Методична розробка "Удосконалення навичок писемного мовлення школярів на уроках англійської мови"

Про матеріал
Методична розробка пропонує добірку завдань та вправ для удосконалення навичок писемного мовлення на уроках англійської мови у 7-11 класах. Запропоновані завдання мають практичну спрямованість та допоможуть підвищити змістовність та грамотність мовлення учнів, спонукати їх до вираження особистого ставлення до проблем, які обговорюються. Добірка орієнтована на використання іноземної мови в майбутній практичній діяльності школярів. Завдання розробки дають можливість учителю організувати навчальну діяльність у класі на засадах комунікативного підходу до навчання, а учням - проявити свої творчі здібності.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Удосконалення навичок писемного мовлення школярів на уроках англійської мови

(методична розробка)

 

 

 

                                                                      Хомик Ірина Василівна,

учитель англійської мови

Нововолинського ліцею №7

 

                                                                                

 

 

 

 

 

 

Методична розробка пропонує добірку завдань та вправ для удосконалення навичок писемного мовлення на уроках англійської мови у 7-11 класах. Запропоновані завдання мають практичну спрямованість та допоможуть підвищити змістовність та грамотність мовлення учнів, спонукати їх до вираження особистого ставлення до проблем, які обговорюються. Добірка орієнтована на використання іноземної мови в майбутній практичній діяльності школярів.

     Завдання розробки дають можливість учителю організувати навчальну діяльність у класі на засадах комунікативного підходу до навчання, а учням - проявити свої творчі здібності.

     Матеріали відповідають основним принципам навчання.

     Рекомендовано для учителів англійської мови.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗМІСТ

 

Вступ                                                                                                                   4                                                  

  1.       Основна частина                                                                                            6

Розділ 1. Теоретичні основи удосконалення навичок писемного мовлення на уроках англійської мови                                                                               6

Розділ 2. Добірка завдань і вправ для удосконалення навичок писемного мовлення на уроках англійської мови                

2.1. Особистий профіль

2.2. Електронний лист

2.3. Особистий лист

2.4. Віртуальний щоденник подорожі (блог)

2.5. Оголошення

2.6. Лист-заява

2.7. Есе

2.8. Рецензія на книгу

2.9. Рецензія на фільм

Висновок

Список використаних джерел                                                                     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

ВСТУП

Швидкий розвиток економічних та комерційних зв’язків з іноземними партнерами,  навчання   та відпочинок за кордоном, спілкування у соціальних мережах зумовлюють необхідність вивчення іноземної мови з орієнтацією на її практичне застосування. Особливу роль у діловому та особистому спілкуванні відіграє писемне мовлення.

Письмо, зокрема, писемне мовлення, визнається основним видом мовленнєвої діяльності поряд з аудіюванням, говорінням і читанням. Згідно з програмними вимогами випускник старшої загальноосвітньої школи повинен вміти писати  особисті листи й записки з запитом або наданням простої актуальної інформації, пояснюючи те, що вважає важливим, здійснювати онлайн обмін інформацією, який потребує простих пояснень на знайомі теми за умови доступу до онлайн інструментів, розміщувати в мережі Інтернет дописи про події, почуття, досвід, коментувати дописи інших кореспондентів, писати прості зв'язні тексти на різноманітні знайомі теми у межах своєї сфери інтересів, поєднуючи низку окремих коротких елементів у лінійну послідовність.

Актуальність теми полягає в тому, що зараз часто можна спостерігати недостатній рівень розвитку писемного мовлення школярів. Однією з причин цього може бути одноманітність, неефективність та недостатня кількість вправ для підготовки до кожного з етапів навчання писемного мовлення. Тому дослідження особливостей навчання писемного мовлення учнів є завжди необхідним та актуальним.

На основі аналізу сучасної методичної літератури, мною була зроблена спроба визначити доцільні та ефективні прийоми навчання писемного мовлення на уроках англійської мови.

Об'єктом дослідження є процес навчання писемного мовлення на уроках англійської мови.

 

4

Предметом дослідження є прийоми навчання писемного мовлення на уроках англійської мови.

Мета дослідження – теоретично обґрунтувати і розробити завдання і вправи, пов'язані з навчанням писемного мовлення школярів.

Досягнення поставленої мети зумовлене виконанням таких завдань:

  • проаналізувати літературні джерела;
  • розглянути труднощі, пов'язані з навчанням іноземного писемного мовлення;
  • підібрати вправи, характерні для писемної комунікації школярів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ УДОСКОНАЛЕННЯ НАВИЧОК ПИСЕМНОГО МОВЛЕННЯ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

 

        У період становлення нашої держави, налагодження економічних та соціокультурних  зв’язків  з країнами Європи зростає необхідність практичного застосування іноземної мови у процесі ділового та побутового спілкування.

Письмова мовленнєва діяльність - це цілеспрямоване і творче використання писемного мовлення для комунікації на папері або в електронному вигляді. Писемне мовлення – це спосіб формування, формулювання та фіксації думки за допомогою графічних мовних знаків. 

         Метою навчання писемного мовлення є формування в учнів письмової комунікативної компетенції, яка включає в себе здатність застосовувати знання, уміння і навички, які забезпечують ефективне писемне спілкування у найбільш типових повсякденних ситуаціях.

Завдання, які вирішуються при навчанні писемного мовлення, включають в себе формування в учнів необхідних графічних автоматичних навичок та  умінь формулювати думку згідно з письмовим стилем, розширення знань і кругозору школярів, оволодіння знаннями про культуру, інтелектуальну готовність до писемної комунікації, формування автентичних уявлень про зміст, стилі та графічну форму письмового тексту.

Не можна не звернути увагу на практичну значимість писемного мовного спілкування за допомогою сучасних засобів комунікації, таких як електронна пошта, соціальні мережі тощо. В таких ситуаціях письмо як вид мовного спілкування розвивається тільки на основі автентичного матеріалу.

Писемне мовлення розглядається в якості творчого комунікативного вміння, що передбачає здатність викласти в письмовій формі свої думки. Для цього слід володіти орфографічними і каліграфічними навичками, умінням скомпонувати і письмово оформити твір, а також вибрати адекватні лексичні

6

та граматичні одиниці. Очікувані результати оволодіння писемним мовленням –  це вміння використовувати на практиці іншомовне письмо як засіб спілкування, творчого самовираження та отримання знань.

      До форм писемного мовлення, які можна включити в зміст навчання, відносяться: листівки, записки (членам сім'ї, друзям), електронні листи, оголошення, меню, запрошення, особисті листи, ділові листи, зокрема листи про прийом на роботу, листи зі скаргами, автобіографічні відомості (curriculum vitae), анкети, опорні схеми типу mind-maps, інструкції, рецепти, щоденники (спостережень, подорожей), в тому числі віртуальні (блоги), нотатки, статті в газету, відгуки (про побачене або почуте), рецензії на книгу, розповідь, фільм, твір мистецтва, есе, доповіді тощо.

           Основними чинниками ефективного навчання писемного мовлення є:

     створення позитивної мотивації;

     сприятливе, комфортне середовище;

     застосування ефективних прийомів та форм роботи;

     використання суб’єктивного досвіду;

     створення ситуації успіху;

     контроль над процесом навчання;

     випробування нових знань на практиці;

     достатній час на засвоєння нових знань і вмінь.

 Процес писемного мовлення завжди відбувається у три етапи: підготовчий, мовленнєвий і контрольний.

 На підготовчому етапі учні збирають матеріал, розробляється зміст, продумується логічна послідовність розташування матеріалу письмової роботи. Учні знайомляться з композиційними та жанровими особливостями виду твору та обов’язково враховують особу потенційного адресата.

 На мовленнєвому етапі учні відбирають слова, кліше, ідіоми, граматичні та синтаксичні структури і пишуть  твір з урахуванням вимог каліграфії та орфографії.

7

 На етапі контролю учні перечитують написану письмову роботу, виправляють помилки, вносять зміни у композицію, тобто, редагують свою роботу.

 Для навчання писемного мовлення вчитель іноземної мови повинен мати тексти-зразки для аналізу особливостей того чи іншого виду писемного мовлення, відповідні мовні кліше та схеми-алгоритми для написання певного виду роботи.                                                                                                                              

     На підготовчому етапі вчитель добирає вправи та завдання, які повинні стимулювати та мотивувати учнів у процесі акумулювання матеріалу для подальшого написання. Час, затрачений на цю діяльність, завжди компенсується кращим рівнем письмових робіт учнів.

  Сьогодні проблема навчання писемного мовлення є однією з найактуальніших у методиці навчання іноземних мов, оскільки комунікаційно-інформаційні технології забезпечують суспільству сучасні засоби спілкування.

Система вправ для навчання писемного спілкування поділяється на групи.

Перша група вправ – вправи для удосконалення умінь читання і розуміння текстів та ознайомлення учнів зі стандартами написання певного виду повідомлення.

Друга група вправ – вправи для формування умінь побудови текстів письмових повідомлень.

Третя група вправ - на розвиток умінь побудови текстів, тут передбачається продукування власних повідомлень учнями.

Основною метою другої групи вправ є формування лексико-граматичної правильності письма. На цьому етапі найбільш поширеними є такі види вправ:

     трансформація мовного зразка;

 

8

     підстановка;

     розширення та скорочення;

     підбір відповідностей;

     заповнення пропусків;

     групування;

     підбір синонімів та антонімів.

    Мета третього етапу в навчанні писемного мовлення – виконання дій, що забезпечують виклад мовного матеріалу в письмовій формі. Характерними видами вправ на цьому етапі можуть бути:

     «мозковий штурм»;

     дебати;

     інтерв’ю;

     інтелектуальні карти;

     відповіді на запитання;

     складання плану повідомлення;

     складання повідомлення за зразком;

     розповідь з придуманим початком (кінцем).

 Групові форми роботи особливо корисні для слабких учнів, оскільки забезпечують їх ідеями та матеріалами із запропонованої теми. 

Незалежно від змісту завдання, слід дотримуватися конкретного алгоритму написання роботи, а саме:

     створення необхідної мотивації;

     акумулювання ідей; 

     планування; 

     занотовування; 

     складання чорнового матеріалу;

     коректування чорнового матеріалу; 

     написання остаточного варіанту повідомлення. 

 

9

Головною метою діяльності вчителя вважається створення на уроках таких психолого-педагогічних умов, які сприяють досягненню такого рівня писемної комунікативної компетенції, який був би достатнім для здійснення комунікації у різних життєвих ситуаціях.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

РОЗДІЛ 2. ДОБІРКА ЗАВДАНЬ І ВПРАВ ДЛЯ УДОСКОНАЛЕННЯ НАВИЧОК ПИСЕМНОГО МОВЛЕННЯ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

2.1. Особистий профіль

1 Read the text and complete the information about the author.

Name:                                                   Age:

Hometown:                                           Family:

Personality:                                           People she likes:

Hobbies:

Hi! My name is Irene. I come from Scotland. I am 15. I live with my parents and my brother in Glasgow.

I’m an easy-going and kind person. I’m also very active. My mum says that I am a bit stubborn. However, I like the company of quiet, friendly and intelligent people.

IMG_9241.jpgI’m crazy about basketball and dancing. I also enjoy social networking.

 

2 Match 1-5 with a-e to make sentences.

1 I come from                            a Manchester.

2 My name is                             b Daniel.

3 I live with                               c seventeen years old.

4 I’m                                          d tennis.

5 I’m keen on                             e my parents.

 

3 Complete the message with the prepositions: with, in, of, from, about, at.

I come … Canada. I am 16. I live … my parents and my brother … Ottawa.

I’m a sociable and kind person. I like the company … active and friendly people.

I’m crazy … basketball and dancing. I’m also good … photography.

11

4 Add the modifying adverbs to the sentences.

    I’m very sociable and a rather talkative.

1. I’m sociable and talkative. (very, rather)

2. I’m responsible, but my friends say I’m serious. (rather, too)

3. He’s hard-working and ambitious. (quite, pretty)

4. She is reserved. She is impatient. (not very, slightly)

5. I’m creative, but lazy. (rather, a bit)

 

5 Put the words in the correct order.

1 in/ interested/ I’m/ photography

2 crazy/ about/ I’m/ fashion

3 I’m/ dancing/ at/ good

4 hobbies/my/ reading/are/and/ travelling

5 a/ fan/ great/ football/ I’m/of

 

6 Make notes about yourself on the mind map.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

7 Complete the phrases for talking about your hobbies and interests.

1. I’m crazy about …

2. I’m interested in …

3. I enjoy …

4. I’m good at…

5. My hobbies are…

 

8 Write your personal profile. Include:

     basic information about yourself (name, age, hometown, family, etc.);

     some information about your personality;

     what type of people you like;

     what hobbies and interests you have.

 

2.2. Електронний лист

1 Read the emails. Did Tina or Mike have a better weekend?

13

 

2 Read the previous email letters and divide the following activities into two groups. What did Mike and Tina do during their weekends?

watch TV      go shopping      make pizza        stay at a friend’s house     stay in         watch a film online      write a report in Biology      play basketball      

have lunch at a cafe       go for a walk       go to bed early        buy new things

 

Tina

Mike

 

 

 

 

 

3 Match 1-10 with a-j to make up phrases for emails.

1 Email                            a you’re well.

14

2 Say hi                            b your email.

3 Take                              c I have to go.

4 How was                       d me soon.

5 I hope                            e to David.

6 Look after                     f to hear from you.

7 Thanks for                    g care of yourself.

8 Great                             h yourself.

9 Love,                             i your weekend?

10 Anyway,                      j Julia

 

4 Group the phrases.

Great to hear from you! Mum says hello. Email me soon. Take care. How are things with you? I hope you’re well. Say hi to ... Best wishes. How was your weekend? Thanks for your email.

At the start of an email

At the end of an email

 

 

 

 

 

 

5 Match the phrases 1-4 to the information a-d.

1 Hi/ Hello/ Dear…                                                        a last sentence in an email

2 Thanks for your email/How are you?                          b ending an email

3 Send me an email soon/ Email me soon                      c beginning an email

4 Best wishes/ Bye/ Love                                              d first sentence in an email

 

6 Complete the verb and noun collocations with the words in the box.

read    an email    the Internet    shopping   a friend’s house   

go    meet    play    do    to bed    at a café    cinema

15

1 _______________ a book

2 _______________ basketball

3 stay at _______________

4 write _______________

5 go _______________ early

6 go _______________

7 have lunch ______________

8 surf ______________

9 ________________ some friends

10 _______________ for a walk

11 _______________ homework

12 invite to the _______________

 

7 Complete the email with the phrases in the box.

a good weekend   to the cinema   didn’t get   to hear  

my homework   birthday   for a party   read magazines

 

16

8 Think about good and bad things that can happen at the weekend. They can be real or invented. Write notes in the chart.

Good things

Bad things

 

 

 

 

 

9 Write an email to a friend.

     Greet your friend.

     Ask how he/she is and if he/she had a good weekend.

     Describe what you did and what happened on Saturday.

     Describe what you did and what happened on Sunday.

     Tell your friend to write soon and send greetings from someone else.

     Finish your email.

 

2.3. Особистий лист

1 Are these statements about writing in formal letters true or false?

1 It's normal to use contractions, like he’s for he is, in informal letters. T / F

2 You don't need to use paragraphs in informal letters. T / F

3 Planning what to write is more important for informal letters than for formal letters. T / F

4 You should try to make informal letters as interesting as possible, for example by using a range of verbs and adjectives. T / F

5 Informal letters tend to be shorter than formal letters. T / F

 

2 Read the writing strategy. Complete the letter rules with the words below.

contracted        colloquial           information             Dear        Write me soon

Writing strategy

1 Use informal or ___________ language.

17

2 Write ___________forms instead of full forms.

3 We start the letter with __________ and the person’s name.

4 We finish informal letters with phrases like Take care, Love, __________ or Bye for now.

5 We add extra __________ at the end after the letters PS.

 

3 Complete the letter with the expressions from the box.

Guess what         some good news       being in touch         Take care

Hope to hear          Unfortunately          is crazy about          lots in common

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18

4 Put what Simon says in his letter in the correct order.

1 Simon describes Alex Morgan’s hobbies.

2 He says how he is getting on with his classmates.

3 He says what teachers in his new school he liked

4 Simon apologizes for not writing for so long

5 He says that they moved to a new house

6 Simon says where he and his sister study now

 

5 Rewrite the sentences using short forms.

1 How is school?

2 I hope you are getting on well.

3 We have got some good news.

4 I love my room. It is big and cosy.

5 Everybody is very friendly in our class.

 

6 Rewrite the sentences with the correct capital letters.

1 our new school year began on monday on the 3rd of september

2 the last lesson on friday is pe

3 our german teacher is from vienna in austria

4 my classmate david wilson comes from the usa

5 my sister ann and i go to newport school in london

6 my favourite subjects are history and geography

 

7 Put the words into the correct order to make sentences from a letter to

a friend and put them into two groups.

The beginning of the letter

The ending of the letter

 

 

 

 

19

1 It from was good you hear really to.

2 I enjoy your hearing news always.

3 Please soon again write.

4 I'm glad in long managed for stay we've so to touch.

5 I come and hope me you can one day visit.

6 Please your parents to my regards give.

7 Thank you much very the enclosed photos for.

8 I'd stop to better get my back and homework.

9 Looking in later forward the summer seeing.

 

8 You have recently moved and changed school. Write a letter to your British pen-friend.

     Give some information about your new school and teachers.

     Describe whom you have met there and how your classmates have accepted you.

     Write about a new friend you have made.

 

2.4. Віртуальний щоденник подорожі (блог)

1 Match the extreme adjectives.

1 little                           a famous

2 large                          b delicious

3 tired                           c starving

4 scared                        d gorgeous

5 beautiful                    e tiny

6 well-known               f ancient

7 hungry                      g amusing

8 tasty                          h huge

9 old                             i terrified

10 funny                      j exhausted

20

2 Replace the underlined expressions with extreme adjectives from the box.

freezing   terrified   amusing   furious   gorgeous    scorching   breathtaking   exhausted

 

piscina.jpg   Sam2003   12:20 pm

   There are lots of very nice beaches here in Spain. We’re in Costa Calma now. The weather is  very hot here this week.

   Yesterday morning we went for a long bike ride.  After dinner my Dad and I went kitesurfing. At first I was very scared but later everything was OK. Kitesurfing is very exciting. I was very tired yesterday. By the way, my sister Liz was very angry, because Mum didn’t allow her to go with us. They stayed at the beach and played volleyball. 

   Tomorrow we’re visiting a water park. I think, it’ll be very funny. Then, we’re planning to go diving.

   We’re flying home on Monday. Granny says it’s very cold in London.

286-13308622-1077255165679526-8842170003153947752-o.jpgb7cccd2f91664846212f29bd3918c541.jpeg

 

3 Put the words into six groups.

a water park   volleyball   tennis   a castle   souvenirs   cards   table tennis   skiing   a walk   badminton    a bike ride    postcards    snowboarding    a boat trip   a zoo   a guided tour   skiing   shopping   diving   kitesurfing 

 

21

go

go for

go on

visit

play

buy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 Complete the text of blog entry with the expressions from the box.

completely exhausted      guided tour      looking forward to     colourful houses       flying home       some souvenirs      Burano lace      fantastic time

 

   

    NatalyNat     15:30

    We are having a 1 ______________ in Venice. The weather is gorgeous.

italy--venice--elevated-view-of-canal-in-city-543346423-59812f179abed50010eeb207.jpg    Yesterday we went on a 2 ______________ to Burano, an island of Venice. It is famous for its 3 ____________, leaning bell tower and original 4 ______________. The scenery was stunning! We were there for four hours and I felt 5 _______________!

     Tomorrow we’re visiting Verona. Have you heard of it? Shakespeare made this place famed. The main attractions there are House of Juliet and Verona Arena. I’m going to buy 6 _____________  in Verona. I’m 7 ______________  this trip.

We’re 8 ______________ on Friday. I’ll miss Italy!

burano_canal_6.jpgdrdkn6raf1jedhkkdlia.jpg

22

5 Choose the correct answers (A-D) to complete the text of the blog.

              Chris1502       10:25

We’re having a great 1 _____ in Vienna. The weather is fantastic!

On our first day we rented bikes and 2 ______ around the city. Then we enjoyed the Prater, a huge amusement 3 ______. It was a real fun!

vienna_0096.jpg2800.jpg   4 ______ we admired Belvedere Palace and Hundertwasser House. We also went 5 ______ a walk in the Burggarten. It was breathtaking!

Tomorrow we are going to visit Graben and Kärtner Strasse. We’ll 6 ______ shopping and drink coffee there.

We’re flying home in two days.

 

 

1 A holidays  B days  C fun  D time

2 A walked  B cycled  C ran  D visited

3 A museum  B theatre  C palace  D park

4 A Tomorrow  B Now  C Yesterday  D Soon

5 A for  B on  C at  D in

6 A go on   B go for   C go   D go to

 

6 You are on holiday with your family. Write a blog entry which includes this information:

     where you are and what the weather is like

     what you did yesterday

     what your plans are for tomorrow

     when you are going home

 

23

2.5. Оголошення

1 Match the announcements A-D with the sentences 1-8.

1 This activity is done outdoors.

2 It offers a great variety of activities.

3 You don’t have to pay anything

4 This activity is probably the most relaxing.

5 It gives you chance to admire beautiful scenery.

6 It is the most expensive activity.

7 You can see the photos on the website.

8 The meetings are held three times a week.

A 

B 

24

C 

 

D 

 

2 Complete the imperative with the words below.

Play  Don’t forget  Meet  Don’t stay  Come  Learn

1 ____________ new skateboarding tricks!

2 ____________ at home!

3 ____________ to tell your friends!

4 ____________ and join our club!

5 ____________ new interesting people!

6 ____________ basketball and get fit!

25

3 Match the sentence halves to make strong and memorable final messages.

1 Get active!                         A Dance today!

2 Don’t delay!                      B great ideas, great fun!

 3 Don’t stay aside –             C Get fit!

4 If you come,                      D and give it a try!

5 Great people,                    E come for a ride!

6 Come along                       F you’ll have lots of fun!

 

4 Match the phrases a-f with the gaps 1-6.

 

a  come and join

b  have a lot of fun

c  once a month

d  Monday and Wednesday

e  want to improve

f  about other cultures

 

5 Match the appropriate variant of the word a-c to the gaps 1-6.

 

26

1 a join  b get   c do

2 a prefer  b like  c go

3 a get fun  b take fun  c have fun

4 a dance  b danced  c dancing

5 a to make a video b make a video c do a video

6 a actively  b active  c activity

 

6 Write the announcement to inform about the activity.

     Mention what the activity is and describe it briefly.

     Name the benefits of the activity for the mind or the body.

     Give information about the time, place and cost of sessions.

     Give a strong and memorable final message.

 

2.6. Лист-заява

 

1 Match phrases 1-6 with their definitions a-f.

1 apply

2 part-time job

 

27

3 curriculum vitae (CV)

4 qualifications

5 interview

6 experience

a training or exams needed for a job

b working less than the normal working week

c to ask questions to find out if someone is right for a job

d knowledge you get from doing a job for a long time

e to ask for a job in writing

f short history of your education and where you have worked so far

 

2 Read these pairs of sentences from job application letters. Decide which of them, a or b, is more appropriate.

1 a I am writing in reference to your advertisement for tourist guides.

b I am writing because I saw your advertisement.

2 a There are many reasons why I would be great at the job.

b I feel I would be suitable for the post for a number of reasons.

3 a I can say everything I want to say.

b I believe that I have good communication skills.

4 a I would like to develop my career.

b My present job is rubbish .

5 a I hope you will write me soon.

b I look forward to hearing from you.

 

3 Read the online job advert and the letter of application. Who is the sender of the letter? Why is he writing? What job is he applying for? Is the letter formal or informal?

 

 

28

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

29

4 In which paragraph does Paul mention

1 the job he is applying for?

2 when he can start work?

3 his experience of working?

4 where he saw job advertisement?

5 his personal qualities?

6 references he can send?

 

5 Complete the letter. Choose the options A-D below.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1  a Mr  b Sir  c Mrs  d Miss

2  a write  b contact  c writing  d asking

30

3  a of  b for  c with  d about

4  a newspaper  b Internet  c online  d advertisement

5  a work  b activities c responsibilities  d vacancy

6  a experience  b activity c opportunity  d responsibility

7  a think  b guess  c consider  d imagine

8  a letter b references  c information  d composition

9  a adding  b writing  c putting  d enclosing

10  a watch  b look  c observe  d wait

6 Find formal ways of saying the underlined phrases below.

1 I am writing to ask you for the job of part-time shop-assistant.

2 The things I had to do there included consulting customers and shelf-filling.

3 In my opinion, I am reliable, hard-working, enthusiastic and trustworthy.

4 If I have to, I can give you my references.

5 I would really like to visit your department store.

6 I can start work on 1 July.

7 I’m sending my CV.

7 Read the advert and write the letter of application for the post.

     Mention the job you are applying for and where you saw the advert.

     Give details of previous job experience and responsibilities.

     List your personal qualities and offer to send a reference.

     Say when you are available for interview and when you could start work.

31

2.7. Есе

1 Complete the chart with the following expressions

It goes without saying that …   Furthermore, …   However, …   Moreover , … 

As far as I am concerned…   To begin with …   To sum up …   On the whole … In general …   In conclusion …   Actually, …   For instance … In fact, …   In addition, …   As a result …   Therefore, …   Firstly, …   In contrast …   On the other hand, …   Nowadays …   From my point of view, …   Many people claim that …  

opening

introducing points

presenting ideas and examples

expressing results

contrasting

concluding

opinion

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 Can you find and correct the six mistakes in this paragraph?

      I think the better place in world is the historic and picturesque city of Lviv. I know this city very well because it's where I am born. It's beautiful city, and visitors came here from everywhere. The local people is friendly and sincere.

 

3 Use words from the list below to complete this paragraph.

addition     less    not    in fact    suburbs    out    listening    disappearing

   My home is in the 1 ________ of a large city, so it’s greener than the city centre. It's also 2 __________ crowded. However, it’s 3 __________ as quiet and green as the real countryside. 4 __________, these days the real countryside is 5 __________ fast, as the population continues to increase. In 6 __________, people want larger houses and more space.

    I always go into the countryside for my holidays.  I like to be 7 __________ of noise, traffic, and stress. I enjoy 8 _______ to birds’ twittering and breathing clean air.

32

4 Complete this text by writing one word in each gap.

If you could change one important thing about your hometown, what would you change?

   There 1 _____ no ideal place to live. Wherever the person lives, 2 _____ or she always wants to have something better and improved. People always try to change 3 _____ living conditions to make them perfect.

   As for 4 _____ , I live in a small town. It is not perfect. There are a 5 _____ of problems here too. Firstly, the air quality in our town is not very good. 6 ______, there is a lot of litter in our streets. Thirdly, 7 ______ are many homeless people in our town.

   If I could change something, first of all, I 8 _____ reduce air pollution. Our industrial enterprises should solve this problem. Moreover, the residents of our town 9 _____ be encouraged to cycle or walk more instead 10 _____ driving cars. To make the streets cleaner, I would provide more rubbish bins 11 _____ improve public services. Furthermore, I would build special hostels 12 _____ homeless people.

   I 13 _____ determined, these actions would make big changes to life in my town. But 14 _____ I could only do one thing, I would make our industrial enterprises reduce the air pollution.

  

5 Read the essay below. Choose from (A-G) the one which best fits each space (1-6). There is one choice you do not need to use.

Some people prefer to live in a village. Others prefer to live in a big city. Which place would you like to live in?

   Where should we live? Some 1 __________, while others like the natural and quiet surroundings in the countryside. As for me, I would like to live in a big city because it has more advantages than living in the country.

   To begin with, the city is the symbol of human civilization and 2 __________. For example, we can find plenty of shops and supermarkets around our

33

neighbourhood, 3 __________. In the big cities medical facilities and emergency services are easily available. There are many problems with such services in the countryside. Big cities also have convenient transportation and faster Internet connection. These all make our life easier there. In addition, we can take part in a variety of events in the big cities. There are always plenty of social activities, sport events and concerts there. There are more places for relaxation in the big cities, such as 4 __________. In the countryside life can be dull and quiet and you can only have a few neighbours.

   Some people may argue that the pollution in the cities cause many diseases. However, with automobiles and modern highways 5 __________ in the countryside or sunshine on the beach.

   In my case, I prefer to live in the city. I feel relaxed and comfortable staying in my own city. There are lots of facilities presented in my city and those are the invaluable part of my lifestyle. Moreover, I like to lead a busy and challenging life and want to be connected with the world. I enjoy visiting countryside, having picnics, walking in the forest or near the lake. Nevertheless, I will 6 __________ for a long time.

A  theatres, museums, swimming pools and so on

B  not be able to live there

C  living there is more convenient than living in the country

D  where we can buy everyday things

E  many of us want to live convenient life

F  we can easily take a break and enjoy fresh air

G  people may choose to live in big cities

 

6 Choose the correct alternative: A or B, to complete each sentence.

1 In my opinion, _________ is the most important thing.

A living near your school

B your home near your school

34

2 If you live in a flat, _________ to live close to a park.

A it 's almost important

B it 's quite important

3 Personally  __________ living near a cinema is very important because you can watch films at home.

A I'm not thinking

B I don't think

4 What do you think about the importance ___________ near the supermarket?

A to live

B of living

5 How important are sports facilities from your __________ ?

A point of view

B opinion

7 Use your own ideas to complete this text.

From my point of view, the best place in the world is called _________.

This wonderful site is situated ____________. I know about it from ___________. I can recommend it to anyone because __________.

8 Write an essay on this topic following the plan below.

A person you know is planning to move to your town or city. What would you think this person would like and dislike about living in your town or city? Why?

Paragraph 1. Introduce the topic

Paragraph 2. Your opinions with supporting statements and examples.

Paragraph 3. Opposing opinions with supporting statements and examples.

 Paragraph 4. Conclusion. Briefly summarize your own opinion and the opposing opinion.

 

2.8. Рецензія на книгу

1 Match the words to the definitions.

35

I plot

2 character

3 protagonist

4 conflict

5 resolution

a a series of events that form the story

b a situation where there are opposing ideas, feelings or wishes

c a person in a story

d the hero or the most important person in a story

e the act of finding a solution to a problem or difficulty

 

2 Read the review. Are the sentences true or false?

1 The story is set in the USA.

2 Atticus Finch defends Tom Robinson, a black man, who is guilty.

3 Tom Robinson’s attempt to escape from prison is successful.

4 To Kill a Mockingbird was made into a film.

5 To Kill a Mockingbird is the only novel written by Harper Lee.

 

   To Kill a Mockingbird is a classic novel, written by Harper Lee. This book was published in 1960.

   The main characters of the story are Jean Louise “Scout” Finch and her brother Jem growing up in 1930s in Alabama. In the two years that book covers, the children find out a lot about prejudices of their neighbours when their father Atticus Finch, a lawyer, defends Tom Robinson, a black man, in court. Although the man is innocent, he is sent to prison because of his race. Eventually, he tries to escape from prison and he is killed.

   I would definitely recommend To Kill a Mockingbird to everybody. This book is incredibly successful. Millions of people have read it and it was made into a film. However, Harper Lee never published another novel.

36

3 Use words from the list below to complete this review.

private   protagonist    interview   published    people    novel

   J. D. Salinger’s only 1 __________ , The Catcher in the Rye, was 2 __________ in 1951. Its 3 __________ is sixteen-year-old Holden Caulfield who fails his exams and runs away from school. He spends three days in New York where he comes across different 4 __________ and situations that make him think about life.

   Many film studios wanted to make film of the book. However, Salinger always refused. Salinger was a very 5 __________ man. His last official photograph was taken in 1953 and he gave his last 6 __________in 1980.

   The Catcher in the Rye received mixed reactions, but I definitely recommend you to read it to make up your own opinion about this famous book.

 

4 Read the review below. Choose from sentences (A-E) the one which best fits each space (1-4). There is one choice you do not need to use.

A   Gatsby, a fake and a liar, has a moral integrity.

B   The narrator is Daisy’s cousin and Gatsby’s next door neighbour, Nick Carraway.

C   It’s a must-read.

D   The main character of the novel is Jay Gatsby.

E   The protagonists’ complex personalities are revealing over the course of the story.

   F.Scott Fitzgerald’s classic novel The Great Gatsby is full of glamour and decadance of New York at the beginning of the 20th century.

   The story revolves around the self-made millionaire Jay Gatsby and his quest to win back his lost love, Daisy Buchanan. 1 _________________ Gatsby asks Nick to reunite him with Daisy. The attempt is successful and that sets in motion a tragic chain of events which expose ugly truth about love, wealth and the American Dream.

 

37

   The novel has a fast-moving and riveting plot. 2 _________________ Daisy has a touching charm, but she is self-centered and shallow. 3 __________________ The Great Gatsby is a perceptive portrayal of a fascinating time in the USA history and the gripping and moving story told in expressive and intricate detail.                4 ________________

 

5 Write a review for a student magazine about a book you have enjoyed reading. Your review should include the following information about the book:

     the title and the author;

     a brief outline of the plot;

     what you think is interesting about it;

     why you would recommend it.

 

2.9. Рецензія на фільм

1 Guess the film.

It’s my favourite science-fiction film, directed by James Cameron. It was shot in 2009. The stars are Sam Worthington, Zoe Saldana and Sigourney Weaver.

The story takes place in 2154 when the world is dying. Humans travel to a distant planet called Pandora. They want to find a valuable material to save the Earth. There they meet Na’vi, blue-skinned aliens. The humans make a special creature to get information about the planet. Jake Scully is chosen for this job. However, he falls in love with alien and is going to join the Na’vi.

This film is entertaining. It is worth seeing for its fantastic story and gorgeous special effects.

 

2 Read the review. Are the sentences true or false?

1 Hocus Pocus is a romantic comedy.

2 It was shot in the 20th century.

38

3 One of the main stars of the film is Sarah Jessica Parker.

4 The girl’s brother was transformed into an ordinary cat.

5 It would be exciting to watch this film on the 31st of October with your friends.

Recently, I have watched a very entertaining film on TV. It is Hocus Pocus, an American comedy horror fantasy film, which was shot in 1993. It was directed by Kenny Ortega. The stars of the film are Bette Midler, Kathy Najimy, Sarah Jessica Parker and Omri Katz.

This film tells us a story about three witches, who fed themselves with young children’s energy. Once, the witches stole a seven-year-old girl and made her old, so they became young. The girl’s brother wanted to defend his sister and the witches transformed him into an immortal cat. People from the village, where the boy lived, killed those witches. However, 300 years later they became alive and needed children’s energy again.

The film is gripping and amusing. You will enjoy music and special effects. If you have Halloween party, you should watch this film with your friends, because its atmosphere is amazing.

 

3 Choose the correct word.

    Yesterday / Recently I saw a brilliant film The Theory of Everything online. It was shot in 2014. The film is a biography of Stephen Hawking, a famous physicist, and has the elements of romantic drama. It was directed / directing by James Marsh.                  

    The stars of the film are Eddie Redmayne and Felicity Jones. The actors are very sincere / sincerely. The main characters are lovely and touching. The protagonist of the story, Stephen Hawking is a very clever and strong-willed person / people. He learned about his awful disease and doctors told him, that he had only two years to live. Nevertheless / Although, Stephen survived. Moreover / However, he got married, had children and worked a lot. The story is very exciting and moving. It proves, that he, who has hope and strong will, has everything.

39

     This movie has no impressive special effects, but / and it has real emotions and superior plot. It helps to realize, that / what human health is the most important and valuable thing in the world.

 

4 Write a review of the film you liked. Include the information:

     basic information about the film (name, type, actors)

     what is the story about

     one or two other aspects of the film (acting, music, special effects)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

40

ВИСНОВОК

          Процес навчання передбачає активізацію та розвиток інтелектуальних здібностей, знань і мовного досвіду, які наявні у кожного учня. Тому навчальний процес повинен бути побудованим так, щоб учень, вирішуючи певні комунікативні завдання, відчував необхідність і отримував можливість реалізувати власні наміри.

 Ефективне навчання писемного мовлення підвищує мотивацію до вивчення іноземної мови, спонукає до розвитку критичного мислення та сприяє засвоєнню лексичного та граматичного матеріалу. Запровадження новітніх технологій, використання Інтернету, спілкування у соціальних мережах, надсилання текстових повідомлень дає можливість пересвідчитися у практичному значенні набутих навичок письмового мовлення та удосконалити мовленнєві й комунікативні вміння.

 Отже, у процесі формування компетентності писемного мовлення відбувається творчий розвиток учня, його соціалізація та реалізація його життєвої позиції.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

41