Ковельський фаховий медичний коледж
Волинської обласної ради
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
практичного заняття
«ОПОРНО-РУХОВИЙ АПАРАТ.
М’ЯЗИ ГОЛОВИ, ШИЇ ТА ТУЛУБА»
Підготувала
викладач анатомії
Хвіц Л.М.
Ковель
Методична розробка практичного заняття
Предмет: Анатомія людини
Тема: «ОПОРНО-РУХОВИЙ АПАРАТ. М’ЯЗИ ГОЛОВИ, ШИЇ ТА ТУЛУБА»
Курс:II
Спеціальність: Лікувальна справа
Кількість навчальних годин: 2 год
Викладач: Хвіц Л.М.
І. Актуальність теми:
Скелетні м’язи прикріплюючись до кісток приводять їх в рух, приймають
участь в утворенні стінок порожнин. Вони також підтримують рівновагу тіла,
здійснюють дихальні і ковтальні рухи, формують міміку. Знання будови м’язової
тканини, місць прикріплення та функції м’язів має велике значення в клінічній
медицині при різних пошкодженнях.
ІІ. Цілі заняття:
Навчальні:
1. Студент повинен знати, засвоїти (α-ІІ):
ділянки голови;
класифікацію м’язів голови;
початок, прикріплення, функцію мімічних м’язів;
початок, прикріплення, функцію жувальних м’язів;
класифікацію м’язів шиї
початок, прикріплення, функцію м’язів шиї;
топографію та межі ділянок шиї;
топографію межі трикутників шиї.
поверхневі м’язи спини, початок, прикріплення, функція.
глибокі м’язи спини, початок, прикріплення, функція.
ділянки спини;
поділ м’язів грудної клітки;
початок, прикріплення та функції м’язів грудної клітки;
анатомічну будову, частини і топографію отворів та слабих місць
діафрагми, їх хірургічне значення;
топографію ділянок живота;
класифікацію м’язів живота;
початок, прикріплення та функцію м’язів живота;
анатомічну будову білої лінії живота її хірургічне значення;
черевний прес, значення;
топографію та анатомічну будову пахвинного каналу, його практичне
значення.
2. Студент повинен вміти (α-ІІІ):
показати мімічні м’язи;
показати жувальні м’язи;
показати м’язи шиї;
показати поверхневі та глибокі м’язи спини та потилиці;
показати м’язи грудної клітки;
показати діафрагму;
показати ділянки грудей;
показати м’язи живота;
показати білу лінію живота;
Виховні:
Виховання у студентів інтересу до вивчення анатомії м’язів голови, шиї та тулуба з позицій подальшого застосування отриманих знань на практиці.
Методична мета:
Продемонструвати методику викладання анатомії людини за допомогою
використання сучасних інформаційних технологій з метою:
а) поліпшення засвоєння студентами матеріалів вивченого розділу;
б) набуття ними практичного досвіду роботи з наочністю;
в) ознайомлення із загальними кінетичними та статичними механізмами
організму та більш глибокого засвоєння матеріалу для подальшого навчання за
професією.
ІІІ. Методичне та матеріально-технічне забезпечення:
персональний комп’ютер;
мультимедійна система;
індивідуальні робочі зошити із завданнями;
індивідуальні картки з завданнями;
скелет людини;
торс людини за темою;
таблиці, стенди, муляжі.
ІV. Міжпредметна інтеграція:
№
|
Дисципліна |
Знати |
Вміти |
1. |
Топографічна анатомія
|
Анатомію м’язів голови і Шиї |
Розпізнати поверхневі та глибокі м’язи шиї, тулуба та поділ м’язів голови
|
2. |
Гістологія і ембріологія
|
Будову м’язової тканини.
|
Розпізнавати м’язи
|
3. |
Іноземні мови |
Значення основних термінів, які стосуються м’язів голови та шиї.
|
Утворювати основні терміни, що стосуються м’язів голови, шиї та тулуба
|
Забезпечувані дисципліни
|
|||
1. |
Травматологія і ортопедія
|
Топографічну анатомію трикутників шиї |
Розрізняти межі всіх трикутників
|
2. |
Топографічна анатомія та оперативна хірургія
|
Топографічну анатомію просторів голови, тулуба та шиї
|
Розпізнавати ділянки шиї, грудної клітки та живота
|
Внутрішньопредметна інтеграція
|
|||
1. |
Анатомія |
Загальні закономірності будови мімічних м’язів
|
Перерахувати м’язи кожної ділянки |
2. |
Анатомія |
Загальні закономірності будови жувальних м’язів
|
Перерахувати м’язи
|
3. |
Анатомія |
Загальні закономірності будови м’язів тулуба
|
Перерахувати м’язи грудей, спини та живота
|
V. Зміст теми заняття (структурно-логічні схеми).
VI. План і організаційна структура практичного заняття:
№ |
Основні етапи заняття, їх зміст та функція
|
Цілі в рівнях засвоєння
|
Методи контролю та навчання |
Матеріали метод ичного забезпечення
|
Час в хв.
|
1. |
Підготовчий етап: Організаційні заходи Обґрунтування теми і мети заняття Контроль вихідного рівня знань |
I |
усне опитування, тестовий контроль
|
тести І чи ІІ рівня
|
1 2
10 |
2. |
Основний етап: Вивчення будови м’язів голови, шиї та тулуба на муляжах, таблицях,навчальних стендах
|
II |
Самостійне опрацювання, виконання, усне опитування з демонстрацією знань і вмінь
|
Таблиці, стенди, муляжі, скелет.
|
60 |
3. |
Заключний етап: Контроль і корекція професійних вмінь та навичок. Підведення підсумків, оголошення оцінок. Домашні завдання, інструкція до виконання
|
ІІІ
|
Індивідуальний контроль навиків. Тестовий контроль
|
Тести ІІІ рівня, ситуаційні завдання
|
12
2
3
|
I .Підготовчий етап:
1. Постановка навчальної мети заняття викладачем, ознайомлення з нею
кожного студента:
А) Навчальна мета цього практичного заняття - ознайомити кожного студента в групі з термінологією, морфологією м’язової системи, класифікацією м’язів голови, шиї та тулуба, важливими топографічними утворами голови, шиї та живота.
Б) Іншим аспектом навчальної мети заняття закріплення отриманих знань з метою адекватного застосування при вивченні клінічних дисциплін, та у подальшій роботі.
2. Мотивація навчальної діяльності студентів на занятті.
Мотивом та поштовхом до плідної праці на занятті у тандемі «викладач-студент» слугує ряд аргументів:
1)самовдосконалення студента;
2)можливість швидко адаптуватися у новій соціальній «площині»;
3)перспектива подальшого навчання, здобуття диплому, гідної роботи, і, як
наслідок, комфортних умов життя в Україні.
Підкреслю, що бажаним є застосування таких методів роботи викладача, які б дали можливість кожному студенту сформулювати мету практичного заняття зокрема і всього навчального курсу «Анатомія людини» в цілому самостійно й власне для себе, тобто методом «власногоцілепокладання», адже в такому випадку одержимо найзначніші стимули для її досягнення.
II .Контроль вихідного рівня знань з теми:
1. Викладач проводить усне фронтальне бліц-опитування за темою заняття,
студенти мають змогу доповнювати або уточнювати відповіді товаришів,
заперечувати, змагатися тощо.
2. Студентам пропонуються тестові завдання І рівня на мультимедійному
екрані в двох варіантах із заданим часовим проміжком на відповіді, які вони
відмічають на окремих роздаткових папірцях. Черговий студент збирає
тести по закінченню тестування, викладач перевіряє роботи за шаблонами
правильних відповідей.
Перелік питань для опитування:
1. Що становить сила м’язів?
2. Що таке м’язи-синергісти та м’язи-антагоністи?
3. Які рухи виконують передні та задні м’язи?
4. Основні види м’язів за формою.
5. Групи м’язів залежно від їх функції.
6. Які м’язи розрізняють залежно від їх положення?
7. Що формує допоміжний апарат м’язів?
8. Будова фасції.
9. Що утворюють фасції навколо м’язів?
10. Ділянки голови.
11. Поділ м’язів голови.
12. Поняття про мімічні м’язи.
13. Відмінність між мімічними і скелетними м’язами.
14. Класифікація мімічних м’язів.
15. Будова та функція мімічних м’язів.
16. Будова та функція жувальних м’язів.
17. Поверхневі м’язи шиї.
18. Середні м’язи шиї, надпідязикова група.
19. Середні м’язи шиї, підпідязикова група.
20. Глибокі бічні м’язи шиї.
21. Глибокі передхребтові м’язи шиї.
22. Класифікація м’язів спини.
23. Поверхневі м’язи спини.
24. Глибокі м’язи спини, бічний, присередній тракти та м’язи, що їх утворюють.
25. М’язи потилиці, перечислити.
26. Класифікація м’ язів грудної клітки.
27. Поверхневі м’язи грудної клітки.
28. Власні (аутохтонні) м’язи грудної клітки.
29. Діафрагма, анатомічна будова, топографічні частини.
30. Класифікація та будова м’ язів живота.
31. Черевний прес, анатомічна будова, значення.
Приклади тестів І рівня з правильними відповідями.
1. Назвіть місце зростання всіх м'язових частин діафрагми.
A. *Сухожилковий центр
B. Права ніжка
C. Ліва ніжка
D. Аортальний розтвір
E. Стравохідний розтвір
2. Чим утворена пахвинна зв'язка?
A.* Нижніми пучками апоневрозу зовнішнього косого м’яза живота
B. Апоневрозом внутрішнього косого м'яза живота
C. Прямим м'язом живота
D. Поперечним м'язом живота
E. Квадратним м'язом попереку
3. Назвіть слабкі місця передньої черевної стінки.
A. *Пахвинний канал, пупкове кільце, біла лінія живота
B. Пахвинний канал, пупкове кільце, піхва прямого м’яза живота
C. Пахвинний канал, біла лінія живота, стегнове кільце
D. Пахвинний канал, біла лінія, поперечна фасція живота
E. Біла лінія живота, пахвинна зв'язка
4. Який м’яз згинає тулуб вперед?
A. *прямий м’яз живота
B. зовнішній косий м’яз живота
C. внутрішній косий м’яз живота
D. поперечний м’яз живота
E. квадратний м’яз живота
5. Які частини має діафрагма?
A. *грудинну, реберну, поперекову
B. передню, задню, середню
C. грудинну, задню, поперекову
D. грудинну, реберну
E. реберну, поперекову
III.Основний етап
1. Персональне усне опитування студентів біля стендів з указкою (студент називає м’язи українською та латинською мовами, показує місця його прикріплення на стенді, відповідає на додаткові питання викладача).
2. Визначення топографічних утворень шиї, грудей, живота.
IV. Закріплення вивченого матеріалу
1. Тестування ІІ рівня за допомогою мультимедійного обладнання в двох варіантах із заданим часовим проміжком. Завдання виконується на спецбланках, які роздаються черговим перед тестуванням.
2. Рішення типових та нетипових анатомічних та ситуаційних задач, які висвітлюються на екрані ММК.
3. Розгадування кросворду.
Ситуаційні задачі.
1. У хворого 67 років внаслідок негативних емоцій на обличчі відмічається міміка суму. Скорочення яких м’язів забезпечують такий вираз обличчя?
A. Коловий м’яз ока, малий виличний.
В. Коловий м’яз рота, великий виличний.
С. Потилично-лобовий, підборідний.
D. Передній вушний, опускач кута рота.
E. М’яз зморщувач брови, лобове черевце потилично-лобового.*
2. Хворий 35 років не може розтягти щілину рота, підійняти верхню губу,
відтягнути вниз нижню губу. Які м’язи не виконують своєї функції?
A. Коловий м’яз ока, малий виличний.
В. Коловий м’яз рота, великий виличний.
С. М’яз підіймач верхньої губи, м’яз сміху, м’яз-опускач нижньої губи.*
D. Передній вушний, опускач кута рота.
E. М’яз зморщував брови, лобове черевце потилично-лобового.
3. Хворий 46 років не може підняти опущену вниз нижню щелепу. Які м’язи
голови не виконують своєї функції?
A. Жувальні.*
В. Коловий м’яз рота, великий виличний.
С. Потилично-лобовий, підборідний.
D. Передній вушний, опускач кута рота.
E. Мімічні.
4. У юнака 18 років після вуличної бійки травмована бічна ділянка обличчя. При
огляді лікар встановив, що шкіра травмована, рана відкрита, гілка нижньої
щелепи зламана, з жувальних м’язів залишився цілим тільки той, що не піднімає щелепу. Який це м’яз?
A. Бічний крилоподібний.*
В. Передні пучки скроневого.
С.Середні пучки скроневого.
D. Жувальний.
E. Присередній крилоподібний.
5. При обстеженні пацієнта виявлено, що після перенесеної щелепно-лицьової
травми він не може висунути нижню щелепу допереду і змістити її в праву
сторону. Параліч якого м’язу є причиною вказаної патології?
A. Правого жувального.
В. Лівого жувального.
С.Правого скроневого.
D. Лівого скроневого.
E. Присереднього крилоподібного правого.*
6. До лікарні була доставлена дівчинка 3-х років, яка страждала скривленням шиї.
У останні півроку це стало дуже помітно. При обстеженні дитини відмічалось, що голова похилена у праву сторону. Вухо наближено до плеча, а підборіддя – до груднини. На рентгенограммі у шийному відділі змін хребта не було. Функція
якого м’язу пошкоджено?
A. Підшкірного.
В. Груднино-ключично-соскоподібного.*
С. Груднино-під’язикового.
D. Переднього драбинчастого.
E. Середнього драбинчастого.
7. Хворому 60 років з порушенням функції зовнішнього дихання необхідно
зробити трахеотомію. При цьому слід пам’ятати, що її проводять в:
A. Сонному трикутнику шиї.
В. Підпідборідному трикутнику.
С. Лопатково-трахеальному.*
D. Піднижньощелепному.
E. Лопатково-трапецієподібному.
8. При обстеженні пацієнта 15 років виявлено, що після перенесеної щелепно-
лицевої травми він не може опустити нижню щелепу. Пошкодження якого м’язу?
А. Медіального крилоподібного.
В. Підборідно-під’язикового.*
С. Скроневого.
D. Жувального.
E. Бічного крилоподібного.
9. Трикутник шиї обмежений ззаду грудинно-ключично-сосковидним м'язом,
зверху-заднім черевцем двочеревцевого м'яза, зпереду - верхнім черевцем
лопатково-під'язикового м'яза. Назвіть цей трикутник.
A *Сонний.
B Лопатковотрахейний.
C Підщелепний.
D Лопатковоключичний.
E Лопатковотрапецієвидний.
10. В зв'язку з наявністю злоякісної пухлини на язику, хворому слід його
видалити. В якому місці легко знайти язичную артерію і перев'язати її?
A *Трикутнику Пирогова.
B В сонному трикутнику.
C Влопаточно-підключичному трикутнику.
D В лопаточно-трапецієвидному трикутнику.
E В лопаточно-трахейному трикутнику.
11. Внаслідок травми низу передньої стінки живота у хворої ушкоджена зв’язка,
що знаходиться у пахвинному каналі. Яка це зв’язка?
А. Широка зв’язка матки.
В. Кругла.*
С. Власна зв’язка яєчника.
D. Лакунарна.
E. Пахвинна.
12. При втручанні на пахвинний канал у чоловіка 45 років, хірург пошкодив його
вміст. Що в нормі знаходиться в каналі?
А. Сім’яний канатик.*
В. Сечоводи.
С. Кругла зв’язка матки.
D. Пахвинна зв’язка.
E. Сім’явипорскувальна протока.
V .Підведення підсумків заняття.
1. Виставлення оцінок за роботу на практичному занятті.
2. Відповіді на можливі запитання студентів.
3. Завдання для самопідготовки студентів.
Список використаної літератури
1. Очкуренко О.М., Федотов О.В. Анатомія людини: Навч. посібник. – 2-ге вид., – К.: Вища шк., 1992.
2. Свиридов О.І. «Анатомія людини» – Київ, Вища школа, 2001.
3. Гаврилов Л.Ф., Татаринов В.Г. Анатомия: Учебник. – К., 1985.
4. М.Р.Сапин, Г.Л.Билич "Анатомия человека" книга 2 "Внутренние органы. Системы обеспечения (эндокринная, сосудистая, иммунная, нервная системы)". – Москва, Оникс-Альянс-В, 1999 г.
5. Р.Д.Синельников "Атлас анатомии человека" том III "Учение о нервной системе, органах чувств и органах внутренней секреции" издательство "Медицина". – М., 1968 год.
6. Паталогическая анатомия. Струков А.И., Серов В.В., Москва, «Медицина», 1995 г.