Методична розробка до семінарського заняття ОСОБИСТІСТЬ У СИСТЕМІ СОЦІАЛЬНИХ ЗВ’ЯЗКІВ

Про матеріал
Методична рекомендація для самопідготовки студентів до семінару з теми ОСОБИСТІСТЬ У СИСТЕМІ СОЦІАЛЬНИХ ЗВ’ЯЗКІВ.
Перегляд файлу

Семінарське заняття № 4

Тема:

ОСОБИСТІСТЬ У СИСТЕМІ СОЦІАЛЬНИХ ЗВ’ЯЗКІВ

Мета:

  • Сформувати знання про особистість та її місце у системі соціальних зв’язків, особливості процесу соціалізації, статусний та рольовий набори особистості, сутність та причини девіантної поведінки.
  • Розвивати вміння працювати з додатковими джерелами інформації, соціологічним словником; уміння аналізувати соціологічну структуру особистості, характеризувати основні типи особистості; аналізувати власні статусні рольові набори, визначати головний статус.

 

Основні поняття і категорії теми:

індивід;

людина;

адаптація;

цінності;

потреби;

рольовий набір;

соціалізація;

статус набутий;

соціальні типи особистості;

агенти соціалізації;

особистість;

соціальна роль;

соціальний статус;

статус приписаний;

структура особистості;

ціннісні орієнтації;

статус змішаний,

статусний набір,

особистий статус,

вроджений статус,

ресоціалізація,

десоціалізація,

девіантна поведінка,

соціальний контроль,

соціальні норми,

соціальні санкції.

 

Теми для підготовки повідомлень:

1. Об’єкт та предмет соціології особистості. Соціологічна структура особистості та її соціальні типи.

2. Соціалізація особистості. Поняття «десоціалізації» та «ресоціалізації».

3. Соціальний статус та соціальна роль особистості.

4. Девіантна поведінка та соціальний контроль.

 

Методичні рекомендації:

1. Виступ по першій темі потрібно почати з визначення об’єкта та предмета дослідження соціології особистості. З’ясувати чи є тотожними поняття «людина», «індивід», «особистість». Охарактеризувати основні складові структури особистості. Пояснити, що називають соціальним типом особистості, назвати та охарактеризувати основні типи особистостей, що існують в сучасній соціології.

2. Готуючи виступ по другій темі, потрібно пояснити сутність поняття “соціалізація” та з’ясувати її значення в процесі формування особистості. Назвати етапи соціалізації та визначити у чому полягає зміст кожного з них. Пояснити сутність основних компонентів соціалізації, визначити агентів соціалізації. Пояснити, що таке «ресоціалізація» та «десоціалізація» й за яких умов вони можливі.

3. У доповіді по третій темі необхідно дати визначення поняття “соціальний статус” та “соціальна роль”. Пояснити їхнє значення для формування структури суспільства. Розказати, що називають статусним набором. Дати визначення понять «вроджений», «набутий» та «приписаний» статус. Навести приклади. Вказати який статус в статусному наборі вважається головним? Пояснити чим відрізняється соціальний статус від особистого.

4. В доповіді по останній темі студент повинен пояснити, яку поведінку називають девіантною, що таке негативна та позитивна девіація, навести приклади. Необхідно знати, чому поняття девіації вважають відносним, розглянути біологічне (Ч. Ломброзо, В. Шелдон), психологічне (З. Фрейд), соціологічне (Е. Дюркгейм, Р. Мертон) пояснення девіації (при відповіді використовувати табл. 1. «Пояснення девіації»).Пояснити, яке значення має соціальний контроль і назвати його види, що таке «санкції» та якими вони бувають.

 

Альтернативні завдання по питаннях семінару:

  1. Описати свій статусний набір та визначити головний статус, а також вроджені, набуті та приписані.
  2. Описати статуси «студент», «лікар», «директор школи».
  3. Заповніть табличку № 1. «Пояснення девіації»:

 

Пояснення девіації

Дослідник

Сутність пояснення

Біологічне

 

 

Психологічне

 

 

Соціологічне

 

 

 

  1. Прокоментуйте схему № 1«Дисбаланс підструктур особистості як чинник злочинної поведінки».

 

https://studfile.net/html/2706/1142/html_3wrC6GEegv.T0NI/img-i3tP6u.jpg

 

Питання для обговорення на занятті:

 

  1. Чи є тотожними поняття «людина», «індивід», «особистість»?
  2. Які складові визначають структуру особистості?
  3. Що таке соціалізація особистості?
  4. Охарактеризуйте фактори, механізми та агентів соціалізації.
  5. Розкрийте соціологічний зміст понять «десоціалізація» й «ресоціалізація».
  6. Що таке соціальна адаптація та соціальна інтеріоризація особистості?
  7. Дайте визначення понять «соціальний статус» та «соціальна роль».
  8. У чому полягає різниця між базисним і реальним типом особистості?
  9. Що таке соціальні норми та санкції?
  10. Яку поведінку називають девіантною?

 

Рекомендована література для підготовки:

 

  1.     Соціологія / За ред. В.Г. Городяненка. К., 2002. С. 184 - 204.
  2.     Соціологія/ За загал. ред. В.П.Андрущенко, МЛ. Горлача. - Київ-Харків, 1998. С.271 – 294, 304 - 307.
  3.     Соціологія: Підручник / За ред. В.М. Пічі. Львів, 2008. С. 107 – 122.
  4.     Черниш Н. Соціологія: Підручник за рейтингово – модульною системою навчання. – К.: Знання, 2009.- 468 с.

 

docx
Додано
20 січня 2023
Переглядів
464
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку