КОВЕЛЬСЬКИЙ ФАХОВИЙ МЕДИЧНИЙ КОЛЕДЖ
ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА практичного ЗАНЯТТЯ НА ТЕМУ :
«Травна система. Анатомія травного каналу»
підготувала
викладач анатомії
Хвіц Л.М.
Ковель
1. Тема заняття «Травна система. Анатомія травного каналу.»
2.Навчальні цілі заняття:
Фахові компетентності:
Знати:
1.Загальний план будови стінки трубчастих органів.
2.Класифікацію внутрішніх органів.
3. Поняття про “сфінктер”, сфінктери травного каналу.
4. Анатомію порожнини рота — присінок, власне ротова порожнина, тверде та м’яке піднебіння, ясна, піднебінні дужки, піднебінний язичок, зів.
5. Будову, види зубів. Постійні зуби: формула, характеристика. Молочні зуби: формула, терміни прорізування.
6.Язик: будова, частини, особливості будови слизової оболонки.
7.Глотка: топографія, частини, сполучення, будова стінки. Лімфоїдне кільце глотки.
8.Стравохід: топографія, частини, будова стінки. Звуження стравоходу.
9.Шлунок: топографія, частини шлунка. Будова стінки і особливості будови слизової оболонки шлунка.
Уміти:
1. Знаходити на муляжах і вологих препаратах основні анатомічні утворення порожнини рота, глотки, стравоходу;
2. визначати топографію шлунка, проекцію його на скелет;
3. знаходити на муляжах і вологих препаратах відділи шлунка;
4. визначати топографію окремих органів травної системи, проекції їх на скелет та на передню черевну стінку;
5. визначати на муляжах відділи: ротової порожнини, язика, глотки, стравоходу, шлунка;
6. показувати на муляжах зів та утворення, що його обмежують;
7. уміти аналізувати сублінгвальний (під’язиковий) шлях уведення лікарських засобів в організм;
8. показувати на муляжі положення м’якого піднебіння та надгортанника під час акту ковтання;
9. складати графологічну структуру будови травного каналу та його окремих відділів;
10. вирішувати практичні завдання стосовно будови та функцій травної системи.
Загальні компетентності:
3.Методи навчання.
Словесні:
пояснення;
розповідь;
бесіда.
Наочні:
демонстрування.
Сучасні:
мозковий штурм;
незакінчені речення;
робота в малих групах;
ситуаційні задачі.
4.Міждисциплінарна інтеграція
№ п/п |
Назва дисципліни |
Знати |
Вміти |
І Попередні (забезпечуючи дисципліни)
|
|||
1. |
Біологія |
Будову клітини. Відділи травного каналу. |
Знаходити органели та включення. Визначати відділи травної системи на таблицях.
|
2. |
Латиська мова |
Знати латинську граматику |
Вміти читати анатомічну термінологію на латинській мові.
|
ІІ. Наступні дисципліни, що забезпечуються
1. |
Внутрішні хвороби
|
Будову слизової оболонки ротової порожнини та значення її у сублінгвальному методі прийняття ліків. |
Вирізняти особливості слизової оболонки в різних відділах ротової порожнини
|
2. |
Сестринська справа |
Місце розташування, будову багатоклітинних слинних залоз та місця відкриття їх в ротову порожнину |
Враховувати місця виведення слини цими залозами під час догляду за ротовою порожниною тяжко хворих. |
3. |
Патанатомія та патфізіологія |
Основні клінічні прояви захворювань органів травної системи (ротової порожнини) |
Практично вирізняти патологічні прояви ротової порожнини
|
4. |
Гігієна |
Гігієну харчування |
Складати харчовий раціон для оптимального здорового харчування та для пацієнтів із порушенням діяльності роботи шлунка. |
5. |
Хірургія
|
Будову стінки стравоходу, шлунку, відношення до очеревини, брижі, сальники, зв’язки |
Вирізняти відношення органів до очеревини, великий, малий сальник, зв’язки |
ІІІ. Внутрішньопредметна інтеграція
1. |
Розділ: «Тканини» |
Види тканин |
Розрізняти види тканин, які входять до складу органів ротової порожнини. |
2. |
Розділ: «Нервова система» |
Види нервів які іннервують органи ротової порожнини. |
Аналізувати механізм акту ковтання. |
3. |
Розділ «Серцево-судинна система» |
Особливості кровопостачання органів травного каналу |
Знаходити на таблицях судини, які кровопостачають органи травного каналу |
ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА
ІІ Додаткова:
1. Сакевич В.І., Мастеров Ю.І., Сакевич Р.П. Посібник для практичних занять з анатомії та фізіології з основами патології. — К.: Здоров’я, 2003. — 514 с.
4.Алєксандровіч Ришард. Малий атлас з анатомії. Вид. – ВСВ «Медицина», 2011. – 136 с., 83 іл.
СТРУКТУРА ПРАКТИЧНОГО ЗАНЯТТЯ
1. Підготовчий етап (тривалість етапу 20 хв)
Організаційна частина заняття
Повідомлення теми, мети заняття
Мотивація навчальної діяльності
Вивчення цієї теми, необхідне для розуміння взаємозв’язків, взаємодії складових шлунково-кишкового тракту, які забезпечують важливу фізіологічну функцію травлення.
Травна система відіграє в організмі людини дуже важливу роль. Травлення – це складний фізіологічний процес, під час якого їжа, що потрапила в травний канал, підлягає механічним і хімічним перетворенням, а поживні речовини, які в ній містяться, після деполімеризації всмоктуються в кров і лімфу. У процесі травлення бере участь функціональна система травлення, яка являє собою органи травлення і нервово-гуморальні механізми регуляції. У кожному відділі травної системи послідовно виконуються всі три функції: секреторна, моторна, всмоктування, їжа поступово видозмінюється у кожному відділі, між якими існує функціональний взаємозв’язок. Порушення в будь-якому з них призводить до погіршення травлення у наступному.
Матеріали методичного забезпечення підготовчого етапу заняття:
Контрольні питання до заняття:
1. Що таке процес травлення?
2. Назвіть органи, які відносять до травного каналу.
3. Вкажіть топографію та відділи стравоходу.
4. Назвіть звуження стравоходу. Будова стінок стравоходу: оболонки, їх назви.
5.Що таке очеревина її види?
6.Назвіть межі розташування глотки.
7. Охарактеризуйте сполучення глотки.
8. Що таке лімфоїдне кільце глотки?
9. Назвіть межі розташування шлунка.
10.Відношення шлунка до очеревини
11.Будова стінки шлунка
12.Види залоз шлунка їх секрет.
13. Охарактеризуйте будову ротової порожнини.
14.Що таке зів? Назвіть утвори, що його обмежують.
15. Чим утворене тверде піднебіння?
Тести
1. Які з названих частин має стравохід?
А. * Шийну, грудну, черевну.
Б. Піднебінну, шийну, черевну.
В. Шийну, грудну, гортанну.
Г.Черевну, шийну, глоткову.
Д.Шийну, язикову, піднебінну.
2. Які форми зубів виділяють в постійному прикусі?
А. Різці, ікла, малі кутні.
Б. Середні кутні, великі та малі кутні.
В.* Різці, ікла, малі кутні, великі кутні.
Г.Ікла, малі кутні.
Д.Великі кутні, різці, ікла.
3. На якому місяці життя з’являються зуби в ротовій порожнині?
А. * 7.
Б. 3.
В. 12.
Г.14.
Д.1.
4. Назвіть оболонки, з яких складається стінка травного каналу.
А.Травна, слизова, серозна .
Б. *Слизова, м’язова, серозна.
В. М’язова, слизова, глоткова .
Г.Серозна, м’язова, верхівка.
Д.Слизова, ротова, глоткова.
5. Назвіть основні частини шлунка.
А. * Кардіальна, дно, воротарна.
Б. Вхідна, шлункова, склепіння.
В. Тіло, дно, основа.
Г.Черевна, вихідна, тіло.
Д.Вузлова, м’язова, пілорична.
Контрольні питання для перевірки початкового рівня знань і умінь студентів
1.Втрачена інформація (продовжіть речення)
6.Формула постійних зубів на одній половині верхньої щелепи .........
7.Порожнина глотки сполучається:.........
8.Стравохід починається на рівні ...........
9. Стравохід має анатомічні звуження...........
10. Шлунок розташований у...........
2.Назвати та показати відділи травного каналу.
ІІ ОСНОВНИЙ ЕТАП:
Формування професійних навичок і вмінь (тривалість етапу – 50 хв)
Проведення професійного тренінгу.
Матеріали методичного забезпечення основного етапу заняття:
Структурно-логічна схема змісту теми.
Латинські терміни
Cavitas oris – ротова порожнина
Lingua – язик
Dens – зуби
Glandulae solivarie – слинні залози
Polatinum – піднебіння
Pharynx – глотка
Oesophagus – стравохід
Ventriculus – шлунок
Алгоритми для формування професійних вмінь і навичок
Учбове завдання |
Послідовність виконання дії при оволодінні навичками |
Вказівки, зауваження |
Визначити топографію та будову органів порожнини рота |
1.На таблицях та муляжах визначіть та продемонструйте присінок рота та власне порожнину рота. 2.Зверніть увагу на розташування кореня язика. 3.Замалюйте будову язика та позначте його складові. 4.Роздивіть на людині розташування смакових сосочків.
5.Розгляньте та продемонструйте структурні елементи зуба.
|
При демонстрації органів вказуйте анатомічну термінологію з теми.
Зверніть увагу, що ниткоподібні та конусоподібні сосочки не мають смакових бруньок. |
Визначити топографію та будову глотки. |
1.Складіть структурно-логічну схему глотки. 2.За допомогою таблиць та планшетів розгляньте частини глотки. 3.Розгляньте будову глотки. Зверніть увагу на розташування трубних та глоткового мигдаликів. |
Зверніть увагу, що трубні мигдалики розташовані в ділянці горлового отвору слухової труби. |
Визначити топографію та будову стравоходу. |
1.Розгляньте будову стравоходу. Зверніть увагу на будову стінки стравоходу. 2.Продемонструйте та таблицях та атласах звуження стравоходу. |
|
Визначити топографію та будову шлунка. |
1.На таблицях та муляжах визначіть будову шлунка. 2.Продемонструйте кардіальну та воротарну частину шлунка, дно шлунка. 3.Схематично замалюйте будову шлунка.
|
Зверніть увагу, на шлункові поля (підвищення діаметром1—6мм, на поверхні яких розсіяна велика кількість шлункових ямочок (у ці ямочки відкриваються залози шлунка).
|
І. Топографія органів травної системи
На таблицях , муляжах знайдіть:
1) присінок рота (вузька щілина, яка обмежена зовні губами і щоками і зсередини альвеолярними відростками щелеп і зубами); 2) власне порожнину рота (обмежена згори твердим і частиною м'якого піднебіння, знизу — парними щелепнопід'язиковим і підборіднопід'язиковим м'язами, спереду і з боків — альвеолярними відростками щелеп і зубами);3) м'яке піднебіння (утворене слизово-м'язовою пластинкою, задня частина має виступ — язичок); 4) зів (обмежений згори і з боків м'яким піднебінням, знизу — коренем язика); 5) зуби (розташовані у зубних комірках верхньої і нижньої щелеп); 6) язик (м'язовий орган); 7) привушну залозу (розташована під зовнішнім слуховим ходом, виповнює позащелепну ямку); 8) піднижньощелепну залозу (розташована під нижньою щелепою); 9) під'язикову залозу (лежить на дні ротової порожнини під язиком); 10) глотку (розташоване спереду від шийних хребців, на рівні VI—VII шийного хребця переходить у стравохід); 11) стравохід (починається від VI — VII шийного хребця і закінчується на рівні XIгрудного хребця у черевній порожнині);12) діафрагму (м'яз, який відділяє грудну порожнину від черевної); 13) шлунок (розташований у лівому підребер'ї).
1. Розгляньте будову язика. Він має:
1) тіло (середня частина язика); 2) верхівку (звужена частина язика); 3) корінь (задня частина язика); 4) спинку (верхня поверхня); 5) бічні поверхні; 6) нижню поверхню; 7) вуздечку (вертикальна складка слизової оболонки від нижньої поверхні язика до дна ротової порожнини); 8) язиковий мигдалик (розташований у задньому відділі спинки язика).
ІІ. Зуби
1. Pозгляньте структурні елементи зуба:
1) коронку (розташована у ротовій порожнині, над яснами); 2) корінь (заглиблений у зубну комірку щелепи); 3)шийку (звуження між коронкою і коренем); 4) дентин (основна маса зуба); 5) емаль (вкриває коронку зуба); 6) цемент (вкриває корінь зуба); 7) поржнину зуба (всередині зуба); 8) зубну пульпу (заповнює порожнину зуба).
2. На малюнку відшукайте
1) різці (мають коронку долотоподібної форми, корінь один); 2) ікла (мають на різальному краї виступ, який надає коронці вигляду неправильного конуса, корінь один); 3) малі кутні зуби (мають на жувальній поверхні коронки два горбки, корінь найчастіше один); 4) великі кутні зуби (мають коронки з трьома, чотирма або п'ятьма горбками: нижні великі кутні зуби мають по два, а верхні — по три корені).
ІІІ.Вивчіть будову глотки. Вона має:
1) носову частину (від основи черепа до рівня м'якого піднебіння); 2) два отвори слухових труб (на бічних стінках носової частини горла; сполучають горло з порожниною середнього вуха); 3) дві хоани (з'єднують носову частину горла з порожниною носа); 4) два трубних мигдалики (розташовані в ділянці горлового отвору слухової труби); 5) глотковий мигдалик (непарний, міститься на верхньо-задній стінці носової частини горла); 6) ротову частину (середня частина горла): 7) гортанну частину (нижній відділ горла, має отвір у передній стінці, який сполучає горло з гортанню).
IV.Вивчіть будову оболонок стравоходу. Він має:
1) слизову оболонку (вкрита багатошаровим плоским епітелієм; складається з: а) власного шару (має сполучнотканинну основу); б) м'язового шару (складається з пучків гладких м'язових клітин); в) підслизової оболонки (це шар пухкої сполучної тканини, в якому багато одноклітинних слизових залоз); 2) м'язову оболонку (складається з двох шарів: зовнішнього — з поздовжніми волокнами і внутрішнього — з коловими волокнами); 3) адвентицію (зовнішня оболонка з пухкої сполучної тканини, в якій багато судин і нервів).
V. Розглянте будову шлунка на малюнках та знайдіть:
1)передню стінку; 2)задню стінку;3)велику кривину(нижня, опукла);4)малу кривину (верхня, увігнута і коротка;5)кардіальну частину (місце входу стравоходу в шлунок);6)дно (верхня частина шлунка, має куполоподібний вигин);7)тіло (середня частина, найширша);8)воротарну частину (звужена частина шлунка);9)м'яз — стискач воротаря, або сфінктер воротаря (оточує вихід із шлунка). Переконайтесь у тому, що стінка шлунка має три шари (на поперечному розрізі). Зверніть увагу на поздовжні складки слизової оболонки шлунка. І шлункові поля (підвищення діаметром1—6мм, на поверхні яких розсіяна велика кількість шлункових ямочок (у ці ямочки відкриваються залози шлунка).
А. Вирішення ситуаційних типових задач
1.При вивчені гістологічного препарату в слизовій оболонці ротової порожнини визначені сальні залози. 3 якого відділу отримано препарат?
A. Шовна зона щоки *
B. Спинка язика
C. Слизова частина губи
D. Шовна зона твердого піднебіння
E. Дно порожнини рота
2.Хворий 45 р. випадково випив оцтову кислоту. Опік яких відділів травної системи перш за все буде відбуватися?
A *Порожнина рота, ротоглотки .
B Порожнина рота та гортаноглотки.
C Глотки, шлунку
D Глотки та стравоходу
E Стравоходу та шлунку.
3. Під час прийому їжі у новонародженої дитини спостерігається закидання молока у носову порожнину. Вкажіть на можливу причину виникнення цього порушення.
A *Вовча паща.
B Викривлення носової перегородки вправо.
C Перелом основи черепа.
D Заяча губа.
E Викривлення носової перегородки вліво.
Б. Ситуаційні завдання
Завдання для самостійної роботи та роботи в малих групах (інтерактивні методи навчання)
Студенти розділяються на 3 групи по 4 чоловіки у кожній групі (при кількості 12 студентів у групі).
Розподіляють ролі:
1.Керівник групи: зачитує завдання групи, організовує порядок виконання, пропонує учасникам групи висловитися по черзі, заохочує групу до роботи, визначає доповідача.
2.Секретар: веде записи роботи групи, має допомагати доповідачеві.
3.Посередник: стежить за часом, заохочує групу до роботи.
4.Доповідач: висловлює думку групи, доповідає про результати роботи групи.
На роботу групи відводиться 10 хв.
Кожна група шляхом випадкового вибору з карток, які підготував викладач, обирає по 1-2 органи травлення для виконання завдання: охарактеризувати та продемонструвати будову органа.
Пропонуються наступні органи травного каналу:
- ротова порожнина;
- язик;
- зуби;
- глотка;
- стравохід;
- шлунок.
Після обговорення та аналізу будови органів представник групи, презентує ті органи, які вони досліджували, інші члени групи узагальнюючи почуте, аналізують залежність будови органів від виконуваних ними функцій.
Студенти інших груп після почутого можуть уточнювати незрозуміле, доповнювати відповіді, ставити запитання.
По завершені роботи викладач пропонує підвести підсумок, інтерпретувати отримані дані студентами.
Оцінювання відбувається за рахунок надання певної кількості балів студенту. Студенти, які доповнювали, активно працювали протягом обговорення отримують додаткові бали до своєї загальної оцінки. Оцінювання проводить викладач, а також студенти проводять само- та взаємооцінювання.
ІІІ. Заключний етап – 20хв.
Підведення підсумків заняття.
Матеріали методичного забезпечення заключного етапу заняття
Тест на встановлення відповідності
Знайдіть відповідність між структурою органу та місцем його розташування.
Глотка |
Близько 5/6) знаходиться ліворуч від серединної площини |
Стравохід |
Спереду тіл шийних хребців |
Шлунок |
На рівні VI-VII шийних і ХІ грудного хребця |
Таблиця диференційованого вибору
Завдання: Для кожного основного питання визначте основні його складові.
Складові основних понять
Основні поняття
|
||||||||||
1.Органи травного каналу |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.Частини глотки |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.Звуження стравоходу |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ключ до тесту
Складові основних понять
Основні поняття
|
||||||||||
1.Органи травного каналу |
+ |
|
+ |
|
+ |
+ |
|
|
|
|
2.Частини глотки |
|
+ |
|
+ |
|
|
+ |
|
|
|
3.Звуження стравоходу |
|
|
|
|
|
|
|
+ |
+ |
+ |
Знайдіть взаємозв’язок між фізіологічним процесом і органом , у якому відбувається цей процес.
1.утворення харчової грудки а.шлунок
2.розщеплення вуглеводів б.глотка
3.ковтання в.ротова порожнина
4.виділення HCl г.стравохід
Реферативні повідомлення:
Надання завдання для самостійної роботи
Основні завдання |
Вказівки |
Вивчити особливості м’язової оболонки шлунка |
Замалювати будову шлунка та позначити основні складові |
Вивчити анатомо-функціональну характеристику лімфоїдного кільця глотки. |
Знати мигдалики, які його утворюють та їх характеристику. |
Критерії оцінювання
Оцінювання вирішення тестових завдань |
|||
Відмінно |
Добре |
Задовільно |
Незадовільно |
100-91 % |
90-76 % |
75-51 % |
50 і менше % |
Оцінювання демонстрації практичної навички чи вміння |
|||
Відмінно |
Добре |
Задовільно |
Незадовільно |
Студент виконує практичні навички різного ступеня складності (оволодів практичними навичками, що передбачені програмою) |
Студент виконує практичні навички, але допускає незначні непринципові помилки (відчуває складнощі лише у найтяжчих випадках) |
Студент в процесі виконання практичних навичок допустив серйозні помилки, відчуває труднощі у простих випадках (відповідь неповна, допущені неточності) |
Студент не оволодів програмою (відповідь не правильна, допущені суттєві помилки, не вироблені практичні навички, не сформовані вміння) |
Оцінювання усної відповіді |
|||
Відмінно |
Добре |
Задовільно |
Незадовільно |
Студент глибоко і ґрунтовно засвоїв матеріал, послідовно, грамотно і логічно його викладає, у відповідях тісно пов'язана теорія з практикою. Вільно справляється з різними видами завдань, вірно обґрунтовує прийняття рішень |
Студент міцно засвоїв матеріал, грамотно і по суті відповідає, не допускає суттєвих помилок у відповідях, вірно використовує теоретичні положення при вирішенні практичних завдань |
Студент має знання основного матеріалу, але не засвоїв його деталей, допускає помилки, не достатньо правильно формулює, порушує послідовність у викладенні матеріалу |
Студент не знає частини програмованого матеріалу, допускає помилки, невпевнений у відповіді |