Ментальна карта, як одна із форм спрощеного вивчення історії

Про матеріал
Рекомендації щодо створення та застосування ментальних карт на уроках історії
Перегляд файлу

Вчитель історії та правознавства

Коверда Тарас Валентинович

Масівецька загальноосвітня школа І-ІІ ступенів

Хмельницька область Хмельницький район

 

 

МЕНТАЛЬНА КАРТА, ЯК ОДНА ІЗ ФОРМ СПРОЩЕНОГО ВИВЧЕННЯ ІСТОРІЇ.

 

На сьогодні перед вчителем історії стоїть не просте завдання. Оживити інтерес до вивчення історичного минулого. Для цього потрібно спростити форми сприйняття та презентації матеріалу на уроці. Ментальна карта – це один із способів зображення процесу систематизації та узагальнення під час вивчення історії в школі. Дана технологія може використовуватись як альтернатива конспекту. Ментальна карта є своєрідним продуктом діяльності здобувача знань при вивченні історії.  Вона дає можливість коротко, але змістовно зобразити думки та ідеї, факти та явища, які усвідомлюються під час вивчення історії, а також дозволяє оформити їх в єдине ціле, показати спосіб мислення здобувача знань. При такому підході мозок отримує просту але одночасно важливу інформацію, що сприяє її легкому засвоєнню, і даний метод є продуктивнішим як наприклад, перечитування конспекту.

Алгоритм укладання ментальної карти при вивченні історії доволі простий:

1.Уважно опрацюйте тест підручника, уривок з джерела, хронологічну таблицю;

2. Визначте ключове слово, подію, дату, поняття та запишіть їх в центрі аркушу (стануть відправною точкою ментальної карти);

3. Усвідомте емоційний зв'язок з опрацьованим матеріалом;

4. Відтворіть свої знання на папері з допомогою слів та малюнків.

При укладанні ментальної карти варто дотримуватись певних правил:

1. Розташуйте лист на який будете наносити ментальну карту горизонтально.

2. Головна тема має знаходитись в центрі. Саме від центру мають розгалужуватись ідеї та думки.

3. Свої думки, виклад ходу історичних явищ, подій, фактів, їх причини та наслідки записуйте на гілках, які розгалужуються від центру. Уникайте прямих ліній та геометричних фігур. Гілки мають бути гнучкими, «живими». Довжина гілки має співвідноситись довжині слова. Пишіть друкованими літерами, але різним шрифтом. На кожній гілці пишіть одне слово.

4. Використовуйте якомога більше яскравих кольорів. Думки дотичні одна одній записуйте однаковим кольором.

5. Ментальна карта може бути як проста так і багаторівнева. Чим більше думок, тим більше рівнів і гілок.

6. При укладанні ментальної карти не цурайтесь графічних зображень, смайликів, простих  малюнків. Ментальна карта це не обов’язково слова. Вона може повністю складатись з зображень. Чим яскравішою та різноманітнішою вона буде, тим більшу насолоду отримає мозок при її опрацюванні.

Ментальна карта в зв’язку з своєю гнучкістю та універсальністю дає можливість використовувати її при вивченні будь-якої теми або розкриття проблемного питання на уроках історії. Вона може виконуватись як в груповій, парній чи індивідуальній формі роботи на уроці.

Вивчення історії, встановлення причинно-наслідкового зв’язку, характеристика історичних осіб, розгляд подій та явищ не легко даються здобувачам знань. Важливим чинником усвідомлення історичного процесу є візуалізація отриманої та опрацьованої інформації. Тому, ментальна карта є дієвим помічником на уроках історії:

1. Вона виступає демонстраційним засобом, методом оптимізації навчальної діяльності здобувача знань.

2. Укладення карти допомагає розвинути просторову уяву.

3. З її допомогою можна узагальнити роботу з підручником, історичним джерелом, історичним фільмом.

4. Ментальна карта спрощує вивчення хронології та понятійного апарату.

5. При узагальненні матеріалу ментальна карта допомагає синхронізовано розглядати історичні події, які відбувались на теренах України з подіями всесвітньої історії.

6. Ментальна карта важлива про вивченні історії для здобувача знань знизьким рівнем мотивації до навчання. Така дитина, бачучи продукт своєї діяльності, активніше долучається до навчального процесу.

Отже, ментальна карта – дієвий спосіб оптимізувати вивчення історії. Її укладання допомагає здобувачу знань спростити усвідомлення та обробку інформації. Такий підхід є дієвим, тому що запам’ятовування хронології, встановлення причинно-наслідкового зв’язку та розуміння понятійного апарату відбувається на емоційному рівні. При укладанні ментальної карти здобувач знань вчиться самостійності, виражає індивідуальність свого мислення, презентує продукт своєї діяльності. Важливим є те, що він бачить свої успіхи через короткий час і це слугує своєрідним поштовхом до формування успішного учня.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
1.0
Оригінальність викладу
1.0
Відповідність темі
2.0
Загальна:
1.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гаврюшин Иван
    Шановний!!! Спочатку навчіться хоча б писать без помилок, ставити коми там, де потрібно, а не там, до вони зайві, а вже потім беріться за навчання інших! Покажіть свій текст вчительці української мови з вашої школи, хай виправить помилки...
    Загальна:
    1.3
    Структурованість
    1.0
    Оригінальність викладу
    1.0
    Відповідність темі
    2.0
docx
Додано
25 березня
Переглядів
242
Оцінка розробки
1.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку