Майстер-клас. Практичні прийоми розвитку навичок критичного мислення учнів початкової школи НУШ

Про матеріал
«ДЕРЕВО ПЕРЕДБАЧЕНЬ» - це один із прийомів критичного мислення. Техніка допомагає розвинути усне мовлення та навчає створювати припущення. Читаємо лише заголовок чи назву тексту, а потім намагаємось передбачити послідовність подій. Дерево можна зобразити на дошці або ж на аркуші. «ФІШБОУН» - в перекладі з англійської «риб’яча кістка». Сенс даного прийому полягає у встановленні причиново-наслідкових зв’язків між об’єктом аналізу і факторами, які на нього вплинули. Цей прийом універсальний, його можна використовувати під час вивчення будь-якого навчального предмету. «НЕЗАКІНЧЕНЕ РЕЧЕННЯ». Що являє собою цей прийом? Цей прийом часто поєднується з «Мікрофоном». Він дає можливість ґрунтовніше працювати над формою висловлення власних ідей, порівнювати їх з іншими.
Перегляд файлу

ПРАКТИЧНІ ВПРАВИ

 

ПРИЙОМ «ДЕРЕВО ПЕРЕДБАЧЕНЬ»

 

     Пропоную розпочати практичну роботу із «ДЕРЕВА ПЕРЕДБАЧЕНЬ». Більшість із вас, думаю, знаєте такий прийом роботи і застосовуєте його у своїй діяльності.

 

«ДЕРЕВО ПЕРЕДБАЧЕНЬ» - це один із прийомів критичного мислення. Техніка допомагає розвинути усне мовлення та навчає створювати припущення. Читаємо лише заголовок чи назву тексту, а потім намагаємось передбачити послідовність подій. Дерево можна зобразити на дошці або ж на аркуші.

    

     Що ж воно собою являє?

Дерево складається із трьох основних частин: стовбур – це сама тема. Тема сьогоднішнього заняття «Майстер-клас. Практичні прийоми розвитку критичного мислення.» Листки (квіти, птахи, сердечка …) – передбачення, причина, з нагоди якої працюємо і гілки – аргумент, обґрунтувати доказ. Передбачення повинні мати підтвердження.

     Тож потрібно аргументувати свою думку та обґрунтувати свою позицію.

     У кожного на робочому місці є голуби. Запишіть, будь ласка, на крилах, свої передбачення (очікування). Можна почати словами «Я думаю …», «Я хочу …», «Я вважаю …», «Я планую …», «Мені було б цікаво …» тощо.

-         По бажанню зачитайте свої передбачення (припущення) та прикрипіть їх на «ДЕРЕВО ПЕРЕДБАЧЕНЬ».

 

C:\Users\user\Desktop\0-02-05-610bd2c3fa2b2a1b6948233216e9f85a14766af1282e11b8dac2ed8b37e5d6de_149f10fc81706fdc.jpg

 

ПРИЙОМ «ФІШБОУН»

 

     Кожен вчитель мріє про те, щоб учні навчалися із захопленням, а через роки згадували його уроки із ностальгією! Як організувати навчальний процес так, щоб ваш урок дійсно запам'ятався?

     Як показує досвід, більшість дорослих, які теж колись були школярами, згадують саме ті уроки, під час яких вони мали змогу бути не просто слухачами, а брати активну участь – висловлювати думки, пропонувати ідеї, щось створювати власноруч!

 

      Тому хочу поділитися з вами ще одним прийомом критичного мислення, який я систематично використовую у своїй роботі - прийом «ФІШБОУН».

     «ФІШБОУН» - в перекладі з англійської «риб’яча кістка». Сенс даного прийому полягає у встановленні причиново-наслідкових зв’язків між об’єктом аналізу і факторами, які на нього вплинули. Цей прийом універсальний, його можна використовувати під час вивчення будь-якого навчального предмету.

 

«ФІШБОУН» включає 4 блоки інформації:

 

ГОЛОВА – проблемна ситуація чи запитання;

 

ВЕРХНІ КІСТКИ СКЕЛЕТУ – ключові причини, що зумовили виникнення певної події чи явища, яке аналізується;

 

НИЖНІ КІСТКИ СКЕЛЕТУ – факти, що підтверджують наявність викладених причин, які їх зумовили;

 

ХВІСТ – відповідь на поставлене запитання, висновки, узагальнення.

 

     У процесі складання риб’ячого скелета діти вчаться працювати у групі, у парах чи індивідуально, розвивають критичне мислення, вчаться давати оцінку певним явищам чи фактам.

     Щоб скористатися цим інструментом на уроці, учителю необхідно намалювати риб’ячий скелет на дошці або ж роздати дітям готові друковані аркуші із заздалегідь підготовленим зразком.

 

     Цей прийом я застосовую, коли учні вже засвоїли навчальний матеріал, але необхідно всі набуті знання звести в єдине ціле.

    

 

     Хочу запропонувати методику роботи цим інструментом на уроці ЯДС у 4 класі, закріпивши тему «Екологічні проблеми».

 

     Пропоную об’єднатися у групи на основі рослинних символів України: верба, калина, мальва, волошка, соняшник, барвінок?????

Кожна група опрацьовує одну причину (розрізаю статттю підручника «Екологічні проблеми» на 6 частин). 

 

І ГРУПА

ПРИЧИНА: вирубування лісів

НАСЛІДКИ:

-         Зменшується вміст кисню у повітрі (недостатньо кисню);

-         Збільшується кількість вуглекислого газу (збільшується ВГ);

-         Зникають деякі види тварин і рослин (зникають рослини і тварини).

 

ІІ ГРУПА

ПРИЧИНА: забруднення повітря

НАСЛІДКИ:

-         У повітрі багато диму, пилу, шкідливих речовин (отруйний туман – смог);

-         Страждають люди серцево-сдинними і легеневими хворобами (хвороби).

 

ІІІ ГРУПА

ПРИЧИНА: забруднення світового океану

НАСЛІДКИ:

-         На поверхні води плівка нафти;

-         Вбиває все живе;

-         Тварини ковтають пластик і гинуть.

 

ІV ГРУПА

ПРИЧИНА: побутове сміття

НАСЛІДКИ:

-         Отруюють водойми, ґрунт, повітря;

-         Забруднюють довкілля;

-         Зменшується кількість рослин і тварин.

 

V ГРУПА
ПРИЧИНА: зміна клімату та її прояви
НАСЛІДКИ:

-         Глобальне потепління.

-         Танення Вічної мерзлоти та підвищення рівня Світового океану.

-         Закислення океану.

-         Повномасштабна російсько-українська війна.

 

VІ ГРУПА
ПРИЧИНА: втрата біорізноманіття
НАСЛІДКИ:

-         Втрата диких видів.

-         Надмірний вилов та полювання.

-         Російська агресія.

 

ХВІСТ (ВИСНОВОК)

-           Зменшити вирубку лісів;

-           Висаджувати нові ліси;

-           Озеленювати міста і села;

-           Будувати очисні споруди;

-           Запровадити роздільне збирання побутового сміття;

- Скло, пластик, метал, ґуму переробляти на сировину нового виду;

- Економити воду і електроенергію;

- Зменшити кількість побутових відходів.

 

Представлення командами вправи «ФІШБОУН».

 

 

Україна для нас найрідніша, найдорожча, найкраща у світі, бо це наша рідна земля, де ми народилися і живемо, де жили й працювали наші предки.

     Україна – це розкішний вінок із рути й барвінку, над яким світять заплакані зорі… Україна – це тихі води і ясне сонце, зелені сади і білі хати, лани золотої пшениці й медові та молочні ріки.

Україна – це МИ! З нами БОГ!

У кожного на парті лежать витинанки дівчинки-українки та хлопчика-українця. Адже сьогодні День єднання – це свято, яке відзначають 16 лютого з 2022 року в день єдності українців проти нового акту агресії з боку росії проти України.

Пропоную вправу «НЕЗАКІНЧЕНЕ РЕЧЕННЯ».

Що являє собою цей прийом?

Цей прийом часто поєднується з «Мікрофоном». Він дає можливість ґрунтовніше працювати над формою висловлення власних ідей, порівнювати їх з іншими.

Робота за такою методикою дає присутнім можливість долати стереотипи, вільніше висловлюватися щодо запропонованих тем, відпрацьовувати вміння говорити коротко, але по суті й переконливо.

Доповніть речення і напишіть побажання для України.

Прикрипіть свої роботи навколо нашої неньки України.

Давайте і ми всі разом візьмемось за руки в День єднання.

Хай буде МИР! Хай буде ДРУЖБА! Хай буде щаслива Україна!

Хай Господь нас береже і дарує свою милість і благодать.

-         ЧИ СПРАВДИЛИСЬ ВАШІ ПЕРЕДБАЧЕННЯ, ОЧІКУВАННЯ?

 

 

docx
Додано
19 лютого
Переглядів
327
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку