Сприяти засвоєнню знань про значення овочів у харчуванні людини, способи нарізування овочів, призначення і прийоми користування спеціальними інструментами і пристроями; навчити різних форм нарізування, виховувати художній смак і творче ставлення при оформленні страв.
Тема « Значення овочів у харчуванні людини. Способи нарізування овочів.»
Мета: сприяти засвоєнню знань про значення овочів у харчуванні людини, способи нарізування овочів, призначення і прийоми користування спеціальними інструментами і пристроями; навчити різних форм нарізування, виховувати художній смак і творче ставлення при оформленні страв.
Обладнання: таблиці « Правила безпечної роботи в шкільних майстернях», « Обробка овочів», « Види овочів», « Оформлення готових страв», « Вміст вітамінів у 100 г овочів».
Інструменти і матеріалів: обробні дошки, жолобковий ніж, тертка, шатківниця, кухонні ножі, столовий посуд і прибори.
Навчальні цілі.
Учні повинні знати: харчову цінність овочів; особливості обробки овочів у сучасних екологічних умовах; способи подрібнення овочів, форми нарізання овочів; призначення і прийоми користування спеціальним інструментом і пристроями.
Учні повинні вміти: правильно організовувати своє робоче місце; користуватися спеціальними інструментами та пристроями; виконувати прийоми первинної обробки овочів; дотримуватися правил безпечної праці та санітарно – гігієнічних вимог.
Форми і методи: 1. Евристичний ( бесіда ).
2. Практична робота.
4. Рефлексія.
Тип уроку: комбінований.
Перебіг заняття
I.Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів.
На попередньому уроці ми вивчали тему « Нормування харчування в сім’ї.» Закріпимо вже вивчене.
III. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, яку користь приносять овочі здоров’ю людини, чому їх потрібно включати у щоденне меню, які страви можна приготувати з овочів, які є способи обробки овочів.
IV. Повідомлення теми і завдання уроку.
Тема сьогоднішнього уроку « Значення овочів у харчуванні людини. Способи нарізування овочів.»
Основне завдання: розкрити сутність значення овочів у харчуванні людини ; установити особливості обробки та нарізання овочів у сучасних екологічних умовах.
V.Вивчення нового матеріалу.
Інсценівка.
Вчитель. Ходить Гарбуз по городу,
Та й питає свого роду:
Ой чи живі, чи здорові
Всі родичі Гарбузові?
( Виходить Гарбуз)
Гарбуз. Я Гарбуз, глава городу.
Я начальник свого роду.
Я найбільший, я найкращий
І смачні із мене каші.
Хто не їв іще чудову
Славну кашу гарбузову?
Гей, чи живі, чи здорові
Усі родичі Гарбузові?
Вчитель. Як відомо, у Гарбуза родичів є чимало. З деякими з них ми сьогодні познайомимося ближче.
( Виходить Картопля).
Картопля. У сімейці овочевій
Я, звичайно, королева
Поважають в нашім колі
Всім відому бараболю.
І варена, і смажена,
І тушкована, й печена,
Можу буть я командиром,
Як зварюся у мундирі.
Вчитель. Батьківщиною картоплі вважають узбережжя Аляски, Камчатки, Курильські острови.Хоч там холодний клімат, але є багато гарячих ключів, навколо яких цілий рік теплий грунт. З картоплею пов’язано багато цікавих історій. У Росії картопля приживалася з великими труднощами. Селяни відмовлялися розводити цю рослину, називаючи її « чортовим яблуком». Навіть йшли на каторгу, але не хотіли поступатися.
А у Франції у XVIII ст.. селян привчали до картоплі хитрощами. На ділянках, де росла картопля, виставляли охорону, але на ніч її знімали. Люди, думаючи, що охороняють щось дуже цінне, вночі викопували її і їли.
( Виходить Морква ).
Морква. Всім привіт! Я звусь Морквиця,
Гарбузовая сестриця,
Його родичка, а значить
Я така ж жовто – гаряча.
Та не колір лиш один
Нас об’єднує із ним
В моркві, гарбузів і дині
Є багато каротину.
Моркву треба їсти всім:
І дорослим, і малим.
Ви сиру мене вживайте –
Мною зуби укріпляйте
Та іще не полінуйтесь
І салати приготуйте.
Вчитель. Вже 4 тисячі років люди вживають моркву в їжу. В середні віки її вважали ласощами гномів. Існувало повір’я: якщо ввечері віднесеш до лісу миску з вареною морквою, то вранці замість моркви знайдеш злитки золота. Буцім гноми так любили моркву, що міняли її на золото. Але, на жаль, їхні сподівання не виправдовувалися.
( Виходить Капуста).
Капуста. Я Капуста. Я звичайна.
Звуть мене білокачанна.
Є рідня у мене кльова –
Це капуста кольорова.
А іще у нашім колі
Є кольрабі і броколлі.
Мене їжте неодмінно,
Бо в капусті вітаміни.
Як вагу захочеш скинуть –
Їж капусту неодмінно.
В животі не буде пусто,
Бо поживна ця капуста!
Вчитель. Назва « капуста» походить від древньо- римського « капут», що означає « голова». Це через те, що качан капусти нагадує голову.
Древні єгиптяни подавали варену капусту на десерт, як солодку страву. Древні греки вважали, капуста має цілющі властивості. Відомий математик Піфагор писав, що « капуста являє собою овоч, який підтримує бадьорість і веселий настрій духа».
(Виходять Огірки).
Огірки. Ми зелені Огірочки,
Гарбузові сини й дочки,
Безумовно, ми рідня,
З поля ягідка одна
Бо й гарбуз, і огірки –
Це, насправді, ягідки.
Дуже ми смачні свіженьки,
Малосольні і кисленьки,
Мариновані, до речі,
До вподоби всій малечі.
Вчитель. Плід гірка, як, до речі й гарбуза, - ягода. У ньому багато соковитої м’якоті й насіння. Огірок відомий як овочева культура близько 6 тис. років. Його батьківщина – Північно – Західна Індія. Там дикі огірки ростуть просто в лісі, обвиваючи дерева, мов ліани. А в індійських селах ними обплетені загорожі.
У Китаї і Японії вирощують огірки довжиною до 1,5 метра. В старі часи огірки були рідкістю. Розповідають, що жорстокий і жадібний турецький султан Магомет II одного разу наказав розпороти животи семи своїм придворним, щоб дізнатися, хто з них з’їв огірок, присланий йому у дарунок.
( Виходять Помідори).
Помідори. Ви впізнали нас, сеньйори?
Ми, звичайно, Помідори.
Хочу запитать в усіх:
Хто не пив томатний сік?
Цей улюблений напій
І корисний , і смачний,
Ви повинні також знати,
Що нас ріжуть у салати.
Але хочем вам сказати,
Що з нас можна готувати
Не лише окремі страви,
А ще класні з нас приправи.
Вчитель. Помідори родом з Пд. Америки, Перу. В Європі довгий час вони були декоративною рослиною. Плоди спочатку не вживали в їжу, бо вважали їх отруйними. Ще 150 років тому можна було побачити помідори у вазонах на вікнах серед інших декоративних рослин.
Слово « помідор» походить від італійської назви « пом мод’ оро» – яблуко золоте.
( Виходить Цибуля).
Цибуля. Вихвалялись тут Морквина,
Огірки і Картоплина.
Хоч одна тут є людина,
Що не знає Цибулини?
Без мене які ж салати
Хоч у будні, хоч у свята?
Кажуть, нібито я злюча,
І гірка, та ще й пекуча.
Ніби й плакать заставляю.
Та невже ніхто не знає,
Що вбиваю я мікроби
І лікую від хвороби ?
Вчитель. Культурна цибуля родом із Західної Азії. Вирощування цієї культури почалося в древні часи у Китаї, потім в Індії та Єгипті.
В середні часи їй приписували чудодійну силу, вважали її оберегом.
Воїни носили на грудях цибулину як талісман, що оберігає від стріл і ударів меча.
Радянський професор Токін встановив, від летючих речовин, що виділяє цибуля ( фітонцидів), гинуть бактерії, найпростіші тварини – амеби, інфузорії - , і навіть, жаби і криси.
VI. Слово вчителя.
Овочі необхідні в щоденному раціоні як дітей, так і дорослих. Бо вони є основним джерелом води, вітамінів, вуглеводів, мінеральних солей. Овочі збуджують апетит і покращують травлення. З них готують перші страви, гарніри, салати. Овочі консервують, і навіть, з деяких варять варення.
VII. Формування умінь та навичок.
Ознайомлення із способами обробки та нарізування овочів.
Перед приготуванням страв овочі піддаються первинній обробці, що включає такі операції: сортування, миття, очищення, нарізування.
Однорідні овочі, нарізані однаково за величиною і формою, надають стравам красивого вигляду, а при тепловій обробці одночасно доходять до готовності.
Способи нарізування овочів:
Учні розглядають таблицю « Способи нарізування овочів» « Правила безпечної праці під час роботи на кухні».
Повторюють правила безпечної праці під час обробки овочів.
VIII. Лабораторно – практична робота.
Ознайомлення з кухонним інвентарем для первинної обробки овочів і прийомами його використання.
Таблиця. Використання кухонного інвентарю для обробки овочів.
Кухонний інвентар для обробки овочів |
Особливості використання |
Правила безпечної праці під час використання |
Обробні дошки з маркуванням:
|
для нарізання варених овочів; для нарізання сирих овочів |
|
Ножі:
|
для нарізування овочів; для фігурної нарізки овочів; для чищення овочів |
|
Тертка |
для ручного подрібнення овочів |
|
Овочерізка |
для ручного подрібнення овочів |
|
Картоплем’ялка |
для надання овочам виду однорідної маси - пюре |
|
Шатківниця |
для нарізання капусти соломкою |
|
IX. Підсумок уроку.
« Незакінчене речення…»
Закінчити речення.
1. Овочі потрібно чистити…
2. Нарізувати овочі потрібно на…
3. Існують такі способи нарізування овочів, як…
4. Харчова цінність овочів заключається в тому…
X . Рефлексія.
XI.Мотивація оцінок отриманих на уроці.
XII.Завдання додому.
Підготувати продукти для практичної роботи.
XIII.. Прибирання робочого місця.