
Висновок: будемо й надалі вчитися, щоб потім навчити Лаксиків, коли потрібно писати апостроф після префіксів, так як ми навчаємося за принципом «Навчаючи інших, навчаюся сам!»
5. Гра «Четверте зайве» (усно/оплесками)
- з’явиться, сім’я, від’їжджати, об’їхав
- з’їзд, бур’ян, від’їхати, з’єднати
- роз’їзд, з’ясувати, в’їзд, здоров’я
- Чому зайве? Прочитайте інформацію біля другого абзацу.
- Закріпимо наші знання, виконаємо вправу №5
6. Робота в групах
1 гр.: Утвори слова, постав де треба апостроф.
З
Об
При їхати
Пере
Під
Ви
2 гр.: Розкрий дужки, постав де треба апостроф.
(Роз)юшити, (роз)єднаний, (до)їжджати, (роз)ійтися, (роз)їхатися, (з)їсти.
3 гр.: Які слова заблукали?
Від’їзд, солов’ї, об’ява, з’єднатися, з’явитися, з’юршитися, п’ять, м’яч, без’ядерний.
- Молоці! А тепер знову прочитаємо інформацію біля третього абзацу і виконаємо вправу №6.
Вправа №6 (с. 23) – зачитати правило
- То чи можемо ми вже навчити Лаксиків як правильно писати слова з апострофом після префіксів?
- Прочитайте мовчки ряд поєднаних букв. Яка буква дуже часто зустрічається? (ь)
- Знайдіть слова і об'єднайте їх у дві групи. За яким правилом ви об'єднали слова?
Відео до слайду – Презентація №3 (роздати кольорові олівці для позначення частин мови)
- Прочитайте текст; назвіть слова з апострофом, чому у цих словах треба писати апостроф? Складіть модель речення, в якому апостроф стоїть після префікса.
ІV. Підсумок
1. Гра «Голосування»
- Чи погоджуєтеся ви, що апостроф пишеться після префіксів, який закінчується на твердий приголосний? (так)
- Чи погоджуєтесь ви, що апостроф пишеться перед буквами я, ю, є, ї? (так)
- А чи погоджуєтесь ви, що апостроф служить для зв’язку слів у реченні? (ні)
- Чи погоджуєтесь ви з тим, що ви зможете навчити Лаксиків, коли потрібно писати апостроф?
- Оцініть самі себе, зеленим олівцем зафарбуйте стільки частин, як правильно ви виконали всі завдання.
- Молоці! Давайте похвалимо самі себе, спробуємо підібрати визначення, якими ви були на «уроці».
У - уважними
Р – розумними
О – організованими
К – креативними
- Тож не забувайте, що людина повинна бути грамотною, бо мудрість народна каже: «Що здобудеш освіту, то побачиш більше світу!»
- Дякую всім за співпрацю!