Методична розробка інтегрованого уроку хімії і агротехнології
Тема уроку: Загальні відомості про мінеральні добрива.
Мета уроку: Ознайомити учнів із загальними властивостями органічних,
мінеральних добрив та їх класифікацією;
Вивчити вплив добрив на ріст і розвиток рослин та їх раціональне
використання;
Розвивати бажання самостійно здобувати знання, спостережливість,
вміння виділяти головне, логічне мислення;
Виховувати екологічне мислення, формування творчого підходу до
роботи, свідомої дисципліни, мотивувати стійкий інтерес до
оволодіння обраною професією.
Форми і методи роботи: Лекція з елементами бесіди, робота в парах, лабораторна
робота.
Обладнання: Мультимедійний проектор, екран, презентація, інструкції до
лабораторної роботи, періодична система хімічних елементів, відео,
підручник О.Г. Ярошенко «Хімія 10 клас».
Тип уроку: Урок первинного засвоєння знань.
Структура уроку:
- Перевірка наявності учнів на уроці;
- Повідомлення теми, мети уроку, форм роботи на уроці.
Викладач хімії:
Сьогоднішній урок має незвичайну структуру, ми проводимо його спільно з вашим викладачем агротехнології.
На початку XVII ст. фламанський природодослідник Ян Баптист ван Гельмунд провів свій знаменитий дослід зі зважуванням дерева і ґрунту, у якому воно росло. Вчений насипав у діжку зваженого сухого ґрунту, посадив у нього зважений пагін верби, який поливав дощовою водою впродовж 5-ти років. Наприкінці досліду дослідник зважив дерево, ретельно очистивши його від ґрунту. Зважив він ще раз і ґрунт попередньо просушивши його. Результат був несподіваним. Виявилося, що ґрунт втратив лише 58 грамів своєї маси, тоді як маса верби зросла до 75-ти кілограмів, звідси ван Гельмунд зробив висновок: рослини споживають з ґрунту не лише воду.
Згодом французький хімік Жан Бусенго та німецький – Юстус Лібіх довели, що окрім води, рослини поглинають з ґрунту мінеральні солі. Хоч їхня кількість і не значна порівняно з кількістю спожитої води, але вони мають велике значення для розвитку рослинних організмів.
«Асоціативний кущ» (Викладач агротехнології пропонує учням пригадати всі поняття, що пов’язані з мінеральними і органічними добривами. Учні називають як уже відомі їм поняття, так і будь-які асоціації, які викликає в них данні поняття. Можливі варіанти відповідей викладач записує на дошці навколо головного терміну.)
Лекція – бесіда (Показ презентації).
Викладач хімії.
Вивчаючи природознавство, ви дізналися про існування добрив – речовин чи їхніх сумішей, що роблять добру справу – збагачують ґрунт поживними речовинами, сприяють одержанню високих урожаїв.
Ґрунти, на яких вирощують с/г культури, поступово збіднюють на елементи, які потрібні рослинам. Крім того, вода вимиває із ґрунту розчинні сполуки Нітрогену, Фосфору, Калію. Ці втрати компенсують внесенням добрив.
Добрива – це речовини чи суміші речовин, що містять хімічні елементи необхідні для росту і розвитку рослин. Добрива вносять у ґрунт для збільшення врожайності с/г культур і підвищення їх стійкості до несприятливих кліматичних умов.
Основою мінеральних добрив є неорганічні сполуки, серед яких переважають солі до органічних добрив належать гній, пташиний послід, торф, перегній (залишки після гниття і розкладу рослин) тощо.
Викладач агротехнології.
Мінеральні добрива почали свідомо використовувати у XIX ст. тоді виникла нова наука – агрохімія. Предметом її досліджень стали хімічні та біохімічні процеси у ґрунтах і рослинах. Найвагоміший внесок у становлення агрохімії зробив німецький вчений Ю. Лібіх.
Добривом не може бути будь-яка речовина, що містить необхідний для рослин елемент. Вона має відповідати певним вимогам. Серед них – достатня розчинність у воді і не токсичність.
У рослинних організмах налічується майже 70 хімічних елементів (їх ще називають елементами живлення рослин) такі елементи як Нітроген, Калій, Фосфор надходять до них з ґрунту в найбільшій кількості. Без Нітрогену не можуть утворюватись білкові молекули, без Фосфору – нуклеїнові кислоти, вітаміни. Завдяки Калію пришвидшується фотосинтез, поліпшується накопичення сахарози в цукрових буряках і крохмалю в картоплі, зміцнюються стебла злакових рослин.
За нестачі Калію в рослин жовтіє листя, пожовтіння починається з країв, які згодом стають бурими, гальмується розтягнення і ріст клітин.
Нестача Фосфору проявляється в зміні зеленого забарвлення листків на синювато-зелене з бронзовим відтінком, вони стають дрібними й вузькими. Окрім цього гальмується ріст рослин і дозрівання врожаю.
Зовнішніми ознаками нестачі Нітрогену є дрібнолистковість, гальмування росту рослин, послаблене утворення бокових пагонів і коренів. Листки набувають блідо-зеленого забарвлення, починають відмирати.
Щоб відновити вміст цих елементів у ґрунті природним способом, потрібний тривалий час, тому без додаткового внесення добрив урожаї з року в рік неминуче знижуються. Аби запобігти цьому, виготовляють і вносять в ґрунт мінеральні і органічні добрива. Підраховано, що в умовах України 1 грн. витрачена на виробництво добрив, дає в середньому 2-3 грн. прибутку.
Викладач хімії.
У хімічній промисловості виробляють різні мінеральні добрива.
Мінеральні добрива
Назва |
Склад |
Азотні Амоній сульфат Амоній нітрат Карбамід (сечовина) Аміачна вода Фосфорні Простий суперфосфат Подвійний суперфосфат Фосфоритне борошно Преципітат Калійні Калій хлорид Калій сульфат Комбіновані (комплексні) Калій нітрат Амофос Нітрофоска |
(NH4)2SO4 NH4NO3 CO(NH2)2 Водний розчин NH3
Суміш Ca(H2PO4)2 · H2O і CaSO4 · 2H2O Ca(H2PO4)2 · H2O Ca3(PO4)2 CaHPO4 · 2H2O
KCl K2SO4
KNO3 Суміш NH4H2PO4 і (NH4)2HPO4 Суміш NH4H2PO4, NH4NO3 і KCl (або K2SO4) |
Викладач хімії. Учні виконують лабораторно - практичну роботу на тему «Ознайомлення зі зразками мінеральних добрив». Перед виконанням лабораторно - практичної роботи учні дивляться відео «Розпізнавання мінеральних добрив».
Мета роботи: Ознайомитися із зразками мінеральних добрив, розділити їх на групи; дослідити фізичні властивості: колір, розчинність у воді та назвати формули.
Хід роботи:
Назва добрива |
Хімічна формула |
Колір |
Розчинність у воді |
Натрієва селітра |
Na NO3 |
Білий |
Добре розчинна |
|
|
|
|
|
|
|
|
- учні самостійно підводять підсумки уроку: характеризують вплив добрив на ріст і розвиток рослин та їх раціональне використання;
- бальна і вербальна оцінка учнів;
- домашнє завдання: опрацювати матеріал параграфа №11, відповісти письмово на запитання 2, 3.
- Індивідуальне завдання:
1) підготувати повідомлення про мінеральні добрива, їх раціональне використання і проблеми екології, що пов’язані з використанням мінеральних добрив;
2) написати рекламу або «антирекламу» мінеральних добрив.
Мінеральні добрива
Назва |
Склад |
Азотні Амоній сульфат Амоній нітрат Карбамід (сечовина) Аміачна вода Фосфорні Простий суперфосфат
Подвійний суперфосфат Фосфоритне борошно Преципітат Калійні Калій хлорид Калій сульфат Комбіновані (комплексні) Калій нітрат Амофос
Нітрофоска |
(NH4)2SO4 NH4NO3 CO(NH2)2 Водний розчин NH3
Суміш Ca(H2PO4)2 · H2O і CaSO4 · 2H2O Ca(H2PO4)2 · H2O Ca3(PO4)2 CaHPO4 · 2H2O
KCl K2SO4
KNO3 Суміш NH4H2PO4 і (NH4)2HPO4 Суміш NH4H2PO4, NH4NO3 і KCl (або K2SO4) |
Лабораторно - практична робота на тему:
«Ознайомлення зі зразками мінеральних добрив».
Мета роботи: Ознайомитися із зразками мінеральних добрив, розділити їх на групи; дослідити фізичні властивості: колір, розчинність у воді та назвати формули.
Хід роботи:
1.Уважно розгляньте зразки виданих вам мінеральних добрив.
2.За назвами або формулами на етикетках з’ясуйте азотним, фосфорним, калійним чи комбінованим є кожне добриво.
3.Дослідіть розчинність мінеральних добрив у воді. Для цього насипте у пробірки кожного добрива шаром 0,5 см. і долийте 4 – 5 мл. води і перемішайте. Для кращого розчинення розмішайте паличкою.
4.Результати спостережень запишіть у таблицю:
Назва добрива |
Хімічна формула |
Колір |
Розчинність у воді |
Натрієва селітра |
Na NO3 |
Білий |
Добре розчинна |
|
|
|
|
|
|
|
|
5.Зробити і записати висновок.