Методична розробка "Моніторинг мовленнєвої компетенції дітей дошкільного віку згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти"

Про матеріал
Метою роботи є виявлення рівня мовленнєвої компетенціі старших дошкільників для визначення підготовленості дітей до школи, вивчення стану реалізації завдань Базового компонента дошкільної освіти, стану організації освітнього процесу в ЗДО. Кінцеві результати мовленнєвого розвитку дитини відображені в «Базовому компоненті дошкільної освіти в Україні». Завдання підібрано згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти.
Перегляд файлу

Методичну розробка «Моніторинг мовленнєвої діяльності дошкільників»

  Мовленнєва підготовка охоплює увесь період перебування дітей у   дошкільних навчальних закладах і визначається програмами з розвитку мовлення та навчання дітей рідної мови.

Мовленнєва готовність дітей до школи – це наявність у них певної суми знань і уявлень про довкілля; достатній лексичний запас, обізнаність з формулами мовленнєвого етикету, образними виразами, прислів’ями, приказками, загадками; оволодіння чистою і правильною звуковимовою, граматичною правильністю мовлення; вміння послідовно, логічно і зв’язно висловлюватись, переказувати тексти, будувати розповідь; оволодіння фонетичним сприйманням і звуковим аналізом слів; уміння уважно слухати відповіді інших, педагога, цілеспрямовано й точно відповідати на запитання; помічати, виправляти мовні помилки (сформованість оцінно-контрольних дій), доповнювати відповіді однолітків.

 Мовленнєва компетенція – комплексне застосування дитиною мовних і немовних засобів (міміка, жести, рухи) з метою комунікації; вміння адекватно і доречно практично користуватися мовою в конкретних навчальних і соціально-побутових ситуаціях; уміння самостійно орієнтуватись у ситуації спілкування, ініціативність спілкування; вміння приймати, вирішувати самостійно мовленнєве завдання. (Богуш А.М., Львов М.Р., Пентилюк М.І.)

Для виявлення мовленнєвої компетенції старших дошкільників, як і інших освітніх ліній, використовують моніторинг діяльності.

Моніторинг - це засіб контролю за освітнім процесом, форма організації, збору, зберігання, оброблення та розповсюдження інформації про діяльність педагогічного колективу ЗДО, що забезпечує безперервне стеження за станом освітньої роботи і прогнозування розвитку дошкільної освіти.

Метою моніторингу є вивчення стану реалізації завдань Базового компонента дошкільної освіти, стану організації освітнього процесу в ЗДО.

 

Завдання моніторингового дослідження:

-Виявити якість практичної реалізації завдань Базового компоненту дошкільної освіти та отримати об'єктивну інформацію про якість дошкільної освіти, а також прогнозувати її розвиток.

- Дослідити рівень засвоєння програмового матеріалу дошкільниками відповідно до Базового компоненту дошкільної освіти та освітньої програми ЗДО.

-Провести порівняльний аналіз відповідності фактичних результатів освітньої діяльності ЗДО при кінцевій меті - вимогам Державних стандартів дошкільної освіти та освітньої програми.

Кінцеві результати мовленнєвого розвитку дитини відображені в «Базовому компоненті дошкільної освіти в Україні».

 

Для моніторінгу рівня мовленнєвої готовності старших дошкільників виділимо такі критерії: граматичний, звуковий, смисловий, зв’язне логічне мовлення.

Кожне заняття з розвитку мовлення має на меті формування декількох мовленнєвих компетенцій. Це необхідно для поступового і цілеспрямованого досягнення результату – повної готовності до школи.

Наприклад. Програмовий зміст заняття з мовлення « За роботою майстра пізнають»:

-зв’язне мовлення: розвивати вміння переказувати новий твір; описувати персонажів за допомогою запитань вихователя;

-звукова культура: визначати місце звука в слові; закріплювати уміння говорити чітко, з різною швидкістю;

-граматика: розвивати вміння правильно вживати прийменники, добирати синоніми.

Завдання та вправи.

  1. Слухання вірша з відповідної теми та оповідання В.Сухмлинського «Чорні руки».
  2. Переказ тексту за допомогою запитань.
  3. Назвати риси героїв оповідання, (використання синонімів).
  4. Розучування скоромовки та визначення звуку, який зустрічається найчастіше. Визначення місця цього звуку у різних словах.
  5. Дидактична гра «Де що лежить». Правильно використовувати прийменники.

 

Завдання для моніторингу рівня мовленнєвої компетенції старших дошкільників наприкінці навчального року за критеріями основних розділів мови.

 

Граматичний критерій

Граматична компетенція. Вживає (неусвідомлено) граматичні форми рідної мови згідно із законами і нормами граматики (рід, число, відмінок, дієвідміна, клична форма тощо), має розвинене чуття граматичної форми; наявні корекційні навички щодо правильності вживання граматичних форм та порядку слів у реченні.

Лексична компетенція. Оперує узагальненими словами різного порядку, стійкими загальновживаними словосполученнями; мовлення дітей набуває образності; за кількісною та якісною характеристикою словник дитини сягає такого рівня, що вона може легко спілкуватися з дорослими і дітьми, підтримувати розмову на будь-яку тему в межах свого розуміння.

          Завдання 1: Дидактична гра «Склади речення»

Матеріал: сюжетні картинки.

- Дитині пропонується розглянути картинку та скласти за нею речення.

-  Обери одне слово, та визнач скільки в ньому складів.

 

 

 

Завдання 2: Вправа «Моя іграшка»

 

Дітям роздаються картки (іграшки). Діти грають у парах.

-У мене м’яч.

-А в мене котик.

-Мій м’яч гладенький.

-А мій котик пухнастий.

-Мій м’яч червоний.

-А мій котик білий.

-Я полюбляю грати з м’ячем.

-А я залюбки бавлюся з котиком.

-Давай гратися разом.

 

Завдання 3: Вправа «Назви одним словом»

Вихователь показує дітям картки з різними предметами: посуд, одяг, меблі, дерева тощо. Треба вибрати картки для кожної групи предметів,

назвати всі речі і узагальнююче слово.


 

Критерії оцінювання:

5 балів – дитина розрізняє поняття, «склад», «речення». Складає речення. Вживає в розмові різні частини мови.  Називає узагальнююче слово.

4 бали – дитина розрізняє поняття «склад», «речення». Погано сформовано поняття про склад, наголос.

3 бали – дитина плутає поняття «склад», «речення».

2 бали – дитина не розуміє «склад», «речення». Не може виконати жодного завдання  без активної  допомоги вихователя

Звуковий критерій

Фонетична компетенція. Оволодіває чіткою вимовою всіх звуків рідної мови і звукосполучень відповідно до орфоепічних норм; має розвинений фонематичний слух, що дозволяє диференціювати фонеми; оволодіває мовними і немовними засобами виразності та прийомами звукового аналізу слів; усвідомлює звуковий склад рідної мови

Завдання 1. «Буква загубилась» Дописати потрібні букви та прочитати слова.

НІ_.       ОС_.        МО_А

СИ_.     Л_С.         С_ВА

СО_      С_П.       МА_А


Завдання 2

Завдання “Визначи звук слова”

Перший звук: акула, учень, екран, сова, лимон, цирк, гриб.

Останній звук: пояс, клуб, горіх , овочі, брат, вагон, зал, яйце.

Визначи звук у середині слова:

Сом, Аня, рис, мед, газ, дуб, сад, Іра, мох, ліс.

Визнач послідовність і місце звуків в словах: син, лоб, мак, зуб, салат, голуб, звір, сніжок.

Критерії оцінювання:

5 балів – дитина розрізняє поняття «звук». Знаходить послідовність і місце звуків у слові. Добирає слова із заданим звуком.

4 бали – дитина розрізняє поняття «звук». Робить помилки при підборі слів із заданим звуком.

3 бали – дитина плутає поняття «звук», «склад».

2 бали – дитина не розуміє «звук», «склад», «речення». Не може виконати жодного завдання  без активної  допомоги вихователя.

Змістовний критерій . Лексична кометенція.

 Показники: -розуміння багатозначності слова;

  • розуміння дітьми значення антонімів і синонімів та вживання їх у своєму мовленні;
  • розуміння прямого і переносного значення слова.

 

Завдання 1.  Дидактична вправа «Зайве слово».

 Уважно послухай та скажи, яке слово зайве:

- кішка, кубики, собака, корова;

- машина, мотоцикл, дерево, велосипед;

- Марина, Катруся, Наталка, лялька.

 

 

Завдання 2. «Що так називають?»

Дітям ставляться запитання, на які треба надати відповіді, використовуючи поняття багатозначності слів.

Що називають

  • світлим? ( день, настрій);
  • ручкою? ( рука людини, письмове приладдя);
  • ключом? (ключ для відкривання двері, струмок);
  • веселим? (настрій, день, вітер)
  • кисть? (руки, малярна).

 

 

Завдання 3. Дидактична гра «Скажи навпаки».

 

Придумай слова з протилежним значенням:

- сильний (слабкий), високий (низький),

короткий (довгий);

- стояти (сидіти), сміятись (плакати), радіти (сумувати).

Критерії оцінювання:

5 балів – дитина самостійно виконує усі завдання.

4 бали – дитина виконує завдання допускаючи одну, дві помилки.

3 бали – дитина виконує завдання користуючись підказками вихователя.

2 бали - дитина допускає велику кількість помилок.

 

 

Зв’язне мовлення.

Діалогічна компетенція. Ініціює і підтримує розпочату розмову в різних ситуаціях спілкування, відповідає на запитання співрозмовника і звертається із запитаннями, орієнтується в ситуації спілкування, вживає відповідні мовні і немовні засоби для вирішення комунікативних завдань; дотримується правил мовленнєвої поведінки та мовленнєвого етикету і коректно виявляє власне емоційне ставлення до предмета розмови і співрозмовника та коригує його залежно від ситуації спілкування.

Монологічна компетенція. Володіє навичками розгорнутого, послідовного, логічного, зв’язного мовлення; складає різного типу розповіді, імпровізує, розмірковує про предмети, явища, події, друзів; доходить елементарних узагальнень, висновків; висловлює зв’язні самостійні оцінні судження стосовно різних явищ, подій, поведінки людей, героїв художніх творів; виявляє словесну творчість у різних видах мовленнєвої діяльності

Завдання 1. Казка «Кривенька качечка».

 

Вихователь пропонує переказати казку за питаннями:

  1. Як називається казка?
  2. Хто знайшов кривеньку качечку?
  3. Де вони її знайшли?
  4. Що дід з бабою зробили для качечки?
  5. Що побачили дід з бабою, коли повернулися додому?
  6. Як вони дізнались, хто в них вдома прибирають?
  7. Навіщо дід з бабою спалили гніздечко качечки? 
  8. Чим закінчилась казка?

 

Завдання 2.

Бесіда по питанням «Де ти мешкаєш

Питання:

  • В якій країні ти мешкаєш?
  • Назви свою домашню адресу.
  • З якого матеріалу побудовано твій будинок?
  • На якому поверсі ти мешкаєш?
  • З ким ти живеш?
  • Яка твоя сама найулюбленіша річ в домі?
  • Чим ти полюбляєш займатись вдома?

 

Критерії оцінювання:

5 балів – дитина переказує не допускаючи пропусків та неточностей; відповідає на питання, аргументує відповідь, послідовно, логічно будує розповідь з власного досвіду.

 

4 бали – дитина переказує, але допускається неточностей; відповідає на питання охоче, але часто використовує прості речення, не завжди може аргументувати свою відповідь.

 

3 бали - переказує, але робить великі пропуски; відповідає за допомогою додаткових питань вихователя. Не може аргументувати відповіді. Використовує прості речення.

 

2 бали - переказує окремий епізод; не на всі запитання може дати відповідь. Відповідає простими реченнями.

 

Комунікативність

Комунікативна компетенція. Комплексне застосування мовних і немовних засобів з метою комунікації, спілкування в конкретних соціально-побутових ситуаціях, уміння орієнтуватися в ситуації спілкування, ініціативність спілкування, стриманість у спілкуванні; культура мовленнєвої комунікації. Комунікативна компетенція передбачає сформованість усіх видів мовленнєвої компетенції.

Спостереження за дітьми в процесі спілкування із однолітками, дорослими на заняттях та у повсякденному житті.

Критерії оцінювання:

5  балів – дитина доброзичлива, говорить спокійно, не підвищує голос, вживає складні речення. Уміє підтримати бесіду на задану тему. У спілкуванні вживає ввічливі слова.

4 бали – дитина доброзичлива, говорить спокійно, не завжди  вживає складні речення, не підвищує голос, але ввічливі слова використовує тільки після нагадування. Не завжди приймає участь у спілкуванні з однолітками.

3 бали -  дитина доброзичлива, але часто підвищує голос, перебиває співрозмовника. Ввічливі слова використовує після нагадування. Уникає спільних ігор, занять, спілкування.

2 бали – дитина агресивна або пасивна в колективі, розмовляє простими реченнями. Ввічливі слова вживає рідко.

 

Висновок. Завдання і вправи, використані в цьому дослідженні, відповідають основним вимогам Базового компоненту дошкільної освіти і показують рівень мовленнєвої компетенції дошкільників. Використовуючи різноманітні критерії мови та мовлення, можемо бачити повну картину досягнень і знань дошкільників, рівень мовленнєвої компетенції.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Рогова Оксана Іванівна
    Доброго дня! Чи маєте Ви матеріали для моніторингу дітей всіх вікових груп?
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 травня 2021
Переглядів
4202
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку