Заклад професійної (професійно-технічної) освіти
« Коростишівський професійний коледж»
ТВСВ с.Турчинівка
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
на тему:
«Волейбол»
Викладач фізичної культури
Василюк Світлана Валеріївна
2025
Тема : «Волейбол. Техніка гри у нападі та захисті»
Мета : Сприяння з допомогою засобів спортивних ігор позитивному впливу на психічну, фізіологічну та рухову функції здобувачів освіти.
Методична: Підвищення загальної працездатності організму і рівня технічної підготовленості здобувачів освіти.
Дидактична:
Навчальна: розвиток і удосконалення методики викладання вмінь і навиків здобувачам освіти з теми: волейбол; закріпити основні елементи техніки гри у нападі та захисті (стійки пересування; прийом м'яча (зверху, знизу), передача м'яча (зверху, знизу), подача м'яча (нижня пряма, бокова, верхня пряма) блокування та нападаючі удари.)
Розвивальна: заохочувати здобувачів освіти до постійних занять фізичним вихованням та свідомого ставлення до зміцнення свого здоров’я.
Виховна: сприяти розвитку спритності і координації; виховати морально - вольові якості; сформувати активно - позитивне відношення до занять з волейболу.
Оздоровча: Сприяти укріпленню систем організму, які несуть головне навантаження при виконанні спеціально – технічних вправ та в грі.
Вид заняття: практичне.
Тип заняття: удосконалення вмінь та навиків (тренувальний).
Засоби навчання: ходьба, біг, загально-розвиваючі, спеціально-підготовчі і такі, що підводять вправи.
Форми та методи проведення заняття: При організації занятій: фронтальний, групової, індивідуальний; при повторенні техніки: пояснення, показ, повторний, поточний; при розвитку фізичних якостей: рівномірний, повторний, змінний.
Міждисциплінарні зв’язки:
Методичне забезпечення: навчальна та робоча програма з дисципліни «Фізична культура», методична розробка відкритого уроку.
Забезпечення заняття: сітка, м'ячі волейбольні та набивні, секундомір, свисток, методичні картки.
Місце проведення: Спортивний майданчик.
План-конспект заняття
№ з/п |
Зміст заняття |
Дозування |
Організаційно-методичні вказівки |
||||||
Підготовча частина – 25 хвилин |
|||||||||
1 |
Шикування, привітання, переклик здобувачів освіти. Завдання та зміст занять. Визначення початкового рівня частоти серцевих скорочень за 15 сек. |
3 хв. |
Правила поведінки та техніка безпеки на заняттях спортивними іграми. Опитування здобувачів освіти про самопочуття в стані покою і при навантаженні протягом занять. Час не тренувального учня: юнаки – 60-70; дівчата – 65-95 уд/хв. |
||||||
2 |
Актуалізація опорних знань: надати визначення поняттям «фізичне виховання», «спортивні ігри», «особисте здоров’я» |
1 хв. |
|
||||||
3 |
Мотивація навчальної діяльності: значення занять спортивними вправами для людині різного віку |
1 хв. |
|
||||||
4 |
Стройові вправи (повороти на місці, перешикування в 2 шеренги). Різновиди ходьби: на носках, п’ятках, внутрішній та зовнішній стороні стопи, перекатом з п'ятки на носок, прискорення з поєднанням: 20м + 20м |
5 хв. |
Чітке виконання команд. Основна увага на правильну поставу. Дихання вільне |
||||||
5 |
Повільний біг 200 м |
5 хв. |
Дихання відкритим ротом і носом, 2 кроку – вдих, 2 кроку – видох. Після ходьби активний відпочинок: вправи на встановлення дихання. |
||||||
6 |
Комплекс загально-розвивальних вправ для розігріву м’язів рук і плечового поясу, тулуба в русі і на місці. Вправи для розвитку сили м’язів ніг і укріплення зв’язкового апарату гомілкових і колінних суглобів: ходьба випадами, стрибки на одній нозі та на двох ногах з просуненням вперед (до 20 м) |
10 хв. |
Комплекс спеціально-підготовчих вправ здобувачі освіти виконують за самопочуттям. Вправи виконувати з повної амплітудою. Інтервал відпочинку між вправами для ніг не більше 30 сек. Активний відпочинок: вправи на встановлення дихання |
||||||
7 |
Ходьба: 1-2 – руки вгору (вдих);3-4 – руки вниз (видих); |
20 м |
«Кроком руш!» |
||||||
8 |
Перестроювання з колони поодинці в колону по чотири. |
30'' |
Стежити за диханням. Дистанція і інтервал 2 кроки. |
||||||
9 |
Загально-розвиваючі вправи на місці: а) Вихідне положення (в. п.) - вузька стійка, ноги нарізно, руки на пояс 1-4 - кругові рухи головою вправо; 5-8 - те ж уліво. |
4-6 разів |
Темп повільний |
||||||
|
б) в. п. - вузька стійка, ноги нарізно, руки в сторони 1-2 - відведення зігнутих рук назад; 3-4 - те ж із прямими руками, |
4-6 разів |
Руки не опускати вниз. |
||||||
|
в) в. п. вузька стійка, ноги нарізно, руки в сторони 1-4 - кругові рухи кистями вперед; 5-8 - кругові рухи кистями назад; 1-8 - те ж саме передпліччям та руками; |
4-6 разів |
Руки не опускати вниз. |
||||||
|
г) в. п. - ноги на ширині пліч, руки на пояс 1 - крок правою ногою вперед, руки нагору в замок, прогнутися; 2.- в. п. 3-4 - те ж зі зміною положення ніг; |
4-6 разів |
Прогнутися |
||||||
|
д) в. п. - ноги на ширині пліч, руки на пояс 1-2 – нахил тулуба уперед; 3-4 - нахил тулуба назад; |
4-6 разів |
Спина пряма |
||||||
|
е) в. п. - ноги на ширині пліч, руки на пояс 1-2 – нахил тулуба уліво; 3-4 - нахил тулуба вправо; |
4-6 разів |
Спина пряма |
||||||
|
ж) в. п. - ноги на ширині пліч, руки перед груддю зігнути у ліктях 1-2 – правою коленою дістаємо до лівого ліктя; 3-4 – те ж лівою. |
4-6 разів |
Не сутулитися, вищи коленою |
||||||
|
з) в. п. широка стійка, ноги нарізно, руки на пояс 1 - нахил до правої ноги. 2 - нахил; 3 - нахил до лівої ноги; 4 - в. п. |
4-6 разів |
Ноги в колінному суглобі не згинати |
||||||
|
і) в. п. широка стійка, ноги нарізно, руки на пояс 1-2 – сід на праву ногу; 3-4 – сід на ліву ногу. |
4-6 разів |
Спина пряма, не сутулитися |
||||||
|
к) в. п. широка стійка, ноги нарізно, руки на пояс 1-2 – випад лівою ногою уперед; 3-4 – випад правою ногою уперед. |
|
Спина пряма, не сутулитися |
||||||
|
л) в. п. - вузька стійка, ноги нарізно, руки на пояс 1-2 - стрибки на правій нозі; 3-4 - те ж на лівій нозі; 5 - стрибки на обох ногах уперед; 6 - стрибки на обох ногах назад; 7 - стрибки ноги в сторони; 8 - стрибки ноги разом і. п. |
4-6 разів |
Стрибати на носках
|
||||||
10 |
Вправи на поновлення дихання |
30 сек. |
|
||||||
11 |
Визначення час за 15 сек. |
15 сек |
120-140 уд/хв. |
||||||
Основна частина – 45-50 хвилин |
|||||||||
1 |
Визначення основних елементів техніки гри у нападі та захисті (стійки пересування; прийом м'яча (зверху, знизу), передача м'яча (зверху, знизу), подача м'яча (нижня пряма, бокова, верхня пряма) блокування; нападаючі удари.) |
3 хв. |
Коротка інформація про техніку волейбольних вправ |
||||||
2 |
Пересування волейболістів: - біг приставним кроком лівим та правим боком; - біг спиною уперед у чергуванні із звичайним; - біг з ривком до блокування; - біг із зупинкою кроком; - біг із зупинкою стрибком. |
5 хв. |
Здобувачі освіти повинні знати та уміти повільно застосовувати: приставні кроки вперед, назад, вправо, вліво, подвійний крок, біг вперед і назад, зупинки після пересування |
||||||
3 |
Перешикування у дві шеренги |
30 сек. |
Перші номери беруть набивні м’ячі |
||||||
4 |
Комплекс вправ у парах із набивним м’ячем: а) в.п. – обличчям одне до одного, м’яч у руках одного здобувача освіти на рівні обличчя. Кидки м’яча обома руками з попереднім напівприсідом; б) в.п. – обличчям одне до одного, м’яч у руках одного знизу. Кидки м’яча обома руками знизу з попереднім напівприсідом та випрямляючи ноги у колінному сутаві, виконувати кидок; в) в.п. – стійка ноги нарізно обличчям одне до одного, один здобувач освіти у нахилі з прямим тулубом тримає м’яч обома руками попереду. Кидки м’яча обома руками вгору-вперед, не випрямляючи тулуб; г) в.п. – здобувач освіти стоїть боком до партнера, м’яч – біля грудей. Стрибок із поворотом до партнера та кидок м’яча обома руками у момент стрибка. |
7 хв.
4 -6 разів
4 -6 разів
4 -6 разів
4 -6 разів
|
Відстань у парах та вага м’ячів:
Звернути увагу на правильний прийом м’яча.
Узгоджувати рухи
Другий здобувач освіти ловить м’яч обома руками та набуває в.п.
Узгоджувати рухи Після завершення кожної вправи м’ячі передаються першим номерам. Кількість підходів відповідно самопочуттю здобувачів освіти |
||||||
5 |
Прийом і передача м’яча: - прийом і передача м’яча двома руками зверху над собою; - прийом і передача м’яча двома руками зверху в парах;
Мал. 1 Верхня передача - прийом м’яча знизу після накидання партнером; - прийом і передача м’яча двома руками знизу над собою; - передачі м’яча двома руками ( чергуючи верхню з нижньою) в парах через сітку.
Мал. 2 Нижня передача |
10 хв. 20 разів
8-10 разів
8-10 разів
8-10 разів
8-10 разів |
Звернути увагу на правильне положення рук, ніг, тулуба.
Правильне положення рук, кінцівок і пальців на м'ячі при передачі зверху
Уважно слідкувати за правильністю виконання вправи, ноги обов’язково підсаджуються під м’яч Узгодити роботу рук, тулуба і ніг.
Під час польоту м'яча переміститися "під м'яч". Руки повинні бути перед вами. Перед самим прийомом слід зупинитися. |
||||||
6 |
Підготовка обладнання до наступних вправ |
до 1 хв. |
Встановлення волейбольної сітки |
||||||
7 |
Блокування та нападаючи удари: - стрибки біля сітки з підняттям рук вгору; - стрибки біля сітки з підняттям рук вгору з двох кроків; - прямий нападаючий удар із власного підкидання та його блокування; - з 2-3 кроків в стрибку виконується удар м’яча через сітку. |
7 хв. 5 раз
5 раз
5 раз
5 раз
|
Стежити за правильним виконанням блокування та удару м’яча не торкатися сітки руками та тілом. |
||||||
Мал. 3 Прямий нападаючий удар Мал. 4 Боковий нападаючий удар Мал. 5 Блокування |
|||||||||
8 |
Подачі м'яча: а) нижня пряма подача через сітку у парах; Мал. 6 Нижня пряма подача |
10 хв.
|
Здобувачі освіти поєднуються у дві команди, кожна отримує м'ячи (по одному на пару). Одночасно вдосконалюється прийом м’яча після подачі. Дівчата перебувають за лінією подачі на одній стороні майданчика, юнаки - на протилежній. Гравець, який приймає м’яч, підбиває його над собою нижнім або верхнім прийомом, потім ловить м’яч і біжить за лінію подачі |
||||||
б) нижня бокова подача через сітку у парах; Мал. 6 Нижня бокова подача |
|||||||||
в) верхня пряма подача через сітку у парах.
Мал. 7 Верхня пряма подача |
|||||||||
9 |
Навчальна - тренувальна гра у волейбол
|
10 хв. |
Умови проведення двосторонньої гри наближаються до змагальних, (група поділяється на 4 команди). Здобувачі освіти розташовані, кожен на своїй зоні. Звернути увагу на правильне положення рук, ніг, тулуба, блокування та ударів протягом всій гри. |
||||||
10 |
Визначення рівня час за 15 сек. |
30 сек. |
Час 110-130 уд/хв. |
||||||
Заключна частина – 5 хвилин |
|||||||||
1. |
Шикування в одну шеренгу, визначення рівня час, підсумок заняття. |
3 хв. |
Виставлення оцінок декількох здобувачів освіти. Встановлення час: юнаки – 65-75, дівчата – 70-90 уд/хв |
||||||
2. |
Домашнє завдання |
1 хв. |
Профілактика спортивного травматизму |
||||||
3. |
Прощання. Організований вихід зі спортивного майданчику |
1 хв. |
|
||||||
Розробила викладач фізичної культури С.В. Василюк