Тема. Загальні риси клімату Південної Америки. Кліматичні пояси і типи клімату материка
Мета: актуалізувати поняття «клімат», «кліматичні пояси». Показати учням особливості клімату Південної Америки та з’ясувати причини його формування. Ознайомити з кліматичними поясами та типами клімату материка.
Розвивати у школярів інтерес до вивчення географії, вводячи в урок елементи цікавої географії, інтерактивні форми роботи та практичні елементи STEМ освіти. Розвивати логічне мислення учнів, вміння обґрунтовувати свої погляди, робити висновки та порівняння; вміння вільно користуватися різними джерелами географічних знань (підручником, картами атласу, малюнками, схемами), аналізувати та зіставляти їх.
Виховувати бережливе ставлення до природи.
Міжпредметні зв’язки: математика, предмети гуманітарного циклу, біологія.
Ключові компетентності: уміння вчитися впродовж життя; основні компетентності у природничих науках і технологіях, спілкування державною мовою, математична, інформаційно-цифрова, екологічна грамотність.
Наскрізні змістовні лінії: “Здоров’я і безпека”, “Громадянська відповідальність”, “Екологічна безпека та сталий розвиток”
Очікувані результати: продовжити формування пізнавальної активності учнів, вміння самостійно здобувати знання, розширити кругозір дітей, формування вмінь працювати з картою, Google сервісами; аналізувати, робити висновки.
Виховувати почуття гідності, відповідальності, зацікавлене ставлення до навчання, розвивати інтерес до географії, математики, біології.
Учні уміють пояснювати особливості клімату материка; працюють з візуальними джерелами інформації; орієнтуються в атласі.
Основні поняття: клімат, кліматичні пояси.
Обладнання: кліматична карта, фізична карта Південної Америки, презентація до уроку, довідкова література, підручники, атласи, контурна карта Південної Америки формату А3, малюнок без підписів «Кліматичні пояси Південної Америки»
Тип уроку: урок формування нових знань, умінь і навичок
Форма ypoку: урок з елементами STEM навчання
І. Організаційний момент(2 хв.)
Перевірка присутності учнів, привітання.
Метод «Психологічна настанова»
Діти переглядають презентацію природи Південної Америки.
Слово вчителя: таке різноманіття звуків природи можна спостерігати на одному із наймальовничіших материків світу. Сьогодні ми з вами ознайомимося із кліматом Південної Америки, навчимося працювати з візуальними джерелами знань, аналізувати, виділяти істотні ознаки, встановлювати зв’язки між тектонічною будовою і формами рельєфу; розвиватимемо вміння роботи з картою, навчимося практично застосовувати STEM технології на наших уроках — створимо модель карти “ Кліматичні пояси Південної Америки”, провівши дослідження, скориставшись Google сервісами, картами атласу, додатковими джерелами інформації.
ІІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів ( 8 хв.)
1. Прийом "Рекорди Південної Aмepики"
2. Гра «Німа карта» група учні з пазлів “рельєф материків” скадають рельєф Південної Америки; називають та показують на створеній карті: крайні точки, форми рельєфу, найвищу вершину г.Анд, визначають протяжність материка з півночі на південь та з заходу на схід в км, враховуючи масштаб.
3.Прийом «Хрестики-нулики». Якщо учні вважають відповідь правильною, то пишуть О, якщо ні, то Х
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
III. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності
Стеляться тумани, падають дощі.
Вітер сильний, то помірний шепче в далині.
Зупинися, замилуйся-це твоя Земля.
У природи вся погода – чудо і краса.
Як ви здогадались, сьогодні на уроці ми будемо розглядати клімат Південної Америки, його особливості та основні кліматичні пояси материка.
Навчимося працювати з візуальними джерелами знань, аналізувати, виділяти істотні ознаки, встановлювати зв’язки між кліматом та формами рельєфу; розвиватимемо вміння роботи з картою, навчимося практично застосовувати STEM технології на наших уроках — створимо модель карти “Кліматичні пояси Південної Америки”, провівши дослідження, скориставшись Google сервісами, картами атласу, додатковими джерелами інформації
ІV. Вивчення нового матеріалу
Оголошення теми та плану уроку
Вчитель. Більша частина Південної Америки знаходиться в екваторіальних і тропічних широтах, що зумовлює надходження значної кількості сонячної радіації протягом усього року. В липні найбільшу кількість тепла отримує північна частина материка. Температура тут сягає +240 С. У цей час на півдні материка, де зимовий період року, середня температура повітря становить +2 - +40С, а окремі роки трапляються і морози. Найнижчі температури на материку спостерігаються у високогірних районах Анд.
Прийом «Проблемне питання»
Чи відчуває материк холодний подих Антарктиди?
Тоді виникає холодний штормовий вітер памперо, який переносить холодне і сухе антарктичне повітря і спричинює стрімке похолодання.
Прийом «Географічна лабораторія» (робота в групах)
Завдання. Охарактеризуйте найважливіші кліматичні особливості материка
Користуючись підручником, додатковими джерелами інформації дайте відповідь на питання.
Група 1. Роль пасатів у формуванні клімату Південної Америки.
Група 2. Чому і як течії впливають на формування клімату материка?
Група 3. Гори Анди та їх вплив на клімат материка.
STEM дослідження
Учні за допомогою карт атласу, сервісів Google Earth, Live Earth Map, Earth Camera, інтернет джерел проводять групове дослідження кліматичних поясів за планом (роздатковий матеріал) готують карту кліматичних поясів Південної Америки: дані наносять на контурну карту формату А3: розфарбовують пояси, надписують назву кліматичних областей
Завдання.Дослідити кліматичні пояси за відповідним планом. Після дослідження усно охарактеризувати їх.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу (6 хв.)
1. Вікторина «Юний кліматолог»
Рефлексія
Вчитель: на сьогоднішньому уроці ви познайомилися з кліматом та кліматичними поясами материка Південна Америка.
STEM-підхід розвиває логічне й математичне мислення, допомагає зрозуміти особливості природи й сучасних технологій, інтегрує дослідницьку та творчу діяльність.
Оцінювання учнів
VІ Домашнє завдання.
Параграф з підручника
Підготувати повідомлення про пустелю Атакама або про цікаві факти з клімату Південної Америки.