Майстер-клас "Використання ІКТ на уроках географії"

Про матеріал

Опис досвіду роботи "Використання інформаційно-комунікативних технологій на уроках географії". Сьогодення важко уявити без Інтернету і сучасних гаджетів.

Перегляд файлу

 

 

 

                                2013 рік

 

 

Географія – всеохоплююча наука, яка включає ряд пов’язаних  між собою наук, що вивчають поверхню Землі, природні умови, населення , економічні ресурси. Всі знання про нашу планету треба донести до учнів у такий спосіб, щоб їм було цікаво, щоб вони були впевнені в необхідності цих знань. Щоб досягти високого рівня викладання матеріалу, вчителю необхідно вести пошук різноманітних форм і методів навчання.

 Якщо вчитель хоче бути цікавим для своїх учнів, підвищувати свою педагогічну майстерність і рівень інтелекту, він щонайменше повинен теоретично уявляти, як можна використати комп’ютер на уроці, а як максимум – використовувати цю машину з її величезними універсальними можливостями.    Саме тому я обрала темою самоосвіти «Використання ІКТ на уроках географії». Над цією темою я працюю з 2009 року.  В першу чергу мене цікавило, як можна за допомогою комп’ютера зробити урок більш ефективним. Перші мої спроби – це прості «презентації – плакати», але і вони викликали захоплення у дітей. З часом учні почали чекати уроків  на яких я використовувала комп’ютер.

Я поринула у вивчення передового досвіду вітчизняних та іноземних педагогів з цього питання. Проблему інформатизації освіти, впровадження ІКТ у навчальний процес досліджують: В. Биков, А. Верлань, Р. Гуревич, М. Жалдак, Ю. Дорошенко, Г. Кедрович, Т. Коваль, С. Сисоєва, О. Спірін, О. Стефаненко,   Г. Драйден, Д. Вос. 

 Інтегрування звичайного уроку географії з комп’ютером дозволяє вчителеві урізноманітнити урок, надаючи йому більше цікавості та інтенсивності. При цьому комп’ютер не замінює вчителя , а лише доповнює його. Кожен урок викликає в дітей емоційний підйом, навіть слабкі учні охоче працюють з комп’ютером. Факт проведення уроку з використанням комп’ютеру, ноутбуків, мультимедійного проектору  інтригує дітей, у них з’являється (хоча і зовнішня) мотивація. Із зовнішньої мотивації зростає інтерес до предмета. Застосування комп’ютерних технологій дозволяє: краще оцінити здібності та знання дитини, зрозуміти учня, шукати нові, нетрадиційні форми й методи навчання, розвивати творчі здібності учня, розвивати самостійне мислення, посилити компетентність учня, істотно змінити способи управління навчальною діяльністю.

Виходячи з цього можна виокремити такі переваги використання комп’ютерних технологій: індивідуалізація навчання, інтенсифікація самостійної роботи учнів, підвищення мотивації та пізнавальної активності, збільшення обсягу виконуваних завдань порівняно зі звичайним уроком, можливість вибору рівня складності завдання, можливість виявити творчі здібності.

Існують три основні форми роботи з інформаційними комунікаційними технологіями (ІКТ) на уроках географії:

  • Безпосереднє  застосування в навчальному процесі.
  • Для організації самостійної роботи.
  • Для забезпечення пізнавального дозвілля.

Використання комп’ютера може бути різним в залежності від етапу та завдань уроку: як один з шляхів формування інформаційної компетентності,як інструмент дослідницької роботи,як джерело додаткової інформації з предмета, як можливість реалізації особистісно орієнтованого навчання.

Види роботи з ІКТ: використання мережі Інтернет, застосування власного сайту, підготовка до олімпіади, розробка презентацій, проектів, робота з електронними книгами і атласами, розробка анімацій, виконання практичних робіт, розробка тестових завдань, демонстрація схем, слайдів, географічних об’єктів, карт, фотографій, графіків, діаграм.

ІКТ можуть забезпечити накопичення та обробку великого обсягу різноманітної інформації щодо процесів підготовки та проведення тестувань, враховуючи вимоги дидактики, основ та методик тестології.  Використовую програми - контролери TEST-W, AD tester, My test. Перевага ціх програми в тому, що учень припустившись помилки, може знову повернутися до завдання. Програми  My test та AD tester дають можливість створювати такі типи  тестів: з вибором однієї правильної відповіді, з вибором декількох правильних відповідей,  завдання на встановлення відповідності,  завдання на встановлення послідовності,  завдання з використанням зображень,  завдання на підтвердження чи спростування.

Я розробила та впроваджую тести під час проведення : поточного контролю, контрольних робіт, моніторингових контрольних робіт, що проводяться адміністрацією школи, для ( І) шкільного туру олімпіад із географії, підготовки до ЗНО.  Особливу увагу приділяю тестуванню учнів 11 класу, які будуть складати ЗНО з предмету, для більш ефективної підготовки до ЗНО. Перед кожним видом роботи на комп’ютері я сама виконую завдання, які збираюся запропонувати учням, це дає змогу оцінити трудомісткість роботи і виправити помилки, скорегувати відведений час тощо.

 Дуже зручне використання комп’ютерних технологій під час проектної діяльності (8 клас «Екологічні проблеми» - «Екологія ставків в селі Орлівка» 2009р. , загальношкільний проект «Сім чудес Ямпільщини» 2010р, 9 -11 клас «Споживчий кошик моєї родини,я к відображення виробничих можливостей України» 2012/13рр.). Під час проекту максимальна творча участь дітей: активізація розумової діяльності, включення їх у пошукову роботу, формування навичок самоорганізації, організація роботи в групах. Викладення проектного матеріалу у вигляді презентацій.

Робота з програмою «Power Point». Дуже цікавою, пізнавальною і творчою роботою з використання ІКТ є розробка презентацій з різних тем уроків. Вони зручні тим, що в процесі розробки в певній послідовності добирається саме той матеріал – і наочний (у вигляді слайдів, відео сюжетів, анімацій тощо), і текстовий ( інформаційне джерело), що необхідний для конкретного уроку. Для їх підготовки треба використати програму «Power Point». Комп’ютерну презентацію використовую, як протягом уроку ( 7 клас «Природні зони Африки», 10 клас «Глобальні проблеми людства», 9 клас «Розвиток мистецтва в Україні»), так і на окремих етапах навчальної діяльності.  Я створюю презентації сама, а також учням 8 – 11 класів даю індивідуальні завдання, заздалегідь визначивши зміст майбутньої презентації.  Також програму «Power Point» використовую під час перевірки домашнього завдання і закріплення. Прийом «Відео битва», в рамках якого демонструю вже вивчені об’єкти , явища, представників органічного світу, а учням треба визначити, що саме їм було продемонстроване.

Програма  Mikrosoft Offise Excel дозволяє учням створювати моделювання різних природних процесів і явищ: у 6 класі в темі «Атмосфера» - побудувати графік зміни температури повітря, у 7 класі порівняння клімату материків у вигляді таблиць, діаграм, у 8 класі порівняльні графіки клімату, забезпечення різними мінеральними ресурсами, водами тощо, у 9 класі побудова діаграм зміни чисельності населення за певний період часу і прогнозування на майбутнє, у 10 класі графіки економічного зростання країн.

     За допомогою гіперпосилання розробила гру «Біатлон».  На полі представлені фігури з номерами. В залежності від мети всі фігури мають або однаковий колір питання одного рівня , або якщо колір різний – це вказує на різну складність питань. Учні обирають собі номер , який автоматично відкривається і учень бачить обране питання.  Якщо відповідь правильна учень заробляє бали. Це прийом використовую  на етапі закріплення, також він буде доречний і під час актуалізації. «Біатлон»  можна використати і для проведення інтелектуальних ігор.

        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

 

      Застосування ІКТ у процесі навчання географії не лише полегшує засвоєння навчального матеріалу, але й надає нові можливості для розвитку здібностей учнів. Підвищується рівень мотивації до предмета, активізується пізнавальна діяльність учнів. Це сприяє розвитку творчих здібностей учнів. Таке навчання забезпечує здійснення контролю , об’єктивної діагностики й оцінювання результатів.

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Географія, Майстер-класи
Додано
12 травня 2018
Переглядів
2040
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку