Майстер-клас:Технології формування природничо-математичних компетентностей учніа

Про матеріал
Тестові завдання,що містяться у математичних та природничих блоках тестів ТІМSS,можна використовувати як метод перевірки навчальних досягненьздобувачів освіти як інструментарій реалізації моніторингу навчаьних досягнень учнів під час поточного і тематичного оцінювання
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

Майстер-клас:

Технології формування природничо- математичних компетентностей учнів

 

 

 

 

 

 

    Вчитель:  

Крижанівська Н.Д.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕМА:    Технології формування природничо-

                 математичних компетентностей учнів

 

 

Мета:      поглибити знання присутніх щодо формування              природничо-математичних компетентностей учнів;

сприяти підвищенню професійної компетентності,прагнення до самоосвітньої діяльності;

удосконалювати вміння працювати в групах;

підвищувати творчий потенціал.

 

Обладнання:презентація,картки із завданнями для роботи в групах.

 

Хід заняття

 

  1. Підготовчо-організаційний етап

1.Привітання.Вступне слово.

 

-Доброго дня, шановні колеги!

Дуже приємно бачити Вас сьогодні в нашій школі. Сподіваюся, що хвилини нашого спілкування принесуть Вам радість і задоволення. Розширять наші педагогічні знання.

  Тема над якою ми сьогодні будемо працювати-це «Технології формування природничо- математичних компетентностей учнів».

  Протягом навчання в початковій школі учні мають опанувати ключові компетентності, що передбачають їх особистісно-соціальний та інтелектуальний розвиток.

  Тому сьогодні перед учителем постає проблема навчити учнів мислити,виробити ще в молодших класах стійкий інтерес до знань і прагнення самостійно опановувати їх, свідомо застосовувати здобуті знання до розв’язування практичних завдань.

 

 

Перед людиною є три шляхи до пізнання:

                                         Шлях мислення – найбільш благородний,

     Шлях наслідування – найбільш легкий і

Шлях особистого досвіду – найбільш важкий.

Конфуцій       

 Європейський вибір України зумовлює необхідність вивчення, узагальнення, критичного осмислення й творчого застосування досвіду європейської спільноти у галузі освіти. З огляду на це особливого значення для України набуває ознайомлення з системами моніторингу та оцінювання якості освіти в країнах Європи, оскільки визначення світового стандарту середньої освіти є передумовою отримання права доступу до різних університетських програм.  Педагоги повинні добре орієнтуватись у європейських підходах до розробки змісту і схеми втілення проектів освітніх моніторингових досліджень.

Міжнародна педагогіка практикує кілька засобів вимірювання навчальних досягнень.

Міжнародне порівняльне дослідження якості природничо-математичної освіти учнів 4-х і 8-х класів загальноосвітніх навчальних закладів за проектом TIMSS ( Міжнародне порівняльне дослідження за проектом TIMSS) вперше було проведено у 1995 році.

 З того часу воно проводиться кожні чотири роки.

 Мета цього міжнародного порівняльного дослідження полягає в порівняльному оцінюванні загальноосвітньої підготовки учнів 4-х і 8-х класів з математики і природничих предметів у країнах з різними системами освіти та виявлення факторів, що впливають на рівень цієї підготовки .

Під час дослідження аналізується зміст шкільної математичної та природничо-наукової освіти, оцінюється математична та природничо-наукова підготовка учнів початкової школи (3–4 класи), основної школи (7–8 класи), а також випускників середньої школи. Участь у тестуванні обов’язкова для всіх країн. Водночас оцінюються навчальні досягнення під час виконання учнями практичних робіт. Результати досліджень TIMSS для початкової, основної та старшої школи є аналізом результатів практичного тесту,що відображається у міжнародних звітах.  

Уперше школярі 4-х та 8-х класів України стали учасниками міжнародного дослідження якості природничо-математичної освіти (програма TIMSS) у 2007 році. У дослідженні взяло участь понад 60 країн-учасниць, усього майже 425 тис. учнів, із них в Україні – 4498 учнів 4-х та 4527 – 8-х класів із 149 шкіл. Українські діти показали «середні» результати:  – з математики: 4-й клас із середнім балом 469 (максимальний – 500) розміщується на 26 місці; 8-й клас із середнім балом 462 – на 25-му (близькі результати мають Румунія, Ізраїль, Болгарія, Кіпр, Норвегія);  – з природознавства: 4-й клас із середнім балом 474 розміщується на 26 місці; 8-й із середнім балом 485 – на 19-му (результати України можна порівняти з результатами Йорданії, Норвегії, Вірменії).  Проте серед 14 країн-дебютантів кращі, ніж в України, результати показали тільки дві країни – Данія (4 клас) та Німеччина (4 клас).  Українські школярі 4-х класів добре справилися із завданнями на перевірку та відтворення знань з природознавства, 80 % учнів початкової школи виявили здатність використовувати основні математичні знання у нескладних ситуаціях.

 Найскладнішими для них виявилися завдання на порівняння об’єктів, установлення міжпредметних зв’язків. При цьому тільки третина учнів змогла виконати завдання на застосування набутих теоретичних знань та умінь до реальних ситуацій, характерних для повсякденного життя.

Інструментарієм Міжнародного порівняльного дослідження за проектом TIMSS є тести з математики і природничих предметів та анкети.

За допомогою тестів визначається рівень навчальних досягнень учнів 4-х і 8-х класів. Вони містять відкриті (з вибором правильної відповіді) і закриті завдання (з короткою або довгою відповіддю), за допомогою яких оцінюються три види навчально-пізнавальної діяльності учнів: здобуті знання, їх застосування та обґрунтування (міркування).

 У завданнях на виявлення знань перевіряються базові знання учнів фактів, понять, процедур тощо. Учні мають відтворити факти і визначення, застосувати отримані знання у стандартних ситуаціях, наприклад, скласти два натуральних числа, помножити два звичайні дроби, вирішити стандартне лінійне рівняння, типову задачу та ін.; відтворити окремі природничі факти або окремі властивості організмів, описати відомі їм процеси, навести приклади, що ілюструють відомі явища тощо.

 Завдання на застосування знань і вмінь вимагають від учнів продемонструвати не лише знання і розуміння основних понять, законів і принципів, а й здатність їх застосовувати в дещо змінених ситуаціях. Наприклад, за допомогою інструкції побудувати певну фігуру; розв’язати задачу, використовуючи дані, подані у вигляді таблиці, графіка, діаграми, схеми тощо; розв’язати завдання з використанням формул та ін.; виявити схожість або відміннсть.

Завдання «на обґрунтування» («міркування») – це завдання на застосування знань у незнайомій ситуації, розв’язування складних і багатокрокових завдань, що потребують від учнів уміння аналізувати й пояснювати різні явища, планувати дослідження, формулювати гіпотези або припущення тощо

За допомогою анкет для учнів, їхніх батьків, вчителів й адміністрації навчального закладу збирається інформація про:

 а) учнів (їхній вік, стать, ставлення до навчальних предметів, мотивацію до навчальної діяльності, перспективи подальшого навчання та ін.);

 б) родини учнів (освіта батьків, домашні освітні ресурси, кількість книг удома, наявність комп’ютера та Інтернету тощо);

в) учителів (стаж роботи, освіта, стать, професійна підготовка та перепідготовка, організація навчального процесу, позаурочна діяльність та ін.);

 г) загальноосвітні навчальні заклади (розміщення, тип, кількість учнів у школі, матеріально-технічне забезпечення, безпека у школі тощо);

 д) навчальний процес (навчальні програми, структура уроку, навчальна діяльність на уроках, навчальні матеріали та засоби навчання, оцінювання навчальних досягнень та ін.) сть між групами організмів, визначити послідовність подій тощо.

 Аналіз анкет, що використовуються у Міжнародному порівняльному дослідженні за проектом TIMSS, дає можливість виявити фактори та їх вплив на рівень навчальних досягнень учнів.

Українські учні 8-х класів, які брали участь у дослідженні, і яких експерти віднесли до групи з високим рівнем ресурсів родини, отримали в середньому на 100 балів більше, ніж учні, яких експерти віднесли до родин із низьким рівнем ресурсів

У дослідженні TIMSS-2011 українські учні сільських шкіл отримали нижчі результати, ніж учні міських шкіл

Отже, використання у порівняльних дослідженнях якості загальної середньої освіти тестів разом із анкетами дозволяє виявити не лише рівень навчальних досягнень учнів, а й вплив окреслених заздалегідь факторів на цей рівень. Це, в свою чергу, дає можливість сформулювати гіпотези щодо впливу факторів, а також у подальших дослідженнях спрогнозувати результати учнів.

Міжнародний досвід щодо використання тестів разом із анкетами було застосовано в національному дослідженні «Моніторинг якості загальної середньої освіти за результатами навчання учнів у початковій та основній школі» , який проводився в навчальних закладах України у листопаді-грудні 2013 р.

Згідно із документами Моніторингу якості ЗСО його мета полягала у виявленні навчальних досягнень учнів 5 і 10 класів та з’ясуванні кількох важливих освітніх запитань, серед яких:

    Які знання здобули учні з тих чи інших предметів, якого рівня сягають їхні загальнонавчальні вміння?

    Чи вміють знаходити нестандартні рішення в процесі розв’язування навчальних завдань, самостійно працювати з підручником, розв’язувати задачі, залучати додаткову інформацію під час виконання проблемних завдань?

   Чи навчилися учні застосовувати здобуті знання не лише на уроках, а й у повсякденному житті?

    Тобто, у ході дослідження оцінювалися не лише знання, вміння і навички учнів, а й їхні компетентності.

      Моніторинг якості ЗСО «не передбачає контролю діяльності педагогів чи навчальних закладів, а має на меті з’ясувати типові помилки і прогалини у засвоєнні змісту загальної середньої освіти, виявити болючі проблеми сучасної школи та визначити дієві шляхи їх подолання»

 Отже, участь українських учнів у Міжнародному порівняльному дослідженні якості природничо-математичної освіти учнів 4-х і 8-х класів загальноосвітніх навчальних закладів за проектом TIMSS (у 2007 і 2011 рр.) дала можливість виявити недоліки в національній системі освіти та дещо її покращити.

 Проте, Україна повинна продовжувати брати участь у Міжнародному порівняльному дослідженні за проектом TIMSS (останнє на цей час дослідження проводилося у квітні 2015 р. і Україна не брала в ньому участі).

  Для кожної країни результати TIMSS – це напрями поліпшення її якості освіти.

 Саме тому тестові завдання, що містяться у математичних та  природничих блоках тестів TIMSS, можна використовувати як метод перевірки навчальних досягнень школярів і як інструментарій реалізації моніторингу навчальних досягнень учнів під час поточного і тематичного оцінювання.

Тому сьогодні перед учителем постає проблема навчити учнів мислити, виробити ще в молодших класах стійкий інтерес до знань і прагнення самостійно опановувати їх,свідомо застосовувати здобуті знання практично.

Опанувати навчальні предмети в початкових класах означає навчитися розв’язувати й виконувати не лише стандартні завдання, а й такі, що вимагають певної незалежності мислення, оригінальності, винахідливості.

II Основна частина

- Запрошую всіх взяти участь в розв’язуванні таких завдань. Спочатку завітаємо на урок математики.

Тема уроку :
Розв'язування прикладів і задач на вивчені випадки арифметичних дій.

Робота в групах.

— Сядьте зручно і спробуйте уявити собі те, про що я вам зараз прочитаю.

Звучить музика . Читаю  вірш.

 

 

Осінь

Летять листки пожовклі і зів'ялі,

Летять до ніг і сумно шелестять.

Затих гайок, і верби кучеряві

Пташиним співом вже не гомонять.

А ниточки ясні срібноволосі

Шепочуть: осінь, осінь, осінь..

 (Іванна Савицька)

                        Про яку пору року я прочитала вам вірш?

                        Який настрій передає він? Чому?

                         Але не все так сумно. Осінь — чудова пора! А чудова тим, що не можна навіть сказати одним словом, якого вона кольору. Адже зима має свій колір — білий; літо — зелений, а осінь багата різними кольорами.

-Ось вона подарувала нам корзину з різнокольоровими листочками. Візьміть, будь ласка, собі листочок  того кольору який вам до вподоби.

-Об’єднайтеся, будь ласка, в групи за кольором листочків.

Інтелектуальна розминка

-Розпочнемо з інтелектуальної розминки.

-Яка група знає відповідь підіймає листочки вгору.

 1.Віра складає в коробку однакові кубики.
Щоб повністю заповнити коробку їй довелося скласти 5 шарів по 10 кубиків у кожному шарі.
Чому дорівнює об’єм коробки?
 
а)5 кубиків
в)15 кубиків
с)30 кубиків
д)50 кубиків

Відповідь: Д

2.Щоб помити одне вікно, Дмитру потрібно 4 хвилини.
Він хоче дізнатися, скільки хвилин йому буде потрібно на миття 8 вікон, якщо він буде працювати таким же чином.
Для цього йому потрібно:
    а)Помножити 4 на 8.
    в)Розділити 8 на 4. 
    с)Відняти 4 від 8.
    д)Додати 4 і 8.

Відповідь: А

3.На малюнку зображено календар на грудень.
День народження Оксани в четвер 2 грудня. Рівно через 3 тижні цього вона збирається поїхати на відпочинок. Яке це буде число?
             а)16 грудня.
             б)21 грудня.
             с)23 грудня.
             д)ЗО грудня.

 

 

Відповідь: с

4.Учні четвертих класів  принесли у школу книги для садочка.На діаграмі показано кількість книг, яку принесли учні п'яти класів.
Який клас приніс 45 книг?
        а)4 «А»
        в)4«Б»
        с)4 «В»

         д)4 «Д»

 

A:\203\IMG_20171010_004426_HDR.jpg

Відповідь: в

 

5.Коли Таня йшла в школу, температура на вулиці була 3 градуси  нижче нуля.

image15

Коли вона поверталася додому, температура на вулиці була 5 градусів вище нуля.

image16

На скільки градусів підвищилася температура?

  •       На 2 градуси.
  •       На 3 градуси.
  •       На 5 градусів.
  •       На 8 градусів.

Відповідь: на 8 градусів

 

6.Якою може бути маса дорослої людини?

  •       1 кг
  •       6 кг
  •       60 кг
  •       600 кг

 Відповідь:  60 кг

-Продовжимо нашу роботу розв’язуючи творчі завдання із конкурсів «Кенгуру», вони є гарною підготовкою до участі в Міжнародному порівняльному дослідженні за проектом TIMSS .

Творча робота в групах

Розв’язування тестових завдань.

1 група

Відповідь: Б

Відповідь: Б

Відповідь: Г

 

Відповідь: Г

 

Відповідь: Д

 

 


2 група

Відповідь: Д

 

 

Відповідь: Г

 

Відповідь: Б

 

Відповідь: Д

 

Відповідь: Б

3 група

Відповідь: Г

Відповідь: В

 

Відповідь: Г

Відповідь: В

  Відповідь: Д

4 група

Відповідь: А

Відповідь: А

Відповідь: Б

Відповідь: В

 

Відповідь: Б

 

Рухавка

-Продовжимо  роботу над творчими завданнями з природознавства.

Тема:      Перевір як ти вмієш застосовувати свої знання

Творча робота в групах

 

1 група

  1.               Якщо ти викинеш вказані нижче предмети, то який із них згниє швидше за все?
  •                Скляна пляшка.
  •                Металева консервна бляшанка.
  •                Пластикова пляшка.

Огризок яблука.

Відповідь: огризок яблука

  1.               Михайло грає у футбол. Йому дуже жарко. Які процеси, що відбуваються з тілом Михайла, дозволяють його тілу охолоджуватись?

Наведіть один приклад.

 

  1.               У сонячну погоду протягом дня дерево відкидає тінь різної довжини як показано на рисунку внизу. На якому малюнку показана тінь, яка була в полудень (12 годин дня)?

 

A:\203\IMG_20171009_214040_HDR.jpg

 

  1. На малюнку зображено три шари Землі.

Який із них найгарячіший?

  •                Шар А
  •                Шар Б
  •                Шар В

          усі три шари мають однакову температуру

 

A:\203\IMG_20171009_214120.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

C:\Users\PROFES~1\AppData\Local\Temp\FineReader12.00\media\image24.jpeg

 

На малюнку вгорі зображена коробка. В ній знаходиться якась речовина, яка може виявитися твердою, рідкою або газоподібною.

Потім цю речовину помістили в іншу коробку, яка була в чотири рази більше першої.

 

Подивися на наведені нижче малюнки. На них показано, як різні речовини розмістяться у великій коробці.

А. Визнач, на якому рисунку показано, як розміститься у великій коробці тверде тіло, рідина, газ. (Напиши слова тверде тіло, рідина, газ навпроти кожного рисунка. Використовуй кожне слово тільки один раз.)

C:\Users\PROFES~1\AppData\Local\Temp\FineReader12.00\media\image22.jpeg

 

----------------------------------------------------

 

 

 

 

----------------------------------------------------

 

 

 

----------------------------------------------------

 

 

Б. Поясни свої відповіді.

 

  1.        група

 

1.В організмі людини зоровий образ, звук, смак і запах аналізуються в

  •                головному мозку,
  •                спинному мозку,
  •                нервах,
  •                шкірі.

 

2Людям потрібно захищати себе від надлишкового опромінення сонцем. Наведіть один приклад того, що станеться з тілом людини, якщо вона  не буде себе захищати  від сонця.

 

3.Яка частина рослини отримує більше  всього води?

 

  •                A:\203\IMG_20171009_214031_HDR.jpgЧастина А
  •                Частина Б
  •                Частина В
  •                Частина Г

 

 

 

 

 

 

 

4.На малюнку зображено електричні лампочки, приєднана до батарейки. Яка з лампочок буде горіти?

C:\Users\PROFES~1\AppData\Local\Temp\FineReader12.00\media\image33.jpeg

 

5.У таблиці наведена інформація про погоду протягом доби в чотирьох різних містах. У якому із цих міст, імовірніше за все, йшов сніг?

 

 

Хмарність

Найнижча

температура

Найвища

температура

Місто А

Ні

10°С

25°С

Місто Б

Так

20°С

30°С

Місто В

Ні

-10°С

-1°С

Місто Г

Так

 

-15°С

   5°С

  •                ® Місто А.
  •                ® Місто Б.
  •                © Місто В.
  •                © Місто Г.

 

 

 

 

 

3 група

 

1.Що вкриває найбільшу частину поверхні Землі?

  •                Вода.
  •                Гірські породи
  •                Сільськогосподарські угіддя.
  •                 Міста і села.

 

 

2.Андрій застудився. Через тиждень захворіли деякі з його друзів. Укажи два можливих шляхи, як його хвороба могла передатися його друзям.

 

3.Коли ти пускаєш мильні бульбашки, що знаходиться всередині

  •                Повітря.
  •                Мило.
  •                Вода.
  •                Нічого.

4.На малюнку зображено озеро і живі організми, які живуть в озері і навколо нього. Між ними існують харчові зв’язки. Що є джерелом живлення пуголовків?

  •                а) Сонце.
  •                в) Риба.
  •                с)Ряска.
  •                д) Чапля.

C:\Users\PROFES~1\AppData\Local\Temp\FineReader12.00\media\image46.jpeg

 

 

 

 

5.На малюнку зображені різні істоти. Одні з них народжують живих немовлят, які розвивались в організмі матері. Інші відкладають яйця, з яких потім виводяться їхні дитинчата.

C:\Users\PROFES~1\AppData\Local\Temp\FineReader12.00\media\image34.jpeg

Впиши в таблицю назву істот, які належать до кожної з груп.

1 Істоти, які народжують живих дитинчат

Істоти, які відкладають яйця

 

 

  1.        група

 

 

1.Яку із наступних рослин використовують як їжу?

  •                Рис.
  •                Тютюн.
  •                Тюльпан.

Бавовник.

 

2.У жаркий і вологий день в повітрі багато водяної пари. Що станеться з водяною парою в повітрі, якщо повітря стане дуже холодним?

  

  3.   Сильний магніт розділить змішані:

 

  •                  Шматочки прозорого і зеленого скла.  
  •                  Паперові і пластикові чашечки.
  •                  Залізні і алюмінієві цвяхи.
  •                  Пісок і сіль.

 

 

4. Борис перевіряв чотири гірські породи на твердість. Зразок кожної породи він протягом кількох хвилин тер твердим шматочком сталі. Борис намалював, як виглядав кожен зразок до і після того, як він це робив.

  •                Яка із порід, які перевіряв Борис, найтвердіша?

A:\203\IMG_20171009_213935_HDR.jpg

 

 

 

 

 

 

 

5.У наведеній нижче таблиці вказано властивості трьох предметів, виготовлених з дерева, каменя і заліза.

Властивість

Предмет 1

Предмет 2

Предмет 3

Тоне у воді?

Так

Ні

Так

Добре горить?

Ні

Так

Ні

Притягується магнітом?

Так

Ні

Ні

Визнач, з чого виготовлені предмети, і постав номери, яким відповідають ці предмети, в наведених нижче реченнях.

З дерева виготовлено предмет __________________________

З каменю виготовлено предмет __________________________

З заліза виготовлено предмет__________________________

 

 

-         Завершується наше заняття. Ми гарно працювали і маємо результати нашої роботи. Народна мудрість говорить,що у справжнього вчителя уроки не для дітей, а з дітьми. Це вони, справжні вчителі,торкаючись душі маленької людини, намагаються не поранити, не образити,обережно виростити, допомогти реалізувати себе у житті, ввійти у нього якомога чеснішими,добрішими, впевненішими.

-         Тож бажаю Вам успіхів у роботі! Будьте оптимістами в житті! Дякую за увагу!                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

docx
Пов’язані теми
Математика, 3 клас, Майстер-класи
НУШ
Додано
26 жовтня 2023
Переглядів
589
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку