МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
КРИВОРІЗЬКА ГІМНАЗІЯ №124
КРИВОРІЗЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Розвиток в учнів інтересу до вивчення іноземної мови засобами проблемних завдань.
Методична наробка вчителя іноземної мови Бадян Аліни Володимирівни Криворізької гімназії № 124
Криворізької міської ради
Дніпропетровської області
1.2. Активізація інтересу учнів до вивчення іноземної мови...................................... 8
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ.................................................................... 14
2
ЗМІСТ
ДОДАТКИ……………………………………………………………………………15
3
ВСТУП
Методична проблема : Розвиток в учнів інтересу до вивчення іноземної мови засобами проблемних завдань
зумовлена потребою сьогодення у пошуках ефективних засобів стимулювання та розвитку в учнів інтересу до вивчення навчальних предметів.
Проблема інтересу в навчанні не нова. Його значення затверджували й дидактики минулого, розглядаючи нову школу як джерело радості, світла й знання, вважали інтерес одним з головних шляхів створення цієї світлої й радісної обстановки навчання [8].
Вирішальна роль у формуванні інтересу до навчання належить навчальному процесу, його змісту, формам, методам, усій організації як індивідуальної, так і групової навчальної діяльності учнів. [11].
Важливим засобом стимулювання та розвитку інтересу до вивчення іноземної мови являється проблемні завдання, які характеризуються винятковим пізнавальним спрямуванням та узагальненістю. Проблемні завдання містять у собі ще не відкриту для учнів проблему, галузь невідомого, нові знання, для здобуття яких необхідна якась інтелектуальна дія, певний цілеспрямований процес мислення Розвиток в учнів інтересу до вивчення іноземної мови засобами проблемних завдань буде ефективним при дотриманні наступних педагогічних умов [9].:
- гуманізації навчально-виховного процесу;
- індивідуального підходу у навчанні;
- активізації спілкування учнів на уроці;
- позитивному емоційному кліматі на у році [12].
Розвиток людини у сучасній науці розглядається як процес становлення та формування її особистості під впливом зовнішніх і внутрішніх, керованих і некерованих чинників, серед яких провідну роль відіграють цілеспрямоване виховання та навчання. Розвиток полягає передусім в якісних змінах психічної діяльності. Це стосується й розвитку інтересу, зокрема пізнавального інтересу[3].
4
Розвиток в учнів інтересу до вивчення іноземної мови засобами проблемних завдань
1.1.Проблемні завдання
Вважається, що одним з найефективніших засобів розвитку інтересу до навчання є проблемні завдання, оскільки за своєю сутністю вони передбачають відбір способів вирішення, потребують застосування системи дослідницьких процедур і завершуються, як правило, втіленням одержаних результатів у практику. Розглянемо та з’ясуємо їх сутність, місце та роль у навчанні учнів іноземній мові та розвитку їх інтересів та уподобань[2].
У викладанні іноземних мов навчальна ситуація (завдання), точніше мовна ситуація (завдання), є однією з центральних та розглядається як основна одиниця навчальної діяльності. Саме через навчальні завдання реалізується формування іншомовної комунікативної компетенції.
Практично вся навчальна діяльність повинна бути представлена як система навчальних завдань, які перебувають у певних навчальних ситуаціях і навчальних діях, що припускають певні, – предметні, контрольні й допоміжні (технічні) та ін. дії[5].
У методичній літературі розрізняються поняття «вправи» та «завдання». Вправа (від слова «вправляння») розглядається як спеціально організоване в навчальних умовах багаторазове виконання окремих операцій, дій або діяльності з метою оволодіння ними, або їх удосконаленні [4].
З огляду цього можна сказати, що вправа є складовою частиною завдання, яке можна уявити у вигляді 4-х компонентів – фаз здійснення: перша фаза – постановка завдання, друга фаза (використовувана не завжди) – подання зразку виконання, третя фаза – виконання дій (суто вправа), четверта фаза – контроль або самоконтроль виконання [13].
Основною метою навчання учнів іноземній мові є формування комунікативної компетенції, що конкретизується у чотирьох цілях навчання у середніх загальноосвітніх закладах: практичній, виховній, освітній та розвивальній.
Проблемними вважаються ті завдання, які викликають інтелектуальне утруднення у учнів, оскільки відповідь на них не міститься ні у попередніх знаннях учнів, ні у пред’явленій вчителем інформації. Проблемні завдання містять у собі ще не відкриту для учнів проблему, галузь невідомого, нові знання, для здобуття яких необхідна якась інтелектуальна дія, певний цілеспрямований розумовий процес [8].
Методичний спосіб постановки проблемного іншомовного завдання має містити мотив до виконання певної мовленнєвої дії або діяльності, моделювати ситуацію мовлення, розподіляти ролі учасників діалогу (якщо вправа виконується у формі рольової гри) тощо [1]. Поряд з цим учням слід пояснити, що вони мають зробити і як: усно чи письмово, в зошиті або на дошці, індивідуально, у парах, у групах чи командах Розгляд змісту завдання, яке визначається як проблемне, дозволяє виділити в ньому певні утруднення, що треба подолати учневі для успішного його виконання: трансформувати зразок мовлення, розширити зразок мовлення, переказати текст, але від імені іншого персонажу; прослухати або прочитати текст з метою одержання інформації; об’єднати зразки мовлення у понад фразову або діалогічну єдність;
Матеріал, який слугує для створення проблемного завдання, має відповідати ряду вимог. Оптимально відібраний матеріал зміцнює всі складові мотивації: потреби, інтереси, емоції, самі мотиви.
Формування стійкого рівня розвитку інтересу до вивчення іноземної мови зобов'язує вчителя підбирати відповідні навчальні матеріали, які представляли б собою когнітивну, комунікативну, професійну цінність, носили творчий характер, стимулювали розумову активність учнів.
Вирішення проблемного завдання – вид роботи, який характеризується найбільш високим рівнем пізнавальної активності і самостійності учнів. При цьому поетапно виконується декілька дій:
1) постановка (усвідомлення проблеми);
2) пошук способів вирішення (з висуненням гіпотези);
3) вирішення;
4) перевірка правильності вирішення[8];
Завдання повинно вирішуватися учнем для себе, воно повинно бути особистісно-значущим, воно має бути зрозумілим й прийнятим до вирішення. Його розв’язання повинне викликати емоційне переживання (краще задоволення, ніж досади, незадоволеності собою) і бажання поставити й вирішувати власне завдання й т.д.
Проблемні завдання можуть бути фронтальними, груповими та індивідуальними. Фронтальні проблемні завдання, в основному, висуваються перед усім класом (або певною підгрупою учнів) і вирішуються їх сумісними зусиллями. При цьому процес вирішення може набувати різних форм (дискусія, ділова або рольова гра та ін.). Групові проблеми вирішуються окремими групами учнів (від 3 до 8-10 осіб). Тут можливі два підходи: у різних групах класу може вирішуватися одна загальна проблема, але кожна група вирішує її окремо; або конкретна група розв’язує власне, окреме проблемне завдання. Індивідуальна проблема вирішується учнем самостійно в умовах класу або під час виконання домашнього завдання.
Проблемні завдання можуть виконуватися як усно, так і письмово, у домашній та класній роботі, можуть бути ситуативними, або передбачати довгий термін їх розв’язання [8].
Організація перевірки виконання проблемного завдання має не тільки велике значення у розумовому розвитку учнів, а й в спрямуванні їх інтересів до вивчення іноземної мови, адже вчитель задля цього використовує [5]:
- візуальний шлях перегляду учнівських записів, робіт, текстів, малюнків, креслень під час завершення роботи над ними.
- Якісний – коли зачитуються і аналізуються декілька вирішень завдання окремими учнями або за допомогою ланцюжка відповідей.
- Можна пропонувати учням, щоб вони назвали лише по одному пункту з відповідей, й у такий спосіб скласти зразковий перелік результатів.
- Шляхом виконання тестових завдань.
- З використанням інтерактивних вправ «Уявний мікрофон», ухвалення рішення методом «Дерева рішень» , «Коло ідей», «Дебати» тощо [7].
Таким чином, для того, щоб проблемні завдання сприяли розвитку інтересу
учнів до вивчення іноземної мови, треба, щоб вони відповідали таким вимогам:
- їх тематика має бути особистісно-значущою для учня та перебувати у взаємозв’язку із власним досвідом та іншомовною культурою;
- проблемне завдання повинно охоплювати весь основний зміст теми, що вивчається;
- пов’язувати у єдине ціле якомога більше фактів, понять, явищ фактичного навчального матеріалу;
- поширювати активну пізнавальну діяльність не на окремі частини уроку, а на весь його зміст, разом з тим сконцентрувати його у найбільш важливих, вузлових питаннях;
- оптимально співвідносити складність завдання і його посильність, оскільки тільки достатньо важкі завдання викликають серйозне напруження розуму і добре розвивають мислення, але не можна забувати і про межі доступності, якщо їх перевищити, учні швидко втрачають інтерес;
Сказане вище дозволяє констатувати, що використання проблемних завдань сприяє формуванню активної позиції учня в навчанні, перетворенню процесу засвоєння іншомовних знань, умінь, навичок його у особистісно-значущий досвід.
Розвиток в учнів інтересу до вивчення іноземної мови відбувається набагато ефективніше, якщо вчитель на уроках враховує певні педагогічні умови. Як показав аналіз, до таких педагогічних умов варто віднести, насамперед: гуманізацію навчально-виховного процесу; індивідуальний підхід у навчанні; активізацію спілкування учнів на уроці; позитивний емоційний клімат на уроці [9].
Сам процес навчання стане для учнів захоплюючим і привабливим, якщо вчитель частіше буде звертатися в спілкуванні з ними до дискусійного представлення гіпотез, до вживання контрастних речень, до фантазії, казки тощо.
Для того, щоб іноземна мова викликала зацікавленість учнів, зміцнювала прагнення займатися нею, необхідно всіляко урізноманітнити форми її викладання на уроках: індивідуальну, групову, парну, фронтальну. Для підтримки інтересу до уроку, його розвитку вчителеві необхідно також урізноманітнити й форми організації уроку. Це можуть бути: лекція, семінар, диспут, прес-конференція, практичне завдання, конкурс і т.д. [12].
Урок – це насамперед ділове спілкування вчителя із класом, де створюється загальна (єдина для всіх) – вчителя й учнів – атмосфера спільного пошуку, роботи, де повинні виникати азарт спільних зусиль. Побудувати таке спілкування на уроці досить складно, але саме до такого спілкування на уроці потрібно прагнути.
Для активізації інтересу учнів до вивчення іноземної мови вчителеві необхідно намагатися постійно максимально різноманітити форму спілкування, на відміну від стереотипного його проведення за жорстко заданій, з уроку в урок, повторюваній схемі. Адже трафарет призводить до нудьги, до згасання інтересу пізнання.
Одним із засобів організації активного спілкування на уроці вважається використання різноманітних ігор: ділових, рольових, дидактичних. Як правило, у грі відтворюється діяльність і відносини, які складаються в деяких життєвих ситуаціях. В іграх переслідуються найрізноманітніші цілі, але, насамперед, здійснюється формування позитивних установок на оволодіння й практичну перевірку знань учнів, вироблення певних умінь і навичок. Але саме ігри, як вид спілкування, надзвичайно пожвавлюють урок. [1].
Великий вплив на розвиток інтересу на уроці чинять наочні, технічні й дидактичні засоби навчання, тому, що вони значною мірою сприяють запам'ятовуванню; підсилюють аргументацію досліджуваного матеріалу. За допомогою наочності реалізується прагнення до ясності, виразності, простоти й зрозумілості спілкування вчителя з учнями на уроці при поясненні нового матеріалу. Наочні й технічні засоби дозволяють спростити й саме пояснення, пропустивши якісь окремі, наприклад, другорядні моменти змісту теоретичного матеріалу, акцентувати увагу на іншому, виділити головні, ключові питання теми уроку. Використання наочності й технічних засобів навчання неминуче позначається на активізації уваги й зростанні інтересу до досліджуваного предмета й самого вчителя. На активізацію спілкування на уроці впливають також оцінка, заохочення, покарання й багато чого іншого, що стимулює активність учнів.
Позитивний емоційний клімат на уроці. Дотримання цієї педагогічної умови багато в чому залежить від вимогливості, принциповості, послідовності у здійсненні робочої дисципліни на уроці, від стиля вираження вимог, умінь вчителя керувати своєю емоційно-вольовою сферою, стежити за своїм настроєм і настроєм учнів і іншого [3].
Максимальна вимогливість, принциповість і послідовність у здійсненні робочої дисципліни й порядку на уроці сприяє виробленню ділового настрою класу, мобілізує всіх учнів на виконання завдань навчання. І це прямо позначається на розвитку інтересу до вивчення тієї або іншої дисципліни.
Деякі зауваження доречно зробити у вигляді жарту, іронії, сарказму, розіграшу. На підлітків вдало діють зауваження у вигляді афоризму, висловлень, виречень і т.д. Замість того, щоб кілька разів роздратовано кинути тим самим учням, що займаються сторонньою бесідою: «Припиніть розмови!», можна сказати: «Базіка подібний до маятника: і того, і іншого слід зупиняти». Як правило, дотепні зауваження цінуються, запам'ятовуються, та й учитель, влучний на слово, викликає повагу, а іноді й деякий «острах» – учень не захоче попадатися йому на язика.
Вимогливість учителя на уроці повинна виходити із правила: під час навчання немає дрібниць – все важливо, все повинне бути підпорядковане роботі, формуванню й розвитку інтересу учнів до вивчення предмета. Вимогливість учителя повинна пред'являтися насамперед до самого себе: як увійти в клас, з яким настроєм, як привітатися із класом, яким тоном, як одягнутися, яким має бути стиль поведінки під час уроку: доброзичливим, привітним, поважним і т.д. [13].
Головні причини низького інтересу учнів до вивчення іноземної мови – це відсутність на уроках сучасної аудіо- і відеоапаратури (відзначили до 60% школярів). Учням була запропонована різнорівнева контрольна робота на визначення рівня мовних умінь та навичок. Контрольна робота з англійської мови [6,8].
(8 клас).(Додаток А)
Зіставивши отримані нами дані в ході спостережень, бесід, анкетного опитування й критерії, рівні сформованості інтересу до вивчення іноземної мови (інтелектуальний, вольовий, емоційний), були визначені й рівні навчальних досягнень учнів з іноземної мови, де були ураховані основні види мовної діяльності – рівень володіння письмом, читанням, аудіюванням, мовленням. Таким чином: високий рівень знань показали 20% учнів, середній –40%. Переважає середній показник рівня розвитку інтересу учнів. Отже, необхідна подальша робота з розвитку інтересу до оволодіння іншомовним спілкуванням. Я вбачаю її у введенні в навчально-виховний процес проблемних завдань, як засобу розвитку в учнів інтересу до вивчення іноземної мови, що зумовлює створення необхідних педагогічних умов: гуманізації навчально-виховного процесу; індивідуальний підхід у навчанні; активізація спілкування учнів на уроці; позитивний емоційний клімат на уроці.
- поглибити і розширити знання учнів з іншомовного спілкування;
- підвищити рівень розвитку інтересу до вивчення іноземної мови засобами проблемних завдань;
- перевірити педагогічні умови розвитку інтересу учнів при вивченні англійської мови засобами проблемних завдань.
На основі вивчення передового досвіду, наукової літератури була складена і апробована експериментальна програма розвитку інтересу учнів до англійської мови на прикладі теми «Свята і традиції» [11]. Тематичний розподіл показано у табл. 2.2.
Таблиця 2.2
Тематичний план уроків з теми «Свята і традиції»
№ |
Тема заняття |
Форма проведення |
Проблемні завдання, що пропонуються |
1. |
Свято врожаю |
Урок засвоєння нових знань |
Проблемні вправи на опрацювання минулого неозначеного стану, складання речень згідно картинок за схемою-опорою, проблемні тестові завдання на закріплення матеріалу |
2. |
Імена як частина людських традицій |
Урок домашнього читання |
Читання тексту з метою визначення інформації, аудіювання жартів (автентичного тексту), вправи на розвиток мовної здогадки, гра «Windows» |
3. |
Різдвяні |
Урок-подорож |
Вправи на закріплення пасивного стану |
|
традиції на Україні |
|
минулого неозначеного часу за індивідуальними картками; формулювання висловлень; побудова діалогів з новою лексикою на основі опорних слів; подача проблемного домашнього завдання на створення власних іншомовних творів |
4. |
Традиційн і свята у школі |
Урок-діалог |
Перевірка виконання творчого домашнього завдання, гра «Interpreter», переказ тексту за схемою гри «Snowball Game». |
5. |
Святкуван ня традиційн их свят у рідній школі |
Урок удосконаленн я мовних умінь та навичок |
Проблемне введення в іншомовне спілкування за допомогою розгляду сторінки уявного щоденника учениці; переказ тексту від першої та третьої особи, інтерпретація змісту прочитаного за проблемними питаннями під час роботи у парах, рольова гра «Міс Манери» |
6. |
Святкуван ня Дня Перемоги |
Інтегрований урок |
Двомовні завдання, які потребують зіставлення іншомовного тексту з його перекладом; тренування учнів у вживанні лексики за допомогою постановки один одному питань; аудіювання тексту з частково незнайомими словами; розгадування анограм. |
7. |
Свята та традиції |
Контрольний урок |
Виконання контрольної роботи на аудіювання за індивідуальними картками різного рівня складності |
8. |
Смішні історії, пов’язані з навчанням |
Урок домашнього читання |
Учні готують один одному смішні історії, пов’язані з навчанням на англійській мові, причому, більшість з них -- з додаткової літератури. Учні готують запитання, інтерпретують, аналізують зміст, мовні особливості текстів, виділяють незнайомі слова, виправляють сентенції |
9. |
Хліб-наше багатство |
Комбінований урок |
Аналіз іншомовного рецепту яблуневого пирога, виконання вправ під час аудіювання на особливості вживання лексичних та граматичних структур, повторення лексики під час виконання тестового завдання |
10. |
Підсумков е заняття |
Урок узагальнення знань,умінь,на вичок |
Письмова контрольна робота з теми різного рівня складності |
У процесі роботи над темою «Свята і традиції» учням пропонувалися різноманітні проблемні завдання, ситуації, ігри тощо. Зміст, форма подачі, спосіб вирішення та контроль цих проблемних завдань відбувався на основі виділених педагогічних умов з метою підвищення інтересу до вивчення іноземної мови. Наприклад при вивченні теми : Свята і традиції. Підтема: Хліб — наше багатство, була поставлена практична мета: вчити брати участь у бесіді, відповідаючи на запитання різних типів згідно мовного матеріалу, виконувати проблемні завдання, складати розповідь за заданою темою, повторити вживання Past Indefinite Passive
(Додаток Б).
Також був проведений урок англійської мови по темі «Подорож Лондоном», 7 клас (Додаток В). Поставлені цілі уроку мали пізнавальний та розвиваючий аспект:
• Пізнавальний аспект – знайомство зі столицею Великобританії, її визначними місцями.
• Розвиваючий аспект – розв’язування проблемних завдань, комунікабельність, здатність здійснювати репродуктивні і продуктивні мовленнєві дії, робота в групах. Проблемні завдання до уроку «Подорожуємо Лондоном» (Додаток Г).
Гарні результати були отримані при проведені уроку «Літні канікули», на якому за допомогою проблемних завдань, вживання нових лексичних одиниць; удосконалили навички аудіювання й усного мовлення з опорою на лексикограматичні структури; удосконалили навички монологічного висловлювання; продовжили розвивати культуру спілкування; виховувати інтерес до іноземної мови, подорожування
Отримані дані свідчать про значне підвищення інтересу до вивчення іноземної мови, про позитивну динаміку ставлення учнів до уроків, вчителя, форм і методів, застосованих ним. Зіставивши отримані відповіді, результати контрольної роботи зі спостереженнями, опитуванням учнів і розробленими критеріями й рівнями розвитку інтересу учнів до вивчення англійської мови, були отримані наступні результати, які засвідчують про результативність роботи з розвитку інтересу в учнів до вивчення англійської мови засобами проблемних завдань, оскільки:
- підвищився загальний рівень інтересу до навчання іноземній мові;
Аналіз наукових джерел, психолого-педагогічної та методичної літератури дозволив з’ясувати зміст та сутність понять «інтерес», «пізнавальний інтерес», «розвиток».
Пізнавальний Інтерес має пошуковий характер, підвищує можливості розумового розвитку учня, сприяє усвідомленій самостійності, викликає продуктивну роботу, змінює способи розумової діяльності, є умовою розвитку творчої особистості.
Під час проведення уроків іноземної мови було встановлено, що такі завдання є доречними й необхідними. Їх специфічна особливість полягає в тому, що, перш за все, вони спрямовуються на формування в учнів комунікативної іншомовної компетенції, активізують процеси мислення, дозволяють опановувати новими знаннями, мовними уміннями та навичками на високому рівні складності, тим самим сприяють підвищенню загальної успішності та доступності у вивченні англійської мови.
Було з’ясовано, що ефективність використання проблемних завдань для розвитку в учнів інтересу до вивчення англійської мови, забезпечується певними педагогічними умовами, серед яких: гуманізація навчально-виховного процесу; індивідуальний підхід у навчанні; активізація спілкування учнів на уроці; позитивний емоційний клімат на уроці.
У процесі роботи учням пропонувалися різноманітні проблемні завдання, ситуації, ігри тощо. Зміст, форма подачі, спосіб вирішення та контроль цих проблемних завдань відбувався на основі виділених педагогічних умов з метою підвищення інтересу до вивчення іноземної мови.
Результати, які були отримані, показали, що в учнів спостерігається позитивна динаміка рівнів розвитку інтересу до вивчення іноземної мови.
1. Близнюк О.І. , Панова Л.С. Ігри у навчанні іноземних мов: Посібник для вчителів.-К.: Освіта, 1990.-30 с.
2. Бут А. Формування в учнів уміння розв’язувати проблемні завдання // Рідна школа-2001.-№12-с. 48-49.
3. Вєтохов О. Зрозуміти кожного. Врахування вікових психологічних особливостей учнів під час навчання іноземній мові // Іноземні мови в навчальних закладах.-2004.№1.-с.16-145.
4. Гончаренко С.У. Український педагогічний словник. -К.: Либідь. 1997. – 376 с.
5. Доценко І.В. Євчук О.В. Дидактичний матеріал для тематичного оцінювання.
Англійська мова 8 клас.- Тернопіль : Астон, 2004.-120 с.
6. Ельбрехт О.М. Англійська мова 8 клас. Плани-конспекти уроків.- Х.: Ранок, 2005. 7. Ковенар О.В. Активація пізнавальної діяльності учнів засобами імітаційно- ігрового навчання // Рідна школа.-1999. №4. –с.88-91.
8. Кравцов І.А., Шпачук Л.Р. Проблемне навчання як засіб формування активної, творчої свідомості // Педагогіка вищої та середньої школи: збірник наукових праць.Вип.4.- Кривий Ріг: КДПУ, 2002.- 393 с.
9. Нечипорук Н. Навчально- пізнавальні інтереси дітей // Психологія.-2002.-№37.
10. Плахотник М.В. , Мартинова Р.Ю. Англійська мова: Підручник для 8 класу. К.:
Освіта, 2001. 200с.
11. Редько В. Інтерактивні технології навчання іноземної мови / В. Редько // Рідна школа. – 2011. – № 8-9. – С. 28-36.
12. Шишкова Г. Як збудити цікавість. Шляхи підвищення мотивації мовленнєвої діяльності учнів на уроках англійської мови у 7-8 класах //Іноземні мови в навчальних закладах. 2004. №12.
13. Ягупов В.В. Педагогіка.- К.: Либідь, 2003.-560 с.
14. Англійська народна пісня “London Bridge is falling down” URL: http://www.youtube.com/watch?v=e3u6FD019_M
15
Додаток А
Контрольна робота з англійської мови (8 клас).
Level I
1. Match the words in A with the words in B.
A to fightto put flowers O OO O near the monumentour Motherland B
to defend O O against fascists 2. Arrange the words into two groups according to the given topics. to work at the farm a good harvest to sum up the results An Active Rest in the
A Trip to a City
to make a trip Village
to make an excursion to see the sights
3. Translate the word-combinations into Ukrainian.
to decide questions; a senior pupil; a harvest of vegetables.
4. Circle the correct variant of answer.
- the grave of the famous writer:
а) пам'ятник відомому письменнику;
б) могила відомого письменника;
с) шанувати відомого письменника.
5. Choose the correct translation and underline it.
здійснити подорож до Києва: а) to make a trip to Kyiv,
б) to seethe sights of Kyiv,
с) to go on an excursion round Kyiv
6. Open the brackets using the proper form of the verb.
Taras (write) a letter. ________today. _______yesterday. ____tomorrow.
1. Fill in the gaps with the suitable word. himself, myself, ourselves
1.I can translate this text______.
2.2. He can do this work_____.
3.3. We can repair the chair________.
2. Open the brackets using the proper form of the verb.
1. He_____already_____(visit) this city.
2. І_____(try) to visit Chernivtsi next summer.
3. Last summer Tom _______(not go) to the rest camp.
3. Make up sentences using the following word-combinations.
to go to a big city; to make an excursion about the city; to visit places of interest.
16
Додаток Б Тема. Свята і традиції Підтема: Хліб — наше багатство.
Мета:
практична: вчити брати участь у бесіді, відповідаючи на запитання різних типів згідно мовного матеріалу, виконувати проблемні завдання, складати розповідь за заданою темою, повторити вживання Past Indefinite Passive; освітня: ознайомити учнів з працею, пов'язаною з виробництвом хліба; розвивальна: удосконалювати уміння та навички мовлення, аудіювання, формувати розумові операції аналізу за допомогою проблемних завдань, розвивати пам’ять, уяву; інтерес до вивчення іноземної мови; виховна: викликати повагу до людей праці, спонукати до усвідомлення цінності хліба.
Обладнання: підручник, малюнки за темою уроку, черствий пиріг, рецепт пирога (на великому аркуші паперу), роздатковий матеріал.
І. Організаційний момент.
Мовна розминка.
Учитель приносить в клас шматок черствого пирога та показує його учням.
Демонструє рецепт, за яким цей пиріг був випечений
Teacher: Yesterday I baked a pie for my guests but the pie wasn't very tasty. Today it is very hard and nobody wants to drink tea with it. I can't understand anything. Help me to solve this problem, please. This is a recipe. (Рецепт написаний на аркуші паперу великими літерами.)
«APPLE PIE» З apples 200 grammes of butter 100 grammes of |
sugar
Teacher: I also put apples, butter, sugar, flour, milk, eggs (показує малюнок, де зображено все, що було покладено у пиріг) but you see the result. Look at two recipes and try to explain why ray pie is so hard.
Учні в парах обговорюють проблему, шукають причину невдалого пирога і дають свої рекомендації:
- You couldn't make a tasty pie because you had little butter.
- You used two apples instead of three.
— You couldn't bake a tasty pie because you put little milk in it.
T: So, what is my main mistake?
P: If you want to have a tasty pie you have to follow the recipe.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель вказує на малюнки, які розвішано на дошці з зображеними полями пшениці, комбайну, хлібопекарні, хлібу.
Т: Look at the pictures on the blackboard. What can you see in the pictures? What is common for all the pictures?
ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку. Aim
Т: So what are we going to speak about in the lesson? You are right. Our lesson focuses on bread, which is our wealth. You'll
§have a talk;
§make up stories;
§remember and discuss the home reading text.
§аnd a lot of other interesting things
ІV. Актуалізація опорних знань.
Тренування учнів в усному мовленні. Speaking
Складання розповідей про святкування Дня урожаю в сільській школі з опорою на вирази впр. 21 (с. 25).
Т: Speak about the celebration of a Harvest Holiday in a village school. Use the word-combinations given in exercise 21 on page 25.
to have a Harvest Holiday; |
|
to name the best pupils; |
to decorate the hall; |
|
to present the pupils with; |
to show the results of summer |
|
to have a concert; |
work; |
|
to sing songs; |
a grand meeting; |
|
to tell funny stories; |
to take the floor; |
|
to recite poems |
19
V. Робота над узагальненням та систематизацією знань.
1. Контроль домашнього читання. Home reading.
За завданнями 1-3 на стор. 97 підручника до тексту «Bread Is the Staff of Life»
1) Read the text and translate the sentences with the words in bold type into Учні читають текст: BREAD IS THE STAFF OF LIFE
2) Відповідають на питання фронтально. Answer the questions.
1. When did people learn to make bread? 2. Where is bread eaten? 3. What is bread compared with? 4. Why do we say that bread is the staff of life? 5. Why bread is not valued by some people? 6. Do you know how bread is grown? 7. Have you ever worked in the field yourself? 8. What did you do there? 9. Why must we use bread economically?
3. a) Say why bread is the main wealth of our country?
b) Tell your classmates what you know about the work of farmers, agronomists,
combine-operators?
2. Тренування у вживанні the Past Indefinite Passive.
Учитель пропонує учням працювати в парах за опорами, які написані на дошці
T: Work in pairs. You are moving to a new flat. Write 10 items that you want to take with you. On the way to the new flat something has happened to some of them. In turns ask each other about things on the list. Answer with the Past Indefinite Passive. Example: A. Where's the armchair?
B. It was broken.
T: There are some verbs on the blackboard that you may use:
Blackboard: break, take, leave behind, lose, drop.
3. Аудіювання жарту «Active and Passive Verbs».
1) Pre-listening activity. Перед текстове завдання.
T: So just now you've revised the Past Indefinite Passive.
Was the task difficult for you?
Did you like the activity?
Now listen to the joke "Active and Passive Verbs".
2) Учні прослуховують текст.
When asked by his teacher to give the difference between an active verb and a passive verb, a pupil answered: "The main difference between them is that an active verb shows action and a passive verb shows passion."
3) Post-listening activity. Після текстове завдання.
Учні відповідають на запитання:
Т: Do you understand the difference between the Active and Passive voice?
4. Удосконалення знань та умінь. Творчі завдання.
1) За індивідуальними картками:
Complete the sentences. Use the Past Indefinite Passive of the verbs in the box.
to gather to establish to recite to present with to translate to send to grow to tell
1. The hall was decorated with flowers yesterday.
2. The vegetables ________by pupils on the school plot last summer.
3. The school-leavers______________ souvenirs at the meeting.
4. The traditions _______________ by former pupils.
5. The text __________________ by Tanya two hours ago.
6. The letter _______________ last week.
7. The guests _________________ in the hall before the meeting.
8. A lot of funny stories _____and many poems _____ by the pupils at the meeting.
2) Fill in the omitted vowels. Фронтально. Запис на дошці:
pr_ct_c_lly _st_bl_sh w_alt_ d_c_r_t_ gr_in r_c_t_
VІ. Підсумок уроку.
Т: What have you done during the lesson?
Was it interesting to read this text at home?
What useful information did you get from the text?
1. Домашнє завдання. Homework
Підготувати переказ тексту "Bread is the Staff of Life", (стор. 97).
20
Додаток В
Урок англійської мови по темі «Подорож Лондоном», 7 клас
Цілі уроку:
Пізнавальний аспект – знайомство зі столицею Великобританії, її визначними місцями.
Розвиваючий аспект – розв’язування проблемних завдань, комунікабельність, здатність здійснювати репродуктивні і продуктивні мовленнєві дії, робота в групах. Виховний аспект – виховання поваги і толерантного ставлення до іншої культури. Навчальний аспект – формування навичок читання і говоріння, розвиток уміння читати з метою повного розуміння інформації.
Додаткові задачі – удосконалення навичок роботи з комп’ютером та інтерактивною дошкою.
Обладнання уроку: комп’ютери (для індивідуальної роботи), інтерактивна дошка, підключення до Інтернету, презентація Power Point.
1. Організаційний момент, визначення мети.
Привітання вчителя, запрошення до подорожі до одного з найвідоміших міст Європи. Пояснення мети уроку (знайомство з визначними місцями Лондона)ю
Hello, boys and girls. I’m glad to see you again. Today I invite you to visit one of the most famous cities of Europe. Look at the map of Great Britain. Name the parts of the UK.
(По карті Великобританії учні згадують назви частин країни, їх столиці і перевіряють себе по слайдах). Кожному учню видається листок з завданнями, які він виконує по закінченню кожного етапу «подорожі».
Цікаво організувати учнів у групи. За кожну правильну відповідь група отримує частину пазла (зображення визначного місця Лондона). У кінці уроку кожна група повинна на швидкість скласти пазл і сказати, що це за визначне місце.
2. Усне мовлення..
Розвиток навичок усного мовлення по темі «Погода». Зі слайда переходимо на сторінку де в режимі реального часу транслюється зображення веб-камери, установленої на Трафалгарській площі. Поруч дається коротка інформація про погоду. Учні повинні усно відповісти на питання. Is it rainy?
- Is it sunny or cloudy?
- Is it windy?
- Is it warm or cold?
Потім відповіді фіксуються у листку завдань.
3. Робота з лексичними одиницями.
Спочатку учні хором та індивідуально читають слова двох стовпчиків (робота з фонетикою), а потім сполучають слова ( у вигляді гри, по одному учню від команди).
Big Trafalgar Bloody White Buckingham Westminster The Houses of The Tower of |
Palace Tower London Bridge Ben Square Tower Parliament |
4. Гра «Що на картинці?»
Продовжуємо «подорож». Перевіряємо, наскільки учні добре візуально знають визначні місця Лондона.
При виборі правильної відповіді з’являється веселий анімаційний смайлик. По закінченню гри виконується 2 проблемних завдання на листку.
Коли учні відгадали визначне місце, вони представляють підготовлену вдома розповідь.
5. Фізкультхвилинка.
6. Відповіді на питання.
Розвиток навичок усного мовлення. Учитель пропонує поговорити про одне з найвідоміших визначних місць Лондона – Біг Бен. Учні відповідають на питання: What do tourists want to see in London?
- Is Big Ben really a clock?
- How much does it weigh?
- How often do you hear it?
Після відповіді відкривається частина фото. Коли фото повністю відкрите, учитель просить висловити свою думку: Чи хотів би ти побачити Біг Бен? Чому?
Виконується проблемне завдання №3 на листку 7. Пісня караоке
Перехід зі слайду на[15].
Учні співають англійську народну пісню “London Bridge is falling down”
8. Робота з текстом. Розвиток навичок читання.
На екрані фото «Tower Bridge» і текст про цей міст.
This is Tower Bridge, built in 1894. It is next to the Tower of London. It is one of the famous bridges across the Thames. It opens and ships go up and down the river Thames.
Учні вголос читають текст. Потім за сюжетом погода погіршується і краплі дощу змивають частину тексту. Інші учні заповнюють пропуски.
Виконується проблемне завдання № 4 на листку.
9. Самостійна робота, виконання тесту.
Контроль засвоєння лексики по темі. На комп’ютерах учні виконують тест, у якому необхідно вибрати потрібні слова у тексті. Отриманий результат у процентах заноситься у листок з завданнями.
10. Гра у групах: кожна група складає пазл і вгадує визначне місце Лондона.
11. Підведення підсумків уроку. Рефлексія (що сподобалося у подорожі). If I were in London, I would…
22 Додаток Г
Проблемні завдання
до уроку англійської мови по темі «Подорож Лондоном», 7 клас
Завдання №2
Завдання №2а
Завдання №3
25
Завдання №4