Викладач Малець Н.О.
Висячі мости
Арочні мости
Природний арочний міст заввишки 34 м через р. Ардеш на півдні
або ключового, каменю
Що таке наплавний, або понтонний, міст?
У 493 р. до н. э. персидський цар Дарій вчинив похід проти скіфів, переправивши свою армію через Босфор в найвужчому місці протоки, де ширина була 700 м
Персидський цар Ксеркс намірився переправитися через протоку Дарданелли.
Римляни прославилися як будівельники мостів
Зведений 2100 років тому на північ від Риму Мильвийский міст витримував під час другої світової війни навіть тяжкість танків
Міст Святого Ангела, або міст Еліо був побудований в 136 році для того, щоб з'єднати мавзолей Августа, що знаходиться справої сторони Тібру з лівим берегом.
АКВЕДУК - міст, по якому поступає вода (з латині «акведук» - водопровід
Акведук у Немаус на висоті 49 м через глибоку долину річки Гардон, ширина якої досягала 270 м.
Міст в Регенсбурзі через Дунай, 1150 р.
300-метровий Кам'яний міст,16 арок встановили на штучні камяні острови
Міст через Ельбу в Дрездені, побудований в 1260 р.(Міст Августа Сильного)
Найперший міст побудували римляни в 50 роки нашої ери. Він був
дерев'яний, тому часто руйнувався під час воєн, бурь і пожеж.
Оскільки Лондонський міст був інтенсивно забудований будинками, до того ж
Тому в 1722 році був виданий закон, що дозволяє тільки лівобічний рух по
мосту. Власне, саме цей указ започаткував повсюдний лівобічний рух на дорогах Британії. А удома, які так сильно заважали вільно пересуватися по мосту, були повністю знесені в 1760 році.
Під час Другої світової війни Понті Веккио не був зруйнований німцями під час їх відступу 4 серпня 1944, на відміну від усіх інших мостів у Флоренції. Був даний спеціальний наказ Адольфа Гітлера, залишити міст цілим і неушкодженим.
Будівництво дерев'яних мостів було, дуже популярним в Швейцарії з
давніх часів і особливого розквіту досягло в XVIII ст. Йоганн Ульрих Грубенман, тесляр, звів, міст на річці Лиммат протяжністю 60 м і без проміжних опор. Він спроектував навіть 100-метровий міст, який повинен був перекрити Рейн. Проте його колеги визнали його проект занадто сміливим.
Вони не вірили в несучу здатність такого моста, і наполягли на зведенні
проміжної опори. Говорять, що Грубенман побудував її, але міст височів над нею. Правда, через декілька тижнів дерево злегка прогнулося, і проїжджа частина м'яко опустилася на опору. На жаль, в 1799 р. французькі війська спалили його.
Дерев'яні ліси і кружала Чортового моста на автомагістралі Гера — Йена (1937 р.) — шедевр теслярського мистецтва
В Центральній Європі ще і нині існує близько 200 великих дерев'яних мостів. Більшість з них покрита черепичним дахом для захисту
проїжджої частини від негоди. Особливо вражає 200-метровий міст
через Рейн, що сполучає Німеччину зі Швейцарією
Міцність таких мостів залишала бажати кращого: 1878-1895 рр., за американською статистикою, під поїздами обрушилися 502 мости, тобто в середньому по 29 аварій в рік; ще більше мостів згоріло при пожежах.
Віадук через долину р. Гельцш. Його спорудили в середині 19 століття для
залізниці з Лейпціга в Нюрнберг, і він вважався свого часу найвищим у світі. Одна тільки опалубка для віадука зажадала 23 000 колод.
На будівництві віадука часом працювало до 10 000 теслярів і некваліф. робітники,
їм доводилося працювати з 5 ранку до 9 вечора. Платили їм мало, умови праці були поганими, і мало хто піклувався про техніку безпеки. Одне лише будівництво віадука через Гельцш забрало 30 людських життів, і більше тисячі були вимушені звернутися до лікарів.
Коли новий засіб повідомлення — залізниця — почав завойовувати світ, відразу ж з'ясувалася обмеженість колишньої мостобудівної техніки. Вага потягів, швидкість, і самі траси стали причиною нових вимог.
Для кожного струмка, кожної поперечної дороги, яру потрібний міст; а оскільки їх потрібно багато, вони мають бути недорогими і витримувати супертяжкі вантажі. Спочатку думали будувати залізничні мости з того ж матеріалу, який йшов на рейки і локомотиви. Спочатку більшість європейських країн і
США вважали краще використати дерево або камінь. Виняток Англія, в ті часи найбільший у світі виробник заліза.
Тисячоліттями виробництво заліза було трудомісткою справою, і отримували метал в невеликих кількостях. Істинне «залізне століття» почалося лише в 1735 р. Тоді на металургійному заводі в англійському містечку вдалося отримати бажаний метал в доменній печі за допомогою коксу (дегазованого вугілля) — чавун. Лише тепер стало можливим його масове виробництво.
Пополудні в неділю 28 грудня 1879 р. з моря налетів ураган. Склад з 75 пасажирами в'їхав на
міст. Зникла потужна, майже кілометрової довжини, балка центрального прольоту. Внизу бушувало море, і лише ряд спінених місць вказували слід від прольоту. Безслідно зник і сам потяг, захоплений у безодню мостом, що рухнув. Його опори не витримали подвійного навантаження — складу, що йде, і ураганного вітру. Не врятувався жоден з пасажирів.
Відповідальний за будівництво інженер Томас Буч недооцінив ті сили, які впливають на міст при ураганному вітрі. Були помилки як при конструюванні, так і при будівництві, — бажання швидко і дешево звести міст зіграли не останню роль
Міст Лудин сполучає береги річки Даду. Був побудований в 1706 році. Довжина
моста складає 100 метрів, ширину — 2,8 метри. Висота полотна над річкою — 14м.
Міст складений з 13 залізних ланцюгів, кожний з який важить 2,5 т і закріплений на
велетенських кам'яних стовпах по обидві сторони річки. 9 ланцюгів протягнуті паралельно від берега до берега і покриті дерев'яними плитками. По 2 ланцюги з кожного боку моста служать поручнями.
США незабаром стали країною висних мостів. У 1931 р. в Нью-Йорку побудували міст Джорджа Вашингтона, проліт якого був вже більше кілометра.
У 1937 р. в Сан-Франциско зведений міст через протоку Золоті Ворота з чотириступінчастими сталевими рамковими пілонами заввишки 210 м. Багато хто вважає його найкрасивішим мостом світу.
Міст через Босфор, зведений в 1973 р., не такий величезний, але це перше таке з'єднання між Європою і Азією.
Рекорд же протяжності прольоту з 1981 р. належить мосту через річку Хамбер на сході Англії — його довжина 1410 м, висота 162 м.
Висячий міст - «король мостів». Але висячі мости дуже сприйнятливі до
У 1940 р. обвалився п'ятий тоді за величиною висний міст через протоку Тэкома-Нэроуз в американському штаті Вашингтон. До 7 листопада він знаходився в експлуатації усього лише чотири місяці. Дув сильний бічний вітер, і раптом 800метрова проїжджа частина головного прольоту стала розгойдуватися.
Ця катастрофа послужила уроком для інженерів-мостовиків. Незабаром в Америці стали будувати крутильно-жорсткі (не схильні до коливань) ферми коробчастої конструкції. У Європі ж, після численних дослідів в аеродинамічній трубі, де імітували тиск вітру, вирішили робити в тілі мостів горизонтальні отвори, щоб усунути причину коливань — завихрення повітря біля перешкоди.
Проїжджа частина підвішується на безлічі косих тросів, що кріплять до
високих пілонів. При цьому троси натягнуті не від верхньої точки пілона, а з різних його рівнів і розходяться віялоподібно або паралельно, подібно до струн арфи.
Хотілося б відзначити найкрасивіші з вантових мостів
РУХОМІ МОСТИ
Багато віків тому, коли власник замку хотів захиститися від ворогів, він
просто наказував підняти мости над ровом.
Схожі мости можна зустріти і на каналах Нідерландів. Але тут вони
служать не захистом від ворогів, а лише для того, щоб дати прохід судам.
На одному зі всесвітньо відомих полотен Вінсента Ван Гога зафіксований міст в Арле, на півдні
Франції
Особливою проблемою є залізниці на території портів.
У Гамбурзі виникла ідея побудувати для залізниці сучасний звідний міст через річку, яка в цьому місці має ширину до 280 м. Міст назвали Катвикским. Коли судно наближається до нього, залізнична колія перекривається, і рухлива
частина моста завдовжки 106 м між двома 70-метровими вежами здіймається вгору на 46 м за допомогою електромоторів, сталевих тросів і противаг.
Міст Жака Шабана-Дельма, Францію
Міст нагадує дві витончені дуги, одна з яких грає роль палуби для проходу пішоходів і велосипедистів, а друга дуга є такою, що підтримує. Дуги, що спираються на два майданчики, паралельно тягнуться від однієї набережної до іншої.
Коли виникає необхідність пропустити судно, увесь міст обертається як єдина цілісна структура. У міру того, як опускається підтримувальна дуга, піднімається дуга-палуба, урівноважуючи її. Таким чином формується вільний простір для проходження судів по річці.
Параболічні дуги палуби відміряють відстань в 105 метрів, проте пішоходам і велосипедистам доводиться долати по палубі 120 метрів.
Незвичайне видовище моста в русі привело до того, що місцеві жителі іноді називають його «Підморгуюче око», оскільки якщо дивитися з боку річки, його форма нагадує підморгуюче око.
Під мостом можуть пропливати маленькі кораблі і човни, висота яких над водою не перевищує 25 метрів. Міст робить повний оберт в 40° приблизно за 4,5 хвилини, залежно від того, з якою швидкістю дме вітер.
Викладач Малець Н.О.