Методична розробка тренінгового заняття «Життя без насильства: нові виміри твоєї безпеки»

Про матеріал
Методична розробка, яка представлена до Вашої уваги орієнтована саме на молоде покоління загальноосвітніх закладів. Віковою категорією, для якої буде доречно проведення заходу, обрано середню та старшу ланку ЗЗСО. За необхідності, можлива адаптація розробки для більш дорослої авдиторії. Розробка пройшла апробацію при проведенні відповідного заходу, за участі здобувачів освіти КГ № 91, на базі Цифрового освітнього центру «СпівДія заради дітей» (проект реалізується командою благодійного фонду «СпівДія» за підтримки Представництва Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні та за кошти Глобального партнерства в галузі освіти (GPE).
Перегляд файлу

 

Криворізька гімназія № 91 Криворізької міської ради

Дніпропетровської області

Конкурс методичних розробок серед педагогічних працівників/ць

 «Фантастична п’ятірка»

 

 

 

 

 

 

Методична розробка тренінгового заняття

«Життя без насильства: нові виміри твоєї безпеки»

 

 

 

 

Авторка:

                                                                       заступниця директора

з навчально – виховної роботи

                                                                               Криворізької гімназії № 91

                                                                        Різун Ольга Василівна

 

 

 

 

 

м. Кривий Ріг

2024

Пояснювальна записка

Сьогодні, ми бачимо стрічки новин, телеграм – канали, телевізійні програми, які щоразу шокують новими випадками насильства. Мережами інтернет - спільнот ширяться кадри вчинення насильницьких дій по відношенню до різних категорій суб’єктів взаємовідносин у суспільстві. А значить питання протидії насильству, в будь – яких його проявах, залишається важливим напрямком в роботі освітньої, соціальної, правової сфери.

З 2022 року, з початком повномасштабного вторгнення агресора на територію України, актуальність питання, щодо протидії будь – яким проявам насильства набувають нових аспектів. Фізична, психологічна, інформаційна, соціальна безпека – ті кластери, які зазнають найбільшого впливу зовнішніх та внутрішніх чинників. Постає найгостріше проблема – сформувати розуміння безпечних кордонів особистості та вибудовування логічних та аргументованих причинно – наслідкових зв’язків «непорозуміння – насильство (будь – які його прояви) – неприйняття себе (нівелювання «самоцінності»)– особистісна/ фізична травма».

Цільова аудиторія, яка цікавить нас як педагогічних працівників – це молодь. Це та частина нашого суспільства, на яку покладаються найбільші надії, в рамках розбудови громадянського, правового суспільства сучасної української діяльності. Але, саме молодь не має чітко сформованого поняття та розуміння що є допустимим, а що є кричущим порушенням особистого простору. Це породжує спотворену траєкторію формування поняття «я - особистості», «самосприйняття», «самовизначення», відсутність «самоцінності».

Так, вчитель – це не та категорія суб’єктів суспільних взаємовідносин, які можуть викликати високий рівень довіри у молодого покоління. Але, саме в наших силах закласти в дітей розуміння того, що говорити про насильство  - нормальна поведінка повноправного громадянина правової держави. Інформаційно – просвітницька діяльність, відповідно, стає одним із провідних напрямків роботи освітніх закладів міста, області, країни, загалом.

Методична розробка, яка представлена до Вашої уваги орієнтована саме на молоде покоління загальноосвітніх закладів. Віковою категорією, для якої буде доречно проведення заходу, обрано середню та старшу ланку ЗЗСО. За необхідності, можлива адаптація розробки для більш дорослої авдиторії.

Розробка пройшла апробацію при проведенні відповідного заходу, за участі здобувачів освіти КГ № 91, на базі Цифрового освітнього центру «СпівДія заради дітей» (проект реалізується командою благодійного фонду «СпівДія» за підтримки Представництва Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні та за кошти Глобального партнерства в галузі освіти (GPE).

 

 

Мета заняття: навчальна: витлумачити базові поняття «безпека», «особисті

                            кордони», «самоцінність» та ін.; побудова причинно –

                            наслідкових зв’язків травматичних впливів будь – яких проявів

                             насильства;  засвоїти алгоритми дій у разі потрапляння в складні

                            життєві обставини, зокрема при порушенні  особистої безпеки;

                            розвивальна: сформувати установки та принципи побудови

                            особистих  кордонів; сформувати розуміння, що є

                            «стереотипом», а яка поведінка виходить за рамки особистої

                            безпеки; відпрацювання правил безпечної поведінки по

                            відношенню до себе та інших;

                            виховна: формування толерантного ставлення до різних

                            представників суспільства; формування почуття власної

                            гідності, «самоцінності»; виховати свідомого, освіченого

                            громадянина, здатного користуватись, реалізувати та захищати

                           свої права.

Завдання:

  1. Актуалізувати питання побудови життя без насильства та негативного ставлення до проявів насильства в суспільстві;
  2. Проведення інформаційно – просвітницької кампанії, щодо розуміння основних понять, складових, особливостей та наслідків насильства;
  3. Сформувати розуміння, що говорити про насильство є нормальною поведінкою особи в суспільстві;
  4. Сформувати алгоритми дії в разі загрози вчинення насильства.

Основні терміни та поняття: «насильство», «безпека», «особисті кордони»,

                                                     «самоцінність»,  «безпечний простір»,

                                                     «безпечний дорослий», «протидія насильству».

Обладнання: бейджі для учасників; інтерактивна дошка (або мультимедійне

                         обладнання), мобільні гаджети (встановлені додатки для роботи з

                         QR - кодами), роздатковий матеріал для виконання вправ; ПК або

                         ноутбук для створення проєкту, відео – матеріал з теми та ін.

                         наочність.

Тип заняття: тренінгове заняття

Методи та форми роботи: методи: інформаційний, пояснювальний,

                                                               пояснювально – спонукальний;

                                               форми: індивідуальна, фронтальна, колективна.

Орієнтовна кількість учасників: 20 – 25 учасників, 1 - 2 ментори.

Вікова категорія учасників: середня та старша ланка загальноосвітнього закладу.

Регламент заходу: Орієнтовна тривалість заходу – 1 год.

Очікувані результати: після цього заняття учасники зможуть: оперувати термінами та поняттями пов’язаними із питаннями насильства та протидії до насильницької поведінки; аналізуючи різні ситуативні обставини та вибудовувати причинно – наслідкові зв’язки; сформувати алгоритм поведінки у разі вчинення насильницьких дій; закріплять навички вибудовування особистих кордонів; сформувати правила безпечної поведінки по відношенню до себе та інших; сформувати толерантне ставлення до різних представників суспільства; користуватись, реалізовувати та захищати власні права.

 

Хід тренінгового заняття

 

І Організаційний момент

 

Учасники запрошуються до Цифрового освітнього центру «СпівДія заради дітей» (проект реалізується командою благодійного фонду «СпівДія» за підтримки Представництва Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні та за кошти Глобального партнерства в галузі освіти (GPE) на базі КГ № 91 та займають місця.

 

Ментор: Вітаю, шановні учасники нашої зустрічі! Приємно бачити Вас, на

                нашій зустрічі. Аби наше спілкування було комфортним та приємним

                давайте познайомимось. Ви отримали «буклет» заходу (Додаток 1), в

                якому   є QR  - коди. Давайте використаємо перший для нашого

                знайомства.

                Відскануйте код та перейдіть за посиланням. На дошці Padlet.com, що

                відкриється перед вами розмістіть фото (з вашого телефону або

                зробіть селфі, просто зараз),  яке як найкраще охарактеризує Вас як

                особистість; напишіть Ваше ім’я; залиште коментар про Ваші

               очікування від цієї зустрічі.

               

Учасники сканують QR – код та переходять на дошку Padlet.com та працюють за інструкцією ментора.

Ментор знайомиться з учасниками, коментує записані очікування учасників та залишає своє фото та коментар, щодо заходу.

 

ІІ Мотивація діяльності

Ментор: Отож, сьогодні, ми зустрілись, поговорити про, здавалось би, знайомі

               та зрозумілі поняття: «безпека», «життя», але «загроза», «насильство».

               Безпека – те, до чого прагне кожен, хто проживає життя!

               Життя без насильства – те, що будують сучасні покоління!

               

               https://www.youtube.com/watch?v=zWNWRVVW-Mc

             

               Спробуємо разом, на сьогоднішній зустрічі, розібратися в практичних

               аспектах реалізації свого права на безпеку.

               Але спершу, давайте з’ясуємо, як кожен з нас розуміє, що таке безпека               

               та які її складові.

               Знайдіть, у вашому буклеті (Додаток 1), другий QR – код та перейдіть

               за посиланням. Запишіть у відповідні комірки складові, які Ви

               включаєте в поняття «безпека».

 

Учасники сканують QR – код та переходять за посиланням в програму Mentimeter.com  та працюють за інструкцією ментора.

Ментор знайомить учасників з отриманою «хмарою» ідей та узагальнює отримані результати.

 

Ментор: Що ж ми отримали?

                Безпека - це відсутність загроз життєвоважливим інтересам людини: її

                життю, здоров’ю і добробуту.

                Давайте поміркуємо, що може порушувати особисту безпеку?

 

Бесіда за питаннями:

  1. Які ознаки вказують на те, що порушується наше безпечне становище?
  2. Чи завжди ми чітко розуміємо, що небезпека близько?
  3. Як впізнати небезпечну людину?
  4. Чи можемо ми помилятись, щодо оточуючих та їх намірів?

 

ІІІ Основна частина заходу

Ментор: Часто трапляється так, що ми підміняємо поняття «безпечні

               взаємовідносини», «стереотипність мислення суспільства» та «червоні

               прапорці» небезпеки.

               Спробуємо розібратись. Пропоную Вашій увазі таблицю різних

               життєвих ситуацій, які взяті з реальних історій та розповідей людей

               (Додаток 2).

               Спробуємо визначити, що є суспільним стереотипом, що є ознакою

               насильницької поведінки, а що, насправді, є абсолютно «здорова»

               поведінка людини.

 

               Аби Вам було легше правильно розцінити запропоновані ситуації,       

               пропоную Вашому перегляду відео «Від стереотипів до

              дискримінації».

 

                     3.4. Від стереотипів до дискримінації.mp4 - Google Диск

 

               Проаналізуйте ситуації та помітьте прапорцями комірки,

               відповідно «ключа»: червоний прапорець – ознаки насильницької

               поведінки суб’єктів; синій прапорець – стереотипна поведінка;

               зелений прапорець – поведінка суб’єктів, що не виходить за 

               рамки моралі та закону.

 

Ментор та учасники, разом, аналізують ситуації та розміщують прапорці відповідних кольорів в комірках таблиці.

 

Ментор: Як ви думаєте у якому віці людина може стикнутись із насильством?

                 У будь – якому… Часто, свідками або жертвами люди стають ще в

                 дитинстві. І так само часто, не залишаючи межі свого дому.

                

                 https://www.youtube.com/watch?v=QQnsKxZn_V4

 

Ментор: Часто ми змушені відстоювати своє прагнення жити життям, і якому

                 немає місця насильству. Важливим аспектом в цій справі є захист

                 особистих кордонів кожного з нас. Що таке «особистий кордон»? Це

                 відображення певних можливостей, поняття «свого».

                 Особисті кордони є різні.

                 Увага на екран!

 

                 Про порушення Ваших кордонів буває важко заговорити вголос та

                 поділитись з іншою людиною. Я пропоную Вам пройти анонімне

                 анкетування.

                 Ми не будемо бачити відповіді учасників,  але за допомогою

                 програми згенеруємо діаграму та проаналізуємо відповіді в рамках

                 статистичного аналізу.

 

Вправа – анкетування «Чи стикались Ви з порушенням особистих кордонів» (Додаток 3)

Учасники виконують вправу, відповідаючи на питання.

Ментор коментує дані статистичного узагальнення у вигляді діаграми.

 

Ментор: Порушені кордони породжують роздратування, образу, агресію,

               ускладнюють спілкування з близькими, не дозволяють людині

               максимально повно жити своїм життям та реалізувати свій потенціал.

              Для того щоб повною мірою зрозуміти, який згубний вплив на життя

              людини здійснюють порушені особисті кордони, ми проаналізуємо

             причинно – наслідковий ланцюг. Увага на екран.

 

Ментор вибудовує на екрані схему та коментує свої дії.

 

Ментор: Що ж потрібно для того, щоб захистити кордони Вашої особистості?

                Відповідь проста – встановлення чітких меж та правил у спілкуванні

               та взаємовідносинах з іншими людьми!

 

Вправа «Простягни руку порозуміння»

 

                Використовуючи шаблон «Долонька», спробуй сформулювати та

                записати на кожному «пальчику» отриманої роздруківки правила –

                межі, в людських взаємовідносинах, що є для Вас важливими

               (Додаток 4).

 

                Об’єднайтесь у групи (пари). Обговоріть, які з Ваших особистих

                правил співпали з іншими учасниками? Про що це свідчить?

 

Учасники виконують вправу, працюють в групах. Ментор заповнює шаблон «долоньки» на інтерактивні дошці, вписуючи ті правила, що повторились у відповідях учасників.

 

Ментор:  Я пропоную Вам пам’ятку - поради, які допоможуть так будувати

                  взаємовідносини з іншими членами суспільства аби уникнути

                  порушення Ваших особистих кордонів, а відтак не піддатися

                  насильницьким діям. Відкрийте Ваш «буклет» (Додаток 1)

 

Обговорення пам’ятки та її пунктів.

 

Ментор: На 100 %, ніхто не захищений від насильницьких дій. І ми маємо

                знати, як діяти, якщо насильство все ж таки сталось у нашому житті.

                Немає універсального алгоритму, шаблону за яким потрібно діяти.

                Скористаємось порадами та тим, що пропонують спеціалісти БПД

                (Безоплатна правова допомога).:

 

https://www.youtube.com/watch?v=kg468zbsMaY

Ментор: Аби ви не загубили перелік корисних телефонів, служб та спеціалістів,

                які б могли допомогти в ситуації, коли проти Вас або Ваших близьких

                вчинено акт насильницьких дій, я вручаю Вам флаєр із необхідною                     

                інформацією від БПД (Безоплатна правова допомога).

 

Ментор роздає роздруківки – фраєри з інформацією про відповідальність за прояви насильства; заходи впливу на порушників; відсилки до служб та відомств, які реагують на факти вчинення насильницьких дій.

 

ІV Узагальнення та систематизація вмінь та отриманих знань

 

Ментор: Для того, щоб узагальнити знання, що здобуто на цьому занятті та з метою систематизації раніше набутих знань, пропоную пройти тест з 7 питань. Прошу скористатись доступом до ПК та пройти за посиланням на екрані.

 

https://nonviolence.ed-era.com/what-is-violence

 

Ментор аналізує відсоток правильних відповідей учасників тренінгу, акцентує увагу на тому, що потрібно доопрацювати.

 

V Рефлексія

 

Ментор: Щиро вдячна Вам, любі учасники, за плідну співпрацю. Сподіваюсь,

                 що Ви отримали користь від нашої зустрічі.  Хотілось би отримати

                 зворотній зв’язок після нашого спілкування. Відкрийте роздані Вам

                 буклети та знайдіть третій QR – код. Перейдіть за посиланням та

                 дайте відповідь на питання анкети про відчуття та емоції з якими Ви

                 залишаєте наш гостинний Цифровий освітній центр.

 

Учасники, за QR – кодом, переходять за посиланням та залишають свої коментарі:

  1. На занятті мені сподобалось…
  2. Для себе я запам’ятав/запам’ятала…
  3. Я зрозуміла/зрозумів, що…
  4. Побажання менторам заходу…

 

Ментор: Вірю, що ви отримали нові знання та сформували потрібні навички! Дозвольте вручити Вам сертифікати, що засвідчують Вашу плідну, змістовну роботу в рамках нашої зустрічі!

 

Вручення сертифікатів. (Додаток 5)

 

Ментор: Щиро дякую, за увагу. До наступних зустрічей! Бережіть себе та нехай Вам щастить!

     

 

 

docx
До підручника
Основи правознавства (підручник для загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням основ правознавства) 9 клас (Святокум О.Є., Святокум І.О.)
Додано
24 січня
Переглядів
345
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку