1
Майстер – клас
Використання інтерактивного прийому «Фішбоун»
на уроках ЯДС
«Берегти воду - значить берегти життя».
Мета проведення: ознайомити з власним педагогічним досвідом застосування прийомів розвитку критичного мислення.
Завдання майстер-класу:
Категорія учасників: учителі школи.
Обладнання: роздатковий матеріал, завдання для проведення практичної частини.
План майстер-класу
І. Вступна частина.
ІІ. Основна частина.
ІІІ. Рефлексія.
ІV. Підсумки майстер-класу.
І. Вправа «Вітання» (1,5 хв.)
- Дружно за руки візьмемось, (промовляючи цей рядок,беруться за руки)
- Один одному всміхнемось. (посміхаються один одному праворуч і ліворуч від себе)
- Хай проблеми нас оминають,
( разом:) А щирі посмішки сяють!
Я починаю, а учителі підхоплюють: Я Людмила, Віка, Іван, (кожен називає своє ім’я по колу)… - (разом)
бажаю вам чудового дня! (дружні оплески)
ІІ. Вправа «Запрошую на філіжаночку чудового настрою».(2 хв)
- Любі, друзі! Дозвольте запросити вас на філіжаночку чудового настрою. ( Вказуєю на зображення філіжанки, стають півколом, обличчям до зображення і самого вчителя).
Так заведено у нашого народу, що за філіжанкою чаю чи кави, частувальники насолоджуються спілкуванням один із одним, обмінюються інформацією. Тож, давайте і ми поспілкуємося: я буду питати, а ви мені жестами і мімікою відповідати.
- З добрим ранком вас вітаю! Що у відповідь побачу я? (учні не говорять, а лише показують)
- Як настрій? Покажіть. (не говорять, а лише показують)
- А як самопочуття? (не говорять, а лише показують)
- Що цікаве побачили дорогою? (не говорять, а лише показують)
- Як вам погода сьогодні? (не говорять, а лише показують)
- Хто дома залишився у вас? (не говорять, а лише показують)
- А як зустріли Новий рік? (не говорять, а лише показують)
- Як ви готувалися до сьогоднішнього семінару? (учні не говорять, а лише показують)
- Як сьогодні має пройти день? (учні не говорять, а лише показують)
ІІІ. Основна частина
Дослівно він перекладається з с англійської як «Рибна кістка» або «Скелет риби» і направлений на розвиток критичного мислення учнів.
Зміст даного методичного засобу — це встановлення причинно-наслідкових взаємозв’язків між об’єктом аналізу і факторами які на нього впливають, здійснення обґрунтованого вибору. Додатково метод дозволяє розвивати навички роботи з інформацією та вміння ставити і вирішувати проблеми.
-Що ж таке фішбоун?
В основі Фішбоуна — схематична діаграма в формі рибного скелету. У світі дана діаграма широко відома під ім’ям Ішікави (Ісікави) — японського професора, який винайшов метод структурного аналізу причинно-наслідкових зв’язків. Схема Фішбоун являє собою графічне зображення, яке дозволяє наглядно продемонструвати визначені в процесі аналізу причини конкретних подій, явищ, проблем і відповідні висновки або результати досліджень
За допомогою таких схем можна знайти рішення будь-якої складної ситуації, при цьому кожен раз можуть виникати нові ідеї. Ефективним буде її використання під час Мозкового штурму.
Схема Фішбоун може бути побудована завчасно. За допомогою технічних засобів вона може бути виконана кольорова. Якщо такі засоби відсутні можна використати звичайний ватман або щоденний інструмент вчителя — кольорова крейда.
В залежності від вікової категорії учнів, бажання і фантазії учителя схема може мати горизонтальний або вертикальний вигляд. Для молодшого шкільного віку більш природня форма риби — горизонтальна. Після заповнення разом з учнями можна намалювати фігуру вздовж скелету і загадати бажання, щоб золота рибка і надалі допомагала вирішувати будь-яку життєву проблему.
Схема включає в себе основні чотири блока, представлені у вигляді голови, хвоста, верхніх и нижніх кінцівок. Зв’язуючи ланкою виступає основна кістка або хребет риби.
Засіб Фішбоун передбачає ранжирування понять, тому найбільш важливі з них для вирішення основної проблеми розміщують найближче до голови. Всі записи повинні бути короткими, точними і відображати тільки зміст понять. Це дає можливість вибрати головне та відкинути все зайве.
Схема Фішбоун може бути використана в якості окремого методичного засобу для аналізу будь-якої ситуації, або виступати як стратегія цілого уроку. Ефективно його застосовувати під час уроку узагальнення та систематизації знань, коли матеріал з теми вже розглянутий і необхідно всі вивченні поняття упорядкувати в єдину систему, що передбачає розкриття і засвоєння зв’язків і відносин між її елементами.
Для цього, учням пропонується інформація (текст, відеофільм) проблемного змісту і схема Фішбоун для систематизації цього матеріалу. Заповнювати схеми можна як в індивідуальній так і в груповій формі. Важливим етапом застосування технології Фішбоун є презентація власних результатів заповнення. Вона повинна підтвердити комплексний характер проблеми в взаємозв’язках усіх її причин та наслідків. Іноді при заповненні схеми учні зіштовхуються з тим, що причин обговорюваної проблеми більше, ніж аргументів, підтверджуючих її наявність. Це може виникати внаслідок того, що передбачувань і в житті завжди більше, ніж фактів, що їх підтверджують. А тому деякі нижні кісточки можуть так і залишитися вільними. Далі в ході уроку вчитель самостійно визначає дії — пропонує або і далі досліджувати проблему, або спробувати визначити її розв’язання.
Оволодів технологією Фішбоун, учитель може з успіхом її застосовувати на будь-якому уроці. Етап уроку з застосуванням методу Фішбоун передбачає дослідницький характер.
Приклад застосування технології Фішбоун під час навчання
Практична робота
Вправа «Берегти воду - значить берегти життя».
Мета: За допомогою схеми Фішбоун продемонструвати причини конкретних подій та явищ, зробити відповідні висновки
Технологія проведення:
Текст:
Вода необхідна в житті людини, тварин і рослин. Але, на жаль, дуже часто ми нерозумно її витрачаємо, забуваємо закривати крани, кидаємо сміття у водоймища, забруднюючи його... Але ж ми з вами господарі природи. І охороняти її - наше головне завдання. 22 березня оголошено Міжнародним днем води. І цей день відзначається не тому, що на Землі багато води, а тому, що вона все частіше вимагає захисту. Забруднення води є серйозною проблемою для екології Землі. І її варто вирішувати як в великих масштабах - на рівні держав і підприємств, так і в маленьких - на рівні кожної людської істоти.
Побутові стічні води нерідко містять синтетичні миючі засоби, які потрапляють в річки і моря. Скупчення неорганічних речовин впливає на водних мешканців, і зменшують кількість кисню воді, що призводить до утворення так званих «мертвих зон».
Якщо у воді знаходиться велика кількість зважених твердих речовин, вони роблять її непрозорою для сонячного світла і тим самим перешкоджають процесу фотосинтезу в водних басейнах. Це в свою чергу викликає порушення в ланцюзі харчування в таких басейнах. Крім того, тверді відходи викликають замулювання річок і судноплавних каналів, що призводить до необхідності частого проведення днопоглиблювальних робіт.
У морську воду щорічно потрапляє до 12 млн. тонн нафти. Нафта, пролита в морську воду, надає багато несприятливих впливів на життя моря. Перш за все, гинуть птахи: тонуть, перегріваються на сонці або позбавляються їжі. Нафта засліплює мешканців у воді . Вона зменшує проникнення світла в замкнуті водойми і може підвищувати температуру води.
Проблема: Забруднення води
причини:
- Тверді відходи
- Стічні води
- Промислові відходи
- Витік нафти, масел
факти:
- Шлунково-кишкові захворювання
- Погіршення якості питної води
- Ослаблення імунної системи людини
- Зникнення деяких видів рослин, загибель риб
Висновок: Раціональне використання води і дбайливе ставлення до неї
Вправа «Я обираю здорову їжу».
Мета: За допомогою схеми Фішбоун продемонструвати причини , зробити відповідні висновки
Технологія проведення:
ІV. Рефлексія «Малювання сіллю».
Мета: пропаганда художньої діяльності як засіб розвитку творчих здібностей та здоров’язберігаючих технологій.
Технологія проведення:
Для того щоб намалювати морський пейзаж, вам знадобляться:
-акварельні фарби,
-воскові олівці,
-папір для акварелі,
-сіль.
Поки фарба не висохла, посипте папір сіллю. На папері з'являться цікаві розводи, що імітують морські хвилі.
ІV. Підсумки майстер-класу
Сьогоднішня наша з вами робота надала нам змогу: узагальнити знання щодо методів критичного мислення та опрацювати інноваційний метод Фішбоун. Головне завдання вчителя в навчанні – дати дітям не «заготовку» знань на завтра, а озброїти вмінням здобувати ці знання не на один день, не на два, а на все життя.
Дякую усім за плідну співпрацю, бажаю творчої наснаги та успіхів у нашій важливій праці.