Метанол, етанол, гліцерол: молекулярні і структурні формули, фізичні властивості

Про матеріал
Мета: - освітня: сформувати уявлення про оксигеновмісні органічні сполуки; дати поняття про спирти та їхню функціональну групу; ознайомити учнів із представниками спиртів – метанолом, етанолом та гліцерином; розглянути фізичні властивості спиртів; - виховна: сформувати науковий світогляд учнів при вивченні фізичних властивостей спиртів; сприяти естетичному, екологічному вихованню; - розвиваюча: розвивати спостережливість учнів на уроці хімії; розвивати пізнавальний інтерес учнів до предмету; розвивати вміння узагальнювати, робити висновки.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Відкритий урок на тему: «Метанол, етанол, гліцерол: молекулярні і структурні формули, фізичні властивості»

9 КЛАС

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Суми 2023

Тема: Метанол, етанол, гліцерол: молекулярні і структурні формули, фізичні властивості.

Мета:

- освітня: сформувати уявлення про оксигеновмісні органічні сполуки; дати поняття про спирти та їхню функціональну групу; ознайомити учнів із представниками спиртів – метанолом, етанолом та гліцерином; розглянути фізичні властивості спиртів;

- виховна: сформувати науковий світогляд учнів при вивченні фізичних властивостей спиртів; сприяти естетичному, екологічному вихованню;

- розвиваюча: розвивати спостережливість учнів на уроці хімії; розвивати пізнавальний інтерес учнів до предмету; розвивати вміння узагальнювати, робити висновки.

Тип уроку: Комбінований урок.

Форми роботи: розповідь вчителя, робота з інтерактивним ресурсом Wordwall, робота з презентацією, робота з Jamboard.

Структура уроку:

І. Організація класу (2 хв)

ІІ. Актуалізація опорних знань. (3 хв)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. (2 хв)

ІV. Вивчення нового матеріалу (15 хв.)

V. Узагальнення та систематизація знань (5 хв)

VІ. Домашнє завдання (3 хв)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

І. Організація класу

Привітання та перевірка технічних засобів до уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Робота з інтерактивним ресурсом Wordwall

Фронтальна бесіда з учнями:

  • Назви яких речовин спостерігаєте?
  • Назвіть формули речовин за їх назвами.
  • Навіщо розглядаємо дані формули на уроці.

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Перегляд відео досліду «Взаємодія багатоатомних спиртів з гідроксидом міді».

Продовжуємо знайомимося з класом оксигеновмісних органічних сполук.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Функціональна група

На минулих уроках ми вивчали клас органічних сполук, до складу яких входило лише два хімічних елементи – Карбон і Гідроген – Вуглеводні. До складу спиртів, крім Карбону і Гідрогену входить ще один хімічний елемент – Оксиген.

Оксиген, як правило, входить до складу органічних сполук у вигляді груп атомів. Такі групи називають функціональними.

Наприклад:

 -ОН – гідроксильна група

-СОН – альдегідна група

-СООН – карбоксильна група.

Функціональні групи – це групи атомів, що визначають фізичні й хімічні властивості речовин.

Якщо замінити атом Гідрогену в карбоновому ланцюзі на будь-яку функціональну групу, виходять похідні вуглеводнів.

Завдання: Напишіть структурну формулу метану і етану і один атом гідрогену замініть на групу -ОН.

От ми вже почали знайомство з одним з найважливіших класів органічних речовин – спиртами.

Як можна відрізнити спирти від інших класів органічних сполук?

Яке ж визначення спиртам ви можете запропонувати?

Органічні речовини, молекули яких містять одну або кілька функціональних гідроксильних груп, з’єднаних з вуглеводневим радикалом, називаються спиртами.

Спирт, що містить одну функціональну групу -ОН називають одноатомним. Загальна формула цього одноатомного спирту має наступний вигляд:

СnH2n+1OH

Представниками одноатомних спиртів є метанол та етанол

Спирт, який містить декілька функціональних груп -ОН називають багатоатомним.

Одним з представників багатоатомних спиртів є гліцерол, формула якого С3Н5(ОН)3.

Робота з Jamboard

Складання структурних формул та назв спиртів.

 

2. Фізичні властивості

У гомологічному ряду насичених одноатомних спиртів немає газуватих речовин.

Пошук у Google

Одноатомний спирт – метанол. Метанол (інші назви: метиловий спирт, карбінол, деревний спирт); формула: CH3OH – найпростіший одноатомний спирт.

За нормальних умов метанол – це прозора, безбарвна, легкозаймиста і летка рідина зі слабким спиртовим запахом. Він змішується з багатьма органічними розчинниками та необмежено змішується з водою.

Метанол має температуру кипіння 64˚С. Надзвичайно отруйна речовина. Його отруйна дія заснована на ураженні нервової та судинної систем. Прийом всередину 5-10 мл метанолу призводить до важкого отруєння, а 30 мл і більше – до смерті.

V. Узагальнення та систематизація знань

Тестування на vseosvita.ua

VІ. Домашнє завдання

1. Опрацювати п.30 № 366  с.176

2. Перегляньте відео за посиланням:

- https://www.youtube.com/watch?v=5zvZUqGT-oE

- https://www.youtube.com/watch?v=Xqyykg8gCTQ

- https://www.youtube.com/watch?v=ubwAuNhBNzU

- https://www.youtube.com/watch?v=FgJ1lDvZnpQ&t=9s

- https://www.youtube.com/watch?v=sPyMAiFmykc

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Додано
29 травня 2023
Переглядів
241
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку