Методична розробка інтелектуальної гри для студентів закладів фахової передвищої освіти «Брейн-ринг «Моє рідне слово»»
Мета: ознайомити студентів з основами культури мовлення, удосконалювати вміння додержувати правил етики слововживання, розвивати комунікативну й філологічну компетентність; виховувати щанобливе ставлення до слова; формувати мовленнєві навички.
Перебіг заходу
Ведуча
Для кожної людини її мова – найкраща, найзворушливіша. Це – загальновідома істина. Чи відчуваємо велике таїнство живого Слова, зокрема Рідного, Українського? Чи достатньо уважні ми до своєї мови? Мова – неоціненний скарб народу, найголовніший літопис його життя. Щоб оволодіти цим скарбом, людина мусить постійно докладати зусиль, усвідомлюючи, що існує складна наука рідної мови.
З того, як говорить та чи та людина, можна уявити собі загальний розвиток цієї людини, її освіту й культурний рівень. Оселя буття духу – це мова, в оселі мови живе людина. Поводитися з мовою як-небудь – значить і мислити як-небудь: неточно, приблизно, неправильно. Мова – знаряддя мислення: у ній відбивається інтелігентність людини, її повага до інших, її охайність у широкому розумінні цього слова.
Боротьба за чистоту й високу мовну культуру – це боротьба за культуру взагалі. Мовна культура – це надійна опора у вираженні незалежності думки, розвиненості людських почуттів, виробленні етичних норм, способу суспільного поводження, що виражається в народних звичаях, віруваннях, у ставленні одне до одного, до праці, до мови. З культурою мови пов’язують уміння правильно говорити й писати, майстерно добирати, вживати мовновиражальні засоби відповідно до конкретної ситуації, мети і обставин спілкування. Є люди, що їх можна слухати, є люди яких не можна слухати, і люди, яких не можна не слухати. Не забуваймо, що успіх стосунків між людьми часто залежить від мовлення, яке є активним, динамічним виявом вільної творчої діяльності людини, відображає її досвід. Мова для культури – те саме, що центральна нервова система для людини. Людина може володіти кількома мовами, залежно від її здібностей, нахилів і прагнень, але найкраще, найдосконаліше має володіти, звичайно, рідною мовою. Є мови більш-менш розвинені, є мови, що своїм чарівним звучанням здобули світову славу, та наймиліша й найдорожча для людини – її рідна мова. Нелегко вберегти музику рідного слова в постійному іншомовному наокружжі, але це треба робити, бо кожен є повноважним представником рідної мови.
Стає престижно розмовляти вишуканою українською мовою, приходить розуміння того, що добре знання мови – важлива професіограма людей різних спеціальностей. Тож вслухаймося, друзі, в рідне Слово, плекаймо його, бережімо його!
Відродження мови є актуальним і безальтернативним, завбачливо-своєчасним, зорієнтованим як на історичну перспективу, так і на майбутню інтелектуально розвинену еліту нації, яка б відчувала себе сучасними людьми, українцями не тільки розумом, але й душею, гідними громадянами передусім України, а також і всього світу.
( Ведуча знайомить усіх присутніх зі складом журі конкурсу.)
Конкурс №1
“Розминка»
Ведуча. Цей конкурс має на меті перевірити ваші знання з основних лінгвістичних понять. Я читатиму визначення, а ви маєте назвати означене ним поняття.
За кожну правильну відповідь-1 бал.
Запітання для 1-команди
( Літературна мова.)
( Публіцистичний.)
Запитання для 2-команди
Конкурс №2
“Домашнє завдання”
Підготувати інсценізований показ фразеологізмів.
Команда суперників повинна відгадати показаний фразеологізм, за що отримує 1 бал.
Є можливість отримати додатковий бал за оригінальність показу.
Конкурс №3
“Наголошуй вірно”
Ведуча. Важливий показник культури усного мовлення — додержання норм наголошування і вимови. Іноді про наголос кажуть кажуть, що це паспорт слова, бо він відіграє важливу роль у звуковій організації мовлення, чіткому оформленні висловлюваної думки. Наголос фонетично оформлює слова, розмежовує їхнє лексичне і граматичне значення. Додержання орфоепічних норм забезпечує органічність і естетичність мовлення.
Завдання для 1-ї команди
Навчання, жирненький, загадка, дециметр, типовий, апостроф, одинадцять, кидати, середина, псевдонім, орган, недоспаний, ждучи, рукопис, випадок, обіцянка, цемент, беремо, всередині, наскоро.
Завдання для 2-ї команди
Видання, жовтенький, закладка, кілометр, громадянин, алфавіт, каталог, чотирнадцять, байдуже, прошу, завжди, мабудь, засклений, женучи, літопис, листопад, перепустка, центнер, кладемо, насамперед.
(За правильну відповідь 0,5 бала.)
Ведуча. Близько 10 відсотків словникового складу української мови — це запозичення з інших мов. Процес засвоєння іншомовних слів відбувається зазвичай унаслідок культурних, економічних, політичних контактів між народами. Запозичення — закономірний шлях збагачення лексики будь-якоі мови. Відкритість мови — ознака її сили, а не слабкості.. Саме тому правильно не викорінювати іншомовні слова, а просто не зловживати ними.
Дехто вважає, що вживання іншомовних слів — ознака освіченості, високого інтелектуального рівня людини. Їм можна нагадати англійське прислів'я: «Пиши для того, щоб висловитися, а не для того, щоб справити враження». Чим освіченіша людина, тим глибше вона має знати мову свого народу. Пам’ятаймо про це!
Конкурс №4
«Конкурс капітанів»
Завдання для капитанів. Дібрати українські відповідники до поданих слів.
За кожну правильну відповідь-1 бал.
Конкурс №5
«Діловод»
Ведуча. Культура писемного ділового мовлення пов’язана з визначенням змісту, структури, порядку складання й оформлення документації.. Перевіримо, чи знаєте ви різновиди документів і ділових паперів.
Запитання для 1-ї команди
(За правильну відповідь — 1 бал.)
Конкурс №6
“Редагування”
Ведуча. Вправно володіти мовою означає добре знати її на фонетичному, лексичному, граматичному рівні, уміти користуватися всіма її виражальними засобами, доречно вживати слова відповідно до ситуації спілкування чи стилю мовлення. Вольтер зазначав, що будь-яку європейську мову можна вивчити за шість років, а рідну треба вчити все життя.
Завдання кожного мовця — дбати за чистоту й правильність власного усного й писемного мовлення.
Завдання. Зредагувати подані речення, обґрунтувати правки.
Орієнтовані відповіді
У вересні студенти відвідали краєзнавчий музей. У монографії відображено цікаві результати багаторічної роботи з досліджуваної проблеми. Вибачте мені, що спізнилася на заняття. Вона сподівалася на сусідчину допомогу в розв'язанні цієї проблеми. Деякі студенти навчаються за індивідуальним графіком. Петро закінчив університет, тобу був людиною освіченою.
2. Я написала свою автобіографію для вступу в університет. Іваненко приймав участь у конкурсі “Професіонал року”. Переважна більшість студентів виконала завдання. Для рішення цього надзвичайно складного завдання треба примінити зовсім другий підхід. Хочу подякувати телеглядачів за увагу. Головне — не зраджувати собі..
Орієнтовані відповіді
Я написала автобіографію для вступу до університету. Іваненко брав участь у конкурсі “Професіонал року”. Більшість студентів виконала завдання. Щоб розв'язати це надзвичайно складне завдання, треба застосувати інший підхід. Хочу подякувати телеглядачам за увагу. Головне — не зраджувати себе.
Ведуча. Поки наші команди працюють над завданнями, проведемо гру з глядачами.
“Гра з глядачами”
Запитання:
Конкурс №7
“Оратор”
Ведуча. Слово — це найкращий засіб вираження внутрішнього світу людини, могутнє знаряддя впливу: “Жодне інше вміння, яким може володіти людина, не дасть їй змоги з такою швидкістю зробити кар'єру і домогтися визнання, як уміння добре говорити”.
(Чонсі М. Деп'ю)
Батько риторики Цицерон зазначав, що найкращий оратор той, хто своїм голосом і повчає слухачів, і дає насолоду, і справляє на них сильне враження. Проте це обдаровання не вроджене, а є результатом наполегливої щоденної праці щодо вдосконалення свого мовлення.
Теми для виступів:
Максимальна оцінка-5 балів.
Конкурс №8
“Гонка за лідером”
1 команда
2 команда
Голова журі оголошує результати і нагороджує переможців.
Ведуча. Вітаємо переможців.
Ми повинні пам'ятати, що на сучасному етапі розвитку мови триває впорядкування мовних норм. Обов'язок кожного з нас — відродити втрачене у спілкуванні людей, узвичаїти призабуте, відкинути невластиве, силоміць нав'язане або бездумно перейняте.
Хочеться завершити наше свято словами Анатолія Бортняка: “Я не закликаю ставати на коліна й бездумно бити перед словом поклони. Треба жити ним. А щоб життя було повноцінним, щоб воно було щедрим, як земля, і високим, як небо, слід знати своє слово, любити його, шанувати, боронити, розвивати, вкладаючи в нього свій розум, свій дух, своє сумління”.
1