Майстер-клас “Як працювати в малих групах”
Тема. Групова робота учнів- форма інтерактивного навчання.
Мета: презентувати власний досвід роботи та показати результативність діяльності з теми;
сприяти підвищенню професійної компетентності педагогів, прагненню до самоосвітньої діяльності.
Актуальність:
В умовах запровадження інтерактивного навчання особливе місце займають групові форми (робота в малих групах) і методи роботи. Адже учні стають невід’ємною частиною згуртованого дитячого колективу і завдяки своїм індивідуальним можливостям починають відчувати і співпрацювати з однолітками, зацікавлені в підтриманні дружніх стосунків з ровесниками. Групова форма роботи має велике значення для формування самостійності школяра. Заняття в малих групах на уроках дає змогу учням набути навичок спілкування та співпраці. Дискусії малими групами стимулюють роботу в команді, розвивають почуття терпимості та поваги до думки інших.
Групова робота - це передусім гра, в організацію, у навчання. Гра допомагає учням зрозуміти навчальну тему, знайти незрозумілості. Головна мета групової і парної роботи - розвиток мислення учнів. Як у кожній грі, тут є свої правила. Правила доцільно опрацювати зі школярами заздалегідь і користуватись ними в подальшій роботі. Також правила можуть опрацьовуватись тут і зараз, тобто тільки для роботи над конкретним завданням. Правила можна доповнювати, змінювати. «Положення про групову і парну роботу» затверджуються колективно (усім класом), і потім уся робота підпорядковується цим правилам.
Способи організації малих груп.
Одним із видів групової роботи є дослідницька діяльність , яка сприяє формуванню життєвих компетенцій учнів.
Продумуючи кожний урок, я намагаюся застосовувати такі елементи, які допомагають розвитку дослідницьких умінь учнів. З цією метою використовую будь-які побутові ситуації, теми з навальних посібників, організовую спостереження.
Наприклад , на уроці природознавства, вивчаючи тему « Користь культурних рослин»,діти об’єднались в групи за картками , на яких зображені культурні рослини (зернові, овочеві, фруктові, ягідні).
В кожній групі є розчин йоду та дослідні зразки.
1 група |
2 група |
3 група |
4 група |
картопля |
рис |
кукурудзяна крупа |
вівсяні пластівці |
яблуко |
огірок |
лимон |
апельсин |
морква |
цибуля |
перець |
капуста |
( Чим яскравіша темно-фіолетова пляма, тим більша кількість крохмалю. Якщо колір не змінився, то крохмалю в продукті немає, або його дуже мало.)
Дослід «Створюємо веселку» також можна проводити у групах.
1 група
Знадобиться: − склянка води (приблизно на три чверті повна); − білий папір; сонячний день.
Наповнити склянку водою приблизно на три чверті й взяти аркуш білого паперу. Піднести склянки до вікна. Утримувати склянку води прямо над папером і уважно спостерігати за тим, що відбуватиметься зі світлом. Звернути увагу дитини на те, як сонячне світло проходить через склянку води, заломлюється (згинається) та утворює різнобарвне зображення на аркуші паперу.
2 група
Веселка з призми. Знадобиться: тригранна скляна призма, аркуш паперу, сонячний день. Стати спиною до сонця, розмістити призму так, щоб промені падали крізь неї на аркуш білого паперу.
3 група
Веселка з CD- диску. Знадобиться: CD- диск, білий аркуш, ліхтарик.
Ліхтариком світимо на диск, який розташований вертикально на білому аркуші. На ньому відображається веселка.
4 група
Веселка з мильної бульбашки. Знадобиться: мильні бульбашки. Надуваючи мильну бульбашку, можна спостерігати веселку на її поверхні.
Я вважаю, що групова робота - це унікальна організація уроку. Вона забезпечує взаємодію між учнями і робить непрямим керування вчителя. Він виступає організатором початку і кінця роботи: формулює завдання, спільну інструкцію по його виконанню, разом з учнями приймає участь оцінки результатів.