Іноваційний проект з «Захисту Вітчизни» на тему: « МЕТОД ПРОЕКТІВ НА УРОКАХ ПРЕДМЕТА «ЗАХИСТ ВІТЧИЗНИ» За останні роки у нашому навчальному закладі комп'ютерна техніка й інші засоби інформаційних технологій стали все частіше використовуватися при вивченні більшості навчальних предметів. На заняттях з предмета «Захист Вітчизни» в навчальний процес постійно впроваджуються інноваційні методи подачі інформації.
Державний навчальний заклад
«Бердичівське вище професійне училище»
Розробив
викладач предмета
«Захист Вітчизни»
Осипчук В.М.
Тема проекту: « Метод проектів на уроках предмета «Захист Вітчизни»
Актуальність проекту
За останні роки у нашому навчальному закладі комп’ютерна техніка й інші засоби інформаційних технологій стали все частіше використовуватися при вивченні більшості навчальних предметів. На заняттях з предмета «Захист Вітчизни» в навчальний процес постійно впроваджуються інноваційні методи подачі інформації. Із впровадженням інформаційно-комунікаційних технологій Викладач предмета «Захист Вітчизни» отримав можливість подавати нову інформацію таким чином, щоб задовольнити індивідуальні запити кожного учня. Якщо раніше інформацію з будь-якої теми, розділу учні отримували з різних каналів ( підручник, посібник, на уроці, конспект уроку, засоби масової інформації та інше), то на разі цю роль виконують ІКТ. Отже, застосування комп’ютерних технологій підвищує рівень навчального процесу, вирішує проблеми часткової відсутності або заміни навчально-матеріальної бази, спеціальної та методичної літератури, дозволяє викладати предмет навіть особам, які не мають достатніх знань з військової тактики чи не мали змоги їх підтвердити військовим досвідом. Слід зазначити, що використання мультимедійних технологій на уроках дозволяє зробити процес навчання цікавим, наочним, розвиває творчу діяльність учнів, їх абстрактне і аналітичне мислення; дозволяє здійснювати пошук інформації на електронних носіях та в мережі Інтернет, проходити on-line тестування, що є ефективним засобом формування інформаційно-комунікативних компетенцій учнів.
Серед інформаційно-комунікаційних технологій важливе місце займає метод проектів.
Відмінність проектного навчання від класичного полягає у тому, що учні на різних етапах навчання діють самостійно, а викладач виступає у ролі консультанта.
Метод проектів можна розглядати як педагогічну технологію, яка орієнтована не тільки на інтеграцію фактичних знань, а на їх застосування і придбання нових. Створення динамічних файлів допомагає поповнити кабінет навчальними фільмами, адже комп’ютерна анімація дозволяє імітаційно моделювати надзвичайні ситуації, бойові дії з достатньою очевидністю.
Викладач , використовуючи в навчанні метод проектів, допомагає учням осягнути всю технологію рішення задач – від постановки проблеми до отримання результату, маючи в наявності 8 робочих місць для учнів і одне робоче місце для викладача, він, фактично, має можливість забезпечити кожного учня індивідуальним завданням.
Методика роботи над проектом включає 4 основних етапи, а саме:
Проект виконується не всіма учнями, а тими, хто хоче займатися предметом поглиблено, з більшою часткою самостійності, в будь-якому середовищі, в основному в позаурочний час.
Найскладніший етап роботи над проектом для викладача – постановка завдання. По-перше, проблема повинна бути привабливою і цікавою для учнів; по-друге, проекти вимагають добре продуманої структури, цілей, обґрунтування актуальності, позначення джерел інформації, продуманих методів і результатів. Тому виникає необхідність інтеграції з іншими предметами.
На етапі планування роботи над проектом учнями і викладачем спільно виробляються критерії оцінювання проекту.
Важливе місце у процесі роботи над проектом займає аналітичний етап, коли учні повинні правильно підійти до аналізу проблеми, над якою працюють.
Необхідно намагатися навчати учнів виступати перед аудиторією, стисло і зрозуміло висловлювати основні положення роботи, відстоювати свою точку зору, бути ввічливими, уміти викликати інтерес до своєї роботи, доводячи її актуальність і важливість.
Захист проекту займає дуже важливе місце в розробці проекту, текст виступу обов’язково треба прочитати, а потім прослухати, програму уважно перевірити. Під час захисту проводиться комплексна оцінка роботи самим учнем, що виконав даний проект, учнями навчальної групи і викладачем.
У проекті, у вигляді програмного забезпечення використовуються:
План навчального проекту подається у додатку 1.
Завдяки такій роботі, учні активно беруть участь у міських, районних, обласних олімпіадах, де займають призові місця.
Додаток1
План навчального проекту
Тема «Автомат Калашникова»
Автор навчального проекту: Осипчук Валерій Михайлович викладач предмета «Захист Вітчизни», спеціаліст ІІ категорії, ДНЗ «Бердичівське вище професійне училище»
Ключові запитання: Для чого призначена автоматична зброя?
Тематичні запитання:
Дослідити
Мета проекту:
Методичне забезпечення: комп'ютер з програмним забезпеченням, диски з художніми та документальними фільмами, слайди про автомат Калашникова.
Змістові запитання:
1. Знання розділу « Вогнева підготовка», теми: «Стрілецька зброя та поводження з нею».
2. Уміння використовувати допоміжні матеріали.
3. Навички роботи з комп'ютером, досвід роботи в Інтернеті та з додатковою літературою.
Стислий опис
Група, готуючись до проекту, об'єднується у три групи, кожна з яких презентує певну категорію питань зі створення та будови автомата Калашникова. До кінця проекту всі учні мають усвідомити й оволодіти знаннями про стрілецьку зброю, а саме автомат Калашникова, заходи безпеки при поводженні зі зброєю. Тому кожному учню необхідно бути уважним під час відповіді товаришів і законспектувати в робочому зошиті ті питання, які не розглядалися під час уроків, що допоможе краще запам'ятати матеріал.
Навчальні предмети, з якими пов'язаний навчальний проект: фізика, інформатика, історія, ОБЖ. Група, якої стосується навчальний проект: ІІ курсу. Термін, необхідний для реалізації навчального проекту: 4 тижні.
Учні під час проекту засвоюють навички:
Діяльність учнів та етапи проведення проекту
На І етапі відбувається презентація теми майбутнього проекту, обговорюються основні аспекти її реалізації, а саме — формуються групи за інтересами, обумовлюються джерела інформації.
Учні за бажанням об'єднуються у три групи (по 5 чи 6 учнів у групі). Презентація з історії створення стрілецької зброї.
Групи готують доповіді про історію виникнення стрілецької зброї та автомата Калашникова (їх конструкторів, тактико-технічні характеристики, порівняння та недоліки), використовуючи історичні відомості, визначають напрям роботи і особисте завдання кожного члена.( Групи «Порох», «Гільза», «Шомпол»).
На II етапі учні працюють за джерелами інформації над розкриттям вибраної підтеми до основної теми проекту. Робота відбувається індивідуально, в парах та колективним обговоренням відомостей, які дістали з переглянутої літератури чи Інтернету. На цьому етапі викладач проводить консультації з членами груп щодо доцільності здобутого матеріалу.
Відбувається корекція та подальший пошук інформації.
На III етапі проводиться оформлення матеріалів, узагальнення здобутих даних та аналіз нових фактів. У групах обговорюються результати роботи кожного члена команди.
Повідомлення до конференції готується з урахуванням наочності та зацікавлення учнів інших груп.
На IV етапі, як підсумок своєї роботи, учні показують свої презентації.