Методична розробка уроку "Алюміній ,будова,властивості застосування"застосування

Про матеріал
розширити і поглибити знання учнів про метали на прикладі Алюмінію - представника головної підгрупи ІІІ групи; розглянути загальну характеристику металу; поширення в природі; фізичні,хімічні властивості та застосування алюмінію; уміти складати хімічні реакції, що характеризують хімічні властивості алюмінію ;
Перегляд файлу

                 ДЕРЖАВНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД

“ХУДОЖНЄ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНЕ УЧИЛИЩЕ ІМ.Й.П.СТАНЬКА

 

 

 

 АЛЮМІНІЙ, ВЛАСТИВОСТІ ТА ЗАСТОСУВАННЯ

 

 

 

 

 

 

                                                                 Викладач хімії : Марія Формусяк

 

 Тема: Алюміній,фізичні і хімічні властивості ,застосування.

 

Мета:

Освітня:

 розширити і поглибити знання учнів про метали на прикладі Алюмінію - представника головної підгрупи ІІІ групи; розглянути  загальну характеристику металу; поширення в природі; фізичні,хімічні властивості та застосування алюмінію; уміти складати хімічні реакції, що характеризують хімічні властивості алюмінію ;

Розвивальна:  

розвивати творчу активність, логічне мислення, вміння думати,аналізувати;

 розвивати пізнавальну цікавість до навчання, використовуючи знання про значення металів та їх сполук у практичній діяльності людини;

 розвивати вміння встановлювати причинно- наслідкові зв'язки та застосовувати здобуті знання і навички в різних життєвих ситуаціях ;

 формувати професійну компетентність учнів ,увагу та швидкість мислення ; культуру мовлення;;

Виховна :

виховувати інтерес до предмета,наполегливість, кмітливість формувати життєві компетенції, сприяти вихованню особистості.

 

Тип уроку : урок  засвоєння нових знань

 

Дидактичне забезпечення уроку:  періодична система хімічних елементів, таблиця розчинності кислот, основ, солей; презентація уроку.

Матеріально-технічне забезпечення уроку:мультимедійний проектор,ноутбук, мультимедійна презентація

Міжпредметні зв'язки :

 а) з фізикою (електропровідність алюмінію )

б )хімія і мистецтво ( застосування сполук алюмінію , які входять до складу різноманітних  фарб )

в) з виробництвом меблів (алюмінієва фурнітура, ніжки опори для столів, ручки, різноманітні профілі)

г) з медициною (виготовлення ліків, до складу яких входить алюміній )

 д) з екологією ( використані баночки з під напоїв ( пива , енергетиків) збирати на переробку)

 е)з географією (виробництво алюмінію -Миколаївський глиноземний завод,Запорізький алюмінієвий комбінат; боксити поширені на Закарпатті, в Приазов'ї ,Китай, Угорщина,Франція,США,Індія ,Туреччина і інші)

Очікувані результати:

Учні повинні знати:

охарактеризувати Алюміній як просту речовину , його фізичні   властивості та хімічні властивості як представника металів ;

практичне застосування алюмінію в різних сферах життя та  у живописі, мистецтві, меблевому виробництві;

Учні повинні вміти:

складати рівняння хімічних реакцій,що характеризують хімічні властивості Алюмінію;

встановлювати причинно-наслідкові зв'язки між будовою та властивостями речовин

  використовувати набуті знання у різних життєвих ситуаціях

Учні повинні розуміти:

практичне  застосування алюмінію людиною в житті та знаходження його сполук у природі.

 

Методи проведення уроку:

 за джерелом знань: словесний, візуальний, уявно-практичний

 за характером пізнавальної діяльності: пояснювально-ілюстративний

 Додаткова інформація:

  1.     повідомлення про історію відкриття алюмінію;
  2.     цікаві факти про алюміній

Форми і методи роботи : фронтальне опитування , метод ”Продовж речення”,              Learning Apps “Створи відповідність”,візуальний хімічний експеримент,виконання тестових завдань, метод “Анкета-рефлексія”

 

 

   СТРУКТУРА УРОКУ

1.Організаційний момент (2,5 хв)

2.Актуалізація опорних знань та вмінь (5 хв)

3. Мотивація навчальної діяльності (1 хв)

4,Оголошення теми та мети уроку (0,5 хв)

5.Вивчення нового матеріалу:властивості і застосування алюмінію (30 хв)

6.Закріплення знань та вмінь -тести ( 5 хв)

7.Підведення підсумків (0,5 хв)

8.Домашнє завдання (0,5 хв)

 

ДЕВІЗ :

     Просто знати - це не все .

                                                          Знання потрібно вміти використовувати.                                                                                                                                                            Й .Гете.

 

 

                                         ХІД  УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань (фронтальне опитування)

 

 Слайд

а)Метод “Продовж речення”

 

  1. Яких елементів більше: металічних чи неметалічних? Де розташовані в період. системі метали
  2. Який метал найпоширеніший у земній корі?
  3. Які метали найкраще проводять електричний струм.
  4. Найтугоплавкіший метал… Плавляться в долоні..
  5. Найлегший…  найпластичніший метал….
  6. Найтвердіший метал… Метал яким можна писати...

          7.   Метал у рідкому стані…Метали хірургів

 

          б)  Learning Apps “Створи відповідність”

    Покликання на вправу :

    https://learningapps.org/view21020607

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності і повідомлення теми уроку

                

Ми продовжуємо вивчати тематичний блок «Метали» і сьогодні познайомимося з металом, що займає в ПС проміжне місце між металами і неметалами. Цікавий і навіть унікальний за своїми властивостями.

 

       Р.Декарт сказав : “Щоб удосконалити розум , треба більше

                                                 розмірковувати ніж заучувати”

Тож давайте спробуємо разом поміркувати,прослухавши загадку

   Загадка:         Займає перше місце в природі за поширенням і друге місце після заліза за обсягом виробництва. 1/5 частина глини складається з цього металу. Його ще називають «крилатим металом».

Блискучий, білий і твердий,

У сплавах він завжди легкий.

Він у своїй  клітинці

У Менделєєва таблиці.

Усюди він навколо нас,

Та і кується просто клас.

У складі глини і рубінів,

Метал корисний…

                      (Алюміній)

 

Повідомлення теми уроку                                                                   

Тема: Алюміній,фізичні та хімічні властивості ,застосування.

 

 

 

         ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Історична довідка (повідомлення учня, розповідь вчителя).

          Існує легенда, що понад 2 тис. років тому до римського імператора Тиберія прийшов ювелір із металевою обідньою тарілкою, що не розбивалася, виготовленою нібито з глини. Тарілка була дуже світлою й блищала як срібло, але набагато легша. За всіма ознаками вона мала бути алюмінієвою. При цьому ювелір стверджував, що тільки він і боги знають, як одержати цей метал з глини. Тиберій, побоюючись, що метал із легкодоступної глини може знецінити золото та срібло, наказав, про всяк випадок, відрубати людині голову. Очевидно, легенда досить сумнівна, тому що самородний алюміній у природі не зустрічається через свою високу активність, і за часів Римської імперії не могло бути технічних засобів, які б дозволили видобувати алюміній з глинозему.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Поширення Алюмінію в природі.

 

 

Найважливіші природні сполуки Алюмінію: боксити: Al2O3*nH2O

                                                                                    Каолін: Al2O3*nSiO2

                                                                                    Нефелін: Na2O* Al2O3*2 SiO2

                                                                                    Кріоліт: Na3AlF6

                                                                                    Корунд: Al2O3    

                                                                                         

Електронна будова атома Алюмінію (опорна схема характеристики хімічного елементу за положенням в ПС).                           

 

Al             1S22S22P63S23P1

+13

                                              

                                                            2   8   3

                                                                          

Алюміній – сріблясто-білий метал, легкоплавкий (температура плавлення – 6600С), легкий (густина – 2,7 г/см3), пластичний, має високу електропровідність і теплопровідність, утворює з іншими металами легкі і міцні сплави. Алюміній на повітрі миттєво взаємодіє з киснем і вкривається дуже тонкою, але надзвичайно міцною оксидною плівкою, яка захищає його від руйнування.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хімічні властивості Алюмінію:    

                                                                      

a)  Взаємодія з простими речовинами:

з киснем:        4Al + 3O2 = 2Al2O3

З галогенами: 

 

 

а)взаємодія з бромом    2Al + 3Br2 = 2AlBr3    

 

 

 

 

 

 

 

          

   б)взаємодія з йодом:                            2Al + 3l2 = 2All3           

                                                           

         З іншими неметалами:      2Al + 3S = Al2S3

                                                 2Al + N2 = 2AlN

                                                 4Al + 3C = Al4C3

б)  Взаємодія зі складними речовинами:

         З водою після зняття оксидної плівки:      2Al + 6H2O = 2Al(OH)3 + 3H2

         З розведеними кислотами (крім нітратної)     2Al + 6HCl = 2AlCl3 + 3H2

         З розчинами лугів:    2Al + 2NaOH + 2H2O = 2NaAlO2 + 3H2

         З оксидами металів (алюмотермія)   2Al + Cr2O3 = Al2O3 + 2Cr

Сполуки алюмінію:

         Al2O3 – оксид алюмінію, білий тугоплавкий порошок, нерозчинний у воді. Утворює мінерал корунд. Його коштовні різновиди – червоний рубін і синій сапфір. Оксид  Al2O3   є амфотерним.

         Al(OH)3 – гідроксид алюмінію, білий, нерозчинний у воді,  типовий амфотерний гідроксид.

 

 

 

 

Застосування Алюмінію та його сплавів:

 

         В електротехніці;

        

        

         В автомобілебудуванні, літакобудування, суднобудуванні, космічній техніці;

        

         Для одержання металів у вільному стані;

         В будівництві;

         В побуті

         Для виготовлення фольги;

         В деревообробці

         у меблевому виробництві

         для виробництва фарб

 

V. Узагальнення і систематизація знань 

а)Закінчити схему реакції:   Al Al2O3 AlCl3 Al(OH)3

 

б)Виконання тестових завдань

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2312901&authuser=0

 

VI.Рефлексія

Анкета-рефлексія

 

VII. Підсумок

 

                      Алюміній

          За обсягами виробництва поступається лише залізу;

                        частина  глини складається з цього металу.

                      Має плівку захисну

                      На основі його сплавів

                      Деталі роблять в літаку,

                      Для тролейбусів, вагонів,

                      Для автобусів, машин,

                      Для пароплавів і паромів

                      Він під номером один.

                     З металу посуд виробляють

                     Та упаковку харчову.

                     І фарбу “срібну” кожен має

                     У господарстві на дому.    

 

 

VII. Домашнє завдання   § 26, ст. 131, впр. 4, 5 (М.М.Савчин Хімія 11 клас)

 

 

 

 

 

Література

1.М.М. Савчин  Хімія. Підручник для 11 класу для закладів загальної середньої освіти. Рівень стандарту - К.: в-во «Грамота» , 2019.

2.П.П. Попель, Л.С. Крикля Хімія. Підручник для 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Рівень стандарту – К.: в-во «Академія», 2010. – 130 с.

3.О.Г. Ярошенко Хімія. Підручник для 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Рівень стандарту – К.: в-во «Грамота» , 2010. – 214 с. 

https://youtu.be/FhRc52YlHfM

https://www.youtube.com/watch?v=G6fe2YcumNc

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D0%BB%D1%8E%D0%BC%D1%96%D0%BD%D1%96%D0%B9

http://metalelit.com.ua/ua/alyuminiy-ukr.html

 

 

 

 

 

 

                      

docx
Додав(-ла)
Формусяк Марія
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
5 березня
Переглядів
32
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку