«Відчуття краси, активне творення прекрасного я б назвав дорогоцінною вправою юної душі, необхідною для того, щоб людина прагнула бачити красу людини, її душу, прагнула утверджувати прекрасне в самім собі. Людина, що тонко відчуває красу нездатна піти супротив совісті. Вона розуміє, як треба вчинити, і так діє. Її свідомість та поведінка єдині та базуються на загальнолюдських цінностях і нормах. Потрібно вчитися жити за законами краси. Поки існують життя і суспільство, природа і праця, спілкування, пам’ять, мрія, віра, надія, любов, буде існувати і краса»
В.О. Сухомлинський.
Урок читання в 4 класі
Г.П.Дідур, спеціаліст вищої категорії , Капітанівський ліцей.
Тема:Радість від пробудження природи в описі приходу весни.
Д. Чередниченко «Рідні краєвиди» ,Прислів’я. В. Ткаченко «Квітень»
Мета: вчити учнів сприймати змальовані словами образи природи рідної землі у прозовому творі; узагальнити знання учнів про початок весни; вчити їх спостерігати за змінами в природі; розвивати зв’язне мовлення; виховувати любов до природи.
Обладнання: картки із словами,картинки із квітами весняними
1.Учитель. Погляньте мені в очі. Посміхніться.
У цих промінчиках добра, що засяяли на ваших очах,
ми розпочнемо наш урок.
2.Аутотренінг
Я — школяр(ка).
Я — особистість творча.
Я — думаю, замислююся.
Я — аналізую, висловлюю свої судження.
Я — хочу знати.
3.Звучить музика П. Чайковського «Пори року»
--Який настрій передає музика?
--Які почуття охопили вас?
--Які картини виникли у вашій уяві?
ІІ. Усвідомлення матеріалу
Слово вчителя
--- Відгадавши загадку ми дізнаємось тему нашого уроку
Привітанням журавля
Я пробуджую поля,
Небеса і ручаї
Та заквітчую гаї.
Відгадали, хто вона,
Ця красуня чарівна? (весна)
--Щоранку ви прокидаєтесь і починається новий день. На землі також є ранок року — це початок весни. Ласкавий сонячний промінчик відчинив весні двері — і все навколо захвилювалося. Ранок року!
Сьогодні здійснимо подорож у весну.
Методика «Ґронування» Весна. Яка вона? (розповіді дітей)
Тема нашого уроку: Радість від пробудження природи в описі приходу весни. Попрацюємо з оповіданням Д Чередниченка «Рідні краєвиди» та віршем В. Ткаченко «Квітень»
ІІІ. Опрацювання оповідання Д. Чередниченка «Рідні краєвиди»
(Декілька слів про автора підготували діти)
1.Підготовка до сприймання тексту.
2.Читання «пірамідок» слів.
2.Читання тексту комбінованим способом
а)Читання тексту вчителем (до слів «О-о, ті пташки, мабуть, ніколи
такі веселі не бувають, як зараз»).
__ Які ще незрозумілі слова вам зустрілися?
Виставка малюнків із першими квітами весни.(Монітор)
Учень (захисник природи). Якими барвами розмалювала всі квіти весна? (Відповіді учнів.)
Вправа щодо миттєвого сприймання слів.
Слова на картках-блискавках: шпак, дрізд, зяблик, журавель, жайвір.
б)Друга пірамідка
Читання другої частини оповідання учнями до слів» Пройшов трохи…».
в)Третя піраміда
Читання оповідання до кінця
--- До кого звертається автор?
Хвилинка релаксації
-А зараз, діти, заплющте очі, опустіть голівки на парти. Кожен з нас згадує про приємний для вас куточок природи сад з посмішкою на устах. Радісні думки приходять до нас, коли ми бачимо його, пахнуть яблука, яскраве сонечко, що грає на зелених листочках. Уявіть, що ви сіли на траву .Дме теплий і ніжний вітерець. Розплющаєте очі! Милуйтеся природою, дихайте свіжим повітрям.
(На моніторі картина із зображенням природи)
3.Читання оповідання учнями вголос «ланцюжком».
Фізкультхвилинка
Опрацювання вірша В. Ткаченко «Квітень»
(Познайомити учнів із автором вірша, портрет якого на моніторі )
Поясніть вислови «день у квітні довше сонцем квітні «підпливають верби кучеряві», «ліщина заглядає сережками в потік»
Діти створюють вірші про ранню весну (у парах),
- Уявіть себе художниками і намалюйте словами картину до строфи вірша, яка найбільше вам сподобалася.
Діти зачитують свої варіанти: