Семінарське заняття № 4
Тема:
ОСОБИСТІСТЬ У СИСТЕМІ СОЦІАЛЬНИХ ЗВ’ЯЗКІВ
Мета:
Основні поняття і категорії теми:
індивід;
людина;
адаптація;
цінності;
потреби;
рольовий набір;
соціалізація;
статус набутий;
соціальні типи особистості;
агенти соціалізації;
особистість;
соціальна роль;
соціальний статус;
статус приписаний;
структура особистості;
ціннісні орієнтації;
статус змішаний,
статусний набір,
особистий статус,
вроджений статус,
ресоціалізація,
десоціалізація,
девіантна поведінка,
соціальний контроль,
соціальні норми,
соціальні санкції.
Теми для підготовки повідомлень:
1. Об’єкт та предмет соціології особистості. Соціологічна структура особистості та її соціальні типи.
2. Соціалізація особистості. Поняття «десоціалізації» та «ресоціалізації».
3. Соціальний статус та соціальна роль особистості.
4. Девіантна поведінка та соціальний контроль.
Методичні рекомендації:
1. Виступ по першій темі потрібно почати з визначення об’єкта та предмета дослідження соціології особистості. З’ясувати чи є тотожними поняття «людина», «індивід», «особистість». Охарактеризувати основні складові структури особистості. Пояснити, що називають соціальним типом особистості, назвати та охарактеризувати основні типи особистостей, що існують в сучасній соціології.
2. Готуючи виступ по другій темі, потрібно пояснити сутність поняття “соціалізація” та з’ясувати її значення в процесі формування особистості. Назвати етапи соціалізації та визначити у чому полягає зміст кожного з них. Пояснити сутність основних компонентів соціалізації, визначити агентів соціалізації. Пояснити, що таке «ресоціалізація» та «десоціалізація» й за яких умов вони можливі.
3. У доповіді по третій темі необхідно дати визначення поняття “соціальний статус” та “соціальна роль”. Пояснити їхнє значення для формування структури суспільства. Розказати, що називають статусним набором. Дати визначення понять «вроджений», «набутий» та «приписаний» статус. Навести приклади. Вказати який статус в статусному наборі вважається головним? Пояснити чим відрізняється соціальний статус від особистого.
4. В доповіді по останній темі студент повинен пояснити, яку поведінку називають девіантною, що таке негативна та позитивна девіація, навести приклади. Необхідно знати, чому поняття девіації вважають відносним, розглянути біологічне (Ч. Ломброзо, В. Шелдон), психологічне (З. Фрейд), соціологічне (Е. Дюркгейм, Р. Мертон) пояснення девіації (при відповіді використовувати табл. 1. «Пояснення девіації»).Пояснити, яке значення має соціальний контроль і назвати його види, що таке «санкції» та якими вони бувають.
Альтернативні завдання по питаннях семінару:
Пояснення девіації |
Дослідник |
Сутність пояснення |
Біологічне |
|
|
Психологічне |
|
|
Соціологічне |
|
|