Тема: Методи проектування. Художнє конструювання виробів
Мета уроку: Засвоєння поняття про зразок, метод фантазування для отримання ідей розробки нових зразків, виробів з листового металу і дроту, історичні відомості виготовлення виробів із листового металу. Розвивати в учнів увагу, пам'ять, спостережливість. Виховувати основи культури праці, потребу в праці.
Об'єкт навчальної праці: технічні рисунки виробів з листового металу та дроту, що проектуються.
Обладнання: олівці, лінійка, гумка, циркуль.
Тип уроку: Засвоєння нових знань.
Тема: Методи проектування. Художнє конструювання виробів
Мета уроку: Засвоєння поняття про зразок, метод фантазування для отримання ідей розробки нових зразків, виробів з листового металу і дроту, історичні відомості виготовлення виробів із листового металу. Розвивати в учнів увагу, пам'ять, спостережливість. Виховувати основи культури праці, потребу в праці.
Об'єкт навчальної праці: технічні рисунки виробів з листового металу та дроту, що проектуються.
Обладнання: олівці, лінійка, гумка, циркуль.
Тип уроку: Засвоєння нових знань.
Орієнтовний план уроку
І.Організаційна частина (2 хв.)
II. Повторення раніше вивченого матеріалу (10 хв.)
III. Мотивація навчально-трудової діяльності (3 хв.)
IV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку ( 2 хв.)
V. Вивчення нового матеріалу ( 24 хв.)
VI. Підсумок уроку (6 хв.)
Хід уроку
І.Організаційна частина Перевірка присутніх. Призначення чергових
II. Повторення раніше вивченого матеріалу. Гра «Додатковий бал»
1. Що таке технологічна машина?
2. Які Ви знаєте технологічні машини?
3. Назвіть відомі Вам вироби, що виготовляються з листового металу.
4. Які вироби виготовляють з дроту?
5. Що таке об'єкти технологічної діяльності?
6. У чому суть методу фантазування?
7. Які є слюсарні та вимірювальні інструменти?
8. Який виріб Ви хотіли б виготовити з листового металу і дроту?
9. Який виріб можна використати для того, щоб на Вашому письмовому столі завжди була чистота і акуратність?
III. Мотивація навчально-трудової діяльності. Сьогодні ми будемо вчитись проектуванню об'єкта технологічної діяльності, використовуючи зразки відомих Вам виробів з листового металу і дроту. Завдяки отриманим умінням (здійснювати вибір найкращих ознак розглянутих моделей для створення нової, виконувати ескіз тощо) ви зможете проектувати корисні, цікаві та посильні вироби, які можуть стати Вам у нагоді під час вашого навчання, дозвілля
IV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
V. Вивчення нового матеріалу. Інтерактивна вправа «Ажурна пилка» виконується в кілька етапів, тому спочатку пояснюю учням порядок роботи . Сьогодні на уроці ми будемо вивчати новий матеріал за допомогою технології «Ажурна пилка». Під час роботи методом «Ажурної пилки» ви повинні бути готовими працювати в різних групах.
1. Спочатку ви працюєте в «домашній» групі.
2. Потім в іншій групі ви будете виступати в ролі «експертів» з питання , над яким працювали в «домашній» групі та отримаєте інформацію від представників інших груп.
3. Потім знову повернетеся в свою «домашню» групу для того, щоб поділитися тією ново. Інформацією, яку вам надали учасники інших груп.
Ажурна пилка
«Домашні» групи
1. Кожна група отримує завдання, вивчає його та обговорює свій матеріал.
2. Бажано обирати в групі головуючого, тайм-кіпера (той, хто стежить за часом) та особу, яка ставить запитання, аби переконатися, що кожна розуміє зміст матеріалу.
«Експертні» групи
1. Після того, як вчитель об’єднав вас у нові групи, ви стаєте експертами з тієї теми, що вивчалася в вашій «домашній» групі.
2. По черзі кожна має за визначений вчителем час якісно і в повному обсязі донести інформацію до членів інших груп та сприйняти нову інформацію від представників інших груп.
«Домашні» групи
1. Ви повертаєтесь «додому», де маєте поділитися інформацією, яку ви отримали від представників інших груп.
2. Виробляєте спільні висновки та рішення.
1-й етап (5 хв.): Об’єдную учнів у 3-и групи («домашніх») і пропоную кожному учню табличку з кольоровою позначкою (червоною, жовтою, зеленою, синьою) так, щоб кількість позначок різного кольору в кожній групі була приблизно однаковою. Роздаю завдання групам.
Завдання групі 1: Поняття про зразок. Проектування виробів з листового металу та дроту з використанням зразків.
3 давніх-давен людина спостерігаючи та аналізуючи природні предмети та явища створювала їм подібні для задоволення власних цілей, потреб. Створення подібних об'єктів технологічної діяльності - є діяльність за зразком. Що ж таке зразок? Зразок - окремий предмет із ряду однакових, за яким можна скласти уявлення про інші подібні предмети, тобто виготовлення предмету шляхом втілення в нього чого-небудь (властивості, якості, функції т.ін.) з типових об'єктів технологічної діяльності.
Під час проектування виробів з листового металу та дроту необхідно спочатку, використовуючи особистий досвід, журнали, каталоги та іншу технічну літературу, віднайти зразки об'єктів. Наступним кроком по створенню об'єкта технологічної діяльності буде аналіз та порівняння винайдених зразків: визначення позитивних та негативних сторін зразків, відповідність їх до вивченого матеріалу, поставлених вимог та виконуваних майбутньому функцій. На основі порівняння можна вибрати найбільш ідеальний зразок, який містить найменше негативних сторін, для його виготовлення необхідний матеріал, що ми вже засвоїли, все це є технологічні протиріччя . Але, яким би не був ідеальний зразок, в ньому завжди можна виявити технологічні протиріччя. Для їх усунення розробляють послідовність (алгоритм) дій для їх усунення Під час проектування виробів з використанням зразків, наприклад, з листового металу та дроту в кінцевому результаті дістаються об'єкти технологічної діяльності, які називаються моделі-аналоги. Модель-аналог - взірцевий примірник об'єкта технологічної діяльності, який виявляє схожість, подібність до інших об'єктів технологічної діяльності.
Завдання групі 2: Історичні відомості про вироби з листового металу.
Листовий метал дістають в процесі обробки металом тиском, такий вид обробки називають прокатуванням. Бурхливий розвиток прокатного виробництва розпочався в кінці XIX - на початку XX століття, а саме, збільшились об'єми виробництва листового прокату, в результаті з'явилась листове штампування. Листовим штампуванням (холодним та гарячим) одержують плоскі та об'ємні товстостінні вироби з листів, стрічок, полос з допомогою штампів. Гаряче листове штампування широко застосовується
в суднобудуванні при виготовленні складних деталей та при штампуванні товстих листів (більше 6 мм) із сталей. Холодним листовим штампуванням виготовляють рами й кузова автомобілів, деталі фюзеляжів літаків, дрібні деталі годинникової та радіотехнічної промисловості. Холодне штампування характеризується високою продуктивністю при великій кількості випуску продукції й низькою ціною виробів, високою точністю розмірів виробів і доброю якістю поверхні.
Перші форми виробів з листового металу належать ковалям Стародавньої Русі. Саме вони, використовуючи ковальсько-штампувальне виробництво, виготовляли щити та шоломи. Шоломи в IX — X столітті виготовляли збірними на заклепках, в XII столітті — вже штампованими зі слідами ручної виколотки.
Завдання групі 3: Поняття про художнє конструювання.
Термін „художнє конструювання " з'явилося, порівняно недавно, в 20 роках XX століття. Раніше проектування виробів називалось художнім проектуванням, а теорія їх створення - технічною естетикою. Технічна естетика - це теорія, яка спирається на загальні принципи естетики. Естетика повинна формувати гармонійне предметне середовище і сприяти підвищенню якості продукції, тобто вони тісно пов'язані з трудовою діяльністю людини.
2-й етап (8 хв.): Пропоную учням об’єднатися у 4 «експертних» групи так, щоб у першу увійшли учні, що мають таблички з червоною позначкою і працювали у «домашніх» групах 1, 2, 3. Друга «експертна група складається з учнів, що працювали в цих самих «домашніх» групах і мають таблички з жовтою позначкою, третя «експертна» група – мають таблички з зеленою позначкою, четверта – мають таблички з синьою позначкою. Кожен з учнів ознайомлює інших зі змістом опрацьованої ним інформації. «Експертна» група аналізує матеріал в цілому.
3-й етап (5 хв.):Учням пропонується повернутися «додому», щоб поділитися знаннями, отриманими в «експертній» групі. Причому треба намагатися донести інформацію якісно і в повному обсязі. Завдання «домашніх» груп на даному етапі – корекція та остаточне узагальнення всієї інформації.
Прошу висловитися представників кожної «домашньої» групи за даною схемою. Кожній групі даю картку «Схема обговорення»
1. Над яким завданням працювала група?
2. Що здалося найскладнішим під час його виконання?
3. Яку інформацію отримали після роботи в «експертних» групах?
4. Чи все з почутого від однокласників зрозуміло?
Коли учні висловляться, пояснюю питання, які здалися їм найскладнішими.
VI. Підсумок уроку
Запитання до учнів:
- виставлення оцінок за роботу на уроці;
- домашнє завдання: на основні вивченого нового матеріалу подумати, який об'єкт технологічної діяльності ви б хотіли виготовити, враховуючи набуті знання та вміння.
1