Урок "Гліцерин (гліцерол)"

Про матеріал
Гліцерин - один з важливих спиртів. Гліцерин добувають із жирів. Його використовують у виробництві косметичних засобів, лікарських препаратів, іноді - в харчовій промисловості.
Перегляд файлу

Тема уроку:  Гліцерин (гліцерол)


Мета:

-    освітня: дати поняття про багатоатомні спирти на прикладі гліцерину; розглянути фізичні  та хімічні властивості гліцерину,  визначити вплив функціональних груп на його властивості; встановити взаємозв’язок між властивостями гліцерину та його застосуванням; поглибити знання учнів про хімічні властивості органічних речовин.

-    виховна: сформувати науковий світогляд учнів при вивченні фізичних та хімічних властивостей гліцерину; сприяти естетичному, екологічному вихованню;
-    розвиваюча:
1) розвивати спостережливість учнів на уроці хімії;
2) розвивати пізнавальний інтерес учнів до предмету;
3) розвивати самостійність учнів під час виконання завдань, спрямованих на вдосконалення вмінь учнів;
4) розвивати такі мисленнєві операції : вміння  порівнювати, узагальнювати, робити висновки.

Тип уроку: Урок засвоєння нових знань та вмінь.

Обладнання: гліцерин, вода, універсальний індикатор, купрум (ІІ) сульфат, натрій гідроксид, пробірки, скляна паличка.

Базові  поняття й терміни: багатоатомний спирт, гліцерин, гідроксильна група,функціональна група.


Література:

1)    Хімія. 9 клас: Розробки уроків (до підручника  « Хімія. 9 клас »   П.П. Попеля, Л.С. Криклі) /В.І. Гордієнко, О.В. Григорович, А.В. Віценцик, О.М. Гостиннікова. – Х.: Вид-во «Ранок», 2010. – 272с.
2)    А.Т. Пилипенко, В.Я. Починок, И.П. Середа, Ф.Д. Шевченко. - Справочник по элементарной химии. / Под ред. Академика АН УССР А.Т. Пилипенко. – К.: Наукова думка. – 1985.
3)    Органічна хімія : Посібник для вчителів хімії та учнів  загальноосвітніх шкіл, ліцеїв, гімназій, слухачів і викладачів підготовчих відділень вузів / Березан  О.В.- К.: Абрис, 2000. - 304с.


                                                                              Хід уроку:


І. Організаційний момент.

          Добрий день, мої  любі діти! Вітаю всіх, хто в доброму настрої, хоче працювати, намагається знайти позитивні моменти в спілкуванні, відкритий до новиx таємниць  науки, адже від  того настрою, з яким ви вступаєте в день залежать ваші успіхи.

Девізом нашого уроку візьмемо вислів Бернарда Шоу «Єдиний шлях,що веде до знання – це діяльність» .

 

ІІ.  Актуалізація опорних знань:

  1. 1. Які речовини належать до спиртів?
        2. опишіть фізичні властивості спиртів.
        3. Як класифікуються спирти в залежності від кількості –ОН груп?
  2. Запишіть на дошці хімічні властивості спиртів (метанолу й етанолу).

 

ІІІ. Актуалізація знань і фіксація утруднення в діяльності

Увага!

      До рук товариша потрапила пляшечка без етикетки з рідкою безбарвною неотруйною речовиною.

Як з’ясувати що це за речовина?

Учитель. Наше завдання дослідити цю речовину, визначити будову та властивості групи речовин, до яких вона належить.

 

Вправа . В’язка, прозора речовина містить: 39,4% Карбону, 8,4%  Гідрогену, 52,2% Оксигену. Виведіть її молекулярну формулу, якщо молярна маса речовини -  92 г/моль.  До якого класу оксигеновмісних речовин вона належить?

IV. Виявлення причини утруднення і постановка навчальної задачі

РОЗДАТИ  ЛИСТОЧКИ З ЛАБ.ДОСЛІДАМИ

 Лабораторнний дослід №1 «Дослідження фізичних властивостей невідомої речовини»

Мета :вивчити фізичні властивості речовини.

Хід дослідження

1.Розгляньте запропоновану речовину. Визначте фізичні властивості даної речовини. Дані спостереження занесіть до таблиці

Фізичні властивості

Властивості досліджуваної речовини

1

Агрегатний стан

 

2

Колір

 

3

Запах

 

4

Температура кипіння

290

5

Густина

1.261 г/см3

6

Електропровідність

діелектрик

2. Перевірте,чи змінює дана речовина колір індикатора.

Який висновок ми зробимо?

Учні переконуються що речовина без запаху, прозора, в’язка , не змінює кольору індикатора.

Лабораторний дослід №2.

Т е м а . Дослідження розчинності речовини у воді

Мета: дослідити речовину на розчинність у воді

Обладнання : пробірки з речовиною та водою.

                                                      Хід роботи

У пробірках налиті приблизно однакові об’єми невідомої речовини та води. Перемішайте  речовини. Що спостерігаєте?

Зробіть висновок про розчинність речовини у воді.

Висновки учнів: розчинність у воді добра.

Учитель: Чим пояснюється змішування спиртів з водою у будь-яких співвідношеннях?

Учень:

Між молекулами спирту та води виникає водневий зв'язок,що й пояснює змішування спирту і води у будь-яких співвідношеннях.

Учитель: Ознайомимось з історією відкриття  цієї речовини.

Повідомлення учня .

                     З   історії   відкриття  .

                Вперше цю речовину було отримано в 1799 році. «Великий аптекар» з Чепінгу Карл Вільгельм Шеєле ( 1742 -1786) при нагріванні до кипіння маслинової  олії з Плюмбумом (ІІ)  оксидом отримав солодку, схожу на  сироп рідину, яку назвав солодкою олією. Визначити її склад та будову Шеєле, зрозуміло, не зміг, тому що органічна хімія тільки почала робити свої перші кроки.  Склад цієї речовини встановив у 1823 році французький хімік Морис Шеврель, який займався дослідженнями жирів тваринного походження. А той факт, що ця речовина – трьохатомний спирт -  встановив   французький хімік Шарль Вюрц. Він також синтезував у 1857 році двохатомний спирт етиленгліколь. Синтетичну цю речовину із нафти (точніше, з пропілену) вперше було отримано в 1938 році.

 ( по формулі на дошці )

Дати кулестержнєвий набір

Висновки учнів: Досліджувана речовина має 3 гідроксильні групи, є представником спиртів, не є отруйною.

Учитель  Типовим представником триатомних спиртів є яка речовина?

Учні :Згідно з  класифікацією оксигеновмісних  органічних сполук,зокрема спиртів, представником триатомних спиртів є гліцерин (гліцерол)

Учитель: Отже. Яка тема нашого уроку?

Учні : «Гліцерин (гліцерол) »

 

V.  Вивчення нового матеріалу:

    Крім одноатомних спиртів, себто тих, що містять у молекулі  одну функціональну гідроксильну групу, існують багатоатомні спирти, до складу яких входять дві та більше гідроксильні групи. Найважливіший із них – гліцерин (гліцерол) – триатомний спирт – C3H5(OH)3.

Структурна формула гліцерину:


            CH2   CH –  CH2
              ׀          ׀          ׀
             OH     OH     OH


        Фізичні властивості спиртів:

Гліцерин – густа, солодка на смак рідина без кольору, змішується з водою у будь-яких співвідношеннях ; важча за воду , розчиняється в спирті, tкип. = 290 0С.

Наявність гідроксильних груп зумовлює подібність гліцерину до одноатомних спиртів, тому він вступає в реакції характерні для спиртів.

Атом Оксигену, як найбільш електронегативний серед усіх атомів молекули спирту, зміщує у свій бік спільні електронні пари від обох сусідніх атомів:

С→О←Н, причому найбільше – від атома Гідрогену. Внаслідок цього на атомі Оксигену виникає невеликий негативний заряд, а на атомі Гідрогену – невеликий позитивний заряд. Зв'язок О – Н стає досить полярним.

Полярність гліцерину позначається на його хімічних властивостях.


        Хімічні властивості гліцерину:

1.    Взаємодія з металічним Натрієм:


                                   CH2 – CH – CH2  + 2Na → CH2 – CH – CH2  + H2
                                      ׀         ׀        ׀                     ׀        ׀         ׀
                                    OH    OH     OH                 ONa   ONa  ONa


2.    Взаємодія з гідроксидами деяких важких металів:
Утворюється комплексна сіль (купрум (ІІ) гліцерат) синього кольору. Це якісна реакція на багатоатомні спирти.


3.    Взаємодія з галогеноводнями:
Утворюються галогеноспирти (монохлорогідрин і дихлорогідрин).


4.    Взаємодія з кислотами:

Гліцерин використовують у харчовій промисловості для одержання пластичних мас та для одержання нітрогліцерину:

Нітрогліцерин являє собою густу маслянисту рідину. Нітрогліцерин – надзвичайно вибухонебезпечна речовина. Взривається навіть від легкого струсу. Використовується для виготовлення динаміту. Динаміт більш безпечний в роботі і не взривається від струсу чи удару.

1%-ий розчин нітрогліцерину використовують при серцево-судинних захворюваннях.


5.    Окиснення гліцерину:
Гліцерин також використовують у парфумерній, фармакологічній промисловості. Він входить до складу майже всіх косметичних засобів (кремів), для виробництва мила.

 

VI. Хвилина релаксації.

     Виконайте веселі фізичні вправи.         

        Якщо ви вважаєте, що…

         …гліцерин – багатоатомний спирт -  встаньте;     

 ...гліцерин не розчиняється у воді -  підстрибніть;                                                                                         

         …реактивом на багатоатомні спирти є купрум (ІІ) гідроксид – тупніть ногою;                    

…систематична назва гліцерину пропан-1,2,3-тріол – плесніть у долоні;         

       …багатоатомні спирти входять до складу антифризів – сядьте.

 

VІІ.  Рефлексія діяльності

Бесіда:

-Про що нове дізнались на уроці?

 -Яким способом  дізналися?(дослідницьким)

-Де використовується гліцерин?

Оцінювання роботи учнів на уроці, аналіз досягнення мети та завдань уроку.

 

  VIІІ. Домашнє завдання.

Вивчити параграф 27;

виконати вправи після параграфа;

за бажанням підготувати презентацію на тему «Багатоатомні спирти»

    

 

  Ще Аристотель казав,що розум полягає не тільки в знанні, але й в умінні докладати знання на ділі. Сьогодні ви ще раз довели собі і мені, що здатні глибоко мислити, а значить і здійснювати відкриття. Спасибі, урок закінчено.

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Хімія 9 клас (Григорович О.В.)
Додано
2 червня 2023
Переглядів
589
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку