Ми позбавляємо дітей майбутнього,
якщо продовжуємо сьогодні вчити так,
як вчили цьому вчора.
Джон Дьюї,
американський філософ і педагог
Різноманітні мас-медіа вже давно є частиною нашого життя. Їх вплив на розвиток суспільства, а особливо на формування особистості та освіту молодого покоління, не можна недооцінювати. Наразі медіа стають провідним чинником соціалізації, стихійного соціального навчання, стають засобом дистанційної і джерелом неформальної освіти, це спосіб залишатися самим собою, цілісною особистістю, здатною до самовираження і людяності.
Але сучасним здобувачам освіти необхідно не тільки володіти інформацією, а вміти безпечно нею користуватися, відбирати зі щоденного інформаційного потоку корисну для себе інформацію, знаходити новий зміст, створювати й моделювати нові меседжі, засвоювати повідомлення, вміти аналізувати та розрізняти фейкові новини від реальних, перевіряти дані з різних джерел, критично мислити. За словами Л. Найдьонової, щоб дитина грамотно споживала медіа, треба її поставити в позицію творця. Таким чином, надзвичайно актуальним є навчання основам роботи з медіа та медіаосвіти.
Медіаосвіта — частина освітнього процесу, спрямована на формування в суспільстві медіакультури, підготовку особистості до безпечної та ефективної взаємодії із сучасною системою мас-медіа, включаючи як традиційні (друковані видання, радіо, кіно, телебачення), так і новітні (комп'ютерно опосередковане спілкування, інтернет, мобільна телефонія) медіа з урахуванням розвитку інформаційно-комунікаційних технологій.
У багатьох країнах вона функціонує як система, що стала невід’ємною частиною, з одного боку, загальноосвітньої підготовки молоді, з другого – масових інформаційних процесів.
Впровадження медіаосвіти в Україні – важлива складова модернізації освіти, яка має стати фундаментом гуманітарної безпеки держави, розвитку і консолідації громадянського суспільства, протидії зовнішній інформаційній агресії, всебічно підготувати дітей і молодь до безпечної та ефективної взаємодії із сучасною системою медіа, формувати у громадян медіаінформаційну грамотність і медіакультуру відповідно до їхніх вікових, індивідуальних та інших особливостей.
Вчитель на цьому цікавому, але суперечливому шляху – дороговказ, який допомагає учням знайти та застосувати «інструменти», щоб «налагодити» ефективне, самостійне навчання.
Використання вчителем та учнями як традиційних, так і новітніх медіа на уроках мистецтва можна представити таким чином:
- для пошуку інформації за темою «Мистецтво історико-етнографічних регіонів України. Слобожанщина» у 11 класі ми звертаємося до книг: Мистецтво Слобожанщини XVII-XVIII вв / С. А. Таранушенко; обкл. І. І. Падалка. – Харків, 1928. – 9 с. : табл. XXXVI. – (Музей українського мистецтва) - http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/ua/elib.exe?Z21ID=&I21DBN=UKRLIB&P21DBN=UKRLIB&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=online_book&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=FF=&S21STR=00004701 ), періодичних видань (газета «Время» - «Жемчужины Харьковщины», 23.10.2018 р. ), пошукових систем (Google.com -https://knowledge.allbest.ru/construction/3c0b65625a2ad78b4c53a88521316d36_0.html і т. д.), електронної енциклопедії (Вікіпедія - https://uk.wikipedia.org/wiki/Слобідська_Україна) та ін.; здійснюємо віртуальну подорож до галереї «Мистецтво Слобожанщини» за допомогою пошукових систем чи соціальних мереж https://www.instagram.com/galereya_slobozhanshchyna/?fbclid=IwAR1VvLKcDV54hfu-sooaUu0RShzeJ_E9o8lXfWwx3jMeSV4B7vK6CXl5uVY
Учні повинні вчитися озвучувати і характеризувати різні точки зору, яких дотримуються представники різних медіа, перевіряти дані з різних джерел, аналізувати свої тексти і робити висновки;
- при підготовці до занять використовуємо і створюємо дидактичні онлайн-матеріали на основі мережевих сервісів, н-д, відеоматеріали: (для загальної характеристики та уявлення про мальовничі куточки краю «Полтавщина туристична» в 11 кл. -
https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=sX1xttuglKE) ,
«Історія розвитку кінематографу» в 9 кл. -https://www.youtube.com/watch?v=QrF6jCunUks,
«Створення фільму» в 9 кл. - https://www.youtube.com/watch?v=EdwSmmXU6JM
презентації: «Мистецтво бароко» у 8 кл. -https://docs.google.com/presentation/d/e/2PACX-1vQq4QZPC17oUZz17GYbV98I8SHK2lVd2s9Ct5eNYjmxg5G2r2PmQ6CoJVqyn9GJSA/pub?start=false&loop=false&delayms=3000,
«Українська мультиплікація» у 9 кл. -
«Чарівний розпис Петриківки» 7 кл. -https://docs.google.com/presentation/d/e/2PACX-1vQCnpPFY-0NA6odiBoEEhHBoaoUo7tUwGdd0hcNjyLEysroZQbGLOztXhdO56VFAQ/pub?start=false&loop=false&delayms=3000
«Японський ландшафтний сад» у 10 кл. -
користуючись гаджетами, діти роблять фото- та відеокадри, перебуваючи на екскурсії, які потім презентують на уроці відповідно темі.
- для узагальнення та систематизації, контролю знань з теми використовуємо різні ігрові завдання, вікторини і т. д. за допомогою таких сервісів як LearningApps:
«Архітектурні пам’ятки спадщини ЮНЕСКО - https://learningapps.org/3016783
Сучасні технології виховують важливі навички роботи з джерелами, дозволяють учням стати більш активними учасниками освітнього процесу, а педагогам – створювати нові методи, моделі навчання та виховання, допомагають економити час.