Методична розробка до практичного заняття з дисципліни "Безпека життєдіяльності"

Про матеріал
Методична розробка практичного заняття, дозволяє детально розібратися в проявах терористичної загрози, яка може загрожувати в сучасному світі
Перегляд файлу

І. ТЕМА:  Тероризм як небезпека сучасності

 

ІІ. Актуальність теми

 Закон України (далі – ЗУ) від 20.03.2003 р. № 638-IV «Про боротьбу з тероризмом» (далі – ЗУ № 638-IV) тривалий час залишався непоміченим широкою юридичною громадськістю. З одного боку, зазначене, очевидно, пов’язане із тим, що в серйозну терористичну загрозу в Україні (справжню, а не вигадану владою) ніхто не вірив, тому не бачив підстав для реального застосування положень цього Закону. З іншого боку, припускалося, що терористичні акти, навіть якщо вони, не дай Бог, відбудуться, матимуть локальний характер звичайних міліцейських операцій. Однак події листопада 2013-го – лютого 2014 року в Україні показали, що ЗУ № 638-IV є вкрай небезпечним для прав і свобод, а, можливо, й життя громадян, і дозволяє виконавчій владі в обхід Верховної Ради України фактично ввести в країні надзвичайний стан, причому на невизначений термін. Уважне вивчення норм ЗУ № 638-IV свідчить про те, що цей Закон розроблявся саме для протиправного введення режиму, який за можливостями для силових структур відповідає режиму надзвичайного стану. Так, згідно з ч. 1 ст. 11 ЗУ № 638-IV про рішення щодо проведення антитерористичної операції негайно інформується Президент України. Навряд чи про ліквідацію локальної терористичної загрози, наприклад, руйнування пам’ятника Леніну, передбачалося інформувати Главу держави. А от у разі широкомасштабної операції дійсно є сенс довести до відома Президента.

Важливо також підкреслити, що відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 4 ЗУ № 1550-IІІ надзвичайний стан вводиться, зокрема, у випадку здійснення масових терористичних актів, що супроводжуються загибеллю людей чи руйнуванням особливо важливих об’єктів життєзабезпечення. Тобто проблема протидії терористичній загрозі вирішується введенням надзвичайного стану, а не проведенням антитерористичної операції, про яку в ЗУ № 1550-IІІ не згадується.

Терор, тероризм – ці слова ми чуємо по радіо і з екранів телевізорів, читаємо на сторінках газет і журналів. У наші дні частішими стають повідомлення про захоплення заручників, вибухи бомб, викрадення літаків з пасажирами у різних країнах світу. Для України загроза терористичних атак  є актуальною, і така загроза існує. На сьогоднішньому нашому занятті ми розглянемо методи захисту від даної проблеми, найбільш вірогідні цілі терористичних атак та об'єкти підвищеної небезпеки, які внаслідок підриву призводять до значної кількості людських жертв і можуть створити додаткову загрозу населенню та територіям у зв’язку з викидом у навколишнє природне середовище небезпечних речовин (хімічних, біологічних, радіоактивних).

 

ІІІ. Навчальна мета:

 

Знати:

 

  • поняття «тероризм»;
  • причини виникнення та існування цього явища, необхідність активної діяльності світового співтовариства щодо недопущення терористичних актів.

 

Вміти:

 

  • формулювати власні думки;
  • аргументувати    свої висновки, розвивати інтерес до читання  матеріалів періодичної   преси;
  • ідентифікувати види тероризму та розробляти алгоритми виходу з небезпечних ситуацій;
  • формувати моральні пріоритети, які визнають людину, її права та свободи, честь і гідність найвищою цінністю.

 

Виховна мета:

 

  • Сприяти формуванню критичного мислення.
  • Розвивати вміння співпрацювати, відчувати себе членом команди, брати відповідальність на себе, аналізувати результати діяльності.
  • Виховувати у студентів відповідальне ставлення до навчання;
  • Виховувати почуття відповідальності за свої дії та обов'язку;
  • Прищеплювати студентам любов до майбутньої професії медика;
  • Прищеплювати студентам бажання до просвітницької роботи серед населення.

 

Розвиваюча мета:

 

  • навчити  студентів самостійно здобувати  знання, самостійно мислити, знаходити та розв’язувати професійні проблеми, використовуючи знання з різних дисциплін;
  • розвивати вміння прогнозувати результати та можливі наслідки різних варіантів розв’язку, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки;
  • сприяти формуванню  у студентів комунікативних навичок;
  • розвивати  уміння користуватися дослідницькими  прийомами: збирання інформації, аналізу з різних точок зору, висування гіпотез, вміння роботи   висновки.

Обладнання:

мультимедійний проектор, комп′ютер, мультимедійна презентація Power Point, дидактичні матеріали.

 

Форма заняття: практичне заняття з безпеки життєдіяльності із використанням інтерактивних технологій.

 

Тип заняття: практичне заняття

 

Методи заняття: метод тестового контролю знань, метод пошуково-дослідницького  проекту, метод перехресного контролю, метод мозкового штурму, метод тренінгу, метод інтегрованого засвоєння знань, метод розвитку професійної компетентності, метод застосування інтерактивних технологій.

 

 

ІV. ПЛАН ТА ОРГАНІЗАЦІЙНА СТРУКТУРА ПРАКТИЧНОГО ЗАНЯТТЯ

 

N

п/п

Основні етапи заняття,

їх функції та зміст

Навчальні цілі

в рівнях засвоєння

Методи контролю і навчання

Засоби навчання (наочність, ТЗН, інструкції, обладнання

Час в хв.

І. ПІДГОТОВЧИЙ ЕТАП – 7-25 хв.

 

1. Організація заняття

 

 

журнал

1-2 хв.

 

2. Оголошення теми, навчальної мети та мотивація навчальної діяльності студентів

 

 

слайди

1-3 хв.

 

3. Контроль вихідного рівня знань, вмінь, навичок:

  1. Походження терміну «терор». Основні визначення.
  2. Головним критерієм, за яким відмежовують тероризм від інших споріднених, суміжних злочинів є ….
  3. Терористичний акт.
  4. Міжнародний тероризм.
  5. Терорист.
  6. Терористична організація.
  7. Терористична група.
  8. Види тероризму (Соціальний, Національний тероризм, Релігійний тероризм, Світоглядний тероризм, Ядерний тероризм (Основні реальні загрози, які несе ядерний тероризм), Екологічний тероризм, Біологічний тероризм, Кібертероризм, Телефонний тероризм).

 

 

α – І

α – ІІ

α – ІІІ

 

 

 

α – ІІ

α – ІІ

α – ІІ

α – ІІ

α – ІІ

α - ІІІ

 

α – ІІІ

 

 

 

 

 

усно

усно

фронтально

ситуаційна задача

 

 

бесіда

 

 

 

бесіда

 

презентація

студентського проекту

 

 

 

 

 

слайди

 

слайди

 

 

 

план бесіди

 

тести на доповнення

 

5-20 хв.

ІІ. ОСНОВНИЙ ЕТАП –– 50 - 55 хв.

 

4. Практичні навички:

  • описувати підозрілі ситуації, які повинні насторожувати та продумувати алгоритм дій при виявленні такої ситуації;
  • описувати алгоритм дій при зустрічі з терористом смертником;
  • виявляти ознаки підготовки теракту та описувати алгоритм запобігання терористичному акту;
  • описувати дії громадян у разі загрози та виникнення надзвичайних ситуацій, пов'язаних з вибухами;
  • описати правила поведінки заручника під час захоплення, утримання терористами та визволення спецслужбами;
  • коментувати правила психологічної підтримки визволеного заручника.

 

План

Завдання 1

Підозрілі ситуації.

Завдання 2

Терористи-смертники.

Завдання 3

Підготовка теракту.

Завдання 4

Вибухонебезпечні речовини.

Завдання 5

Захоплення терористами заручників.

Завдання 6

Психотренінг заручника.

Завдання 7

Операція визволення.

Завдання 8

Психологічна допомога заручнику.

Завдання 9

Практичний тренінг.

 

α – ІІ

 

α – ІІІ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

алгоритми

Відеофрагменти

 

Самостійна робота студентів

 

 

Письмове заповнення листка звіту

 

 

50 -55хв.

ІІІ. ЗАКЛЮЧНИЙ ЕТАП – 5-7 хв.

 

5. Контроль і корекція рівня вмінь і навичок

α - III

Тестовий контроль, розв'язування ситуаційних задач

Питання для самоконтролю

(тестування)

 

5 хв.

 

6. Підведення підсумків  заняття

 

 

відеофранмент

1-2 хв.

 

7. Домашнє завдання: навчальна література: основна і додаткова (автор, підручник, сторінки)

 

 

МР №7

1-2 хв.

 

V. Міждисциплінарна інтеграція

 

І.

 

Додисциплінарна

 

 

1. Фізика

  1. Конструкції, що руйнуються.

 

2.Хімія

  1. Хімічні речовини та сполуки, що перебувають у різних агрегатних станах і проникають в організм людини різними шляхами (через органи дихання, кишково-шлунковий тракт, через шкірні покрови і слизові оболонки)
  2. Токсичні речовини та кислоти.

 

3. Математика

  1. Аналіз даної ситуацію, прорахунок можливих наслідків.

 

4.Всесвітня історія

  1. Історичні приклади тероризму та терористичних організацій.
  2. Червоний терор

 

5. Історія України

1. Прояви національного тероризму

2. Майдан гідності

ІІ.

 

Післядисциплінарна:

 

 

1.Латинська мова

  1. Термінологія
  2. Правопис латинських слів

 

2. Мікробіологія

1. Мікроорганізми.

 

3.Фізіологя

  1. Фізіологія стресу.

 

4.Гігієна

  1. Шуми і їх вплив на організм людини

 

5.Психологія

1. Психологія натовпу

2. Правила поведінки в громадських місцях.

 

7.Терапія

  1. ПДД при різних ураженнях спричинених травмами, внаслідок теракту.

 


СТРУКТУРА ЗАНЯТТЯ:

І. Підготовчий етап.

1.1 Організація заняття.

1. 2. Мотивація навчальної діяльності. Постановка навчальних цілей.

Викладач.

( На екрані проекція теми  заняття та її актуальності, які э також в інструкціях практичного заняття)

 

1.3. Контроль базового рівня знань.

Викладач.  У нас вже були проведені  лекційне  заняття з дисципліни. Ми з вами ознайомились з основними визначеннями поняття терор, тероризм, правилами та алгоритмами поведінки в разі виникнення загроз. Тому я пропоную вам актуалізувати наші базові знання даючи відповідь на наступні запитання:

  1. Терор, в перекладі з латинської – це …
  2. Дайте визначення поняттю тероризм.
  3. Що є критерієм, за яким відмежовують тероризм від інших споріднених, суміжних злочинів?
  4. Дайте визначення поняттю терористичний акт.
  5. Дайте визначення особі терориста.
  6. Дайте визначення поняттю терористична організація.
  7. Дайте визначення поняттю терористична група.
  8. Назвіть основні види  тероризму.
  9. Дайте визначення поняттю національний тероризм.
  10.  Дайте визначення поняттю релігійний тероризм.

 А зараз я пропоную визначити свій рівень знань з якими ви прийшли на сьогоднішнє заняття. Прошу вас відкрити папку на робочому столі і знайти заняття під назвою «Практична  робота №6». Обрати «тест», згідно варіанту і розпочати відповідати на запитань. Помінятися з сусідом завданням і скориставшись еталоном відповіді, що екрані перевірити правильність. Критерії оцінювання також на екрані. Оцінку необхідно занести в листок самоконтролю, що також знаходиться у вашій папці.

 


Матеріали для контролю вихідного рівня знань

Тестові завдання на доповнення з теми:

«Тероризм як небезпека сучасності»

( кожне питання оцінюється по 0,5 бала)

1. Тероризм - це ідеологія насильства і практика впливу на ухвалення рішень органами державної влади, пов'язані з ___________ населення.

2.  Під терористичною діяльністю розуміється:

 а)організація, планування, підготовка, фінансування та реалізація терористичного акту

 б) незаконний оборот та реалізація наркотичних речовин;

 в) вербування, озброєння, навчання та використання терористів;

 г) несанкціоноване проведення мітингів і демонстрацій, спрямованих проти кандидата в депутати Верховної Ради;

 д) захоплення заручників з метою отримання викупу за їх звільнення;

 е) взлом і проникнення в базу даних будь-яких державних установ;

Видаліть зайве!

3. Доповни фразу: «Тероризм, який чиниться  кримінальними елементами або кримінальними групами з метою добитися певних поступок від влади, залякати владу і населення - називається  _______________________

4. Тероризм, що ґрунтується на міжетнічних конфліктах, називається  _______________________

5. Тероризм, що використовує в своїх цілях засоби масової інформації називається __________________ тероризмом.

6. Повітряна атака арабських терористів-смертників на Всесвітній торговий центр була проведена. Вказати  число, місяць, рік ____________________.

7. Складіть фразу з фрагментів (відповідь запишіть послідовністю букв, наприклад в, а, д...):

а).. розраховані на певний психологічний ефект...

б).. створити в суспільстві відчуття всемогутності терористів, беззахисності кожної людини і безсилля влади.

в)... будь-які терористичні акти, крім заподіяння безпосереднього збитку жертві...

 г)... посіяти страх, спровокувати загрозу широкому колу осіб, тобто тероризувати їх, викликати суспільний резонанс.. _________________.

8. Тероризм, спрямований не тільки проти громадян або організацій, а й проти цілої держави називається _____________________________.

9. Захоплення  або утримування особи як заручника, вчинені з метою примусу держави, організації чи громадянина вчинити будь-яку дію як умову звільнення заручника ––  караються позбавленням волі на строк від _____ до ____ років.

10. Доповніть фразу: «Тероризм, що має на меті завоювання політичної влади в країні і спрямований проти існуючої в даний момент в країні політичної влади називається ____________________.

 

 

Відповіді до тестових завдань з теми:

«Тероризм як небезпека сучасності»

1. Тероризм - це ідеологія насильства і практика впливу на ухвалення рішень органами державної влади, пов'язані з залякуванням населення.

2. Під терористичною діяльністю розуміється:

 а) організація, планування, підготовка, фінансування та реалізація терористичного акту

 б) незаконний оборот та реалізація наркотичних речовин;

 в) вербування, озброєння, навчання та використання терористів;

 г) несанкціоноване проведення мітингів і демонстрацій, спрямованих проти кандидата в депутати Верховної Ради;

 д) захоплення заручників з метою отримання викупу за їх звільнення;

 е) взлом і проникнення в базу даних будь-яких державних установ;

Видаліть зайве!

3. Доповни фразу: «Тероризм, який чиниться  кримінальними елементами або кримінальними групами з метою добитися певних поступок від влади, залякати владу і населення - називається  кримінальним

4. Тероризм, що ґрунтується на міжетнічних конфліктах, називається  націоналістичним

5. Тероризм, що використовує в своїх цілях засоби масової інформації називається інформаційним  тероризмом.

 

6. Повітряна атака арабських терористів-смертників на Всесвітній торговий центр була проведена. Вказати  дату, місяць,  рік 11 вересня 2001 року.

7. Складіть фразу з фрагментів (відповідь запишіть послідовністю букв, наприклад в, а, д...):

А).. розраховані на певний психологічний ефект...

B).. створити в суспільстві відчуття всемогутності терористів, беззахисності кожної людини і безсилля влади.

C)... будь-які терористичні акти, крім заподіяння безпосереднього збитку жертві...

D)... посіяти страх, спровокувати загрозу широкому колу осіб, тобто тероризувати їх, викликати суспільний резонанс.. (C, А, D,B).

8. Тероризм, спрямований не тільки проти громадян або організацій, а й проти цілої держави називається міжнародним тероризмом.

9. Захоплення  або утримування особи як заручника, вчинені з метою примусу держави, організації чи громадянина вчинити будь-яку дію як умову звільнення заручника ––  караються позбавленням волі на строк від ___8__ до __15__ років.

10. Доповніть фразу: «Тероризм, що має на меті завоювання політичної влади в країні і спрямований проти існуючої в даний момент в країні політичної влади називається політичним.

 


1.4. Актуалізація опорних знань. Метод  пошуково-дослідницького проекту

Викладач. Прошу всіх уважно вислухати пошуковий проект студентки, що дозволить вам глибше зрозуміти витоки поняття тероризму.

Студенти зачитують інформаційні повідомлення на теми: ( на екрані зображено мультимедійний супровід повідомлення)

«Історія виникнення  тероризму»

Термін „ТЕРОР» (у перекладі з латинської — «страх», «жах») вперше в політичний лексикон ввели французькі жирондисти і якобінці в роки Великої французької буржуазної революції кінця XVIII ст. Вони  ставили  за  мету «за допомогою залякування  та  наведення  жаху»  поставити  на коліна кабінет міністрів короля Людовика XVI. Однак було б зовсім неправильно вважати, що саме Франція стала країною, звідки терористи рушили кривавим маршем на інші терени. Тероризм зародився значно раніше, ніж його почали так називати.

Існує спеціальна наука „теріологія», яка вивчає питання тероризму. Науковці та правознавці дають різні визначення тероризму. Ось деякі з них:

  • ТЕРОРИЗМ — це насилля по відношенню до політичних ворогів, політика залякування (із довідника).
  • ТЕРОРИЗМ — це суспільно небезпечна діяльність, яка полягає у свідомому, цілеспрямованому застосуванні насильства … залякування населення та органів влади або вчинення… посягань на життя чи здоров’я ні в чому не винних людей або погрози вчинення злочинних дій з метою досягнення злочинних цілей (із Закону України «Про боротьбу з тероризмом»).
  • ТЕРОРИЗМ — це скоєння, організація, сприяння здійсненню, фінансування чи заохочення агентами або представниками однієї держави актів проти іншої держави або потурання з їхнього боку здійсненню таких актів, які спрямовані проти осіб, або власності й які за своїм характером мають за мету провокування жаху в державних діячів, груп осіб чи в населення взагалі.
  • ( з Кодексу злочинів проти миру та безпеки людства)

КОРОТКА ІСТОРІЯ ТЕРОРИЗМУ:

Першою терористичною групою в історії людства можна вважати секту «сікаріїв», котра діяла Палестині ще в 66-73 рр. н.е. Назва її походить від назви улюбленої зброї бойовиків — короткого меча (сіки). Його легко можна було сховати під одягом. Свої акції сікарії проводили під час масових зібрань. Нападали вони на представників єгипетської та палестинської діаспори, які намагалися налагодити дружні стосунки з Римською імперією.

В XI ст. Хасан-аль-Сабах створив таємну секту ассасинів. Її назва стала синонімом підступного вбивства. Ассасини позбавляли життя кожного, хто належав до іншого віросповідання або намагався протистояти їм. Але славу «генія зла» Хасан здобув через те, що він був ідеологом терору, розробив його теорію, фундаментальні постулати якої не втратили актуальності і сьогодні. Територію аль-Сабаха неможливо було захопити, а його підданців підкорити. Вони кочували з одного краю до іншого, з фортеці до фортеці: де вождь, там і батьківщина. Ці настанови аль-Сабаха намагався втілити в життя Усама бен-Ладен. Нинішній послідовник ассасинів зрозумів, що терористичні центри доцільно створювати скрізь у світі — в афганських горах, індонезійських джунглях чи навіть у європейському місті Гамбурзі. То ж сліди „Аль-Каїди» простежувалися скрізь від Філіппін до Великобританії, більш ніж у 50 країнах світу.

Розвиток тероризму — це наслідок активного розшарування населення, його ідеологічного розмежування, оформлення політичних рухів, об’єднань і партій, які сповідували різні політичні погляди та вели боротьбу за владу.

Ось деякі приклади терористичних нападів в к. ХІХ-на поч. XX ст..:

- 1887 р. — убито російського імператора Олександра II

- 1894 р.- убито французького президента Саді Карно

- 1897 р.- смертельно поранено імператрицю Єлизавету Австрійську та вбито іспанського прем’єр-міністра Антоніо Кановаса

- 1900 р.- жертвою терориста став король Італії Умберто І

- 1901 р.- було вбито президента США Уільяма Маккінлі.

- 1902-1907 рр. - в Росії було здійснено близько 5,5 тис. терористичних актів (убивства міністрів,  депутатів Державної думи, жандармів та ін.).

Тероризм став головною проблемою політиків. На зустрічі керівників найбільш розвинених держав у 1900р. на порядку денному першим стояло питання про тероризм.

У XX ст. мотиви, стратегія та зброя терористів стали дещо іншими. Міжнародний тероризм став складовою політики супердержав та їх союзників, терористичні акти стали особливо підступними, кривавими та безжальними. Вибухи в публічних місцях, поїздах, вокзалах, ресторанах, житлових будинках, захоплення літаків, морських лайнерів. Москва, Найробі, Лондон, Берлін, Мадрид, Париж… Майже не лишилося країни, де б не злітали в повітря авто, нашпиговані вибухівкою. Викрадення та вбивства дипломатів, державних діячів, партійних лідерів. Як правило, тероризм спрямований на залякування або примушення урядів, політичних груп або окремих осіб до змін їх політики або дій. Проте жертвами насильства стають випадкові люди.

 

Форми і методи діяльності терористів

      Якщо невід’ємним атрибутом перших терористичних актів в історії людства був кинджал, потім арсенал холодної зброї поповнили саморобні бомби, то нинішні терористи широко використовують бомби-листи і бомби-посилки, гвинтівки зі снайперським прицілом, контактні бомби і бомби уповільненої дії, що дозволяє злочинцям залишатися невловимими, а отже, й безкарними. Найкривавіші терористичні акти здійснені за допомогою замінованих автомобілів чи „ автомобільних бомб».

Злочинці часто попереджають заздалегідь поліцію, пресу і жертви про майбутню операцію. У таких випадках терористи задовольняються психологічним ефектом.

Інший вид вибухової діяльності — використання шахідів-самогубців ісламськими терористами. Фахівці констатують той факт, що за ступенем психологічного ефекту такі злочини є більш резонанснішими, ніж звичайні вибухи. Для практики терористичної діяльності також характерне мінування різних об’єктів: житлових будинків, пам’ятників, магазинів, банків, готелів, аеропортів, транспортних магістралей, виробничих споруд.

У сучасних умовах терористи значно частіше використовують автомобілі, начинені радіокерованими вибуховими пристроями; керовані камікадзе транспортні засоби різного призначення з вибухівкою; вибухові пристрої, оснащені таймерами і датчиками, що реагують на зміну атмосферного тиску (для підриву літаків у повітрі); саморобні спрямовуючі для дистанційного запуску ракет.

У XX ст. терористи широко використовували захоплення літаків, залізничних потягів, кораблів з метою одержання викупу чи висування політичних вимог. XXI ст. почалося з широкомасштабного використання авіатероризму. У недалекому майбутньому серйозною загрозою може стати тероризм із застосуванням зброї масового знищення: біологічної, хімічної, ядерної.

Події осені 2001 р. в США, пов’язані з поширенням спор сибірки у поштових відправленнях, свідчать про те, що біотероризм із гіпотетичної небезпеки поступово перетворюється на небезпеку реальну.

Хімічний тероризм припускає використання хімічної зброї. Один із відомих терактів — газова атака 20 березня 1995 р. в токійському метро. Тоді члени секти «Аум Сінрікю» застосували на 5-х станціях метро Токіо нервово-паралітичний газ зарин: 12 осіб загинуло, а всього постраждали 5500, багато хто втратив зір.

Ядерний тероризм припускає використання радіоактивних матеріалів. Це може бути ядерний вибуховий пристрій, зараження місцевості радіоактивними речовинами без ядерного вибуху, напад терористів на ядерний реактор з наміром зруйнувати його. Цей тероризм особливо небезпечний.

Нові види тероризму

      Новий вид тероризму, який лише зароджується, — комп’ютерний (кібертероризм), що припускає атаки на обчислювальні центри, центри керування військовими мережами і медичними установами, банківські та інші фінансові мережі, засоби передачі даних за допомогою комп’ютерних мереж. До речи, теракти 11 вересня 2001 р. в США супроводжувалися сильною комп’ютерною атакою.

У майбутньому може з’явитися новий вид тероризму — космічний. Застосування його має на меті знищення супутників та інших космічних апаратів чи створення перешкод їх нормальній роботі, а також захоплення і використання   космічних апаратів для забезпечення терористів зв’язком чи для застосування в бойових терористичних операціях. Звичайно, космічний тероризм — це віддалена перспектива, але кількість супутників на орбіті, що постійно збільшується, і реальне створення космічних апаратів країнами, що розвиваються, наближає той час, коли він може стати так само реальним, як захоплення літака тероризм багатоликий, він не стоїть на місці, а постійно перебуває у розвитку.

Терористичні організації та попередня підготовка терористів

      Дуже різноманітними у сучасному світі є терористичні організації і групи. За оцінками експертів, які займаються проблемами тероризму, нині у різних країнах світу нараховується 100 великих терористичних організацій, що підтримують між собою постійні контакти, спрямовані на підготовку терористичних актів, обмін інформацією і фінансове забезпечення злочинної діяльності. Але якщо взяти до уваги і дрібні терористичні групи, то у світі можна нарахувати до 5 тисяч терористичних угруповань різної спрямованості.

Однією з ознак сучасного тероризму є те, що він набуває вигляду індустрії, оскільки великі кошти не тільки вкладаються у цю діяльність, а й повертаються до вкладників з прибутком. Як правило, терористичні групи отримують фінансову підтримку різноманітними шляхами як від офіційно зареєстрованих клубів, торговельних закладів, ігрового та шоу-бізнесу, так і від протиправної діяльності. Найприбутковіший бізнес, у якому беруть участь терористи різних мастей, — наркоторгівля. «Талібан» у 2001 р. контролював 80% світового виробництва опіуму. З одного його продажу, за деякими даними, в «кишенях» «Талібану» осіло більше 90 мільярдів доларів.

Сучасні терористи можуть виступити по радіо, телебаченню або надіслати повідомлення до друкованих видань. Такий вільний доступ до засобів масової інформації призводить до залякування великої кількості людей одночасно у різних куточках світу.

Якщо на початку XX ст. терористи-революціонери не мали спеціальної підготовки, то нині тероризму притаманне професійне підґрунтя. Сучасний тероризм має спеціальні тренувальні табори, де «бойовики» проходять навчання. Такі бази створені у всьому світі. Вони мають тренувальну програму, спеціальні технології, кваліфікованих інструкторів, які проходили підготовку у частинах спеціального призначення,  де вони вивчали розвідку і контррозвідку, зовнішнє спостереження,  використання  спеціальних  заходів. У  терористів  є  свої  канали  взаємодії  та  обміну інформацією між групами, необхідні кошти, інструктори, зброя, вибухівка, розроблені шляхи відходу.

Тероризм нині все активніше зрощується з організованою злочинністю. Окремі терористи пройшли через в’язниці і мали змогу поспілкуватися з кримінальними авторитетами, а вийшовши на волю, використовувати отримані знання на практиці. Звичайно, між терористами і злочинністю існує принципова різниця. Вона полягає у тому, що мафії не прагнуть до скинення урядів і різкого ослаблення суспільства, вони здебільшого зацікавлені в процвітаючій економіці. Терористи ж готові іти у своїй діяльності до переможного кінця, навіть якщо цей переможний кінець — припинення існування людства.

Терористичний тип » особистості

      Терористи — це не патологічні особистості, які мають якісь помітні розумові, психологічні відхилення. Але, водночас, вони відрізняються певними особливостями розвитку психіки (вольові характеристики, склад розуму, специфіка емоційної сфери , спрямованості). Прагнення врятувати та ощасливити масу у екстремістів поєднується з байдужістю чи жорстокістю до окремих людей. В терористичних організаціях є чимало освічених людей, педагогів, психологів, художників і мистецтвознавців, т.б. людей, професія яких невіддільна від емоційної сприйнятливості, здатної до співпереживання.

Характерною рисою терористів є «театральність», «схильність до прославляння». У цьому терористам дуже допомагають ЗМІ, які у гонитві за рейтингом, одержанням фінансового прибутку готові надати свої газетні шпальти, час в ефірі кому завгодно, аби було цікаво людям.

 Що рухає тими, хто здійснює насилля? Ненависть до представників інших рас, націй, релігій, культур, політичних сил. Утиски — бажання знищити представників «інших» груп. Безвихідь —  бажання ціною своєї смерті порушити їх. Несправедливість — акти тероризму часто викликаються тим, що до представників тієї спільноти, до якої належать терористи, ставляться несправедливо «інші».

 

2. Основний етап. Виконання завдань методичних рекомендацій практичного заняття

Викладач.  При ознайомленні з проектом своїх колег групи  ви  повинні були виконати підготуватися до виконання певних завдань методичних рекомендацій. Тому пропоную зараз переглянути відеоряд і записати алгоритми дій під час виникнення тієї чи іншої загрози.

Отож,

ЩО НЕОБХІДНО ЗНАТИ ПРО ТЕРОРИЗМ І ЯК ДІЯТИ В УМОВАХ ТЕРОРИСТИЧНИХ ПРОЯВІВ?

Завдання 1. Підозрілі ситуації.

  • Опишіть підозрілі ситуації, які повинні вас насторожити.
  • Продумайте алгоритм дій при виявленні такої ситуації.

 

Завдання 2. Терорист-смертник.

  • Перерахуйте характерні ознаки терориста-смертника.
  • Опишіть алгоритм дій при зустрічі з терористом смертником.
  • (Додаткове завдання) Опишіть пояс шахіда. Для чого і ким використовується?

Завдання 3. Підготовка теракту.

  • Перерахуйте ознаки підготовки теракту.
  • Опишіть алгоритм запобігання терористичному акту.

Завдання 4

  • Вибухонебезпечні речовини.
  • Поради громадянам у разі загрози та виникнення надзвичайних ситуацій, пов'язаних з вибухами.

 

Завдання 4 (1). Вибух на вулиці.

  •    Опишіть правила поведінки під час вибуху на вулиці.

 

Завдання 4 (2). Вибух в приміщенні.

  •    Опишіть правила поведінки під час вибуху в приміщенні.

Завдання 5. Захоплення терористами заручників.

  • (Перегляньте відео фрагмент).
  • Прокоментуйте  поведінку заручників.

 

Завдання 6. Психотренінг заручника.

  • Опишіть правила поведінки заручника під час полону.

 

Завдання 7. Операція визволення.

  • Опишіть алгоритм поведінки заручника під час операції визволення

Завдання 9. Практичний тренінг.

(в аудиторію заходить незнайомий переодітий студент, якого слід описати)

  • На вас вчинено напад. Опишіть зовнішність, мову, манеру поведінки, взуття, статуру та інші прикмети злочинця.

 


3. Заключний етап.

Викладач.  Для узагальнення та закріплення отриманої інформації до вашої уваги пропонуються наступні питання для самоконтролю

 

3.1. Питання для самоконтролю.

 

  1. Як з латинської перекладається слово «терор»?
  2. Яким бізнесом займаються терористи, крім здійснення терактів?
  3. Метод терору, який не несе матеріальних і людських жертв, а має своєю метою масове залякування.
  4. Що необхідно робити при звуках стрільби?
  5. По можливості просите терористів відпустити ...
  6. При вашому звільненні, коли можна залишати приміщення?
  7. Як потрібно дихати при застосуванні газу?

 

  • Домашнє завдання.

Викладач. На наступне практичне заняття вам необхідно опрацювати наступні питання:

  • групи крові
  • резус фактор
  • фізіологічні основи переливання крові

Пропоную вам зараз  протягом 5 хвилин, використовуючи Інтернет-ресурси спробувати знайти максимальну кількість джерел отримання інформації з цих питань. (браузери, сайті, вікіпедії, енциклопедії, підручники, малюнки, відео, тощо.)

Література:

  1. Анатомія та фізіологія з патологією/ За ред. Я.І.Федонюка, С.306-312
  2.  Фізіологія людини:підручник / В.І.Філімонов, с. 172-194
    • Підсумки заняття. Оголошення оцінок.

Дякую за плідну роботу. До побачення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаної літератури:

 

 

 

Основна

Головацький А.С., Черкасов В.Г., Сапін М.Р., Федонюк Я.І. Анатомія людини. У трьох томах. — Вінниця: Нова книга, 2006.

Малий атлас з анатомії: Переклад з 5-го польськ. вид. — ВСВ “Медицина”, 2011. — 136 с., 83 іл.

Сидоренко П.І. та ін. Анатомія та фізіологія людини: підручник. — 3-тє вид., випр. — К.: Медицина, 2011. — 248 с.

Федонюк Я.І. Анатомія та фізіологія з патологією. — Тернопіль: Укрмедкнига, 2001. — 676 с.

Френк Неттер. Атлас анатомії людини / За ред. проф. Ю.Б. Чайковського: наук. пер. з англ. канд. мед. наук А.А. Цегельського. — Львів: Наутілус, 2004. — 514 с.

Черкасов В.Г., Бобрик І.І., Гумінський Ю.Й., Ковальчук О.І. Міжнародна анатомічна термінологія. — Вінниця: Нова книга, 2010. — 392 с.

 

Додаткова

Бобрик І.І., Ковешніков В.Г. Міжнародна анатомічна номенклатура. — К.: Здоров’я, 2001. — 328 с.

Матещук-Вацеба Л.Р. Нормальна анатомія: навч.-метод. посіб. — Львів: Поклик сумління, 1997. — 269 .

Михалевич Р.Ф. Анатомія та фізіологія з основами патології. — К.: Здоров’я, 2001. — 175 с.

Сакевич В.І., Мастеров Ю.І., Сакевич Р.П. Посібник для практичних занять з анатомії та фізіології з основами патології. — К.: Здоров’я, 2003. — 514 с.

Сапин М.Р. Анатомия человека. В двух томах. — М.: Медицина, 1984.

Синельников Р.Д. Атлас анатомии человека. В трёх томах. — М.: Медицина, 1968.

Шапаренко П.П., Смольський Л.П. Анатомія людини. У двох томах. — Київ: Здоров’я, 2003.

           Інтернет-ресурси.

 

 

docx
Додано
26 жовтня 2021
Переглядів
1476
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку