Майстер-клас "Використання прийомів музикотерапії на уроках мистецьких дисциплін"

Про матеріал
Майстер-клас розкриває особливості використання прийомів музикотерапії на уроках музичного та образотворчого мистецтва
Перегляд файлу

1

 

Слайд 2

   Що є музика в житті людини? Для одних - серйозна праця, для інших - просто розвага. У будь-якому випадку  це – феноменальне явище. Сила впливу музики здатна змінити відношення людей до життя, зміцнити силу волі, виховати благородність, честь, мужність, доброту і любов.

   Взаємовідношення музики з людиною дивовижні. Мелодичні звуки вершать чудеса – в людині пробуджується, перетворюється душа, змінюється стан, настрій. Музика володіє над нашими емоціями, які, виявляється, навіть перемагають  фізичний біль…

  Усі музичні  твори можна умовно розділити на активізуючі, тонізуючі і  заспокійливі. Сприймання  музики тісно повязане з розумовими процесами, тобто потребує уваги, спостережливості, кмітливості. Музика, яка сприймається  слуховим рецептором, діє на загальний  стан  усього організму, викликає  реакції, повязані  із зміною кровообігу, дихання.

Слайд 3

Музикотерапія (музична терапія) — це процес, у якому застосовується музика та всі сторони її впливу — фізична, емоційна, інтелектуальна, соціальна, естетична і духовна — з метою покращення чи збереження здоров'я людини. Музикотерапія може бути засобом – профілактики, реабілітації, лікування.

 

Слайд 4

У залежності від активності учнів, ступеня їх участі в музично-процесі і поставлених завдань музикотерапії, вона може бути представлена ​​у формі активної, коли вони активно висловлюють себе в музиці, пасивною, коли учням пропонують тільки прослухати музику і інтегративною,  коли поряд з музикою задіяні можливості інших видів мистецтва: малювання під музику, музично-рухливі ігри, пантоміма, пластична драматизація під музику, створення віршів, малюнків, оповідань після прослуховування музики та ін творчі форми. Музично-терапевтичні методи, як правило, підбираються індивідуально.

 

Слайд 5

На сучасному етапі розвитку освіти багато говориться про всебічне, гармонійне виховання підростаючого покоління. На уроках діти отримують базові знання з предметів. Щорічно ускладнюються програми і збільшується обсяг інформації, часом призводить до того, що увага до творчого, духовного та патріотичного виховання дітей стає не достатньою. В даний час музикотерапія стоїть на стику декількох наук. Вона пов'язана з медициною, фізіологією, загальною та музичною психологією, музикознавством та іншими науковими сферами. Звернення музиканта - педагога до музикотерапії розширює його професійну компетентність, дозволяє глибше зрозуміти сенс процесів, що відбуваються у психіці людини при спілкуванні з музикою.

 

Слайд 6

  •     познайомити педагогів з одним з нетрадиційних способів збереження і зміцнення фізичного і психологічного здоров'я-музикотерапією.

 

  •     систематизувати уявлення в галузі музикотерапії, розповісти про конкретні способи використання музикотерапії в своїй роботі і навчити застосовувати їх на практиці.

 

  •     створення умов щодо професійного розвитку учителя.

 

Слайд 7

Основні завдання майстер-класу:

  • узагальнення досвіду роботи з обраної проблеми;
  • позитивна мотивація  учасників майстер-класу на успішність, результативність роботи, до свідомої планомірної системної самоосвітньої діяльності;
  • спонукання педагогів до активізації рефлексивної, пошукової, творчої діяльності,  до вдосконалення власних педагогічних підходів, формування індивідуального педагогічного стилю.

Очікуваний результат:

  • підвищення педагогічної майстерності;
  • самовдосконалення педагогів.

 

Слайд 8

У нашому організмі все пов’язано. Конкретні типи нервових клітин реагують на конкретні частоти звукових коливань.

    Звуковисотність, ритм, гучність, тембр звуку – все має своє значення і різний вплив.

     Гармонізуючи енергоінформаційні процеси організму, музика здатна допомогти при:

  •                        психосоматичних захворюваннях,
  •                        невротичних розладах,
  •                        порушеннях гормонального балансу,
  •    синдромі хронічної втоми.

 

Слайд 9

Музичні інструменти впливають на різні органи:

  •        легені люблять арфу,
  •        серце – гітару,
  •        шлунок – клавішні інструменти,
  •        печінка – флейту,
  •        підшлункова залоза – трубу,
  •        щитовидна залоза – фортепіано,
  •        нирки – саксофон,
  •        хребет – барабан,
  •        товстий кишечник – губна гармоніка,
  •        тонкий кишечник – скрипку,
  •        жовчний міхур – гобой тощо.

 

Слайд 10

Виділяють 2 основні типи музики за її впливом на поведінку і стан людини, а саме:

заспокійливу музику, що характеризується правильністю ритму, передбачуваністю динаміки й гармонійніст звучання,

 стимулюючу музику, що підвищує енергійність людини, спонукає до діяльності і збуджує емоційність.

Слайд 11-12

Оцінка емоційного стану педагогів.

Педагогам пропонується три кольорових квадрата - червоний, синій, зелений.

-Шановні колеги, перед вами лежать три картки різного кольору. Виберіть з них ту, яка вам найбільше подобається за кольором.

 

-А з двох, що залишилися, яка картка вам більше подобається?

 І останню колірну картку, помістіть поряд з обраними.

Уважно подивіться на свій колірний ряд. Якщо у вас:

Проведення вправи.

 

Слайд 13

Як ви думаєте, яка мелодія найулюбленіша у народженої дитини? (звук биття материнського серця). Дійсно, плід, що виношується матір'ю, сприймає головний для нього маятник-биття материнського серця. Наш слух чітко сприймає і ритм дихання, і ритм серцевої діяльності. Для дитини ці звуки - найулюбленіша і приємна музика.

І зараз ця музика допоможе нам скорегувати свій емоційний стан.

Слайд 14

Проведення вправи.

Слайд 15

Чи знайомі ви з феноменом «зримої  музики»? Це пробудження творчої підсвідомості. Закривши очі, слухаючи музику можна уявити собі образи, які викликає музика. Це можуть бути просто кольорові плями, а можуть бути і яскраві картини. Ваші емоції, викликані музикою, ви можете відобразити фарбами. Давайте спробуємо намалювати музику. А допоможе нам П.І. Чайковський «Вальс квітів»

Які емоції викликала у Вас ця музика? Які образи ви собі уявили? Розкажіть про свій малюнок. Чому вибрали такі фарби?

Слайд 16

Психолог Говард Гарднер провів масу досліджень і довів, що музика, подібно до гри в шахи і розгадування кросвордів, здатна активізувати мозкову діяльність, покращувати пам'ять і уява, підвищувати концентрацію уваги.

Коротко класифікація Гарднера виглядає наступним чином.

Класика. Допомагає зосередитися, благотворно впливає на пам'ять, покращує увагу і стимулює процеси мислення. А також розвиває просторове сприйняття світу.

Церковна музика. Психологи вважають, що будь-яка музика, яка виконується в релігійному контексті, будь то спів псалмів, органна музика, читання буддистських сутр під акомпанемент гонга або дзвін, має здатність вводити в транс, надихати, вселяти впевненість, зміцнювати дух людини, а також розслабляти м'язи і зменшувати больові відчуття.

Бароко. Умиротворені тягучі композиції Баха, Генделя, Вівальді, Монтеверді пробуджують у слухача почуття стабільності та безпеки, допомагають позбутися від гніву і дратівливості, проганяють відчуття тривоги і страху. Вважається, що цей музичний стиль сприяє роботі інтелекту.

Джаз, блюз, соул. З одного боку, джазові композиції тонізують і пробуджують емоції, з іншого - налаштовують на романтичний лад, викликають ностальгію, провокують спогади про минуле.

Рок, метал, панк, гранж. Фахівці сходяться на тому, що вплив цих стилів на психіку дуже індивідуально. Одних вона надихає, вселяючи впевненість в собі, - наприклад, боязких може на час зробити відважними і зухвалими. Інших, навпаки, пригнічує, може увігнати в депресивний стан і навіть зробити агресивними.

 

Слайд 21

За допомогою музикотерапії можна моделювати емоції, допомогти збалансувати психоемоційний стан і поведінку дитини. Прийоми розповідання казки допомагають зменшити відчуття тривоги і невпевненості. Народна і дитяча музика дає відчуття безпеки. Розслаблюючою дією володіють ігри на розвиток дрібної моторики. Заспокійливий ефект носять звуки природи. Рухлива дитина, завдяки сприйняттю музики, заспокоюється, а нерішуча і неконтактна дитина значно підвищить свій власний тонус, рівень бадьорості. Заняття з використанням музикотерапевтичних технологій дають багатий досвід спілкування, наповнюють життя радісними та яскравими  враженнями. 
 


      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Підготувала Бєлявська О. О.вчитель музичного мистецтва. Білозерської ЗОШ І-ІІІ ст. № 18

Номер слайду 2

«Музика багато дає для здоров’я, якщо користуватися нею належним чином» Піфагор

Номер слайду 3

Музикотерапія (музична терапія) — це процес, у якому застосовується музика та всі сторони її впливу — фізична, емоційна, інтелектуальна, соціальна, естетична і духовна — з метою покращення чи збереження здоров'я людини. Музикотерапія може бути засобом – профілактики,реабілітації, лікування.

Номер слайду 4

Основні форми музикотерапії Рецептивна музикотерапія(пасивна) відрізняється тим, що людина в процесі музикотерапевтичного сеансу не приймає в ньому активної участі, займаючи позицію простого слухача. Йому пропонують прослухати різні музичні композиції або вслухатися в різні звучання, що відповідають стану його психічного здоров'я. Активні методи музичної терапії засновані на активній роботі з музичним матеріалом: інструментальна гра, спів.Інтегративна музикотерапіяпоряд з музикою задіює можливості інших видів мистецтва: малювання під музику, музично-рухливі ігри, пантоміма, пластична драматизація під музику, створення віршів, малюнків, оповідань після прослуховування музики та ін. творчі форми.

Номер слайду 5

   Актуальність проведення майстер-класу. На сучасному етапі розвитку освіти багато говориться про всебічне, гармонійне виховання підростаючого покоління. На уроках діти отримують базові знання з предметів. В даний час музикотерапія стоїть на стику декількох наук. Вона пов'язана з медициною, фізіологією, загальною та музичною психологією, музикознавством та іншими науковими сферами. Звернення музиканта - педагога до музикотерапії розширює його професійну компетентність, дозволяє глибше зрозуміти сенс процесів, що відбуваються у психіці людини при спілкуванні з музикою.

Номер слайду 6

Мета проведення  майстер – класу:познайомити педагогів з одним з нетрадиційних способів збереження і зміцнення фізичного і психологічного здоров'я-музикотерапією.систематизувати уявлення в галузі музикотерапії, розповісти про конкретні способи використання музикотерапії в своїй роботі і навчити застосовувати їх на практиці.створення умов щодо професійного розвитку учителя.

Номер слайду 7

Основні завдання майстер-класу:узагальнення досвіду роботи з обраної проблеми;позитивна мотивація  учасників майстер-класу на успішність, результативність роботи, до свідомої планомірної системної самоосвітньої діяльності;спонукання педагогів до активізації рефлексивної, пошукової, творчої діяльності,  до вдосконалення власних педагогічних підходів, формування індивідуального педагогічного стилю. Очікуваний результат:підвищення педагогічної майстерності; самовдосконалення педагогів.

Номер слайду 8

У нашому організмі все пов’язано. Конкретні типи нервових клітин реагують на конкретні частоти звукових коливань. Звуковисотність, ритм, гучність, тембр звуку – все має своє значення і різний вплив. Гармонізуючи енергоінформаційні процеси організму, музика здатна допомогти при: психосоматичних захворюваннях, невротичних розладах, порушеннях гормонального балансу, синдромі хронічної втоми.

Номер слайду 9

Музичні інструменти впливають на різні органи: легені люблять арфу, серце – гітару, шлунок – клавішні інструменти, печінка – флейту, підшлункова залоза – трубу, щитовидна залоза – фортепіано, нирки – саксофон, хребет – барабан, товстий кишечник – губна гармоніка, тонкий кишечник – скрипку, жовчний міхур – гобой тощо.

Номер слайду 10

Виділяють 2 основні типи музики за її впливом на поведінку і стан людини, а саме:заспокійливу музику, що характеризується правильністю ритму, передбачуваністю динаміки й гармонійніст звучання, стимулюючу музику, що підвищує енергійність людини, спонукає до діяльності і збуджує емоційність.

Номер слайду 11

Я пропоную вам оцінити свій емоційний стан за допомогою вправи. Розташуйте ці картки у вільному порядку

Номер слайду 12

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}-ваш емоційний стан зараз від переживання, обурення до стану гніву;{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} -емоційний стан задоволення до захоплення і радості. Домінують позитивні емоції.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}-ваш емоційний стан – спокійне, стійке, найоптимальніше для реалізації різних видів діяльності, де не потрібно напруги;{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}-підвищена увага, активність;{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}-стан смутку, пригніченості, домінують негативні емоції.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}-стан дискомфорту, розгубленості.

Номер слайду 13

Наш слух чітко сприймає і ритм дихання, і ритм серцевої діяльності. Для дитини ці звуки - найулюбленіша і приємна музика.

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Зрима музика. Це пробудження творчої підсвідомості. Закривши очі, слухаючи музику можна уявити собі образи, які викликає музика

Номер слайду 16

Класификація Гарднера. Музика для активізації мозку. Классика. Церковная музыка. Барокко. Джаз, блюз, соул. Рок, металл, панк, гранж

Номер слайду 17

«Музична аптечка»Головний біль, емоційна напруга Полонез Огінського «Прощання з Батьківщиною» «Венгерська рапсодія 1» Листа Опера «Фіделіо» Бетховена Сюіта «Маскарад» Хачатуряна, Опера «Дон Жуан» Моцарта

Номер слайду 18

Неврози, роздратованість «Місячна соната», «Симфоніяля-мінор» Бетховена «Кантата №2», «Італійський концерт» Баха музика Генделя «Аве Марія» Шуберта вальси Штрауса

Номер слайду 19

Безсоннясюіта «Пер Гюнт» Грига«Сумний вальс» Сибеліуса«Марення» Шумана п’єси Чайковського

Номер слайду 20

Кровяний тиск, серцева діяльність«Ноктюрн ре-мінор» Шопена«Весільний марш» Мендельсона«Концерт ре-мінор для скрипки», «Кантата 21» Баха«Соната для фортепіано» Бартока

Номер слайду 21

За допомогою музикотерапії можна моделювати емоції, допомогти збалансувати психоемоційний стан і поведінку дитини.

Номер слайду 22

Саме від нас, дорослих, залежить, яке здоров’я матимуть наші діти!ДЯКУЮ ЗА УВАГУ!

zip
Пов’язані теми
Мистецтво, Майстер-класи
Додано
4 березня 2020
Переглядів
3266
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку