2 лютого о 18:00Вебінар: Самооцінювання управлінських та освітніх процесів: нормативні орієнтири та особливості проведення

Майстер-клас з Яворівського розпису

Про матеріал
Проведення майстер-класів з народних ремесел є дуже цікавим для учнів, але й не простим завданням. Пропоную авторську методичну розробку на тему Яворівського розпису
Перегляд файлу

Методика проведення майстер-класу.

 

Провідними принципами етнопедагогіки є природовідповідність, культуровідповідність, народність виховання, виховання в праці, зв'язок із життям рідного народу та інші важливі складові, які є загальновизнаними педагогічними критеріями та принципами. При виконанні учнями роботи з розпису дерев’яних виробів з осики та використання техніки яворівського розпису всі визначені принципи будуть виконуватись повною мірою. Самі матеріали, з якими працює дитина мають прямий зв'язок з природою та навколишнім світом українця – осикове дерево, природні та насичені кольори екологічно чистих фарб, які символізують зелень, сонце, небо і воду, ягоди та плоди. Історія становлення мистецтва розпису по дереву та різьблення іграшок на Львівщині сягає ХVII-XVIII століття. Фахівців-забавкарів не було. Батьки, які виготовляли меблі, з відходів майстрували власним дітям різьблені забавки, які спробували прикрасити розписом. У ХIХ столітті Розквіт яворівської забавки розпочався наприкінці ХІХ століт­­тя і пов’язаний із найяскравішою постаттю тогочасної Галичини – митрополитом Андреєм Шептицьким. Саме він у Яворові створив і благословив Забавкарську школу, яка дала змогу поставити це ремесло на правильну мистецьку основу. Уже пізніше на базі цього закладу буде реорганізовано сучасне ХПТУ №14, де й нині традиційних ремесел Розточчя навчаються кілька сотень дітей(5).

Отже й такі важливі принципи як культуровідповідність, народність виховання, виховання в праці, зв'язок із життям рідного народу ясно простежуються у даній педагогічній формі роботи з дітьми.

Для проведення будь-якого заняття – уроку, позакласного заходу або іншого виду організованої роботи з учнями потрібне виконання кількох обов’язкових етапів. Перший з них – підготовчий. Важливість цього етапу у ефективності проведення майстер-класу з розпису дерев’яної іграшки у стилі яворівської забавки значно зростає в порівнянні з іншими видами занять. Проблема підготовчого періоду вимагає підбір достатньої кількості дерев’яних заготовок та організації, яка забезпечить їх виготовлення. Пошук та забезпечення необхідної кількості матеріалів для розпису не відрізняється від аналогічних занять з інших видів живопису. Слід врахувати, що для виконання завдань майстер-класу потрібні екологічно-чисті матеріали по можливості без використання штучних матеріалів. Це також збігається з вимогами санітарно-епідеміологічної служби.

Для проведення  майстер-класу з розпису дерев’яної іграшки у стилі яворівської забавки для групи у кількості 30 учнів слід заготувати 40 дерев’яних іграшок-заготовок простих для розпису. Це може бути дерев’яні яєчка на підставці, свищики, деркачі, калатала, сопілки, плоскі фігурки (ангелик, пташка, рибка, коник та ін.) (мал. 1.  Прості іграшки розписувати можуть всі діти за період майстер-класу. Деякі з учнів відповідно до здібностей можуть розписати і 2-3 іграшки. Тому заготовок і повинно бути більше.

Якщо дерев’яні іграшки-заготовки є складними, наприклад, це – коники-гойдалки, автомобілі, коники на колесах, візочки, дитячі меблі інші рухомі фігурки, тоді дитині буде розписувати складніше і для завершення роботи інколи потрібна буде допомога вчителя або майстра. Відповідно і кількість іграшок може бути менше.

З матеріалів і інструментів слід ретельно підібрати пензлі та фарби. Народні майстри Львівщини ще в минулому столітті використовували фарби, виготовлені з рослинної сировини. Тепер набули практичного застосування фарби, які виготовляють промисловим способом. Сучасні акрилові фарби, які використовують в своїй роботі народні майстри та викладачі художнього училища № 14, що у Івано-Франково, абсолютно атоксичні та можуть використовуватись для виготовлення дитячої іграшки. Щодо пензлів, то вони мають бути не більше 2-го номера та бажано виготовлені з натурального ворсу білки. Кожна дитина повинна мати власний пензель, та кілька пензлів повинні бути призначені для виконання елементів розпису більшого розміру. Для нанесення крапок різного розміру, майстер повинен давати учням спеціальні інструменти для виконання подібних робіт – дотси різних розмірів.

Для повноцінного проведення робіт учні повинні бути забезпечені достатньою кількістю акрилової фарби. Для проведення одного майстер-класу з розпису дерев’яної іграшки у стилі яворівської забавки потрібно мати такий набір фарби: червоної – 1 баночка (100 мл.), жовтої – 2 баночки (200 мл.), зеленої – 1 баночка (100 мл.), синьої - (50 мл.), білої (50 мл.)

Важливим є також забезпечення відповідного робочого простору, адже для зручної та успішної роботи діти повинні мати можливість комфортно користуватись потрібними фарбами, а забезпечити кожному учневі всі чотири набори фарб доволі складно. Тому потрібно буде підготувати спеціальні ємності для невеликої кількості фарб – 20-25 шт. об’ємом 10-15 мл. та 15-20 шт. об’ємом 200 мл. чистої води для промивки пензлів, а також серветки для додаткових засобів підтримування чистоти інструментів. Також слід подбати про розміщення дітей у відповідному приміщенні або у класі.

Наступним етапом є безпосереднє проведення майстер-класу з розпису дерев’яної іграшки.

Спочатку треба розсадити дітей. Пропонується розсадити учнів один навпроти одного за столи (парти), які можна розставити в лінію буквою „Г” або „П”, та розставити перед кожною четвіркою дітей, які сидять поруч, невеликі ємності з фарбами відповідних кольорів та  стаканчики для чистої води для промивки пензлів, а також серветки для додаткових засобів підтримування чистоти інструментів. 

Сам процес навчання під час майстер-класу можна розпочати з невеличкого до 5 хв. вступу про присутніх майстрів, якщо це незнайомі учням особи, мету та завдання для дітей, історію яворівської забавки тощо.

Педагог або майстер демонструють прості техніки яворівського розпису на папері і просять дітей повторити це на заздалегідь заготованих аркушах білого паперу для тренувальних вправ та закріплення певних технічних навичок.

Після 15-20 хв. вправлянь на папері  дітям роздають дерев’яні забавки і починається головна частина майстер-класу – дитяча творчість. Потрібно звертати увагу на оперативне втручання педагога у роботи учнів лише в тому випадку, якщо забавка може бути зіпсована на якійсь стадії виконання розпису. Ця частина триває 20-30 хв.

Для учнів 5-6 класів майстер-клас тривалістю 45-60 хв. проходить непомітно. Був випадок, коли кілька дітей хотіли і могли працювати над забавками до 2-х годин що без сумніву є надто тривалим терміном.

Завершувати роботу рекомендуємо з огляду всіма дітьми результатів праці кожного на імпровізованій виставці на окремому столі. При цьому не варто обирати або відзначати кращу з робіт, адже не це є основним завданням майстер-класу.

 

doc
Додав(-ла)
Хараху Сергій
Додано
18 листопада 2020
Переглядів
73
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку