Методична розробка: «Демонстрація ефекту Доплера»

Про матеріал
Ефект До́плера — явище зміни частоти хвилі, яку реєструє приймач, викликане переміщенням джерела або приймача. Ефект названий на честь австрійського фізика Крістіана Доплера. Виходячи з власних спостережень за хвилями на воді, Доплер припустив, що подібні явища відбуваються в повітрі з іншими хвилями. На підставі хвильової теорії він у 1842 році вивів, що наближення джерела світла до спостерігача збільшує спостережувану частоту, віддалення зменшує її. Доплер теоретично обґрунтував залежність частоти звукових і світлових коливань, що сприймаються спостерігачем, від швидкості і напряму руху джерела хвиль і спостерігача відносно один одного. Розглянемо явище Доплера для звуку. Ефект Доплера – це явище зміни частоти коливань у хвилі, яке сприймається спостерігачем у випадках руху джерела хвилі, самого приймача або їх одночасного відносного руху. У роботі буде досліджуватися зміна частоти коливань у звуковій хвилі під час руху самого джерела хвилі.
Перегляд файлу

                     Методична розробка:  «Демонстрація ефекту Доплера»

 

   Звук – це хвильовий процес. У твердих тілах звук поширюється у вигляді поздовжніх і поперечних хвиль. Оскільки рідини й гази практично не мають пружності зсуву, то в таких середовищах звук поширюється тільки у вигляді поздовжніх хвиль. У газах і рідинах звукові хвилі є періодичними згущеннями й розрідженнями середовища, що віддаляються від джерела звуку з певною характерною для цього середовища швидкістю. Звук характеризується інтенсивністю (силою) та складом і частотою пов’язаних з ним хвильових процесів. За суб’єктивним відчуттям розрізняють такі характеристики звуку: гучність, тембр (окраска звуку) і висоту (тобто частоту звуку).  Звуковими коливаннями (звуком) називають коливання, що поширюються в пружному середовищі й частота яких лежить у межах 16…20000 Гц. Пружні хвилі частотою, меншою ніж 16 Гц, називають інфразвуковими, а більшою від 20000 Гц – ультразвуковими. 

Швидкість поширення звуку в повітрі при кімнатній температурі дорівнює 334 м/с. У воді звук поширюється зі швидкістю 1450 м/с, у склі – 5600 м/с.

Ефект До́плера — явище зміни частоти хвилі, яку реєструє приймач, викликане переміщенням джерела або приймача.

Ефект названий на честь австрійського фізика Крістіана Доплера.

Виходячи з власних спостережень за хвилями на воді, Доплер припустив, що подібні явища відбуваються в повітрі з іншими хвилями. На підставі хвильової теорії він у 1842 році вивів, що наближення джерела світла до спостерігача збільшує спостережувану частоту, віддалення зменшує її. Доплер теоретично обґрунтував залежність частоти звукових і світлових коливань, що сприймаються спостерігачем, від швидкості і напряму руху джерела хвиль і спостерігача відносно один одного.  

    Розглянемо явище Доплера для звуку. 

    Ефект Доплера – це явище зміни частоти коливань у хвилі, яке сприймається спостерігачем у випадках руху джерела хвилі, самого приймача або їх одночасного відносного руху. У роботі буде досліджуватися  зміна частоти коливань у звуковій хвилі під час руху самого джерела хвилі.  

     Припустимо, що джерело хвилі рухається зі швидкістю vдж в напрямку від спостерігача. Враховуючи, що швидкість поширення звуку в середовищі весь час залишається сталою, кількість пучностей поздовжньої звукової хвилі, які досягнуть нерухомого приймача за одиницю часу, буде меншою - порівняно з їхньою кількістю, коли джерело нерухоме. Тобто спостерігач фіксуватиме зменшення  частоти звукової хвилі. Детальний математичний аналіз дає такий вираз для розрахунку частоти звуку в цьому випадку:

  image (1),

де νтеор – частота, що фіксується спостерігачем, ν0 – частота, що випромінюється джерелом, с – швидкість поширення звуку.

У разі, якщо джерело звуку приближається до спостерігача, вираз набуває вигляду:

  image (2), тобто частота збільшується.  

Швидкість поширення звукової хвилі в повітрі становить за нормальних умов 334 м/с.   Зазвичай приводять приклади з гудком залізничного тепловоза, проте краще виготовити джерело звукових коливань і з ним проводити експерименти. Таким чином для дослідів було виготовлено джерело звукових коливань (опис і принципову електричну схему джерела звукових коливань приведено в кінці статті) яке генерує частоту близьку до 400 Гц і чутно звук на відстані 25 м. Приймачем звукових хвиль може бути вухо людини. Слід зауважити, що зміну частоти звукових коливань краще сприймають люди з музикальним слухом; проте, як показує експеримент цього досліду – люди без музикального слуху також відчують зміну частоти. 

  Для досліду взято металеву трубу довжиною 1,9 м, з внутрішнім діаметром 25 мм і зовнішнім 26 мм – маса такої труби становить 350 г. В кінці труби прикріплено телефонний капсуль диференціальної системи типу «TESLA» - маса телефонного капсуля становить 29 г. В трубу (початок труби) вставлена «начинка» - схема генератора звукових коливань  (маса 26 г) і кадмій-нікелевий акумулятор на 3,7 В (маса 46 г). Вмикач живлення генератора виведений зовні на передній край труби. В цілому таке «джерело» звукових коливань (ДЗК) має масу 456 г (з урахуванням маси кабеля ТРП всередині труби між схемою і телефонним капсулем.  Зовнішній вигляд ДЗК показано на фото 1. Як показує експеримент, ДЗК мускульним зусиллям руки можливо кидати на відстань 10 – 11 метрів. 

 

image 

Фото 1

 

  Експериментатор і присутні спостерегачі спочатку чують звук при ДЗК (власна частота генератора) в стані, коли ДЗК має нульову швидкість і при рухові ДЗК від спостерегачів, при киданні ДЗК; то відчувається зниження частоти звукових коливань, а коли ДЗК приземляється чути звукові коливання попередньої, «власної» частоти. При віддаленні ДЗК від спостерегачів змінюється також гучність звучання, проте на це не звертаємо уваги.  ДЗК ніби «тікає» від спостерегачів і звукові хвилі «розтягуються» в повітрі, тобто період  коливань збільшується, а частота звукових коливань, відповідно, зменшується. 

   Якщо спостерігачі перейдуть на відстань 13...15 м і будуть прослуховувати експеримент при рухові ДЗК, оберненого кінцем вперед, тобто телефонний капсуль буде рухатись назустріч спостерігачам, то відчувається підвищення частоти звукових коливань, а коли ДЗК приземляється чути «власні» звукові коливання  ДЗК.

   Ще більш ефективнішим буде дослід, якщо спостерігачі знаходяться на деякій висоті, або внизу (наприклад 10 м) і під кутом до землі натягнений залізний провідник

і по ньому на кільцях спускається вниз ДЗК. В даному випадку рух ДЗК буде рівноприскореним і відповідно частота звуку також буде змінюватись.

  Зрозуміло, що ці експерименти можливо проводити тільки зовні приміщення.

  Зробити генератор звукових частот досить просто і його можуть виготовити навіть радіоаматори- початківці.

  Принципова електрична схема генератора на 400 Гц приведена на рис.1. На транзисторах VT1, VT2 зібрано класичний мультивібратор. На транзисторі VT3 зібрано потужний вхідний електронний ключ, який і подає імпульси звукової частоти на телефонний капсуль. Схема живиться від акумулятора на 3,7 В, або від чотирьох елементів типу АА (напруга живлення 6 В), як це показано на схемі рис. 1.тональний звук «тривоги». Найбільша гучність виходить з капсулем типу BF1 з опором 3000 Ом, проте хороший результат виходить і з телефонним капсулем фірми «TESLA» з опором 50 Ом. При напрузі живлення 3,7 В ДЗК чути на 25 м. При живленні напругою 6 В, або 9 В (12 В) - гучність звучання ДЗК значно більша. Збільшувати напругу живлення доцільно в разі встановлення пристрою на рухомому об’єкті: велосипед, мопед, мотоцикл.

image 

    Зібрана схема поміщається в пластмасовий корпус розміром: 15 мм×15 мм × 190 мм.  Зовнішній вигляд компонентів ДЗК показано на фото 2. Схема вкладається в вузький корпус для змоги помістити в трубу. Без додаткової труби для кидання можливо генератор з телефонним капсулем встановити на велосипеді, мопеді і спостерігати за звуком, коли велосипедист проїжджає мимо спостерігачів.

image

Фото 2  Література:  Автор: Бабин Дмитро Святославович, Інтернет

https://radioelectronics-ur5ydn.jimdofree.com/11-клас-ii-курс-демонстрація-ефектудоплера/       

 Автор: Бабин Дмитро Святославович

pdf
До підручника
Фізика (академічний рівень, профільний рівень) 11 клас (Засєкіна Т.М., Засєкін Д.О.)
До уроку
Розділ 4. Електромагнітні коливання та хвилі
Додано
17 вересня 2022
Переглядів
692
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку