ЗМІСТ
1.1. Визначення терміну «булінг» 4
1.2. Види та особливості булінгу 5
ІІ. ПРИЧИНИ ВИНИКНЕННЯ БУЛІНГУ В ЗАКЛАДАХ ПРОФЕСІЙНОЇ (ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ) ОСВІТИ
2.3. Вплив освітнього середовища на виникнення булінгу в закладах освіти 8
ІІІ. ОЗНАКИ ТА НАСЛІДКИ БУЛІНГУ 9
4.1. Роль педагогічних працівників у запобіганні булінгу 11
4.2. Створення позитивного середовища у закладі освіти 12
V. РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ
5.1. Встановлення діалогу зі здобувачами освіти щодо проблем булінгу 13
6.1. значення боротьби з булінгом у закладах П(ПТ)О 16
Булінг – це серйозна проблема, яка, на жаль, існує в сучасному освітньому середовищі, зокрема і в закладах професійної (професійно-технічної) освіти. Він впливає на психологічний стан, успішність та мотивацію навчання здобувачів освіти, а також на імідж закладу освіти. Разом з тим, булінг може мати негативні наслідки для всіх учасників освітнього процесу, включаючи жертв, булерів та свідків. Тому, важливо вживати заходів для його попередження та подолання.
Сучасне освітнє середовище, не рідко стикається з проблемою булінг. Це соціальне явище, яке стосується, як здобувачів освіти, так і педагогічних працівників закладів освіти та й усіх людей у різних сферах життя.
Заклади освіти, зокрема і професійні (професійно-технічні), відіграють ключову роль у формуванні моральних цінностей, розвитку соціальних навичок та у створенні здорового середовища для розвитку особистості молоді. Тому, важливо вирішувати проблему «булінгу» на рівні закладу освіти та вживати заходи для запобігання та подолання цього явища.
Мета даної методичної розробки: ознайомити педагогічних працівників з поняттям «булінг», його формами, проявами та наслідками; розкрити причини виникнення булінгу серед здобувачів освіти у закладах освіти, зокрема і професійної (професійно-технічної); запропонувати шляхи подолання булінгу.
Завдання цієї методичної розробки: надати педагогічним працівникам теоретичні знання з проблем «булінг»; озброїти педагогічних працівників навичками щодо попередження та вирішення проблем булінгу; сприяти створенню безпечного та комфортного середовища для навчання в закладах професійної (професійно-технічної) освіти.
Матеріали методичної розробки можуть бути використанні педагогічними працівниками (викладачами, майстрами виробничого навчання, вихователями, адміністрацією, тощо) закладів професійної (професійно-технічної) освіти у повсякденній роботі з метою попередження та вирішення проблем булінгу.
БУЛІНГ (від англійського
«bully» – хуліган, задирака, грубіян, «to bully» - задиратися, знущатися) –
тривалий процес свідомого жорстокого ставлення, агресивної поведінки з метою заподіяти шкоду,
викликати страх, тривогу або ж створити негативне середовище для людини, дитини, зокрема і для здобувача освіти закладів професійної (професійнотехнічної) освіти.
БУЛІНГ – це форма агресивної та навмисної поведінки одного здобувача освіти та/або групи здобувачів освіти по відношенню до іншого здобувача освіти та/або групи здобувачів освіти, що супроводжується постійним та психологічним впливом, яка полягає в систематичному та неперервному насильстві або переслідуванні.
Ця форма насильства може виявлятися у різних сферах життя, таких як робота, заклади освіти, зокрема і професійної (професійно-технічної), а також в соціальних мережах та інших аспектах життєдіяльності.
Зазначені вище види булінгу можуть виявлятися окремо або в поєднанні один з одним, а їх наслідки можуть бути серйозними як для фізичного так і для психологічного здоров’я постраждалих осіб, зокрема здобувачів освіти.
СІМЕЙНІ ФАКТОРИ |
||
Неблагополучні сім’ї |
Нездорові стосунки між членами сім’ї |
Відсутність чітких правил та авторитету |
Жорстоке поводження, зневага, емоційна холодність, гіперконтроль з боку батьків. |
Домашнє насильство |
Немає чітких правил поведінки в родині |
Вказані причини, можуть привезти до того, що дитина (здобувач освіти) буде використовувати булінг як спосіб самоствердження або виплеск накопичення негативних емоцій |
Коли дитина (здобувач освіти) стає свідком домашнього насильства, то вона може сприймати жорсткість як норму поведінки та використовувати її в стосунках з однолітками |
Якщо в сім’ї не має чітких правил поведінки або не дали дитині (здобувачу) зрозуміти, що булінг неприйнятний, це може підвищити ризик його виникнення |
ВПЛИВ ОДНОЛІТКІВ |
||
Груповий тиск |
Культ сили |
Відсутність емпатії |
Бажання бути прийнятим групою однолітків може мотивувати дитину (здобувача освіти) брати участь в булінгу, навіть якщо вона не схвалює цю поведінку |
У деяких групах однолітків може панувати культ сили, де агресивні та жорстокі вважаються дуже цінними. Спосіб самоствердження може стимулювати булінг. |
Деякі діти (здобувачі освіти), які булять інших, можуть не розуміти або не зважати на емоції своєї «жертви». Зазначена причина може бути пов’язана з емоційною незрілістю або ж з власним негативним досвідом. |
СОЦІАЛЬНІ ФАКТОРИ Нетерпимість до інакшості Нерівність у суспільстві
Булінг може бути проявом нетерпимості до Соціальна та економічна нерівність, людей з іншою расою, національність, дискримінація та інші соціальні потреби релігією, сексуальною орієнтацією або до можуть створювати атмосферу, де булінг стає людей з особливими освітніми потребами поширеним явищем.
Деякі зображення жорстокості та насильства ЗМІ може поширювати негативні стереотипи у ЗМІ можуть призвести до імітації про певні групи людей, що може призвести жорстокої поведінки до дискримінації та булінгу.
Низька самооцінка Агресивність Відсутність емпатії
Діти (здобувачі освіти) з Діти (здобувачі освіти), які низькою самооцінкою мають схильність до агресії, Деякі діти (здобувачі освіти), можуть бути більш можуть використовувати не розуміють або не схильними до булінгу, тому булінг, як спосіб вираження зважають на емоції своїх що шукають способи гніву або контролю над жертв. самоствердження іншими.
ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОГО РОЗВИТКУ ДІТЕЙ ТА ПІДЛІТКІВ
Вікова потреба у Невміння конструктивно Підвищення емоційної самоствердженні вирішувати конфлікти чутливості
Підлітки шукають способи самоствердження, не вміють конструктивно вирішувати конфлікти, а також є більш емоційнішими ніж дорослі, тому це все призводить до булінгу
Булери часто мають низьку масо оцінку, схильні до агресії, не розуміють або не зважають на емоції інших, тому використовують булінг для підвищення своєї самооцінки, їм подобається домінувати та контролювати інших
Жертви булінгу часто мають низьку самооцінку; страждають від тривожності, депресії та інших психологічних проблем; відчувають страх, безпорадність та безнадію, можуть стати соціально ізольованими та уникати спілкування з однолітками. Тому, все вищезазначене робить їх вразливим до цькування.
Отже, з вищерозглянутого можемо зазначити, що психологічний вплив булінгу на учасників булінгу може мати дуже серйозні проблеми, а саме:
серйозний негативний вплив на психологічне здоров’я як на булера, так і на
жертву; жертви булінгу схильні до суїциду, самотності, депресії, тривожності та
інших психологічних проблем; булери, також мають ризик розвинути проблеми з психічним здоров’ям
(розлад особистості).
Освітнє середовище може істотно впливати на виникнення булінгу. Ми розглянемо деякі фактори освітнього середовища, які можуть збільшити ризик булінгу, а саме:
Булінг може приймати різні форми та виявлятися через різні ознаки, найпоширеніші з яких є:
жертва стає замкнутою, тривожною, боїться ходити до закладу освіти,
зокрема і виходити на онлайн-уроки; у жертви з’являються синці, подряпини, пошкодження одягу; жертва втрачає речі, гроші; жертва раптово стає неуспішною у навчанні; жертва скаржиться на знущання з боку інших здобувачів освіти закладу.
Наслідки булінгу можуть бути серйозними та впливати на фізичне, емоційне та соціальне благополуччя здобувачів освіти. Деякі з найпоширеніших наслідків булінгу для «жертви», «свідків», «булера» включають:
Із вищевказаного ми можемо зазначити, що наслідки булінгу можуть бути дуже серйозними та тривалими для всіх учасників освітнього процесу. Разом з тим, можуть впливати на розвиток та благополуччя постраждалих осіб від булінгу у майбутньому.
Тому, важливо розрізняти та виявляти ознаки булінгу, вживати заходів для попередження булінгу та надавати підтримку тим, хто її потребує.
Педагогічні працівники відіграють ключову роль у запобіганні булінгу в закладах освіти. Їхня активна позиція та чітка антибулінгова політика можуть значно знизити ризики виникнення цькування (булінгу) та допомогти у створенні безпечного та сприятливого навчального середовища, де кожен здобувач освіти відчуватиме себе важливим та захищеним.
Нижче представлено декілька ключових напрямків роботи педагогічних працівників:
Просвітництво |
проведення уроків та бесід зі здобувачами освіти про булінг: його форми, прояви, наслідки; |
роз’яснення здобувачам освіти політику закладу щодо булінгу та правила поведінки; |
|
навчання здобувачів освіти емпатії, повазі до себе та до інших. |
|
Створення атмосфери довіри |
створення у групі атмосфери довіри та проваги, де кожен здобувач освіти може вільно висловлювати думку та почуття; |
заохочення здобувачів освіти до спілкування та взаємодопомоги; |
|
підтримка позитивних стосунків між здобувачами освіти та педагогічними працівниками |
|
Виявлення булінгу |
Бути уважним до поведінки здобувачів освіти та звертати увагу на можливі ознаки булінгу; |
Створити чат групи у Viber та/або Telegram для анонімного повідомлення про випадки булінгу; |
|
Постійно проводити опитування серед здобувачів освіти щодо булінгу. |
|
Реагування на булінг |
Мати чіткий план у разі виявлення булінгу; |
Запропонувати жертві булінгу допомогу та підтримку. |
|
Співпраця |
Співпраця з батьками, практичним психологом, вихователем, адміністрацією закладу освіти для вирішення проблем булінгу |
Створення позитивного (сприятливого, емфатичного) середовища в закладі освіти є важливим для забезпечення безпеки, благополуччя всіх учасників освітнього процесу та запобігання випадків булінгу. Зазначене середовище має ґрунтуватися на таких принципах, а саме:
Повага до особистості кожного здобувача освіти, педагогічного працівника (викладачі, майстри виробничого навчання,
Повага вихователі) та всіх працівників закладу;
Повага до різних думок, почуттів та потреб; Відсутність дискримінації та цькування.
Атмосфера довіри, де кожен може вільно висловлюватися та
почуватися захищеним;
Відкритість та прозорість у спілкуванні; Готовність прийти на допомогу.
Співпраця між здобувачами освіти, педагогічними працівниками, батьками/опікунами та адміністрацією закладу;
Співпраця Залучення всіх учасників освітнього процесу до прийняття рішень;
Спільна відповідальність за створення безпечного та позитивного середовища в закладі освіти.
Розвиток емпатії та співвідчуття у здобувачів освіти;
Навчати здобувачів освіти розуміти почуття інших (людей,
Емпатія здобувачів, учнів, дітей) та встановлювати з ними здорові стосунки;
Створення атмосфери, де кожен відчуватиме себе зрозумілим.
Зосередження на позитивних аспектах поведінки здобувачів
(бажана поведінка) Заохочення та підтримка добрих вчинків;
Створення атмосфери, де кожен може відчувати себе успішним.
.
Встановлення діалогу зі здобувачами освіти щодо проблем булінгу є важливим етапом у розв’язанні цієї проблеми. Розглянемо декілька кроків, які можна вжити для встановлення такого діалогу:
Використовуйте методи для встановлення
діалогу зі здобувачами освіти, а саме: бесіди,
Використовуйте тренінги, дискусії, анкетування, ігри, тощо. різноманітні
Залучайте до роботи зі здобувачами освіти
залучайте практичних психологів, юристів, тощо. фахівців Відповідні фахівців зможуть надати їм кваліфіковану допомогу та підтримку
Зазначені вище кроки сприяють створенню діалогу між здобувачами освіти та педагогічними працівниками закладу професійної (професійно-технічної) освіти щодо проблем булінгу, що в свою чергу сприяє покращенню умов навчання та створенню безпечного середовища для всіх.
Боротьба з булінгом у закладах освіти, зокрема і в професійних (професійно-технічних) має надзвичайно важливе значення з декількох причин, а саме:
Булінг створює атмосферу страху та ненависті, що негативно
1. Забезпечення безпечного впливає на успішність та мотивацію здобувачів освіти та позитивного середовища Боротьба з булінгом дозволяє створити безпечне та позитивне для навчання середовище, де кожен буде відчувати себе поважаним та щасливим
Булінг може призвести до серйозних психологічних та фізичних 2. Захист психічного та проблем у здобувачів освіти, таких як: депресія, тривожність, фізичного здоров'я самотність, суїцидальні думки та самопошкодження.
здобувачів освіти Боротьба з булінгом дозволяє захистити здоров'я здобувачів освіти та забезпечити їм комфортні умови для навчання
Булінг негативно впливає на розвиток особистості здобувачів
3. Формування здорових освіти, формує у них комплекси, ненависть до себе та інших особистостей Боротьба з булінгом дозволяє сформувати у здобувачів освіти здорові особистісні якості, такі як повага до себе та інших, емпатія, толерантність
4. Підвищення престижу Булінг негативно впливає на імідж та репутацію закладу П(ПТ)О закладу П(ПТ)О Боротьба з булінгом дозволяє підвищити престиж закладу та зробити його більш привабливим для здобувачів освіти
5. Виконання вимог Законодавство України забороняє булінг у закладах освіти
законодавства Боротьба з булінгом є необхідною умовою для виконання вимог законодавства
Отже, можемо зазначити, що боротьба з булінгом у закладах професійної (професійно-технічної) освіти має важливе значення, як для індивідуального благополуччя здобувачів освіти, так і для успішності та розвитку всього освітнього середовища.
Зазначена методична розробка створена з метою допомоги педагогічним працівникам у боротьбі з булінгом (цькуванням) серед здобувачів освіти і не тільки.
Проблема булінгу серед здобувачів освіти закладів професійної (професійно-технічної) освіти є серйозною та вимагає невідкладних заходів для її подолання. Основні причини виникнення булінгу – це недостатня свідомість здобувачів освіти, недоліки у вихованні та соціалізації, а також відсутність системи підтримки та допомоги для постраждалих. Наслідки булінгу можуть бути дуже серйозними, включаючи психологічні та фізичні проблеми, зниження академічної успішності та соціальну ізоляцію.
Важливо пам’ятати, що булінг не можна ігнорувати, тому що жертва булінгу потребує підтримки та допомоги, а булер допомоги в усвідомленні своїх вчинків та зміні поведінки.
Отже, булінг – це дуже серйозна проблема, яка може мати негативні наслідки для всіх учасників освітнього процесу але її можна подолати спільними зусиллями педагогічних працівників, батьків, здобувачів освіти та й суспільства в цілому створивши безпечне та комфортне середовище в закладі освіти. Адже профілактика булінгу є найефективнішим заходом, ніж реагування на його наслідки.
Отже, сподіваюся, що даний матеріал буде корисним для педагогічних працівників закладів освіти у їхній роботі з попередження та подолання булінгу.