Урок української мови у 2 класі
Тема: Апостроф «Навчаюся вимовляти і писати слова з апострофом»
Мета: Удосконалювати навички вимови та написання слів з апострофом, уміння переносити слова з апострофом; розвивати уміння добирати близьки за значенням слова для точнішою висловлювання думки; розвивати діалогічне та монологічне мовлення; розвивати пізнавальну активність, спостережливість, артикуляційний апарат, мовленеві навички; поповнювати словниковий запас; виховувати інтерес до вивчення української мови, почуття дружби.
Обладнання: картки, на яких записані склади з апострофом предметні малюнки; мультимедійне обладнання.
Хід уроку
І. Вступна частина
1. Організація класу
- Повторення вірша
Заходить вчитель — треба встати.
Коли дозволить — тихо сядь.
Спитати хоче — не гукай,
А тільки руку піднімай.
2. Активілізація опорних знань
- Відгадування ребуса
Учитель демонтруе малюнок, на якому зображена хатка, і читає загадку.
Ось перед вами, друзі хата
У ній чотири є кімнати
А ось вам загадка моя:
Як тут розміститься 7-я?
с |
і |
м |
я |
|
|
7 |
я |
3. Робота над прислів`ями, поданими на дошці. Записати і розібрати:
Яка сім`я, такі й діти
Сім`я без батька – як хата без даху.
4. Відгадування загадок і запис слів з апострофом
- Б`є рука його і палка.
та нікому, бач, не жалко (м`яч)
в них м`які і теплі стіни
По п`ять братиків малих
проживає в хатках тих (Рукавичка)
Я є у риб’ячій сім’ї,
Але в воді мене немає.
Скажіть, хіба таке буває? (Апостроф)
ІІ. Основна частина
Отже – робить висновок учитель: в українській мові є такий знак, який показує раздільну вимову у словах.
Він дуже схожий на кому, лише ставиться в горі. Він називається «апострофом».
Апостроф – це унікальний знак. Він є не в кожній мові. В українській мові завжди стоїть після приголосних б,п,м,в,ф,р перед я,ю,є,ї.
Наприклад, А запитує: «Чому слово п`ятниця пишеться з апострофом?
Учень Б відповідає: «Апостроф ставиться, після букви не перед буквою я, він позначає роздільну вимову приголосного звука (п) з голосним звуком (а). потім учні обмінюються ролями (Запитує учень Б, а відповідає учень А)
Два притопи, три притопи,
На носок, на каблучок.
Руку вліво, руку вправо,
Ми танцюємо «Казачок»
Раз – присядем, два – присядем,
Повертілись і тихенько всілись.