Методична розробка для 5 класу

Про матеріал

Метеріали, які можна використати на уроках української мови в 5 кл під чяас вивчення звуків мови. Є використання відеоматеріалів, цікаві факти, здоров"язбережувальні компоненти.Цікавим є використання скоромовок що допоможе учням правильно вимовляти звуки.

Перегляд файлу

                       Методична розробка

    для вивчення звуків української мови в 5 класі

 в рамках Нової української школи (НУШ), яка  може включати різноманітні методи та прийоми для зацікавлення учнів та сприяння їхньому ефективному навчанню. Ось приклад методичної розробки:

Тема: Звуки української мови.

Мета: ознайомити учнів з звуковою системою української мови.

Розвивати навички розрізнення та вимови звуків.

Виховувати любов до мови, прагнення досліджувати та вдосконалювати свою мовленнєву компетенцію.

Обладнання:

Звукові файли з прикладами вимови.

Картки зі звуками та зображеннями слів, де ці звуки зустрічаються.

Проектор та екран для відтворення аудіо- та відеоматеріалів.

              

                                                                                                  Епіграф:

Спитай себе, дитино, хто ти є,

І в серці обізветься рідна мова;

І в голосі яснім ім’я твоє

Просяє, наче зірка світанкова.

Дмитро Павличко

В епіграфі має бути щось особливо піднесене.

 Можна використати слова відомих людей про звук чи вимову

Ну що б, здавалося, слова...

          Слова та голос — більш нічого.

                     А серце б’ється — ожива,

                               Як їх почує!..

                                      Тарас Шевченко

 

 

 

5 найцікавіших фактів про українські букви та 1 філологічне табу.

            Українська абетка майже досконала

«Українська мова посідає друге місце у світі за милозвучністю», — люблять казати вчителі-філологи. Проте міжнародний конкурс мов з милозвучності — фейк. Тому  досліджувати і вдосконалювати свою українську мову треба, адже вона сповнена секретів, де переплелись історія, сучасність, гумор та сльози. Українська абетка майже ідеальна — у ній 33 літери і 38 звуків. Отже, є звуки, які не отримали окремої літери. Або колись така буква була, але згодом її з алфавіту прогнали. Колись з української абетки навіть хотіли вилучити букву ю. Таку ідею висунув Михайло Драгоманов, але його пропозицію відхилили.

 

Свічечка букви Ї

Тринадцятій літері української абетки навіть присвячують поезії: саме рядок із дитячого вірша Івана Малковича «Напучування» перетворив вислів «свічечка букви “ї”» на крилатий. У цієї літери цікава історія: авторка пише, що поєднання звуків [й+і] було властиве розмовній мові на території Русі ще в 10-му столітті. Сама ж буква ї з’являється у книгах Івана Федорова, а Григорій Сковорода вже користувався нею постійно. У 19-му столітті українські письменники вживали її абияк, на свій смак, і лише у 20-му столітті ї посіла своє 13-те місце в алфавіті. Такої літери немає в жодній іншій слов’янській абетці. Зрештою, без ї не буде слів «Україна», «українська», «Київ». Правильна вимова ї — окремий пункт для дикторів і радіоведучих. Тож якщо хочете говорити і «звучати» справді українською, ї слід вимовляти чітко та не наближати до [і].

Ф — найменш уживаний звук в українській мові

Звук ф запозичили з грецької. І, виявляється, немає жодного питомо українського слова з буквою ф: факт, телефон, філософія — усі ці слова запозичені.  Тож зараз однаково правильно казати і ефір, і етерСила м’якого знака

ь — літера, що не має звука. Великої букви «м’який знак» теж немає, бо жодне слово з нього не починається. Колись у м’якого знака був напарник — твердий знак: в українській мові він вживався до 20-го століття, а потім його вилучили, та він залишився в болгарській і російській досі. У чому сила м’якого знака? Вживаємо його лише після семи зубних приголосних, які зручно вкладаються в примовку «Де ти з’їси ці лини?» (д, т, з, с, ц, л, н).Тверді як криця ч та щ ч та щ в українській вимовляються дуже твердо — просто найтвердіше, на що ви здатні: часто, а не чясто, чути, а не чюти, щастя, а не щястя. При цьому щ взагалі екстремально твердий: після нього ніколи не пишемо м’який знак. Раніше щ мала хвостик не збоку, а посередині і називали її «шта», бо в ній поєднувалися звуки [ш] і [т]. Пізніше [т] перейшло у [ч], тож і маємо вимовляти їх однаково твердо. Чи можна пом’якшити ч? Звісно — я, ю, є, і на це здатні: річчю, обличчя, чіабата.

Мовне табу: ніколи не казати «Харьків»

 Іншими словами, р в українській мові на кінці слова чи складу завжди твердий: лікар, а не лікарь, повірте, а не повірьте, Харків, а не Харьків. А тепер увага: візьмемо слова буря, гиря, вечеря і поставимо їх у родовий відмінок множини. Наприклад, немає бур, гир, вечер. Жодного м’якого знака на кінці слова після р.

 

 

Вступ:

1.Мотивація навчальної діяльності

Учитель: «Заговори, щоб я тебе побачив» - ці слова належать Сократу, і хоч сказані вони багато століть тому, не втратили цінності й зараз, бо, справді, по тому, наскільки красиво і правильно уміє висловлювати думки людина, судять про рівень її освіченості, формується відповідне ставлення. Від уміння говорити нерідко залежить успіх, авторитет, кар'єра.

2.Актуалізація знань

Учитель створює асоціації з попередніми знаннями учнів, опитуючи, які звуки вони вже знають.

Вправа “Мікрофон”

-Які звуки є в природі?

Основна частина:

Звуки природи — це звуки, які походять від природних екосистем, наприклад: спів птахів, шум вітру, стукотіння крапель дощу.

 Природні звуки також створює людина — позіхання, чхання, хропіння, сміх. Звуки потяга, що прибуває, чи телефона, який дзвонить — штучні, тобто лунають від створених людиною об’єктів.

 Мовлення людини — це сукупність звуків, які осмислено, свідомо вимовляє людина для того, щоб передати найрізноманітніші повідомлення.

 Звуки мовлення — це конкретне звучання тих чи тих літер. Звук мови — це найменша неподільна одиниця мови, яка утворюється за допомогою мовленнєвого апарату людини.

-Повторення про звуки і букви .

 В українській мові є 38 звуків: 32 приголосних і 6 голосних.

-Вивчення алфавіту та основних правил вимови голосних і приголосних.

-Які асоціації викликає у вас алфавфт?

-Пояснення різниці між м'якими та твердими приголосними.

-Яка різниця між звуками і буквами?

-Чи є улюблена буква і чому?

 

 

  • Аудіовправи:

-Прослуховування аудіофайлів з прикладами вимови та відповідь на питання про їх правильність.

-Гра "Визнач Звук": учні визначають, який саме звук чують за його вимовою.

 

5. Гра "Звукова Лотерея":

-Учні отримують картки із зображенням об'єктів, а їхнє завдання - визначити та вимовити звук, який є в назві цього об'єкта. Або можна використати презентацію.

-Вимовна гімнастика:

- Вправи на розтягування та розслаблення мовленнєвих апаратів для поліпшення артикуляції.

7. Самооцінка та рефлексія:

-Гра “ Міміка”. Робота в парах

-Учні оцінюють свої досягнення та визначають, які аспекти вимови їм слід покращити.

-Орфоепічна вправа «Скоромовки»

Дієвим способом відпрацювання вимови скоромовок вважається промовляння скоромовок. (Учні отримують аркуші зі скоромовками, через дві хвилини вони повинні прочитати спотиканку, правильно вимовляючи усі звуки та пояснивши вимову виділених звуків.)

  • В чаплі чорні черевички,
  • Чапля чапа до водички.
  • (Пояснити вимову звука [ч]).
  • Стриб-стриб-стриб — підстрибує по стерні рідня:
  • перепілка, перепел, перепеленя.
  • (Пояснити вимову звука [б] та [е]).
  • Летіла сова, торохтіла слова:
  • Чи сон це, чи слон це, а, можливо, і сонце?
  • (Пояснити вимову звука [о] та [ч]).
  • Годувала ґава ґавенят на ґанку,
  • Зготувала в горщику гарну запіканку.
  • (Пояснити вимову звука [г] та [ґ]).
  • Як при страхові не перестрашені,
  • Так при перестрахові не приперестрашені.
  • (Пояснити вимову звука [е] та [ш]).
  • Дзижчить над житом жвавий жук,
  • Бо жовтий він вдягнув кожух.
  • Жовтий жук купив жилет,
  • Джемпер, джинси та жакет.
  • (Пояснити вимову звука [дж], [дз], [ж], [в]).
  • Ой збирала Маргарита маргаритки на горі,
  • Розгубила Маргарита маргаритки на дворі.
  • (Пояснити вимову звука [и], [о]).
  • Учні: (Учні по черзі читають скоромовки і пояснюють вимову вказаних звуків.)
  • Підсумок уроку.

-Технологія «Мікрофон»

- Враження від уроку

-Що хотіли б ще дізнатися?

-Що нового ви дізналися на уроці?

-Який вид роботи вам найбільше сподобався?

 Сьогодні на уроці ми пригадали види норм української літературної мови. Тренувалися знаходити та виправляти помилки у мовленні.

Домашнє завдання:

  Робота над звуками:

-Учні аналізують тексти в підручнику та визначають слова з новими для них звуками.

Ця методична розробка може бути адаптована відповідно до конкретних потреб та особливостей учнів. Важливо включати інтерактивні елементи та гри для збільшення зацікавленості та засвоєння матеріалу.

 

 

 

 

docx
Додано
6 грудня 2023
Переглядів
129
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку