Єфименко Людмила,
соціальний педагог,
Державний навчальний заклад
«Бердичівське вище професійне училище»
Методична розробка
профілактичного заняття для здобувачів освіти на тему:
«ДЕНЬ ТОЛЕРАНТНОЇ ЛЮДИНИ»
Мета:
- познайомити учасників заняття, створити умови для ефективної роботи;
- підвищити самооцінку у здобувачів освіти;
- розвивати уяву, здатність до емпатії, співпереживання і співчуття, довіру,
гідність і самопізнання як елементи толерантності; - формування основних уявлень про життя в стилі толерантності.
Методи та технології реалізації: міні-лекція, проведення вправ, міні-дискусія.
Матеріали та обладнання: фліпчарт, стікери, маркери, кольорові фломастери, листи формату А3, заздалегідь підготовлені роздруковані матеріали для проведення Додаток А.
Структура заняття
№ з/п |
Види роботи |
Орієнтовна тривалість |
1. |
Вступне слово |
1 хв. |
2. |
Вправа «Розповідь про себе». Прийняття правил групи |
10 хв. |
3. |
Вправа «Що я найбільше ціную в собі» |
10 хв. |
4. |
Вправа «Автопортрет» |
10 хв. |
5. |
Вправа «Мінус-плюс» |
10 хв. |
6. |
Вправа «Перехоплення ініціативи» |
10 хв. |
7. |
Вправа «Як стати своїм?» |
10 хв. |
8. |
Міні-диспут на тему толерантності кожного дня |
15 хв. |
9. |
Вправа «Квітка толерантності» |
10 хв. |
10. |
Рефлексія |
4 хв. |
Хід заняття
1. Вступне слово (1 хв.).
Позиція терпимості і довіри – це основа для здійснення вибору майбутніх поколінь на користь миру, а не війни, мирного співіснування людства, а не конфліктів.
Толерантність є важливим компонентом життєвої позиції зрілої та психічно здорової особистості, яка має свої цінності і інтереси, яка буде готова при потребі, їх захищати, але одночасно з повагою відноситься до позицій і цінностей інших людей.
Сьогодні, маніпулюючи термінами «толерантність», «толерантне відношення», виправдовують низькоморальну, вседозволену, безвідповідальну, а іноді протиправну поведінку особистості. Тому дуже важливо розібратися і зрозуміти сутність феномену толерантності, зокрема його проявів як стійкої риси особистості.
2. Вправа «Розповідь про себе» (10 хв.).
Мета: знайомство учасників; виявлення очікування здобувачів освіти; створення доброзичливої атмосфери.
Матеріали: стікери, маркери.
Хід роботи: група учасників розміщується на стільцях, утворивши коло. Так як теоретично всі учасники можуть бути з однієї групи, знайомство між собою може полягати в проведенні вправи. Кожен на протязі близько 1 хвилини розповідає про себе те, що забажає. Початок розповіді обов’язково починається з фрази «Моє ім’я». Розповідь про себе повинна складатися з двох половин: перша половина - «мені подобається», друга половина - «мені не подобається». Час проведення вправи не лімітується, але потрібно приблизно розрахувати на орієнтовний час.
3. Вправа «Що я найбільше ціную в собі» (10 хв.).
Мета: продовження знайомства, створення доброзичливої атмосфери; сприяння налагодженню позитивних взаємостосунків між учасниками, створити атмосферу взаємної довіри, налаштувати групу на плідну роботу, визначити найбільш цінну якість кожного здобувача освіти.
Матеріали: стікери, маркери.
Хід роботи: кожен з учасників профілактичного заняття називає своє ім'я та одну якість, яку він найбільше цінує в собі (наприклад, «Мене звати Оксана, я ціную в собі стриманість», і т. д.).
4. Вправа «Автопортрет» (10хв.). Мета: стабілізація та підвищення самооцінки учасників тренінгу. Матеріали: листи паперу формату А4, кольорові маркери, фломастери, скотч. Хід роботи: учасникам пропонується уявити, що в них має відбутися зустріч з незнайомою людиною і потрібно, щоб вона впізнала вас. Пропонується описати самого себе, знайти такі ознаки, які будуть виділяюти вас з натовпу. Опишіть свій зовнішній вигляд, ходу, манеру говорити, одягатися; можуть бути притаманні лише вам жести, які звертають на себе увагу.
Далі можливі 2 варіанти, які може обрати ведучий:
Варіант № 1. Робота відбувається в парах. Учасники по черзі представляють партнеру свій самоопис. У процесі розповіді одного з партнерів, інший може ставити уточнюючі питання для того, щоб «автопортрет» був більш повним. Варіант № 2. Ведучий збирає описи і зачитує їх по черзі. Після прочитання кожного опису учасники повинні вгадати, про кого йде мова. Після проведення вправи обов’язково проводиться обговорення, на якому піднімаються питання. Питання для обговорення: 1) Чи легко було описувати себе? 2) Що було найскладнішим? 3) Що ви відчували, коли зачитували ваш «автопортрет»? 4) Наскільки точними були описи? 5) Які труднощі ви відчували при вгадуванні людини? 6) Що вам допомогло?
5. Вправа «Мінус-плюс» (10хв.). Мета: Формування особистісної поведінки та сприйняття критики. Матеріали: листи паперу формату А4, кольорові маркери, фломастери, скотч. Хід роботи: «Зараз кожен з вас по черзі вислухає, що думають про нього учасники тренінгу». Члени групи за бажанням, називають одну вашу якість, яка, на їх погляд, допомагає вам у спілкуванні, і одну, яка заважає. Пам'ятайте, що називати слід ті якості, які проявилися в ході роботи групи. Після того, як всі висловлять свою думку, черга переходить до наступного учасника.
Після проведення вправи обов’язково проводиться обговорення, на якому піднімаються питання:
- Які почуття викликала інформація про себе?
- Чи змінилося що-небудь у вашому сприйнятті інших людей в групі?
6. Вправа «Перехоплення ініціативи» (10хв.). Мета: Формування особистісної поведінки в умовах конкуренції зі сторони толерантності. Матеріали: листи паперу формату А4, кольорові маркери, фломастери, скотч. Хід роботи: в даній вправі її учасникам пропонується ситуація неформального спілкування, а саме конкуренція. Кожному з учасників потрібно привернути увагу до себе, розповідаючи щось цікаве та значуще для інших. При цьому, необхідно, щоб хтось вже почав щось розповідати і вдало перехопити у нього ініціативу. Також важливо, щоб учасники не поводились грубо чи агресивно. Перехоплення ініціативи в спілкуванні повинно проходити не ображаючи інших членів групи. Виступають всі учасники.
7. Вправа «Як стати своїм?» (10хв.). Мета: формування особистісної поведінки у спілкуванні на засадах та принципах толерантності. Матеріали: листи паперу формату А4, кольорові маркери, фломастери, скотч. Хід роботи: учасникам групи, кожному окремо, пропонується ситуація, коли потрібно уявити, що студент ніби не знає інших учасників групи, але йому необхідно увійти в контакт і познайомитись з ними. Для цього необхідно сказати декілька фраз, щоб на нього звернули увагу і сприйняли за свого.
8. Міні-диспут на тему толерантності кожного дня (15 хв.). Мета: Виявлення обізнаності учасників що до поняття толерантності та її проявів. У всі часи толерантність вважали однією з шляхетних людських проявів. Це насамперед, уміння жити, проявляючи терпимість до відмінностей інших людей, не заважати іншим, не порушувати їх свобод та прав. Коротко толерантність можливо описати як товариськість, готовність до співробітництва, компромісу та довіри. Але при цьому, проявляючи таку рису характеру, мати впевненість, що інші також будуть ставитися до вас виходить не завжди. На жаль, на теперішній час байдужість, поблажливість, вседозволеність можуть видавати за прояви толерантності. Це звичайно може привести до можливих проявів агресії в майбутньому. Толерантність як риса характеру людини, є однією зі складових успіху в майбутньому житті. При цьому необхідно зрозуміти та засвоїти декілька простих істин: - необхідно розуміти, що всі інші люди різні; - цінувати в кожній людині особистість. Це означає, що потрібно поважати переконання, думки і почуття, не намагаючись покращити це все на свій лад; - за будь-яких обставин залишатися людиною, зберігаючи власне обличчя.
9. Вправа «Квітка толерантності» (10хв.). Мета: закріплення поняття толерантності та її проявів. Матеріали: листи паперу формату А4, кольорові маркери, фломастери, скотч, підготовані заздалегідь матеріали Додаток А. Хід роботи: учасникам пропонується визначити основні прояви толерантності. Учасник, який назвав прояв толерантності , який зазначено на аркуші паперу у формі пелюстки квітки, отримує її та пояснює значення. Після цього він прикріплює на стенді «Квітка толерантності» свій отриманий пелюсток. Приймають участь всі учасники.
10. Вправа-підсумок «Враження» (4 хв.). Мета: Усвідомлення набутого досвіду та нових вражень. Матеріали: не потрібно. Хід роботи: ведучий пропонує учасникам оцінити власні уявлення відносно толерантності до заняття та після нього. Мають змогу висловитися учасники за бажанням.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Левченко, К.Б. (Ред.), (2012). Захист прав людини: навчально-виховна діяльність ВНЗ. Харків: Видавництво «Права людини».
2. Ярмощук, І. (2009). Інклюзивне навчання в системі освіти. Київ: Шлях освіти.
3. Безкоровайна О. Як зробити школу толерантною.: Можливості і засоби. Вид. дім “Шкіль. Світ”: Вид. Л.Галіцина, 2006. 128 с.
4. Бех І.Д. Виховання особистості: У 2 кн. Кн 2: Особистісно-орієнтований підхід: науково-практичні засади. Київ: Либідь, 2003. 342 с.
5. Білоус Т.М. Принципи та умови виховання студентів вищих педагогічних навчальних закладів на ідеях толерантності // Теоретичні питання культури, освіти та виховання: Зб. наукових праць. Вип. 26. Київ: Видавничий центр КНЛУ, НМАУ, 2004. С. 31-33.
6. Декларація принципів толерантності: Проголошена та підписана 16 листопада 1995 року // Віче. - 2002.- №11.- С. 12-13.
7. Завірюха Л.А. Оволодіння засадами толерантності у студентському середовищі // Педагогіка толерантності. – 2003. - №1. – С.76-86.
8. Матієнко О.С. Толерантність починається з учителя // Рідна школа. - 2005. - №6. - С. 4-6.
9. Матієнко О.С. Шляхи розвитку особистості: толерантний та інтолерантний // Наукові записки. Серія: Педагогіка і психологія. – Вінниця: ВДПУ ім. М.Коцюбинського, 2004.- Вип. 12. - С. 198-200.
10. Саєнко Т.Г Вчити бачити крізь призму толерантності // Педагогіка толерантності. - 2000. - №1. - С. 12 - 16.
11. Гутник О. Є. Реалізація технології формування толерантності студентів соціальних педагогів у виховній діяльності / О. Є. Гутник // Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія. – 2001. – № 3. – С. 30–31.
12. Мельничук М. І. Використання тренігнгів у формуванні толерантності майбутніх соціальних працівників / М. І. Мельничук // Вісн. Черкас. ун-ту : зб. наук. ст. Педагогічні науки. – 2008. – Вип. 121. – С. 82−88 с.
13. Пороховська Т. І. Толерантність як чеснота / Т.І. Пороховська // Вчені
записки Таврійського національного університету ім. В.І. Вернадського.
Серія: Філософія. Культурологія. Політологія. Соціологія. – 2010. – Т. 23
(62). – № 1. – С. 84-87.
14. Береговий Я.А. Педагогіка толерантності. Педагогіка толерантності. 2003. № 1 (23). С.4–8.
15. Декларація принципів толерантності. URL. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_503 (дата звернення 03.09.2022)
16. Павлик А. Толерантність і міжетнічні відносини Шкільний світ. 2016. № 19. С.16–21.