Урок « Значення овочів у харчуванні людини. Способи нарізування овочів.»

Про матеріал

Сприяти засвоєнню знань про значення овочів у харчуванні людини, способи нарізування овочів, призначення і прийоми користування спеціальними інструментами і пристроями; навчити різних форм нарізування, виховувати художній смак і творче ставлення при оформленні страв.

Перегляд файлу

Тема « Значення овочів у харчуванні людини. Способи нарізування овочів.»

 

Мета: сприяти засвоєнню знань про значення овочів у харчуванні людини, способи нарізування овочів, призначення і прийоми користування спеціальними інструментами і пристроями; навчити різних форм нарізування, виховувати художній смак і творче ставлення при оформленні страв.

 

Обладнання: таблиці « Правила безпечної роботи в шкільних майстернях»,    « Обробка овочів», « Види овочів», « Оформлення готових страв», « Вміст вітамінів у 100 г овочів».

Інструменти і матеріалів: обробні дошки, жолобковий ніж, тертка, шатківниця, кухонні ножі, столовий посуд і прибори.

 

Навчальні цілі.

Учні повинні знати:  харчову цінність овочів; особливості обробки овочів у сучасних екологічних умовах; способи подрібнення овочів, форми нарізання овочів;  призначення і прийоми користування спеціальним інструментом і пристроями.

Учні повинні вміти:  правильно організовувати своє робоче місце; користуватися спеціальними інструментами та пристроями; виконувати прийоми первинної обробки овочів; дотримуватися правил безпечної праці та санітарно – гігієнічних вимог.

 

 

Форми і методи: 1. Евристичний ( бесіда ).

                              2. Практична робота.

                              4. Рефлексія.

Тип уроку: комбінований.

 

                                  Перебіг заняття

I.Організаційний момент.

  1. Перевірка наявності учнів.
  2. Перевірка готовності до уроку.

II. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів.

На попередньому уроці ми вивчали тему «  Нормування харчування в сім’ї.» Закріпимо вже вивчене.

  1. Яке харчування вважається раціональним?
  2. Які речовини повинні надходити до організму людини?
  3. Яку роль для життєдіяльності організму відіграють білки, жири, вуглеводи?
  4. Що таке « вітаміни» і чому вони необхідні людині?
  5. На які групи поділяються вітаміни?
  6. Назвіть правила безпеки праці під час роботи на кухні.

III. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, яку користь приносять овочі здоров’ю людини, чому їх потрібно включати у щоденне меню, які страви можна приготувати з овочів, які є способи обробки овочів.

IV. Повідомлення теми і завдання уроку.

Тема сьогоднішнього уроку « Значення овочів у харчуванні людини. Способи нарізування овочів.»

Основне завдання: розкрити сутність значення овочів у харчуванні людини ; установити особливості обробки та нарізання овочів у сучасних екологічних умовах.

 

 

 

 

 

 

    V.Вивчення нового матеріалу.

    Інсценівка.

Вчитель.   Ходить Гарбуз по городу,

                  Та й питає свого роду:

                  Ой чи живі, чи здорові

                   Всі родичі Гарбузові?

                  ( Виходить Гарбуз)

Результат пошуку зображень за запитом "овочі. гарбуз"

 

Гарбуз.     Я Гарбуз, глава городу.

                 Я начальник свого роду.

                 Я найбільший, я найкращий

                 І смачні із мене каші.

                 Хто не їв іще чудову

                Славну кашу гарбузову?

                Гей, чи живі, чи здорові

                Усі родичі Гарбузові?

 

Вчитель. Як відомо, у Гарбуза родичів є чимало. З деякими з них ми сьогодні познайомимося ближче.    

( Виходить Картопля).

Пов’язане зображення

Картопля.   У сімейці овочевій

                    Я, звичайно, королева

                    Поважають в нашім колі

                    Всім відому бараболю.

                    І варена, і смажена,

                    І тушкована, й печена,

                    Можу буть я командиром,

                    Як зварюся у мундирі.

 

Вчитель.   Батьківщиною картоплі вважають узбережжя Аляски, Камчатки, Курильські острови.Хоч там холодний клімат, але є багато гарячих ключів, навколо яких цілий рік теплий грунт. З картоплею пов’язано багато цікавих історій. У Росії картопля приживалася з великими труднощами. Селяни відмовлялися розводити цю   рослину, називаючи її « чортовим яблуком». Навіть йшли на каторгу, але не хотіли поступатися.

 А у Франції у  XVIII ст.. селян привчали до картоплі хитрощами. На ділянках, де росла картопля, виставляли охорону, але на ніч її знімали. Люди, думаючи, що охороняють щось дуже цінне, вночі викопували її і їли.

( Виходить Морква ).

Результат пошуку зображень за запитом "овочі. морква"

Морква.   Всім привіт! Я звусь Морквиця,

                 Гарбузовая сестриця,

                 Його родичка, а значить

                 Я така ж жовто – гаряча.

               Та не колір лиш один

               Нас об’єднує із ним

               В моркві, гарбузів і дині

               Є багато каротину.

 

               Моркву треба їсти всім:

               І дорослим, і малим.

               Ви сиру мене вживайте –

               Мною зуби укріпляйте

               Та іще не полінуйтесь

                І салати приготуйте.

 

Вчитель. Вже 4 тисячі років люди вживають моркву в їжу. В середні віки її вважали ласощами гномів. Існувало повір’я: якщо ввечері віднесеш до лісу миску з вареною морквою, то вранці замість моркви  знайдеш злитки золота. Буцім гноми так  любили моркву, що міняли її на золото. Але, на жаль, їхні сподівання не виправдовувалися.

( Виходить Капуста).

Пов’язане зображення

Капуста.  Я Капуста. Я звичайна.

                Звуть мене білокачанна.

                Є рідня у мене кльова –

                Це капуста кольорова.

 

                А іще у  нашім колі

                Є кольрабі і броколлі.

                Мене їжте неодмінно,

                Бо в капусті вітаміни.

 

               Як вагу захочеш скинуть –

               Їж капусту неодмінно.

               В животі не буде пусто,

               Бо поживна ця  капуста!

 

Вчитель. Назва « капуста» походить від древньо- римського « капут», що означає « голова». Це через те, що качан капусти нагадує голову.

Древні  єгиптяни подавали варену капусту на десерт, як солодку страву. Древні греки вважали, капуста має цілющі властивості. Відомий математик Піфагор писав, що « капуста являє собою овоч, який підтримує бадьорість і веселий настрій духа».

(Виходять Огірки).

Результат пошуку зображень за запитом "овочіогірки"

Огірки.   Ми зелені Огірочки,

               Гарбузові сини й дочки,

               Безумовно, ми рідня,

 

               З поля ягідка одна

               Бо й гарбуз, і огірки –

               Це, насправді, ягідки.

 

               Дуже ми смачні свіженьки,

               Малосольні і кисленьки,

               Мариновані, до речі,

               До вподоби всій малечі.

 

Вчитель. Плід гірка, як, до речі й гарбуза, - ягода. У ньому багато соковитої м’якоті й насіння. Огірок відомий як овочева культура близько 6 тис. років. Його батьківщина – Північно – Західна Індія. Там дикі огірки ростуть просто в лісі, обвиваючи дерева, мов ліани. А в індійських селах ними обплетені загорожі.

У Китаї і Японії вирощують огірки довжиною до 1,5 метра. В старі часи огірки були рідкістю. Розповідають, що жорстокий і жадібний турецький султан Магомет II одного разу наказав розпороти животи семи своїм придворним, щоб дізнатися, хто з них з’їв огірок, присланий йому у дарунок.

( Виходять Помідори).

Результат пошуку зображень за запитом "овочіпомідори"

Помідори.  Ви впізнали нас, сеньйори?

                   Ми, звичайно, Помідори.

                   Хочу запитать в усіх:

                   Хто не пив томатний сік?

 

                  Цей улюблений напій

                  І корисний , і смачний,

                  Ви повинні також знати,

                  Що нас ріжуть у салати.

 

                  Але хочем  вам сказати,

                  Що з нас можна готувати

                  Не лише окремі страви,

                  А ще класні з нас приправи.

 

Вчитель.  Помідори родом з Пд. Америки, Перу. В Європі довгий час вони були декоративною рослиною. Плоди спочатку не вживали в їжу, бо вважали їх отруйними. Ще 150 років тому можна було побачити помідори у вазонах на вікнах серед інших декоративних рослин.

Слово « помідор» походить від італійської назви « пом мод’ оро» – яблуко золоте.

( Виходить Цибуля).

Результат пошуку зображень за запитом "овочі цибуля"

Цибуля.   Вихвалялись тут Морквина,

                 Огірки і Картоплина.

                 Хоч одна тут є людина,

                 Що не знає Цибулини?

                 Без мене які ж салати

                 Хоч у будні, хоч у свята?

                 Кажуть, нібито я злюча,

                 І гірка, та ще й пекуча.

 

                 Ніби й плакать заставляю.

                 Та невже ніхто не знає,

                 Що вбиваю я мікроби

                 І лікую від хвороби ?

 

Вчитель. Культурна цибуля родом із Західної Азії. Вирощування цієї культури почалося в древні часи у Китаї, потім в Індії та Єгипті.

В середні часи їй приписували чудодійну силу, вважали її оберегом.

Воїни носили на грудях цибулину як талісман, що оберігає від стріл і ударів меча.

Радянський професор Токін встановив, від летючих речовин, що виділяє цибуля ( фітонцидів), гинуть бактерії, найпростіші тварини – амеби, інфузорії - , і навіть, жаби і криси.

VI. Слово вчителя.

Овочі необхідні в щоденному раціоні як дітей, так і дорослих. Бо вони є основним джерелом води, вітамінів, вуглеводів, мінеральних солей. Овочі збуджують апетит і покращують травлення. З них готують перші страви, гарніри, салати. Овочі консервують, і навіть, з деяких варять варення.

 

VII. Формування умінь та навичок.

Ознайомлення із способами обробки та  нарізування овочів.

Перед приготуванням страв овочі піддаються первинній обробці, що включає такі операції: сортування, миття, очищення, нарізування.

Однорідні овочі, нарізані однаково за величиною і формою, надають стравам красивого вигляду, а при тепловій обробці одночасно доходять до готовності.

                                Способи нарізування овочів:

  • шматочками;
  • брусочками;
  • кубиками;
  • соломкою;
  • кружальцями;
  • дольками;
  • кільцями; півкільцями;
  • зірочками; гребінчиками.

Учні розглядають таблицю « Способи нарізування овочів»  « Правила безпечної праці під час роботи на кухні».

Повторюють правила безпечної праці під час обробки овочів.

 

 

 

VIII. Лабораторно – практична робота.

Ознайомлення з кухонним інвентарем для первинної обробки овочів і прийомами його використання.

  1. Уважно ознайомитися з матеріалом, поданий у таблиці .

 

Таблиця. Використання кухонного інвентарю для обробки овочів.

Кухонний інвентар для обробки овочів

Особливості використання

Правила безпечної праці під час використання

Обробні дошки з маркуванням:

  • ОВ

 

  • ОС

 

 

 

для нарізання варених овочів;

для нарізання сирих овочів

 

Ножі:

  • кухонний;
  • карбовочний;
  • жолобковий

 

для  нарізування овочів;

для фігурної  нарізки овочів;

для чищення овочів

 

Тертка

для  ручного подрібнення овочів

 

Овочерізка

для ручного подрібнення овочів

 

Картоплемялка

для надання овочам виду однорідної маси - пюре

 

Шатківниця

для нарізання капусти соломкою

 

  1. На основі вивченого матеріалу заповнити третю колонку таблиці.
  2. Зробити висновок.

IX. Підсумок уроку.

      « Незакінчене речення…»

     Закінчити речення.

1. Овочі потрібно чистити…

2. Нарізувати овочі потрібно на…

3. Існують такі способи нарізування овочів, як…

4. Харчова цінність овочів  заключається в тому…

X . Рефлексія.

  1. Що нового дізналися на уроці ?
  2. Що потрібно зробити для того, щоб мати кращі результати роботи ?
  3. Де можна використати набуті знання та вміння?

 

XI.Мотивація оцінок отриманих на уроці.

 

XII.Завдання додому.

Підготувати продукти для практичної роботи.

XIII.. Прибирання  робочого місця.

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "овочі"

docx
Додано
11 серпня 2018
Переглядів
3612
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку