Методична розробка на тему " Художні особливості та тематичне розмаїття поетичної збірки В.Вітмена "Листя трави"

Про матеріал
У розробці уроку з теми "В. Вітмен "Листя трави" викладачі та студенти зможуть знайти необхідну інформацію щодо особливостей світосприйняття американського поета В.Вітмена, розкрити новаторський характер лірики поета , художні особливості та тематичне розмаїття збірки, "Листя трави",визначити значення його творчості для розвитку світової літератури та культури.
Перегляд файлу

 Тема : В.Вітмен  - поет, філософ, новаторський характер лірики.

                                  Особливості поетичної збірки  «Листя  трави».

 Мета: ознайомити студентів з особливостями світосприйняття В. Вітмена,

            новаторським характером його лірики, сприяти виробленню

            аналітичного мислення, формувати почуття гуманності, виховувати

            повагу до кожної людини як особистості.

 Обладнання: портрет В. Вітмена, вірші поета.

Тип уроку: урок формування знань, навичок і вмінь.

Епіграф:       Шевченко – Уїтмен – Вархарн,

                       Мов кабелі від нації до нації.

                                                              П. Тичина

                       Я – поет Тіла і я – поет Душі         

                                                               В.Вітмен

                       «Листя  трави» - це переважно спроба виразити мою

                       власну емоційну та особистісну природу.

                                                                 В. Вітмен

 

                                                                     Хід уроку

  1. Лірична сторінка

   Створення художньо-емоційного   настрою за допомогою віршів В.Вітмена.

    (Вчитель  читає напам’ять уривок з «Пісні про себе»)

Запитання до студентів.

   Які враження викликали у вас поетичні рядки американського поета В.Вітмена?

   Чи помітили ви відмінність  від традиційних віршів?

  Студенти висловлюють свої враження, звертають увагу на особливу ритмомелодику вірша,

   що нагадує прозу.

Вчитель. В. Вітмен – поет-новатор, який говорив, що «рими- це кайдани», і , відкинувши ці пута,

вільно творив поетичні рядки, які нагадували мелодійну прозу.

Словникова робота.

            Верлібр (фр. Vers libre -вільний вірш) система віршованих рядків, що не мають рими,

 віршованого розміру, ритмічна єдність грунтується на інтонаційній подібності.

 Поетична мова В.Вітмена має внутрішній ритм. Цієї нової форми поезії не зрозуміли і не

сприйняли сучасники поета, але пізніше ним захоплювалися і не  лише поети.

        Ознайомлення з новим матеріалом.

 Перегляд презентації « Життєвий і творчий шлях В.Вітмена», підготовленої студентами, складання

опорно-логічної схеми.

     Вчитель доповнює відповіді додатковим матеріалом, розкриває філософське підгрунтя поезій В. Вітмена.

На розвиток  творчості  В. Вітмена великий вплив  мали ідеї трансценденталізму, що сприяли створенню

нового типу ідеалізованого героя . Головні тези:

 – «довіра до себе»(за Емерсоном, людина має прислухатися лише до порад власного серця);

  • наявність таємничого зв’язку між світом людей і світом природи;
  • митець, художник є посередником між «Наддушею» та людством ( лише уява та інтуїція можуть

-   розкрити зв’язок між світом зовнішнім та внутрішнім) ;

       -  утвердження самобутності  національної американської культури;

        - фізична праця як достатня умова безбідного життя( при цьому треба відмовитися від комфорту та

розкоші).

 

Словникова робота:

   Трансценденталізм  ( від лат. той, хто виходить за межі)- напрям у філософії, який вивчає те, що

 лежить за межами досвіду, те, що неможливо пізнати, зважаючи на досвід. Представники цієї течії

вважали, що абсолютною нормою життя  є добро, а зло – лише тимчасове відхилення від норми.

Наявні у Всесвіті закони гармонії  не допускають  розпаду ані в природі, ані у  сфері моралі.
Врятувати суспільство від занепаду  трансценденталісти пропонували  поверненням  до природи, до

постійної праці, обмеженням своїх потреб. Був створений певний ідеал – морально-філософська утопія,

що базувалася на принципах свободи особистості, любові, гармонії людини і природи.   

Вчитель .

        Працею всього життя В. Вітмена стала збірка «Листя трави». У 1855 році поет власноруч набирає збірку

з 12 віршів, 40 років працює над нею , доповнюючи і не змінюючи назви. В останньому виданні  вона

налічує 400 віршів і поем різних за обсягом і тематичним спрямуванням. У назві збірки прихована ідея

авторського світосприйняття: єдності всього, що  існує у Всесвіті.

 Темою збірки є сам В. Вітмен,  сюжетом - людина і Всесвіт, ідеєю – вічне і неухильне торжество людини.

                                          Наскрізними темами збірки «Листя трави» є

   Людина  - Особистість – Жінка – Чоловік,

   Життя і смерть, Тіло і Душа, війна, Демократія, Природа, щастя,

   утвердження рівності всіх людей, гімн тілесному коханню, любов.

                                         Наскрізні образи  збірки:

    Життя, Смерть, Сонце, Море, Повітря, Земля, Кохання

                                         Проблематика збірки:

  культурний  і духовний розвиток Америки;

  братерство народів, націй;

  значення війни;

 повстання для змін у житті суспільства;

 наука і релігія;

 життя і смерть;

смерть і безсмертя;

 рівність чоловіка і жінки;

краса людського тіла;

гармонія фізичного і духовного в людині;

взаємозв’язок людини і природи;

розуміння читачем думок автора.

    Читання й обговорення поезій збірки. Визначення проблематики.

             Збірка складається з 15 циклів. Центральне місце посідає «Пісня про себе».

Особливості «Пісні…»

  • відсутність традиційного сюжету ( об’єднуючим є образ ліричного героя);
  • поетичне «я» знаходить себе в різних  людях, явищах природи;
  • філософське осмислення Тіла і Душі;
  • поет намагається  
  • відтворити космічну дійсність,
  • винятковість  американської нації.

               Новаторство В. Вітмена :

  1. Він не дає опису ліричного героя , а сам стає героєм поезії («Себе я оспівую, себе я славлю… «);
  2. Започаткував американську урбаністичну  поезію

«Ра-зом»! – кричать вантажники, розвантажуючи кораблі

біля пристані, приспів матросів, що піднімають якір….

  1. Використання в поезіях детального переліку предметів і явищ, названого згодом уїтменським

каталогом.

  1. Порушення канонів традиційного віршування і розвиток верлібру.

Читання поезії

Спитала дитина : «Що таке трава?» - і повні жмені мені простягла….

 Визначення особливості індивідуального стилю В. Вітмена:

  1. Форма вірша – верлібр.
  2. Наявність лексичних повторень (анафори, епіфори).
  3. Створення своєрідних «каталогів» .
  4. Використання синонімічних та антонімічних паралелізмів.
  5. Використання прийомів ораторського мистецтва(риторичних, окличних речень, звертань).
  6. Використання прийому контрасту.

Визначення літературного напряму збірки: романтизму та реалізму.

Для романтиків об’єктом дослідження була людина, її  героїчна натура. В.Вітмен розглядає людину

як  частину Космосу, Всесвіту.

 Разом з тим поета хвилюють теми реального життя.

Аналіз поезії «Коли бузок розквітав торік у моєму дворі» . ( Події історії Америки, сум від утрати президента

Лінкольна).

   

  Викладач     Яким же постає перед вами поет? Чим привернув він вашу увагу?

     Студент. В. Вітмен ніби вбирає в себе типізовані риси американського народу. Поетичне слово, космічність

мислення, вміння бути «я» - людиною серед людського загалу, почуття безмежної широти всесвіту стало об’єднуючим

мотивом загальнолюдської значущості уїтменського слова. Павло Тичина прирівнює його до українського поета

Шевченка, який є символом України.  

        Заключне слово вчителя.

       Увага до Уїтмена зростає в нашій  країні з кожним роком. У 20-х роках до його творчості зверталися

українські митці : Л. Курбас,   М. Семенко,  П. Тичина,  І. Кулик.1969 року вийшла книга В. Уїтмена, переклади

віршів робили В. Мисик, В. Коротич, І Кулик, М. Гупайло.  1984 р.- вийшла книга Л. Герасимчука «У. Уїтмен. Поезії»

     Домашнє завдання: вивчити уривок з «Пісні про себе», аналізувати поезії із збірки, виконати тести на с. в MOODL.

  Література:

   Мацапура В. Матеріали до вивчення поезії Уїтмена// Зарубіжна література в навчальних закладах

  • 1988  - №6

 Герасимчук Л. Уолт Уїтмен. Поезії, - К., 1984

 Чуковский .Мой Уитмен. – М., 1976

  Зарубіжна література. 10 кл. Матеріали до уроків. Укладач Р.Б. Шутько – Харків: Торгсінг,2000, - 192с.  

docx
Додано
12 жовтня 2020
Переглядів
1699
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку