МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
Предметний захід
The Beatles – the most successful band
of all times
Розробила викладач:
І.Г.Баранова
с. Попасне 2022 р.
Методична розробка уроку
Предмет: Англійська мова
Тема: «Бітлз – найуспішніший гурт усіх часів. The Beatles – the most successful band of all times»
Формування компетентностей
Предметна компетентність: формувати знання учнів про легендарну британську групу «Бітлз»; ознайомити з історією їх виникнення та розвитку, з їх відомими хітами; тренувати вживання вивченої лексики в усному мовленні та на письмі, навчати учнів аудіювання з теми з метою виконання тестових завдань типу «поставте слова в правильному порядку», навчати читання з метою вивчення нової лексики; практика створення хронологію подій, формувати комунікативну компетенцію учнів , навчати говоріння та письма на основі фразової єдності за опорами.
Ключові компетентності:
Спілкування державною мовою – здатність усно і письмово описувати факти,володіти найважливішими функціями, що включають, крім мовної діяльності людини, візуальні способи сприйняття нею інформації у вигляді жестів, міміки , інтонації. Усвідомлювати ролі ефективного спілкування.
Спілкування іноземною мовою - формування в учнів умінь і навичок належно розуміти висловлене іноземною мовою, усно і письмово висловлювати і тлумачити лексику, думки (через слухання, говоріння, читання і письмо)
Уміння навчатися впродовж життя - здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових вмінь і навичок,оцінювати власні результати навчання.
Загальнокультурні – ознайомитися з життям та роботою легендарної британської групи, формувати мовну здогадку і мовну реакцію, пізнавальну цікавість учнів, культуру спілкування в ситуації «The Beatles», виховувати культуру спілкування, інтерес до традицій Великобританії
Обладнання і матеріали: презентація «Mind Map», «The Beatles», програма “Zoom”, біла дошка “Zoom”, відеозаписи пісень «The Beatles”,
Тип уроку: комбінований
Міжпредметні зв’язки: спецтехнології, історія, музика, географія
Хід уроку
I.Початок уроку.
Привітання. Організація групи.
Представлення епіграфу. Оголошення теми та мети заходу.
Hello, dear pupils! Nice to see you! I hope you are fine today. Do you like music? We will talk about the legends of British Pop Music.
You can see the statement on the screen. It is H. Longfellow’s saying about music.(American poet) Do you agree on that? I think yes.
We are going to work in teams. (приймають участь учні з 3 класів – 9, 10 та 11) Every form will be a team.
Would you like to start?
Введення в іншомовну атмосферу, мовленнєва розминка.
Now let’s speak for a while about music. I’ve got some questions for you.
- Why do people listen to music? Who can answer this question?
Let’s write the mind map. (Дивимся її в Power Point )
ІІ. Основна частина виховного заходу (змагання між командами).
Напередодні учням було повідомлено про цей захід та вони готувались заздалегідь. Скачали програму «Zoom», потренувались працювати з нею та підібрали девізи до своїх команд та потренувались разом казати назву команди.
Teacher. We have 3 teams – the team of the 8-th form “Velvet Gloves”, the team of the 9-th form “Sumer Sound”, the team of the 11-th form “Star Rock”.
Now present themselves to the audience and say your motto. Let’s begin with the 8-th form. You’re welcome! (Учні називають свої команди та свій девіз)
Teacher. Wonderful! Now we can start our competition! Would you like to begin? Go ahead!
Teacher. (Працюємо в чаті). I found 3 expressions about the music. But they are jumbled. Your task is to put word in the correct order as quickly as you can.
(“Where words fail, music speaks”)
Hans Christian Andersen (Danish author) (Музика говорить сама за себе)
(“Without music, life would be a mistake”)
Friedrich Nietzsche (German philosopher, cultural critic and philologist) (Без музики життя було б непорозумінням)
(“Every song is like a painting”)
Dick Dale (American rock guitarist) (Кожна пісня схожа на живопис)
At the time when the pupils are working the song “Yesterday” by Beatles is playing.
Teacher. Great, let’s check how our teams coped with the task.
Today we’re going to learn some information about the legendary band “The Beatles”, listen to their songs and play some games. Let’s go to the magic country of rock music.
Love me do is the name of the song of the Beatles. Now you are going to watch and read the presentation with some useful information.
Before reading the text let’s get acquainted with the unknown words. Repeat after me the correct pronunciation. (The words are written in the chart beforehand with a time-line and they can see them all the time while reading the text.)
VOCABULARY
band - група
form - засновувати
recognition - визнання
release - випущений
both sides – обидві сторони
undertake – поїхати
broke up - розпалися
cancer - рак
occasionally – іноді
When you will read the text your task will be to complete the time line. This time line and new words you can see in the chart.
TIME LINE
1960- “The Beatles” were formed.
1963-
1964-
1964-65-
1970-
1980-
2001-
Read the following presentation
Now tell each other everything you remember about the life and performance of the Beatles. Your time lines will help you.
Listening Practice
You’ve received enough information about the life style of the famous group today. And now you will listen to one of their best songs.
Look at the pictures and tell what it is about.
Listen and watch a video to the song. Fill in the blanks in the song.
The Beatles
YELLOW SUBMARINE
In the … where I was born
Lived a … who sailed to sea
And he told us of his …
In the land of …
So we sailed up to the …
Till we found the sea of …
And we … beneath the waves
In our … …
CHORUS:
We all … in a yellow submarine
Yellow submarine, yellow submarine
We all … in a yellow submarine
Yellow submarine, yellow submarine!
And our … are all aboard
Many more of them … next door
And the band begins to …
CHORUS
As we live a … of ease
Everyone of us has all we …
Sky of … and sea of …
In our yellow submarine.
Listen once again and check your answers.
Now let’s read the words of the song.
Let’s sing the song “Yellow Submarine” together with the Beatles.
I would like now to propose you the puzzle on the songs of the
Beatles group. In a crossword it is suggested to find and circle 20 songs. Think and count now many songs should each of you find. We will work in the white board. Each group circles their songs with your colour. The first group is green, the second one is red, the third is blue. The team that will complete the task first will win.
(While a task is performing, a song is played - The Beatles–«And I Love Her»)
Your hometask will be write a letter about “ The Beatles” to your pen friend.
You are the best. Put a smile on each of the stairs by answering the following questions.
Were you active?
Did you memorize some words?
Did you learn something new?
Did you like the lesson?
Teacher: At the end of our lesson I want to say “Thank you” to everybody who was here, who knows the group The Beatles, loves it and likes our lesson. Be happy and good-bye!
The end