Майстер - клас
«Використання інтернет-ресурсів на уроках географії»
Мета: ознайомити учасників із досвідом використання інтернет ресурсів на уроках географії і презентувати декілька корисних та ефективних програм та ресурсів;
Завдання:
- оцінити цінність та значимість поданих Інтернет ресурсів для вчителів;
- організувати творчу співпрацю учасників майстер – класу;
- опрацювати методи і прийоми, щодо створення можливості для кожного учня реалізувати себе в різних видах діяльності.
Прогнозований результат: залучення вчителів у інтерактивну діяльність та ефективне використання інтернет ресурсів на уроках географії.
Школа — це майстерня, де формується думка підростаючого покоління, треба міцно тримати її в руках, якщо не хочеш випустити з рук майбутнє.
(А. Барбюс)
Хід майстер-класу
І. Підготовче-організаційний етап
Вітання
Доброго дня, шановні колеги. Вітаю вас на майстер – класі «Використання інтернет-ресурсів як засіб підвищення предметних компетентностей учнів на уроках географії»
Релаксація «Створи в собі сонце» (грає музика, вчителі закривають очі )
«У природі є сонце. Воно світить усім, усіх любить і гріє кожному. Створімо сонце в собі. Заплющте очі, уявіть у своєму серці маленьку зірочку. Подумки направляємо до неї промінчик, який несе любов. Ми відчуваємо, як зірочка збільшилася. Направляємо промінець із добром, помічаємо, що зірочка стала ще більшою. Я направляю до зірочки промінчики, які несуть здоров’я, радість, тепло, світло, ніжність, ласку. Тепер зірочка стає великою, як сонце. Воно несе тепло всім, всім, всім».
Давайте і ми з вами подаруємо один одному промінець світла, який буде йти від нашого серця і зробимо це за допомогою посмішки та стікера-сонечка (по колу дарують один одному посмішку та стікер-сонечко).
Вправа «Очікування»
З чим у вас асоціюється спілкування? (відповіді учасників)
Для мене спілкування – це море, яке складається із мільйона краплинок.
Прошу вас поставити перед собою мету. Подумайте і запишіть на краплинках свої очікування від сьогоднішнього заняття. Проговоріть і покладіть їх біля себе. З цих краплинок віртуально можна утворити собі ціле море, біля якого ми всі хочемо час від часу опинитися.
ІІ. Практичний етап
Усе найголовніше та найважливіше для школяра відбувається на уроці. Гарна школа починається з уроку…
Сьогодні в освіті йдеться про формування людини, здатної приймати відповідальні рішення, критично мислити, творчо вирішувати проблеми, само реалізуватися, а отже, про формування компетентної особистості.
Важливим нині є не тільки вміння оперувати власними знаннями, а й бути готовим змінюватись й пристосовуватись до нових потреб ринку праці, оперувати й управляти інформацією, активно діяти, швидко приймати рішення, навчатись упродовж життя.
Завдання вчителя сьогодні – відібрати зі своїх методичних надбань усе прогресивне і змінити, модернізувати, трансформувати навчальний процес так, щоб забезпечити його дослідницький, пошуковий характер. Такий підхід сприятиме розвитку мислення, розумових творчих здібностей учнів. Дитина психологічно краще готується до сприйняття невідомого, нового для неї, і це зумовлює не тільки кращі результати в навчанні, а й сприяє формуванню її як особистості, таких моральних якостей, як цілеспрямованість, наполегливість, принциповість.
Головне завдання школи сьогодні – формування гармонійно розвиненої, активної, творчої особистості, яка буде здатна навчатися протягом усього життя, вміти застосувати знання в певних ситуаціях.
Потрібно навчити школярів творчо мислити, творчо діяти. На уроках географії головним є не накопичення знань і вмінь, а самостійна та практична діяльність, у процесі якої учні поринають в атмосферу творчої активності. Адже школярі, які добре знають теоретичний матеріал, часто не можуть показати свої знання на практиці.
Для чого сучасному педагогу потрібні навички використання online ресурсів?
Використання Інтернет ресурсів
Оптимізує процес викладання у школі.
Дозволяє за короткий проміжок часу донести до учнів більш об'ємний матеріал.
Викликає інтерес учнів до теми (яскраві малюнки, відеокліпи та голосовий супровід).
Сприяє більш вираженому індивідуальному підходу до кожного учня.
Відпрацьовується логіка мислення, формується вміння самостійно виражати думки.
Підвищується емоційний рівень уроку, удосконалюються предметні компетенції учнів.
В своїй педагогічній практиці, я користуюсь платформою Zoom
Zoom – комунікаційне програмне забезпечення, яке об’єднує відеоконференції, онлайн-зустрічі, чат.
Також використовую тести на платформі На Урок. Вони мають функцію виконання в реальному часі та створювати Таблицю виконаних тестувань. Тести безкоштовні, мають широкий спектр завдань. А саме головне подобаються учням.
Хто в наш час не знає Що таке YouTube? Думаю знають від малого до більш дорослого населення нашої планети.
Наприклад, під час вивчення теми 5. Рослинність перегляд відео
(https://www.youtube.com/watch?v=ZE5-orFW1Ds&t=28s&ab_channel=SCHOOLFORLIFE)
Під час вивчення розділу ІІІ. Природні умови і ресурси України Тема 1. Рельєф, тектонічна та геологічна будова, мінеральні ресурси перегляд відео
Використовую такі канали
AZIMUT https://www.youtube.com/channel/UCITXDZSHSnbcuE4DBq7NdSw/videos
SCHOOL FOR LIFE
https://www.youtube.com/channel/UCJj3xATuTuR8hqlNE6DBXxw
Цікавий світ
https://www.youtube.com/channel/UCu-kSk6VONvxKj10aWeVGqA
Неоціненну допомогу надає мені використання сервісу https://learningapps.org/.
Приклади використання вправ
Наприклад, під час вивчення розділу ІІІ. Природні умови і ресурси України Тема 1. Рельєф, тектонічна та геологічна будова, мінеральні ресурси використувую вправу «Корисні копалини України» (режим доступу https://learningapps.org/2166664)
Взагалі для як для 8, так і для інших класів і предметів завдань дуже багато
8 клас географія України (режим доступу https://learningapps.org/index.php?category=6&subcategory=8831&s=)
Також на уроках використовую QR-коди, за допомогою них можна зашифровувати та отримувати швидкий доступ фактично до будь-якої інформації у мережі інтернет: відео на YouTube, певної геолокації на Google картах, e-mail, посилання на сторінку профілю у соціальних мережах, аудіофайл, книгу тощо.
Використанням QR-кодів на уроках забезпечує ефективність та результативність навчального процесу, розвиває критичне мислення і творчий потенціал учня, тренує розумові здібності та розвиває комунікативні навички і уміння, виконуючи різні соціальні ролі.
Створення власного QR коду
Один із сервісів, який дозволяє створювати QR код
http://qrcoder.ru/
Приклади використання QR-кодів на уроках географії (ВЧИТЕЛІ СКАНУЮТЬ)
Створення хмари слів
Один із сервісів, який дозволяє створювати красиві хмари ключових слів, називається сервіс Тagul . Цей інструмент можна знайти за адресою https://wordart.com
https://wordart.com/create
Як виявилося, сервіси для створення хмар слів - корисний в навчанні інструмент, який знаходить успішне застосування практично на всіх етапах уроку. Складену хмару можна роздрукувати і використовувати як роздатковий матеріал, вивести на інтерактивну дошку або екран. Хмари слів можуть бути створені вчителем і використовуватися як один з прийомів, що застосовуються на уроці, і самими учнями самостійно при виконанні домашнього завдання або на уроці в класі.
Кольорова хмара з слів приковує погляд до об'єкта, і змушує учня зосередиться на матеріалі.
• Хмара містить в собі, як візуальну інформацію (наприклад, форма хмари), так і смислове навантаження сам текст.
• Хмара слів краще запам'ятовується, а також зрозуміла для кожного.
• При такій подачі учням можна донести більше інформації, при цьому кожен з них зможе почерпнути щось важливе для себе.
ПРАКТИЧНЕ ЗАВДАННЯ
Учасники відкривають сайт https://wordart.com
Діючи за інструкцією виконують завдання: створити свої власні хмари слів
Тема «Погода» 6 клас
Слова: прогноз, тепла, сонце, сніг, дощ, холодна, тропосфера, природа, вітер, мінливість,прогулянка
Таке уявлення зручно для швидкого сприйняття найвідоміших та необхідних термінів і понять.
(якщо не має доступу роздайте готові (цифри) і хай розшифрують)
З хмари слів складіть вислів.
Відповідь
- Хто володіє інформацією-володіє світом.
- Разом навчатися не тільки легше , цікавіше, але і значно ефективніше.
- Тисячі шляхів ведуть до помилки, а лише один –до істини
Питання учасникам:
- Чи важко було вам створювати хмару слів?
- Чи сподобалося вам працювати з даним сервісом?
- У якій формі могли б ще використовувати цю технологію?
Ментальна карта з географії
https://www.mindmeister.com/folders
Ментальна карта містить окремі відео до розділу, фрагменти карт
Гнучкість цих карт дозволяє розглядати будь-яку тему або навчальне питання з географії, вони можуть використовуватися або для всього класу, або індивідуально
ПРАКТИЧНЕ ЗАВДАННЯ (робота в групах, поідлити за порою року ОСІНБ, ЗИМА,ВЕСНА,ЛІТО)
Учасники відкривають сайт https://www.mindmeister.com/folder
ІНШИЙ СПОСІБ (беремо альбомний листок, і робимо ментальну карту на А4)
Діючи за інструкцією виконують завдання: створити свої ментальні карти
Тема: Погода
Слова: купчасті, абсолютна, відносна , перисті, шаруваті, хмари, вологість повітря, абсолютна, опади, температура, бризи, пасати,іній, роса, град, сніг, вітер, мусони, західні вітри, атмосферний тиск
Приклад (як повинно бути)
Хмари (купчасті, перисті, шаруваті)
Вологість повітря (абсолютна, відносна)
Опади (дощ, іній, роса, град, сніг)
Температура
Вітер (бризи, пасати,мусони, західні вітри)
Атмосферний тиск
Тема: Світовий океан
Слова: Північно-Льодовитий, Індійський, Тихий, Атлантичний; морів: Чорне, Середземне, Червоне, Індостан, Сомалі, Лабрадор; Балтійське, Баренцове; океани, Затоки, Біскайська, Острови, Велика Британія, Магелланова, Дрейка, Берінгова, Мадагаскар, Нова Гвінея; Протоки, Гібралтарська, Гренландія, Півострови, Скандинавський, Кримський, Аравійський, Бенгальська, Мексиканська, Гвінейська; западини, Маріанська
Північно-Льодовитий, Індійський, Тихий, Атлантичний;
морів: Чорне, Середземне, Червоне, Балтійське, Баренцове;
проток: Гібралтарська, Магелланова, Дрейка, Берінгова;
заток: Біскайська, Бенгальська, Мексиканська, Гвінейська;
островів: Велика Британія, Гренландія, Мадагаскар, Нова Гвінея;
півостровів: Скандинавський, Кримський, Аравійський, Індостан, Сомалі, Лабрадор;
западини: Маріанська
Тема: Африка
Слова: Півострів,Сомалі, течії, Гвінейська, Аннобон, Сан Томе і, Фернандо-По , Біоко, Крайні точки,північна точка,мис Рас-Енгела, Мозамбіцька, Бенгельська , Сомалійська, східна точка, західна точка, мис Альмаді, Мадейра, Зеленого Мис, Коморські, вулканічні острова, Острови, Мадагарскар, мис Рас-Хафун, південна точка, мис Голковий
Півострів (Сомалі)
Острови (Мадагарскар, Мадейра, Зеленого Мис, Коморські)
Крайні точки (північна точка — мис Рас-Енгела
південна точка — мис Голковий
західна точка — мис Альмаді
східна точка — мис Рас-Хафун)
течії (Гвінейська, Мозамбіцька, Бенгельська ,Сомалійська
вулканічні острова: Аннобон, Сан Томе і, Фернандо-По (Біоко)
Тема: Річка
Слова: елементи річки, Амазонка , Дніпро , найбільші річки світу,витік, гирло ,русло ,рiчкова система , рiчкова долина , Живлення річки,повінь, межень,паводки,режим річки, мішане, дощове,дельта, Ніл,Міссісіпі, Хуанхе або жовта річка Китаю, Режим річки, льодовикове,підземне, снігове
елементи річки (витік, гирло ,русло ,рiчкова система , рiчкова долина ,дельта)
Найбільші річки світу (Амазонка ,Ніл,Міссісіпі,Дніпро ,Хуанхе або жовта
річка Китаю)
Режим річки (повінь, межень,паводки,режим річки)
Живлення річки (мішане, дощове,льодовикове,підземне, снігове)
III. Підсумок заняття.
Отже, ми з вами сьогодні плідно попрацювали і давайте зробимо підсумок.
На мою думку, мету нашої сьогоднішньої зустрічі досягнуто.
Вправа «Підберіть вираз», відповідний вашому сприйняттю заняття: чув краєм вуха, ворушив мізками, рахував ворон, натхненно слухав і т.д …..» , «Для мене сьогодні стало відкриттям…»
Вправа «Усмішка»
«Найкоротша відстань між людьми – це усмішка. Тож частіше усміхайтеся!» (дарують один одному усмішку та разом вигукують «Будьмо здорові!»).
Сучасне підростаюче покоління – особливе. Діти сприймають лише тих, хто йде в ногу з ними.
Йти вперед – означає втратити душевний спокій.
Залишатися на місці – означає втратити себе.
У найвищому розумінні рух вперед означає пізнання.
Тільки дія породжує результат.
Приклади використання QR-кодів на уроках географії
Рослинність перегляд відео
«Рослинність України Рослинни покрив»
Землетруси в цифрах і фактах
Цікавинки