Тема: Вишивка – невмирущий оберіг. Виконання ескізу оберега з символічними візерунками.
Мета: ознайомити з історією вишивки, її основними призначеннями та роллю в житті людини; розвивати фантазію та увагу, ініціативу учнів, уміння створювати ескізи вишивки; прищеплювати зацікавленість до декоративно- прикладного мистецтва , бажання зберігати та примножувати традиції українського народу.
Обладнання:
Техніка виконання: графічно
Терміни і поняття : Вишивка, символ- оберіг
Обладнання : папір в клітинку, фломастери, гелеві ручки.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ:
І. Загальнокорекційний етап.
1. Організаційна підготовка учнів до праці.
Учитель: Завжди цікаво розкривати таємниці майстерності українського народу. Одна з них – вишивка. Вона виникла дуже давно і передавалася від покоління в покоління.
2. Актуалізація опорних знань:
- Види декоративно – прикладного мистецтва:
Презентація сл.2
3. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
- Тема сьогоднішнього нашого уроку «Вишивка – невмирущий оберіг. Виконання ескізу оберега з символічними візерунками».
ІІ. Основний етап.
У 5-6 класах ми з вами вивчали різновиди орнаментів, огляньте на презентацію і скажіть які орнаменти представленні перед вами.
Презентація
Архелогічні знахідки доби Палеоліту, зокрема Мізина на Чернігівщині засвідчуюють наявність вишивкина теренах України. У похованях перших століть нашої ери знайдено залишки вовняного одягу , оздобленого різнокольоровою вишивкою.
З 14-17 ст. на території України – у Києві, Чернігові, Львові створюються цехи, у яких виготовляють вишивки.
З 19 ст. вишивка стає ремеслом. І до нині чимало мешканців України займаються вишиванням. Переважно вишивкою займаються дівчата та жінки. В другій половині 19 ст. кожна дівчина повинна вміти ткати, вибілювати й вишивати рушники, скатерті, одяг.
Основною функцією вишивки є оздоблення одягу та тканини (рушники, скатертини, салфетки, простирадла, наволочки для подушок). Також це мистецтво мало ритуальне значення –використовувалися символи.
Презентація
Так соловейко і зозуля, вишиті найчастіше на дівочих рушниках, сидять на гілці калини і немов співають: “Соловейко щебече, собі пару кличе”, а про вишиту зозулю співають: “до осені дівці да гулять, гулять”.
На весільних рушниках дуже часто розсідають пави жар-птиці, які несуть в собі сонячну енергію, і тому символізують теплоту сімейного життя.
Вишиті на рушниках соколи, голуби і півні, звернені один до одного голівками з ягідкою калини в дзьобику, зображені в основі дерева - знаку нової сім’ї – символізують шлюбну пару.Серед мотивів птахів є і вірна супутниця людської оселі ластівка, яка завжди приносить добру вістку.
Вчитель: Ці сакральні коди переносили ніжні жіночі руки на біле полотно. З давніх віків, з роду в рід і до сьогодні. Так була відтворена і збережена священна сила роду, енергії природи і божественне начало. Адже кожний елемент вишивки несе інформацю, пам'ять.
Тому так шанують українці вишиванку, одягають її, пишаються нею у всі часи.
Презентація
Виконання ескізу оберега – імені з символічними візерунками.
ІІІ. Заключний етап.
Про красу та самобутність українського одягу дуже точно сказав Ілля Рєпін, порівнявши українок з парижанками:
“Тільки малоросіянки та парижанки вміють одягатися зі смаком! Ви не повірите, як чарівно одягаються дівчата, парубки теж спритно: ... це дійсно народний, зручний і граціозний костюм. А які дукати, моністи, головні убори, квіти! А які обличчя! А яка мова! Просто краса, краса і краса!”