Методи навчання для розвитку умінь ефективного спілкування

Про матеріал
Виступ на методичній нараді містить в собі деякі методи, які доцільно використовувати при навчанні дітей ефективному спілкуванню, що нині є головною метою та завданням, що стоїть перед вчителем іноземної мови.
Перегляд файлу

Формування комунікативної компетенції в учнів, що вивчають іноземну мову, тобто розвиток умінь ефективного спілкування, нині є головною метою та завданням, що стоїть перед вчителем іноземної мови. Оволодіння комунікативною компетенцією іноземної мови означає, що учень може повноцінно користуватися іноземною мовою як засобом для спілкування з представниками цієї мови чи культури, підтримувати розмову та вміти відповідати на поставлені запитання. Учень має вміти здійснювати спілкування шляхом усних, писемних та комунікативних засобів, що ґрунтується на вивченому учнем лексичному та граматичному матеріалі.

Оволодіння комунікативною компетенцією має на меті:

1) сформувати в учнів чіткі навички спілкування;

2) заохочувати говорити, не боятися робити помилки, тим самим формуючи в учнів відсутність страху перед спілкуванням іншою мовою;

3) навчити учнів спілкуватися експромтом, без жодної підготовки вміти виражати свої думки чітко та лаконічно;

4) мотивувати учнів не боятися обмеженого лексичного запасу, а вміти правильно формулювати думку та виражати її;

5) навчити розуміти коли саме, в яких ситуаціях і як саме використовувати комунікативні конструкції;

6) навчити сприймати усне мовлення на слух. Зважаючи на граматичні структури та інтонації вміти розрізняти питальні конструкції, розповідні чи заперечні, а також розуміти настрій та емоції мовця.

         Продумуючи кожен урок, щоб він був спрямований на розвиток мисленнєвої діяльності учнів, особливу увагу приділяю створенню таких типів ситуацій, в яких спілкування природнє, і в яких учні можуть вживати для реального спілкування  те, що вони вивчають у більш формальній формі. Використання інтерактивності в таких ситуаціях сприяє збагаченню словниковому запасу учнів шляхом роботи з мовними матеріалами, слухаючи або читаючи, беручи участь у різноманітних дискусіях, інсценуваннях, спільних завданнях по розв’язанню проблем. 

Для розвитку комунікативних навичок на уроках англійської мови в початкових класах ефективно використовувати інтерактивні методи навчання. Ось кілька дієвих підходів, які я намагаюсь використовувати під час своєї діяльності:

1. Ігрові методи

Використання ігрових моментів та різноманітних ігр на уроках англійської мови є чи не найефективнішим методом залучення учнів до навчального процесу. Ігрові методи роблять процес навчання цікавим, емоційно насиченим і мотивуючим для дітей. Вони допомагають учням легко засвоювати новий матеріал, розвивати навички комунікації та вільно використовувати англійську мову у різних ситуаціях.

Рольові ігри (Role-Playing) дозволяють учням відчути себе у реальних життєвих ситуаціях і застосовувати англійську мову природним чином. Я використовую багато різноманітних ігор на уроках. Серед них:

«В магазині» (At the Shop) – один учень грає роль покупця, інший – продавця, використовуючи відповідні фрази (How much is it? – It’s $5).
«У кафе» (At the Café) – замовлення їжі та напоїв у ресторані (Can I have a pizza, please?).
«В школі» (At School) – діалог між вчителем та учнем або друзями (What’s your favorite subject?).
«У лікаря» (At the Doctor’s) – учні розігрують ситуацію, в якій один – лікар, а інший – пацієнт (What’s the matter? – I have a headache.).

 Учні практикують реальне мовлення у контексті. Формується впевненість у спілкуванні. Використовується лексика у живих ситуаціях.

 Настільні ігри (Board Games) роблять навчання цікавим та інтерактивним. Вони допомагають розвивати усне мовлення та закріплювати знання лексики у цікавій формі, розвивати комунікативні навички, підвищувати мотивацію до навчання. У своїй практиці я використовую такі ігри:

«Мовна бродилка» (Speaking Snakes and Ladders) – на кожній клітинці написане запитання або завдання, на яке треба відповісти англійською.
«Картки з питаннями» (Question Cards) – учні по черзі витягують картку із запитанням та відповідають на нього.
«Лото» (Bingo) – картки з новими словами, які учні повинні знайти у своїх бланках.

Ігри на розвиток словникового запасу допомагають збагаченню словникового запасу, розвитку логічного мислення, підвищенню швидкості мовного реагування. Застосовую такі ігри, як:

«Морський бій» (Word Battleship)- замість координат гравці пишуть букви або слова. Щоб «влучити», потрібно правильно назвати слово чи перекласти його.
«Що це?» (What is it?) – учні пояснюють значення слова без його називання (It’s a big animal. It has a long trunk – Elephant).
«Ланцюжок слів» (Word Chain) – один учень називає слово, а наступний має придумати слово, що починається на останню літеру (Apple – Elephant – Tiger).
«Знайди зайве» (Odd One Out) – учні знаходять слово, яке не належить до групи (apple, banana, dog, orange).

Ігрові методи роблять процес навчання цікавим, емоційно насиченим і мотивуючим для дітей. Вони допомагають учням легко засвоювати новий матеріал, розвивати навички комунікації та вільно використовувати англійську мову у різних ситуаціях.

2. Командні завдання

Командні форми роботи на уроках англійської мови в початкових класах допомагають учням подолати мовний бар’єр, розвивають навички співпраці та роблять процес навчання більш природним і цікавим, стимулюють спілкування та взаємодію між учнями. Спілкуючись у парах чи групах, діти практикують мову в реальних комунікативних ситуаціях.

Парна та групова робота (Pair and Group Work) На своїх уроках я використовую роботу в парах

«Find Your Partner» – учні отримують картки зі словами або фразами, які треба зіставити (наприклад, питання – відповідь: How are you?I’m fine, thank you!).

Діалогічні вправи – розігрування простих діалогів (у магазині, в кафе, у зоопарку).

«Mirror Game» – один учень виконує дію, а другий повторює, використовуючи відповідні фрази.

А також часто застосовую роботу в групах

«Think, Pair, Share» – учні спочатку думають самостійно, потім обговорюють у парі й діляться ідеями з класом.

Під час вивчення англійської мови часто застосовую метод спільних проєктів, створення постерів, презентацій. Учні працюють у групах, готуючи постер на тему (My Family, My Favorite Animal, Healthy Food). Кожен учень презентує свою частину проєкту англійською. Діти готують прості презентації у PowerPoint або Canva з картинками та короткими підписами англійською.

Ці методи дозволяють створити на уроці справжнє мовне середовище, у якому учні навчаються із задоволенням!

3. Аудіовізуальні методи

Використання відео та аудіозаписів .Аудіовізуальні методи навчання допомагають залучити кілька каналів сприйняття інформації (зоровий, слуховий, кінестетичний), що значно покращує засвоєння мови. Вони сприяють розвитку розуміння на слух, правильної вимови та природного використання англійської мови.

На уроках англійської мови в початковій ланці я часто використовую мультфільми та навчальні відео. Короткі англомовні мультфільми (Peppa Pig, Bluey, Sesame Street). Навчальні відео з простими діалогами та поясненнями (наприклад, Super Simple Songs, BBC Learning English). Відео з субтитрами для розвитку аудіювання та читання. Також використовую пісні та римівки. Виконуємо дитячі пісні із рухами (The Wheels on the Bus, Head, Shoulders, Knees and Toes). Караоке-співи англійською  покращує вимову.

Метод «Тотального фізичного реагування» (TPR – Total Physical Response)
TPR – це метод, при якому учні виконують фізичні дії у відповідь на команди вчителя. Він ідеально підходить для дітей молодшого віку, оскільки поєднує мову та рухи, допомагаючи засвоювати нову лексику через дію, покращує сприйняття мови на слух, допомагає запам’ятовувати нові слова та вирази природним чином, розвиває мовленнєву активність без стресу та примусу, залучає дітей у процес навчання через гру та рухи. На уроках застосовуємо такі активності:
«Simon says» – класична гра, де учні виконують команди вчителя (Simon says: Touch your nose!).
«Act it out» – учні зображають дії з історій або пісень (наприклад, імітують, як миють руки, стрибають, махають руками).
«Move & Learn» – інтеграція рухів у вивчення теми (наприклад, під час вивчення тварин діти імітують їхні звуки та рухи).
«Story TPR» – учитель читає історію, а учні виконують відповідні рухи.

4. Методика сторітелінгу (Storytelling)

 Методика сторітелінгу допомагає дітям не лише покращити мовлення, а й розвиває критичне мислення, творчу уяву та впевненість у спілкуванні. На уроках використовую слухання та складання історій за малюнками.

Picture Storytelling – учням пропоную серії ілюстрацій, за якими вони складають історію англійською мовою.
Story Cubes – викорисовую кубикі із зображеннями для створення випадкових історій.

Метод "Guess the Story" – показую частину малюнка, і учні намагаються передбачити розвиток подій.

Застосовую також колективне створення казок, розповідей

 Chain Storytelling – кожен учень додає одне речення до спільної історії.
Group Story Creation – клас поділяю на групи, кожна група створює частину казки, після чого вони об’єднуються у цілісний текст.
Story Reconstruction – учням даю текст історії, у якому переплутані речення. Вони повинні відновити правильний порядок.

5. Драматизація та інсценізація

Методика драматизації є ефективним способом розвитку комунікативних навичок, оскільки вона занурює учнів у реальні мовні ситуації, допомагає подолати мовний бар’єр і сприяє емоційному залученню, формує впевненість у спілкуванні англійською мовою, покращує вимову, інтонацію та емоційну виразність мовлення, розвиває творчість, уяву та акторські навички, робить навчання веселим та інтерактивним.

Чудовим методом, що сприяє розвитку уміння ефективно спілкуватися, який я застосовувала є інсценізація казок і літературних творів, мюзиклів та пісенних  постановок. Учні розігрували популярні історії (наприклад, Little Red Riding Hood, Three Little Pigs, Goldilocks and the Three Bears). Підготовка костюмів, декорацій та простих реплік сприяє кращому засвоєнню лексики. Також розігрували ситуації із життя: похід до магазину, знайомство, розмова по телефону. Діти вчились застосовувати мову у практичному контексті. Інсценізовували пісні, у яких діти співали і виконували рухи відповідно до тексту (наприклад, The Wheels on the Bus, Old MacDonald Had a Farm).

Не менш цікавим є озвучування казок, міні-театр. Ляльковий театр (Puppet Shows). Ми використовували пальчикові та настольні ляльки для створення міні-вистав. Діти грали ролі та взаємодіяли, що робило навчання веселим і продуктивним. Цей метод мотивує учнів використовувати англійську мову природно, без страху робити помилки, що є ключем до успішного мовного розвитку.

Завдяки цим методам учні не лише покращують мовленнєві навички, а й отримують мотивацію до навчання через ігрові й інтерактивні завдання. Завдяки цим методам навчання англійської стає динамічним, веселим і ефективним!

 

 

docx
Додано
20 березня
Переглядів
61
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку