Методична розробка інтелектуальної гри для студентів закладів фахової передвищої освіти «Брейн-ринг «Моє рідне слово»»

Про матеріал
Подано розробку інтелектуальної гри для студентів закладів фахової передвищої освіти «Брейн-ринг «Моє рідне слово»». Під час гри студенти презентують свої знання з української мови та української мови (за професійним спрямуванням). Буде цікавою викладачам української мови, які звикли пізнавально, творчо та яскраво організовувати позаурочний час студентів.
Перегляд файлу

Методична розробка інтелектуальної гри для студентів закладів фахової передвищої освіти «Брейн-ринг «Моє рідне слово»»

Мета: ознайомити студентів з основами культури мовлення, удосконалювати вміння додержувати правил етики слововживання, розвивати комунікативну й філологічну компетентність; виховувати щанобливе ставлення до слова; формувати мовленнєві навички.

Перебіг заходу

Ведуча

Для кожної людини її мова – найкраща, найзворушливіша. Це – загальновідома істина. Чи відчуваємо велике таїнство живого Слова, зокрема Рідного, Українського? Чи достатньо уважні ми до своєї мови? Мова – неоціненний скарб народу, найголовніший літопис його життя. Щоб оволодіти цим скарбом, людина мусить постійно докладати зусиль, усвідомлюючи, що існує складна наука рідної мови.

З того, як говорить та чи та людина, можна уявити собі загальний розвиток цієї людини, її освіту й культурний рівень. Оселя буття духу – це мова, в оселі мови живе людина. Поводитися з мовою як-небудь – значить і мислити як-небудь: неточно, приблизно, неправильно. Мова – знаряддя мислення: у ній відбивається інтелігентність людини, її повага до інших, її охайність у широкому розумінні цього слова.

Боротьба за чистоту й високу мовну культуру – це боротьба за культуру взагалі. Мовна культура – це надійна опора у вираженні незалежності думки, розвиненості людських почуттів, виробленні етичних норм, способу суспільного поводження, що виражається в народних звичаях, віруваннях, у ставленні одне до одного, до праці, до мови. З культурою мови пов’язують уміння правильно говорити й писати, майстерно добирати, вживати мовновиражальні засоби відповідно до конкретної ситуації, мети і обставин спілкування. Є люди, що їх можна слухати, є люди яких не можна слухати, і люди, яких не можна не слухати. Не забуваймо, що успіх стосунків між людьми часто залежить від мовлення, яке є активним, динамічним виявом вільної творчої діяльності людини, відображає її досвід. Мова для культури – те саме, що центральна нервова система для людини. Людина може володіти кількома мовами, залежно від її здібностей, нахилів і прагнень, але найкраще, найдосконаліше має володіти, звичайно, рідною мовою. Є мови більш-менш розвинені, є мови, що своїм чарівним звучанням здобули світову славу, та наймиліша й найдорожча для людини – її рідна мова. Нелегко вберегти музику рідного слова в постійному іншомовному наокружжі, але це треба робити, бо кожен є повноважним представником рідної мови.

Стає престижно розмовляти вишуканою українською мовою, приходить розуміння того, що добре знання мови – важлива професіограма людей різних спеціальностей. Тож вслухаймося, друзі, в рідне Слово, плекаймо його, бережімо його!

Відродження мови є актуальним і безальтернативним, завбачливо-своєчасним, зорієнтованим як на історичну перспективу, так і на майбутню інтелектуально розвинену еліту нації, яка б відчувала себе сучасними людьми, українцями не тільки розумом, але й душею, гідними громадянами передусім України, а також і всього світу.

( Ведуча знайомить усіх присутніх зі складом журі конкурсу.)

Конкурс №1

“Розминка»

Ведуча. Цей конкурс має на меті перевірити ваші знання  з основних лінгвістичних понять. Я читатиму визначення, а ви маєте назвати означене ним поняття.

За кожну правильну відповідь-1 бал.

Запітання для 1-команди

  • Конкретний, практичний вияв мови, «мова дії», реалізація мови в різних сферах життєдіяльності. ( Мовлення.)
  • Унормована, відшліфована форма загальнонародної мови, що обслуговує найрізноманітніші сфери суспільної діяльності.

( Літературна мова.)

  • Основна ознака літературної мови. ( Унормованість.)
  • Норми, що регулюють вибір слова або синтаксичної конструкції відповідно до умов спілкування і стилю викладу. ( Стилістичні норми.)
  • Доцільно дібрані мовні засоби ( лексичні, граматичні, фонетичні тощо) у будь-якій сфері людської діяльності відповідно до мети й завдань спілкування.  ( Мовний стиль.)
  • Суміш двох або кількох мов, об’єднаних  штучно без додержання норм літературної мови; нечиста мова. (Суржик.)
  • Основне призначення цього стилю — розв’язувати загальні суспільно-політичні проблеми; активно впливати на читача (слухача), спонукати його до діяльності.. Про який стиль їдеться?

( Публіцистичний.)

 

Запитання для 2-команди

  • Закріплена традиційно або законодавчо мова, вживання якої обов’язкове в органах державного упровління й діловодства, громадських органах і організаціях, на підприємствах, у державних закладах освіти, науки, культури тощо. ( Державна мова.)
  • Усталені мовні засоби, типові формули, якими послуговуються в певних ситуаціях спілкування ( Мовний етикет.)
  • Сукупність загальноприйнятих мовних правил на певному етапі розвитку суспільства, що є взірцем. ( Норми літературної мови.)
  • Норми, що регулюють вибір варіантів побудови простих і складних речень. (Синтаксичні.)
  • Мова окремої нації, якої говорить переважна більшість народу цієї країни; включає літературну мову, різні територіальні і професійні діалекти. (Національна мова.)
  • Основні стилі сучасної української літературної мови. (Розмовний, художній, публіцистичний, науковий, епістолярний, конфесійний.)
  • Основне призначення цього  стилю- повідомляти про результати науковних досліджень, доводити теорії, обгрунтувати гіпотези, класіфікації, пояснювати явища, систематизувати знання. Про який стиль ідеться? (Науковий.)

 

Конкурс №2

“Домашнє завдання”

Підготувати інсценізований показ фразеологізмів.

Команда суперників повинна відгадати показаний фразеологізм, за  що отримує 1 бал.

Є можливість отримати додатковий бал за оригінальність показу.

 

Конкурс №3

            “Наголошуй вірно”

Ведуча. Важливий показник культури усного мовлення — додержання норм наголошування і вимови. Іноді про наголос кажуть кажуть, що це паспорт слова, бо він відіграє важливу роль у звуковій організації мовлення, чіткому оформленні висловлюваної думки. Наголос фонетично оформлює слова, розмежовує їхнє лексичне і граматичне значення. Додержання орфоепічних норм забезпечує органічність і естетичність мовлення.

 

Завдання для 1-ї команди

Навчання, жирненький, загадка, дециметр, типовий, апостроф, одинадцять, кидати, середина, псевдонім, орган, недоспаний, ждучи, рукопис, випадок, обіцянка, цемент, беремо, всередині, наскоро.

Завдання для 2-ї команди

Видання, жовтенький, закладка, кілометр, громадянин, алфавіт, каталог, чотирнадцять, байдуже, прошу, завжди, мабудь, засклений, женучи, літопис, листопад, перепустка, центнер, кладемо, насамперед.

(За правильну відповідь 0,5 бала.)

 

Ведуча. Близько 10 відсотків словникового складу української мови — це запозичення з інших мов. Процес засвоєння іншомовних слів відбувається зазвичай унаслідок культурних, економічних, політичних контактів між народами. Запозичення — закономірний шлях збагачення лексики будь-якоі мови. Відкритість мови — ознака її сили, а не слабкості.. Саме тому правильно не викорінювати іншомовні слова, а просто не зловживати ними.

Дехто вважає, що вживання іншомовних слів — ознака освіченості, високого інтелектуального рівня людини. Їм можна нагадати англійське прислів'я: «Пиши для того, щоб висловитися, а не для того, щоб справити враження». Чим освіченіша людина, тим глибше вона має знати мову свого народу. Пам’ятаймо про це!

 

Конкурс №4

«Конкурс капітанів»

Завдання для капитанів. Дібрати українські відповідники до поданих слів.

  1. Спонсор (благодійник), альтернатива (вибір), генеза (розвиток), ідентичний (тотожний, однаковий), конвенція (міжнародний договір, угода), мізантроп (людино-ненависник), синхронний (одночасний), оратор (промовець), панорама (краєвид), аудієнція (прийом), ультиматум (вимога), імпорт (увезення товару).
  2. Авангардний (передовий), апелювати (оскаржувати яку-небудь ухвалу, постанову; звертатися до кого-,чого-небудь), дебати (обговорення, обмін думками), імпозантний (величний, поважний), консенсус (згода щодо спірного питання), нюанс (відтінок), утрирувати (перебільшувати), аукціон (продаж), дегенерувати (припиняти розвиток), експорт (вивезення товару), інновація  ( нововведення), ліцензія (дозвіл,згода).

За кожну правильну відповідь-1 бал.

Конкурс №5

«Діловод»

Ведуча. Культура писемного ділового мовлення пов’язана з визначенням змісту, структури, порядку складання й оформлення документації.. Перевіримо, чи знаєте ви різновиди документів і ділових паперів.

 

Запитання для 1-ї команди

  • Документ, який містить прохання або пропозицію однієї чи кількох осіб, адресовану установі або посадовій особі. (Заява.)
  • Документ, у якому в офіційній формі висловлено громадську думку про працівника як члена колективу, дано оцінку його ділових і моральних якостей.(Характеристика.)
  • Службові листи, у яких адресатові  пропонують узяти участь у певних заходах. (Листи-запрошення.)
  • Документ, де пояснено зміст окремих положень основного документа чи причини якихось подій, фактів. (Пояснювальна записка.)
  • Документ , який підтверджує передавання й одержання документів, грошей, товарів, матеріальних цінностей від установи чи іншої особи (Розписка.)
  • Перелік, зведення статистичних даних або інших відомостей, розміщених у певній послідовності у графичному вигляді. (Таблиця.)
  • Невеликий за  обсягом твір у збірнику, журналі, газеті, що містить аналіз, опис, критичне осмислення стану дослідження проблеми. (Наукова стаття.)
  • Стисла стаття науково-теоретичного, науково-популярного чи художньо
  • -публіцистичного характеру, де викладено критичне осмислення первинної продукції ( наукової праці, вистави, фільму ). (Рецензія).
  • Розпорядчий документ, який видає керівник установи щодо організаційних і кадрових питань. (Наказ.)
  • Документ, у якому реалізовано право громадян користуватися власними здібностями до праці й отримувати за неї винагороду (Контракт.)

 

Запитання для 2-ї команди

  • Документ, у якому особа подає опис свого життя і діяльності. (Автобіографія.)
  • Документ, що містить стислу інформацію про особисті, освітні, професійні відомості про людину, яка його складає. (Резюме.)
  • Службові листи, де адресант нагадує про наближення чи закінчення терміну виконання якихось завдань, проведення заходів. (Лист-нагадування.)
  • Документ із записом перебігу обговорення питань і рішень, ухвалених на зборах, нарадах, конференціях, інших засіданнях колегіальних органів. (Протокол.)
  • Документ, який надає право конкретній особі на певні дії від імені окремого громадянини чи організації (отримання грошових або матеріальних цінностей, юридично значущі дії). (Доручення.)
  • Письмове повідомлення про виконання якоїсь роботи за певний період часу. (Звіт.)
  • Стисла характеристика книжки, статті, реферату тощо. (Анотація.)
  • Висновки уповноваженої особи (кількох осіб) про наукові роботи, вистави, фільми, подані на розгляд чи до захисту. (Відгук.)
  • Спеціально підготовлена для поширення у пресі інформація. (Прес-реліз.)
  • Діловий папір, у якому міститься перелік осіб, предметів, об’єктів, документів у певному порядку, що складається для інформування або обліку. (Список.)

(За правильну відповідь — 1 бал.)

Конкурс №6

“Редагування”

Ведуча. Вправно володіти мовою означає добре знати її на фонетичному, лексичному, граматичному рівні, уміти користуватися всіма її виражальними засобами, доречно вживати слова відповідно до ситуації спілкування чи стилю мовлення. Вольтер зазначав, що будь-яку європейську мову  можна вивчити за шість років, а рідну треба вчити все життя.

Завдання кожного мовця — дбати за чистоту й правильність власного усного й писемного мовлення.

Завдання. Зредагувати подані речення, обґрунтувати правки.

 

  1. У вересні місяці студенти відвідали краєзнавчий музей. У монографії зображені цікаві результати багаторічної роботи автора по досліджуваній проблемі. Вибачте мене, що спізнилася на заняття. Вона надіялася за допомогою сусідки розв'язати цю проблему. Деякі студенти працюють за своїм індивідуальним графіком навчання. Петро закінчив університет, тому був людиною досвідченою.

Орієнтовані відповіді

У вересні студенти відвідали краєзнавчий музей. У монографії відображено цікаві результати багаторічної роботи з досліджуваної проблеми. Вибачте мені, що спізнилася на заняття. Вона сподівалася на сусідчину допомогу в розв'язанні цієї проблеми. Деякі студенти навчаються за індивідуальним графіком. Петро закінчив університет, тобу був людиною освіченою.

 

             2. Я написала свою автобіографію для вступу в  університет. Іваненко приймав участь у конкурсі “Професіонал року”. Переважна більшість студентів виконала завдання. Для рішення цього надзвичайно складного завдання треба примінити зовсім другий підхід. Хочу подякувати телеглядачів за увагу. Головне — не зраджувати собі..

 

Орієнтовані відповіді

Я написала автобіографію для вступу до університету. Іваненко брав участь у конкурсі “Професіонал року”. Більшість студентів виконала завдання. Щоб розв'язати це надзвичайно складне завдання, треба застосувати інший підхід. Хочу подякувати телеглядачам за увагу. Головне — не зраджувати себе.

 

 

Ведуча. Поки наші команди працюють над завданнями, проведемо гру з глядачами.

    “Гра з глядачами”

Запитання:

  1. На основі якого діалекту сформувалась українська літературна мова? (Південно-східного.)
  2. Як називається обов'язковий елемент, без якого документ втрачає юридичну силу? (Реквізит.)
  3. Скільки всього нараховують реквізитів? (31)
  4. Основний вид документа, перший і єдиний його примірник. (Оригінал.)
  5. Які документи пишуться від першої особи? (Автобіографія, розписка, доручення, заява.)
  6. Хто підписує протокол загальних зборів? (Керівник установи, секретар.)
  7. Коротке повідомлення для преси про певну важливу подію — це... (прес-реліз.)
  8. Як інакше може бути названий трудовий договір? (Угода.)
  9. Коли документ набирає чинності? (З моменту підписання.)
  10. У скількох примірниках укладається розписка? (В одному.)

 

Конкурс №7

“Оратор”

Ведуча. Слово — це найкращий засіб вираження внутрішнього світу людини, могутнє знаряддя впливу: “Жодне інше вміння, яким може володіти людина, не дасть їй змоги з такою швидкістю зробити кар'єру і домогтися визнання, як уміння добре говорити”.

(Чонсі М. Деп'ю)

Батько риторики Цицерон зазначав, що найкращий оратор той, хто своїм голосом і повчає слухачів, і дає насолоду, і справляє на них сильне враження. Проте це обдаровання не вроджене, а є результатом наполегливої щоденної праці щодо вдосконалення свого мовлення.

Теми для виступів:

  • “Чому треба дотримуватися культури мовлення у повсякденному житті ?”
  • “Культура спілкування — запорука успіху”

Максимальна оцінка-5 балів.

 

Конкурс №8

“Гонка за лідером”

 

1 команда

  1. Найважливіший, універсальний засіб спілкування, організації та координації всіх видів суспільної діяльності (Мова)
  2. Зачинателем нової української літературної мови був... (Котляревський)
  3. Сукупність загальноприйнятих правил реалізації мовної системи, які закріпляються в процесі суспільної комунікації (Мовна норма)
  4. В документі зліва залишають вільне поле (35 мм.)
  5. Сукупність речень, об'єднаних у тематичну й структурну цілісність за правилами певної мовної системи (Текст)
  6. Точне відтворення оригіналу документа (Копія)
  7. Грошова одиниця України (Гривня)
  8. Критичний відгук на художній, науковий або інший твір, що містить зауваження, пропозиції (Рецензія)
  9. Письмовий виклад наукової статті, монографії, результатів наукового дослідження, змісту книги (Реферат)
  10. В якому документі фіксують хід і результати проведення зборів, конференцій, нарад (Протокол)
  11. Оптимальна кількість учасників наради (10-12 осіб)
  12. Коротка форма протоколу (Витяг з протоколу)
  13. За ступенями гласності документи бувають (звичайні; таємні; цілком таємні)
  14. Яким словом можна назвати слова “миша”, “клава” в мові програмістів? (Професіоналізми)
  15. Слово “стиль” з латинської (паличка для письма)

 

2 команда

  1. Закріплена традицією або законодавством мова, вживання якої обов'язкове в органах державного управління, у закладах освіти, науки, культури, на підприємствах тощо (Державна мова)
  2. Основоположником сучасної української літературної мови був (Шевченко)
  3. Сукупність мовних засобів вираження, зумовлених змістом і метою висловлювання (мовний стиль)
  4. В документі зверху залишають вільне поле (20 мм.)
  5. Відступ управо у початковому рядку, яким починається викладання нової думки у документі (Абзац)
  6. Другий примірник документа, виданий у зв'язку з втратою оригіналу (Дублікат)
  7. Опис свого життя (Автобіографія)
  8. Документ, в якому подаються короткі відомості про навчання, трудову діяльність та професійні успіхи особи, яка його складає (Резюме)
  9. Документ, в якому дається оцінка ділових і моральних якостей працівника за підписами представників адміністрації (Характеристика)
  10. Відповісти на отриману поштою візитну картку треба впродовж (24 годин)
  11. В якому документі є слова “порядок денний” (Протокол)
  12. Економний та економічний — це слова (Пароніми)
  13. За терміном виконання документи бувають (звичайні; термінові; дуже термінові)
  14. Слова, що позначають нові слова і поняття (Неологізми)
  15. Слова, властиві для мови людей певних професій (Професіоналізми)

Голова журі оголошує результати і нагороджує переможців.

 

Ведуча. Вітаємо переможців.

Ми повинні пам'ятати, що на сучасному етапі розвитку мови триває впорядкування мовних норм. Обов'язок кожного з нас — відродити втрачене у спілкуванні людей, узвичаїти призабуте, відкинути невластиве, силоміць нав'язане або бездумно перейняте.

Хочеться завершити наше свято словами Анатолія Бортняка: “Я не закликаю ставати на коліна й бездумно бити перед словом поклони. Треба жити  ним. А щоб життя було повноцінним, щоб воно було щедрим, як земля, і високим, як небо, слід знати своє слово, любити його, шанувати, боронити, розвивати, вкладаючи в нього свій розум, свій дух, своє сумління”.

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
24 лютого 2023
Переглядів
407
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку