Метод проектів як одна з технологій формування
ключових компетентностей учнів
Проект «Життя – це мить, зумій його прожити»
вчитель біології
Порчак Т.В.
м. Миколаїв
Проектування в загальному його розумінні
Проект — це сукупність певних дій, документів, текстів, призначених для створення реального об'єкта, предмета, створення різного теоретичного - практичного продукту.
В основі методу проектів лежить розвиток в учнів пізнавальних навичок, уміння самостійно конструювати свої знання та орієнтуватися в інформаційному просторі, розвиток критичного мислення, формування навичок мислення високого рівня. Метод проектів завжди орієнтований на самостійну діяльність учнів — індивідуальну, парну, групову, яку вони здійснюють упродовж певного часу. Цей метод допускає можливість розв'язання певної проблеми; у ньому передбачається, з одного боку, необхідність використання різноманітних методів, засобів навчання, а з іншого — інтегрування знань, умінь із різних галузей науки і мистецтва. Результати виконаних проектів мають бути «відчутні», тобто якщо це теоретична проблема, то має бути запропоноване конкретне її розв'язання, а якщо практична — конкретний результат, готовий до впровадження.
Будь-яка робота над темою чи просто групова робота ще не є методом проектів. Метод проектів передбачає певну сукупність навчально-пізнавальних прийомів, що дають змогу розв'язати ту чи іншу проблему шляхом самостійних дій учнів із обов'язковою презентацією (викладенням) отриманих результатів. Часто ототожнюють два різні види діяльності — проектування й дослідження. Дослідження виявляє те, що вже існує, натомість проектна діяльність створює новий продукт. Тобто проектування передбачає планування, аналіз, пошук, реалізацію, результат (замислив спроектував здійснив). Під час дослідження обирається явище (природне), що викликало питання. Описується таке явище за допомогою цифр, графіків, схем, діаграм, таблиць, будується модель явища. Ця технологія включає в себе поєднання дослідницьких, пошукових, проблемних методів, творчих за своєю суттю.
За головним видом діяльності проекти бувають:
• дослідницькі;
• творчі («Різноманітність живих організмів у довкіллі» — міжпредметний проект, у якому учні досліджують цілісність живої природи та властивості біологічних систем з погляду всіх природничих наук: фізики, хімії, біології, географії);
• рольові, пригодницькі (наприклад, «Подорож заповідниками України», у яких учні готують і розігрують екскурсію, виконуючи ролі екскурсовода, екскурсантів, фотокореспондентів, журналістів та ін.);
• телекомунікаційні.
На практиці часто бувають змішані види проектів: дослідницько-прикладні, творчо-рольові та ін.
Основні вимоги до використання методу проектів:
1. Наявність значущої дослідницької або творчої проблеми чи завдання, для розв'язання яких потрібні інтегровані знання та дослідницький пошук.
2. Практична, теоретична, пізнавальна значимість передбачуваних результатів.
3. Самостійна (індивідуальна, парна, групова) діяльність учнів.
4. Визначення кінцевої мети проектів (спільних/індивідуальних).
5. Визначення базових знань із різних галузей, необхідних для роботи над проектом.
6. Структурування змістової частини проекту (із вказуванням поетапних результатів).
7. Використання дослідницьких методів: визначення проблеми, дослідницьких завдань, що випливають із проблеми, висунення гіпотез щодо їх розв'язання, обговорення методів дослідження, оформлення кінцевих результатів, аналіз отриманих даних, підбиття підсумків, корегування, висновки (використання в ході спільного дослідження методів «Мозкова атака» і «Круглий стіл»,статистичних методів, творчих звітів, перегляду тощо).
8. Результати виконаних проектів мають бути матеріальні, тобто певним чином оформлені (відеофільм, альбом, бортжурнал «подорожей», комп'ютерна газета, альманах, вебсторінка тощо).
З урахуванням вищезазначеного, використання методу проектів дає змогу:
• формувати вміння в викладача та учнів виділяти й обирати найбільш цікаві і практично важливі теми для проектів;
• учням — оволодіти значним арсеналом методів дослідження (аналіз літератури, пошук джерел інформації, збирання та обробка даних, висування гіпотез і методів їх розв'язання тощо); набути комунікативної компетентності (вміння організовувати й вести дискусії, вислуховувати думки інших, генерувати ідеї тощо);
• викладачу — надати пріоритет різним видам самостійної діяльності учнів;
• учням і викладачу більш досконало, оволодіти інформаційно-комунікаційними технологіями.
Алгоритм роботи над проектом
1. Організація проекту
• Визначення теми й мети.
• Формулювання проблеми.
• Гіпотези її розв'язання.
2. Планування діяльності в проекті
• Визначення джерел інформації.
• Опис бажаних кінцевих результатів.
• Розподіл завдань.
3. Дослідження теми проекту
• Збирання необхідної інформації.
• Аналіз зібраної інформації.
• Висновки, пропозиції.
4. Результати
• Оформлення результату.
• Демонстрація (презентація) результату.
• Оцінка.
Метод проектів є ефективним, оскільки стимулює практичну проектну діяльність та дає змогу формувати весь набір компетентностей молодої людини
(соціальну, комунікативну, інформаційну, саморозвитку й самоосвіти та продуктивної творчої діяльності).
Необхідні уміння учнів для виконання проекту
Ум Уміння |
Складові уміння |
О Організаційні |
1.Усвідомлення й визначення теми. 2.Вибір способів і засобів для розв’язання проблем. 3.Контроль за відповідністю дій плану до поставленої мети. 4. Постійна перевірка оптимальності окреслених дій. 5. Співвідношення результату дій із поставленою метою. |
Практичні |
|
Інтелектуальні |
|
Психолого- характерологічні |
труднощів.
самооцінка.
|
|
Проект «Життя – це мить, зумій його прожити»
Мета: розглянути поняття цінності й неповторності життя людини, поняття здоров'я як необхідної умови розвитку людини; виховувати почуття відповідальності за власне здоров'я та здоров'я оточуючих через валеологічну культуру поведінки; навчати дотримуватися принципів здорового способу життя й робити правильний вибір серед запропонованих суспільством стереотипів поведінки; навчити визначати життєві цінності, ситуації, які несуть загрозу для здоров'я і життя та приймати щодо них відповідальні рішення; сформувати практичні вміння й навички самоаналізу здоров'я.
Очікувані результати:
• залучення учнів до творчої аналітичної роботи;
• удосконалення навичок самостійної роботи з додатковими джерелами інформації;
• набуття навичок розв'язувати проблеми, співпрацюючи в групі;
• формування переконань про безцінність людського життя і необхідність ведення здорового способу життя.
План реалізації
1. Ознайомлення учнів із темою проекту, його суттю та основними етапами реалізації.
2. Ознайомлення учнів із критеріями оцінювання їх роботи в проекті.
3. Робота з інформаційними ресурсами.
4. Об'єднання учнів у малі творчі групи з урахуванням інтересів та творчих здібностей.
Завдання групам
Група «Аналітики»
1. Складає список загальнолюдських цінностей життя людини.
2. Аналізує, якими з них керується сучасна молода людина.
Група «Соціологи»
1. З'ясовує проблему наркоманії у молодіжному середовищі.
2. Проводить опитування учнів ліцею.
Група «Наркологи»
1. Досліджує вплив алкоголю, тютюну й нікотину на організм людини;
2. Статистичне оброблення даних.
Група «Медики»
1. Аналізує небезпеку СНІДу для людства.
2. Проводить анкетування батьків та учнів ліцею.
Група «Мистецтвознавці»
1. Здійснює підбірку творів художнього мистецтва, у яких відтворено проблему боротьби зі спокусами людського життя.
2. Організовує виставку «Молодь за зоровий спосіб життя».
3. Створює презентацію.
Реалізація проекту
Звучить легка лірична музика під звуки якої учень читає вірш
Учень групи «Мистецтвознавці»
Что есть жизнь —
это вечный вопрос,
Но решать его надо всерьез.
Жизнь прекрасна и бесконечна,
Если только она человечна!
Посмотри! Как прекрасна земля!
Реки, горы, леса и поля
Это все — наша жизнь и вовек
Ты в ответе за жизнь человек!
Но какая-то страшная сила
Человеческий разум затмила,
Краски радуги тьмой заменила,
И шагаем мы в бездну уныло.
Мы забыли, зачем родились
Что перед нами прекрасная жизнь
Человек! Взрослый ты иль дитя,
Жизнь одна только есть у тебя,
Ты в ответе один за себя!
Кто сказал, что все надо попробовать?
Кто сказал, что все надо познать?
Нужно верную выбрать дорогу,
Чтобы твердо по жизни шагать!
Викладач.
Добрий день! Вітаю всіх присутніх ! Запрошую до розмови на тему –життя це
мить зумій його прожити.
Життя — найцінніше, що є у людини. Життя — це те, що людина більш за все намагається зберегти і менш за все береже. Життя — багатство, дане кожному з нас батьками. І дуже хочеться, щоб воно було красивим і щасливим. А це можливо тільки за умови міцного здоров'я. Щодня, щохвилини ми маємо пам'ятати про здоровий спосіб життя. Це наша мета!Це мета кожної людини!
Життя короткочасне, як зорепад.
Дуже часто ідеш невпопад,
Ритм земний не зумівши відчути,
Важко й самотньо нам бути!
Та заклик Господа хай буде з тобою:
Живи в гармонії з Природою й собою.
1-й учень групи «Аналітик».
На початку великого шляху, який називається життям, кожен із вас стоїть перед вибором. Отже, що краще – бути здоровим, багатим і щасливим чи хворим, бідним і нещасним? Для того щоб зберегти здоров’я, бути успішним у житті, створити гарну сім’ю, потрібно не піддатися спокусам.
Дорослі часто усвідомлюють, що колись почавши курити, зробили це необачно. Вони б раді кинути, та вже пізно. Їм також важко сказати в голос, що через власну слабкість дуже багато втратили: здоров’я, час, красу. Задумайтесь, юні друзі. Наша зустріч сьогодні – можливість поміркувати, зробити для себе висновки.
2-й учень групи «Аналітик».
Отже, здоров'я — це те, без чого людині дуже складно активно і щасливо жити.
Здоров'я — це стан повного фізичного, душевного та соціального благополуччя, а не тільки відсутність захворювань і фізичних вад.
Здоров'я — правильна, нормальна діяльність організму.
Здоров'я — це узгодженість усіх, його складових: фізичної, соціальної, психічної, духовної .
Упродовж усього існування людства здоров'я цінувалося над усе. Наші пращури добре розуміли значення здоров'я. У народних приказках і прислів'ях збереглося безліч порад:
• Здоров'я маємо — не дбаємо, а втративши — плачемо.
• Здоровий злидар щасливіший від багача.
• Бережи одяг, доки новий, а здоров'я — доки молодий.
1-й учень групи «Аналітик».
Щодня можна побачити, у якому жахливому світі ми живемо. Що руйнує здоров’я?
Недокурки, пивні банки, шприці у під’їздах, над якими тремтять божевільні хлопці та дівчата.
Нині куріння та вживання алкоголю глибоко увійшли в побут багатьох людей, стало повсякденним явищем. У середньому в світі курять близько 50 % чоловіків і 25 % жінок. Нині 3 млн людей на рік убиває тютюн, а у 2020 р. від куріння загинуть приблизно 10 млн людей у віці від 30 до 40 років. Від алкоголізму щорічно помирає приблизно 6 млн людей. Тривалість життя курця скорочується у середньому на 10 років, а алкоголіка—на 15. Тому залишається актуальною проблема відмови від шкідливих звичок. До того ж іще одна проблема: за статистикою, після закінчення школи серед випускників майже немає здорових дітей. Задумайтеся над цим!
Звучить музика. З’являються актори. Група «Мистецтвознавці»
Сценка 1.Куріння учня поза ліцеєм
Учень купив цигарки на гроші, які мама дала на обід. Хлопець стоїть, оглядається і затягується димом від цигарки. Перед ним з'являється чоловічок із борідкою, підстрибує і сміється:
— Ха-ха, хе-хе...
Учень здивовано запитує:
— Хто ти? Звідки взявся?
— Ха-ха, я Джин Нікотин, випав із твоєї цигарки. Кури, кури! Я тебе вітаю! Але чому ти сам? Вас же в ліцеї багато, а ти тут сам?!
— Так, нас багато, але нам не дозволяють вільно курити, тому я втік.
— А ти не слухайся, кури і запрошуй інших сюди, та побільше, побільше. А я
буду радий із вами поспілкуватися. А серед вас є спортсмени?
– Є
–А є у вас красиві дівчатка, які ще не курять?
– Є
— Чудово! Запрошуй їх та веди подалі від ліцею. Ха-ха, хе-хе. Усі будуть курити, стануть блідими, з атрофованими м'язами, жовтими зубами, посіченим волоссям, усі будуть бухикати й неприємно пахнути тютюном.
Сценка 2. Курець на прийомі у лікаря
— Добрий день, лікарю!
— Добрий день. Сідайте. Що Вас непокоїть?
— Біль у грудях, кашель.
Лікар слухає фонендоскопом легені та серце:
— Дихайте, дихайте, глибше, не дихайте, дихайте. Ну що, голубе, серце б'ється дуже часто, а в легенях свистить, шипить, хрипить, неначе в старій гармошці. Курите?
— Так, трошки...
— Як це? Скільки років курите?
— Не пам'ятаю, ще у школі починав.
— Та-а-а-ак, стаж куріння чималий. Але добре, що хоч зараз прийшли до лікаря. Констатую бронхіт, запалення легенів. Треба пройти флюрографію для виключення туберкульозу. Недопалки піднімав?
— Бувало...
— Знаєш, що таке туберкульоз? Це рани на легенях, спричинені туберкульозною паличкою. Людина не зможе дихати через такі легені.
— Лікарю, врятуйте мене! У мене є шанс вижити?
— Тобі негайно потрібно кинути курити, інакше...
— Я кину курити, я хочу жити!
2-й учень групи «Аналітик».
Щороку 15 листопада за ініціативою Всесвітньої організації охорони здоров'я у багатьох країнах проводиться Міжнародний день не куріння.
Сьогодні ми поговоримо про нашого підступного ворога — тютюн, який заважає людині стати повноцінною: здоровою, сильною, гарною, діяльною і щасливою. Адже шкідливі звички можуть не лише погіршити здоров'я і знизити працездатність, а й затьмарити красу та щастя. Сучасна медична наука довела, що за хвилину насолоди курець розплачується здоров'ям, а інколи й своїм життям.
• кожна випалена цигарка забирає 12 хв життя;
• якщо людина в день випалює 20 цигарок, вона добровільно скорочує своє життя на 5 років;
• у XX ст. куріння забрало життя 100 млн людей;
• щоденно від наслідків куріння в світі вмирає приблизно 13,5 тис, людей;
• в Україні курять близько 51 % населення (1/3 з них — жінки);
• щороку в Україні від куріння вмирає 120 тис. осіб;
• за даними ВООЗ, кожна 5-та дитина в світі народилася мертвою через куріння матері;
• у французькому курортному містечку Ніцца група молодих людей влаштувала змагання, хто викурить більше цигарок підряд. На переможців чекав приз. Виграли двоє — вони викурили по 60 цигарок, але призу так і не отримали, бо померли. Цей випадок внесено до Книги рекордів Гіннеса.
Тому, щоб зберегти своє здоров'я й навіть життя, треба знати правду про тютюн і зробити правильний вибір у напрямі формування здорового способу життя.
Виходить група «Наркологи» і презентують невеличке резюме.
1-й експерт Нікотин.
Нікотин — основна частина тютюнового диму, одна з найсильніших рослинних отрут, що швидко всмоктується в кров і за 7 с розноситься по всьому тілу. У сільському господарстві речовина нікотин-сульфат вважається однією з найсильніших отрут проти шкідників. Іноді господині пересипають тютюном вовняні речі. Щоб їх не побила міль.
Часто кажуть, що одна крапля нікотину вбиває коня. Коли говорити точно, то однієї краплі чистого нікотину вистачить, щоб знищити трьох коней масою до півтони кожний.
Якщо затятому курцеві поставити медичну п'явку, то вона дуже швидко відпадає і гине у судомах, бо смоктала кров із нікотином.
Смертельна доза нікотину для людини — 50—70 мг. Уміст нікотину в димі однієї цигарки, наприклад Мальборо (lights) — 0,5 мг — це написано на пачці (показується пачка цигарок). Скільки потрібно викурити підряд таких цигарок, щоб отримати смертельну дозу нікотину? (100 штук або 5 пачок!) Учені підрахували: якщо кількість нікотину, що міститься 1 сигарі ввести людині внутрішньовенне, вона отримає смертельну дозу.
Перший удар нікотин завдає мозку. За даними вчених, у юнаків, які курять, знижується обсяг пам'яті на 5 %, точність виконання математичних дій — на
5,5 %, здатність до навчання—на 4,5 %.
2- й експерт Смоли
Цигарки містять липучу речовину — смолу, подібну до смол для асфальтування доріг. Смола із цигарок прилипає до зубів і пальців та спричиняє утворення на них плям. Навіть якщо цигарка має фільтр, він не може затримати всю смолу, що є в тютюновому димі. Якщо білу серветку притулити до губів, а потім видихнути цигарковий дим, то на ній залишиться брунатна пляма. Це — смола, яка є дуже небезпечною, бо містить 40 канцерогенних речовин. «Канцер» — у перекладі з німецької означає «рак», тобто канцерогени — речовини, що викликають злоякісні пухлини. Якщо вушко кролика змастити цигарковою смолою, то через деякий час на цьому місці утвориться рак шкіри. В організмі людини смола найбільше накопичується в легенях. Здорові легені мають ніжний рожевий колір, а у курця чорний колір — це смола. За рік у легенях курців осідає близько 1 кг смоли. Якщо людина покине курити, то легені відновляться через 1,5—2 роки.
1-й експерт Чадний газ
Ви чули, як іноді дорослі кажуть: «Будеш курити — не виростеш!». Дорослі говорять мудрі речі. Внаслідок куріння в організмі людини виникає кисневе голодування, особливо небезпечне для молодого організму, що росте, і в якому дуже інтенсивно відбуваються всі обмінні процеси. Тютюновий дим містить чадний газ. Коли людина закурює, гемоглобін, що міститься в еритроцитах, замість того, щоб з'єднатися з киснем, з'єднується із чадним газом, і тоді всі органи тіла замість кисню отримують чадний газ. Це і є кисневе голодування. Після однієї викуреної цигарки чадний газ залишається в крові впродовж 8 год і блокує доступ кисню у кров. Хронічне кисневе голодування призводить до того, що підліток відстає у рості, стає кволим.
Група «Мистецтвознавці»: учень співає на мотив народної пісні «Ой у вишневому садку».
Пісня про куріння
Ой у вишневому садку
Цигарку випалив одну
І радісно пішов додому,
Жуючи орбіт із ментолом.
Там я у дзеркало поглянув
І аж підскочив, відсахнув,
Там зуби жовті,
І бліде обличчя нездорове.
Серце моє просилося,
Щоб більше вже не брався я,
А я йому так відповів,
Що я в житті все зрозумів.
Бо жити хочу, я люблю,
Життя лиш одне на цім світі маю (двічі).
З’являється учень читає вірш В. Маяковського.
Я — счастлив!
Я сегодня дышу как слон,
Походка
Моя
Легка,
И ночь
Пронеслась,
Как чудесный сон
Без единого
Кашля и плевка...
Я стал
Определённый
Весельчак и остряк —
Ну просто — душа общества.
Я
Порозовел
И пополнел в лице,
Забыл
И гриппы,
И кровать.
Граждане,
Вас
Интересует рецепт?
Открыть,
Или...
Не открывать?
...сообщаю:
Граждане — я
Сегодня —
Бросил курить.
2-й учень групи «Аналітик». Завершуючи тему куріння пропоную:
а) скласти казку про якусь тварину, яка почала палити( що з нею трапилося);
б) написати листа молодшому братові або сестрі, в якому розповісти про те, як шкідливо палити.
Складені твори зачитаємо в кінці звіту.
1-й учень групи «Аналітик».
Пропагуємо ми всюди,
Щоб знали й чули про це люди.
Ми проти СНІДу й нікотину,
Алкоголізму й наркотизму.
Наша група — активісти, Тут зібрались оптимісти.
2-й учень групи «Аналітик».
Жахливим ворогом людини є алкогольна залежність. Вкоренилася традиція — кожну подію відзначали вживанням спиртних напоїв.
Ось як писав Р. Берне у своєму вірші:
Для пьянства есть любые поводы:
Поминки, праздник, встреча, проводы,
Крестины, свадьбы и развод,
Мороз, охота, Новый год,
Выздоровленье, новоселье,
Печаль, раскаянье, веселье,
Успех, награда, новый чин
И просто пьянство — без причин.
Виходить група «Наркологи» і презентують невеличке резюме.
1-й експерт
Алкоголь — отрута! Корисним є спирт лише для зовнішнього застосування. Так, мікроорганізми знешкоджуються спиртовими настоянками зеленки чи йоду. Вживання 500 мл 40-відсоткового розчину спирту призводить до загибелі 1млн нервових клітин, які вже не відновлюються. У людини, яка постійно вживає алкоголь, поступово настає розумова неповноцінність (деградація), знижується або зникають різні види чутливості, уповільнюються рефлекси. Через ураження мозочка виникає хитка хода.
Алкоголь руйнує клітини серцевого м'яза, забираючи від них кисень. М'яз швидко слабне, погано скорочується, розвивається серцева недостатність, коли серце вже не може викидати потрібну організму кількість крові.
Спиртні напої піднімають настрій, однак це підступний настрій. Механізм дії спирту полягає в тому, що він знімає гальмування кори головного мозку. Тому в стані сп'яніння людина може вчинити будь-який злочин і, навіть, самогубство. Систематичне вживання міцних алкогольних напоїв спричиняє небезпечне захворювання — алкоголізм, для якого характерні патологічний потяг до спиртного, поступовий розлад фізичного і психічного здоров'я. Хворі на алкоголізм стають кволими, малоініціативними, у них порушується сон, зникає інтерес до життя.
2-й експерт.
Майже всі алкоголіки страждають на захворювання внутрішніх органів, оскільки весь організм отруєний алкоголем: ішемічна хвороба серця, інфаркт міокарда, виразкова хвороба шлунка, кишечника, запалення нирок, цироз печінки, гепатит, туберкульоз легень, венеричні захворювання, невралгії, неврити.
Як бачите, картина дуже сумна. Дуже важко лікувати алкоголізм. Краще запобігти привиканню організму до спиртних напоїв. Дітям ні в якому разі не можна вживати алкоголь. Склянка пива може вбити немовля. Тож будьте розумними, обачними, не забувайте про страшні наслідки.
1-й учень групи «Аналітик».
Арабський письменник XII ст. Абу-ль-Фарадж писав: «Вино передає кожному, хто його п'є, чотири якості. Спочатку людина стає схожою на павича — вона пишається, її рухи плавні та величаві. Потім вона уподібнюється до мавпи і починає з усіма жартувати і загравати. Далі стає схожою на лева: самовпевненою, гордою, нахваляється своєю силою. Однак, урешті перетворюється на свиню і, подібно до неї, качається в болоті».
2-й учень групи «Аналітик».
Однією з найстрашніших загроз для нашої молоді та й для всього людства є наркоманія — яка поширюється з космічною швидкістю на планеті. А все — від незнання, не усвідомлення наслідків цього потворного явища.
Наркоманія — хвороба, що характеризується непереборним потягом до наркотиків, які викликають у малих дозах ейфорію — стан піднесеного настрою, безтурботність, задоволення, а у великих дозах — заціпеніння, наркотичний сон, а далі — смерть.
1-й учень групи «Аналітик».
З кожним роком коло ваших знайомих розширюється, з'являється більше друзів, приятелів і просто знайомих. Серед них можуть виявитися підлітки з наркотичною залежністю. Як же розпізнати таку людину?
Група «Наркологи» . Виходять експерти
1- й експерт
Є низка ознак, що свідчать про наявність наркотичної залежності:
• сліди від ін'єкцій на шкірі, зміни поверхневих вен;
• зміна кольору шкіри (різко бліда, червона, сірувата);
• коливання розміру зіниць (різко розширені або звужені);
• поява незнайомого дивного запаху;
• невпевнена хода;
• провали в пам'яті, коли неможливо пригадати, що робив напередодні;
• напади тривоги, депресії, люті;
• втрата інтересу до всього, що раніше цікавило;
• відсторонення від родини і давніх друзів;
• поява нових друзів-наркоманів;
• настирливі думки про отримання чергової дози;
• постійні обіцянки не вживати наркотики;
• виникнення абстинентного синдрому;
• продаж речей або крадіжки, щоб роздобути гроші.
2 - й експерт
Наркотична залежність — неконтрольоване вживання однієї чи кількох наркотичних речовин.
Фізична залежність характеризується звиканням до наркотику і наявністю абстинентного синдрому («ломки») за відсутності наступної його дози. Абстинектний синдром («ломка») — хворобливий і важкий стан, що виникає внаслідок раптового припинення вживання (введення) наркотичних речовин.
Він настає уже через 10—14 год після останньої дози і може бути надзвичайно болісним, супроводжуватися проносом, неконтрольованим тремтінням, судомами, підвищенням температури тіла. У деяких випадках без медичної допомоги його наслідком є самогубство або смерть.
Абстинентний синдром — період адаптації організму до життя без наркотиків. Він триває близько тижня. За кожен день «ломки» людина втрачає кілька кілограмів. Вона не може спати і їсти.
Ті, хто вживають наркотики, кажуть: «Якби все починалося з ломки, у світі не було б жодного наркомана». Ось як один наркозалежний описує абстинентний синдром: «Біль нелюдський... Неначе всередину потрапила ціла ватага садистів — одні трощать кістки, другі вивертають суглоби, треті всюди забивають цвяхи. Кишки розриваються, і з мене все тече. Далі, ніж на два кроки, від туалету краще не відходити».
1- й експерт
Наркотики не лікують — вони калічать організм людини, особливо молодої, роблять її інвалідом, призводять до злочинності, самогубства.
Поступово захисні функції організму втрачаються, виникає щоденна, щогодинна потреба організму в отруті. Людина втрачає апетит, розвивається авітаміноз, зменшується опір організму різним хворобам, виникають зміни в психіці, відбувається деградація особистості. Людина втрачає людську подобу, стає фізично й духовно калікою, організм старіє, шкіра висихає, береться зморшками, людина худне, виснажується та помирає, не доживши часом і до 30 років.
Нарколог.
Пропоную виконати вправу «Шприц». До участі запрошую двох учнів.
Один із учасників бере шприц і пропонує його товаришу. Напарник повинен відмовитися і навести переконливий аргумент за 1 хв, інакше вважається, що його вдалося вмовити спробувати наркотик. Відмова повинна бути тактовна, але тверда. Потім учасники міняються ролями. (вправа виконується 1 раз)
2-й учень групи «Мистецтвознавці»
Наркоманія — це біда.
А наркоман — її творіння,
Нанюхавшись отрути досхочу,
Перебуває в своєрідній ейфорії.
Він горя завдає собі і близьким,
Не думає про наслідки погані.
Сьогодні вперше кайф зловив,
А завтра став токсикоманом.
Він відчуває потяг хворобливий,
І потяг той такий магічний,
І зовсім він не розуміє,
Що кайф приносить наслідки трагічні.
Запам 'ятайте, ці слова,
Щоб не змогли ніколи ви забути:
«Хай жоден з вас отрути не візьме
І кайф не побажає цей відчути!!!»
1-й учень групи «Аналітик».
Сьогодні ми зібралися, щоб поспілкуватися про головне – про життя і здоров’я. Хочеться звернути вашу увагу на важливість правильного вибору життєвого шляху і ведення здорового способу життя.
У драмі людській небагато дій:
Дитинство, юність, молодість і старість.
Роби, що хоч, ридай або радій,
Неси свій хрест. Все інше — позо сталість.
Настане час і піде все в архів.
Уламки долі винесе на сушу.
Життя — спокута не своїх гріхів,
Життя — це оббирання реп'яхів,
Що пазурами уп'ялися в душу.
2-й учень групи «Аналітик».
Розмова наша покликана запобігти великій підступній біді, ім’я якій СНІД.
Уперше про СНІД заговорили 1981 р. й ось уже понад 29 років ця абревіатура не сходить зі сторінок газет та журналів усього світу. 1 грудня — Міжнародний день боротьби зі СНІДом, а червона стрічка символізує пам'ять про сотні тисяч людей, яких забрала ця жорстока хвороба, нашу солідарність із тими, кого епідемія СНІДу торкнулася особисто: з людьми, які живуть з ВІЛ-інфекцією і СНІДом, з їхніми рідними, близькими, друзями; вона символізує надію на те, що скоро буде винай-дено ліки й вакцину проти СНІДу. До того ж ми досі не хочемо думати, що все це може торкнутися безпосередньо кожного з нас.
Виходить група «Медики» і презентують невеличке резюме.
1-й експерт ВІЛ та СНІД — це не слова, а скорочення. ВІЛ — вірус імунодефіциту людини. ВІЛ викликає СНІД. ВІЛ заражає людський організм, залишається у ньому на все життя, руйнує імунну систему.
Запамятайте:
В — вірус-паразит, що заражає і знищує клітини організму.
І — імунодефіцит — погіршення функціонування імунної системи.
Л — людина — особа, в організмі якої живе вірус.
С — синдром — група симптомів, які проявляються під час захворювання.
Н — набутий — те, що людина набуває.
І — імунітет — захисна система організму.
Д—дефіцит — ВІЛ перешкоджає нормальному функціонуванню імунної системи.
2-й експерт
Вірус знаходиться у рідких виділеннях організму — крові, статевих виділеннях, слині, поті, сльозах, сечі та ін. Проте він є небезпечним тільки у великій кількості. На сьогодні вважається що він може потрапити до організму двома шляхами — через кров та слизову оболонку.
Шляхи розповсюдження ВІЛ-інфекції:
• інтимні статеві стосунки;
• вживання наркотиків;
• від матері до немовляти під час годування груддю;
• переливання крові;
• трансплантація органів;
• від матері до немовляти в період вагітності чи пологів.
1-й експерт
ВІЛ-інфікованість має декілька стадій. На стадії зараження ВІЛ більшість людей не здогадується про свою ВІЛ-інфікованість, оскільки не відчувають себе хворими. Однак вони можуть заражати інших. ВІЛ убиває важливі клітини імунної системи, яка вже не може боротися ні з якими захворюваннями. Це є остання стадія ВІЛ-інфікованості — захворювання на СНІД.
Можливі симптоми, що з'являються в разі зараження ВІЛ-інфекцією:
• збільшення лімфатичних вузлів;
• підвищення температури тіла до 37...39 °С;
• втрата ваги до 10 % і більше;
• тривалий розлад травлення;
• висипи на шкірі, на слизовій оболонці ротової порожнин чи на статевих органах.
Поява наведених вище симптомів можлива не тільки в разі зараження ВІЛ-інфекцією. Вони можуть бути пов'язані з іншими захворюваннями, тому, помітивши який-небудь із симптомів, не слід ставити діагноз самому собі, а краще звернутися до лікаря.
2-й експерт
Складність боротьби зі СНІДом полягає в тому, що хвороба тривалий час не проявляється у жодний спосіб і виявити її можна, тільки провівши спеціальною методикою лабораторний аналіз крові. Цей аналіз дозволяє виділити антитіла, які виникають у відповідь на проникнення ВІЛу, а якщо є антитіла, то є і вірус-антиген, який їх викликав.
Лікування може здійснюватись у трьох напрямках: пригнічення життєдіяльності вірусу, стимулювання імунітету, лікування супутніх захворювань.
На жаль, ефективних методів лікування СНІДу поки що немає. На сьогоднішній день отримані препарати, здатні гальмувати розмноження вірусу, однак засобів, які дозволили б організму повністю від нього позбавитися, вчені ще не винайшли.
Єдиним шляхом боротьби зі СНІДом залишається його профілактика:
1) суворий імунологічний контроль донорської крові;
2) уникнення контактів через кров;
3) боротьба з наркоманією;
Пам'ятайте: єдина людина, здатна уберегти вас від СНІДу,— це ви самі!
2-й учень групи «Аналітик».
Продовжуючи тему нашої розмови пропоную гру «Що? Де? Коли?». Запрошую трьох учасників. Зараз я зачитую питання, учень який знає відповіді відповідає. За кожну правильну відповідь учень отримує один бал.
Запитання для гри:
1. Назвіть батьківщину тютюну. (Америка.)
2. Найцінніше, що є в людини. Його тривалість у курців скорочується в середньому на 15 років. (Життя.)
3. Як називається процес формування наркотичної залежності через поступове збільшення дози наркотичної речовини? (Звикання.)
4. Велика червона квітка, з листків і стебел якої отримують дуже сильний наркотик, а насіння якої вживається в їжу. (Мак.)
5. Одна з головних складових тютюну. Дуже небезпечна отрута, від однієї краплі якої гине кінь. (Нікотин.)
6. Як стародавні греки називали людину, що страждає на заціпеніння? (Наркоманом.)
7. На думку А. П. Чехова, горілка, хоч і біла, робить червоним ніс. А що вона чорнить? (Репутацію.)
8. Смертельна хвороба печінки, яка виникає, як правило, у процесі зловживання алкогольними напоями. (Цироз.)
9. Діяльність спеціалістів спрямована на зміну поведінки, що, в свою чергу, може знизити бажання палити, вживати алкоголь чи наркотики. (Профілактика.)
10. Дуже важливий внутрішній орган, який більше за інші потерпає від
паління. (Легені.)
11. Набутий синдром, який викликається вірусом імунодефіциту людини. (СНІД.)
12. Смертельна хвороба дихальних шляхів, яка серед курців зустрічається в 30 разів частіше, ніж серед тих, хто не палить. (Рак.)
13. Що сьогодні є об'єктом загального осуду за кордоном і причиною того, що тих, хто зловживає цим, не беруть на роботу до деяких організацій? (Паління.)
14. Зловживання лікарськими препаратами, продуктами побутової хімії з
метою одурманювальної дії на організм. Веде до ураження серця, легенів,
нирок, печінки, мозку та інших органів. (Токсикоманія.)
1-й учень групи «Аналітик».
Граємо далі. Запрошую двох учасників. Якщо твердження, які я буду читати,
вам здаються правильними, ви піднімаєте картку «факт», якщо ж ні – «міф».
Твердження
1. ВІЛ спричиняє СНІД. (Факт.)
2. За зовнішнім виглядом ви можете припустити, що хтось — носій ВІЛ. (Міф.)
3. Можна інфікуватися ВІЛ, випивши зі склянки, якою користувався ВІЛ-інфікований. (Міф.)
4. ВІЛ передається через дружній поцілунок. (Міф.)
5. Можна інфікуватися ВІЛ при переливанні крові. (Факт.)
6. Людина-носій ВІЛ може інфікувати свого статевого партнера. (Факт.)
7. Вірус ВІЛ можна виявити відразу після інфікування. (Міф.)
8. ВІЛ уражає імунну систему організму. (Факт.)
9. Комарі можуть переносити ВІЛ. (Міф.)
10. Вживання алкоголю може підвищити ризик інфікування ВІЛ. (Факт.)
11. Медицина має ліки від ВІЛ/СНІДу. (Міф.)
12. Від СНІДу можна вберегтися. (Факт.)
2-й учень групи «Аналітик».
Поки ми проводили звіт у нас поступили заявки на прочитання творів про шкідливість куріння. (заслуховуються твори учнів, визначається найкращий)
Учень групи «Соціологи».
Підсумком нашої роботи буде анкета. Будьте уважні! Я надіюсь на щирі відповіді.
Анкета
Дякую за активну участь.
2-й учень групи «Аналітики».
Пам'ятайте: здоров'я, справжня радість життя і щастя несумісні з тютюном, наркотиками і спиртними напоями.
Здоров'я — це обов'язкова умова життя кожної людини, її краси. Тож побажаємо усім юнакам і дівчатам, перш ніж узяти до рук цигарку, задуматися, чи варто її запалювати. Чи потрібно бути від чогось залежним? Чи не краще бути вільним і здоровим?
Учень групи «Мистецтвознавці»
Ми бажаємо вам:
Море здоров'я — краплю сльози,
Радості гори, жити без нужди.
Доброго слова від щирих людей,
Душі живої, натхненних ідей,
Любові ближніх, гарних дітей.
Божої ласки в мільйони осель.
Щораз зустрічаючи юну весну,
Молодість вічну стрічати свою.