Методична розробка уроку для 9 класу на тему: «Шолом-Алейхем «Тев’є-молочар»: образна система твору».

Про матеріал
Методична розробка уроку для 9 класу на тему: «Шолом-Алейхем «Тев’є-молочар»: образна система твору» містить різні види робіт, такі як виконання Інтерактивних вправ на сайті learningapps: "Встановіть послідовність новел", «Впізнай героя за його характеристикою»; складання Сенкану, рефлексію "Валіза. Мясорубка. Смітник". А також матеріал, який допоможе вчителю під час роботи над образами головних героїв твору.
Перегляд файлу

Методична розробка уроку для 9 класу на тему:

«Шолом-Алейхем «Тев’є-молочар»: образна система твору».

 

  1. Оголошення теми та визначення мети уроку разом з учнями.

 Перевірка домашнього завдання.

Бесіда:

- Твір «Тев’є-молочар» - за жанром це ….

(Жанр – новелістичний роман).

-          З скількох новел складається твір?

(Твір складається з 9 новел, поєднаних історією життя єврея-молочника Тев’є, який в уявній розмові з автором переповідає про смішні і трагічні події свого повсякденного життя).

- Встановіть послідовність новел за посиланням:       https://learningapps.org/25019416

- Самоперевірка:

2. Рбота над темої уроку. Роман “Тев’є-молочник” - характеристика героїв.

Виступи учнів (випереджувальне завдання).

2.1. Характеристика образу Тев’є молочника

Тев’є-молочник один із найяскравіших образів однойменного твору. Він був одним із найулюбленіших героїв і самого автора. У Тев’є уособлено образ усього єврейського народу, який, попри всі злигодні, що випали на його долю, не пригнічений почуттям приреченості, а сповнений оптимізму та життєвих сил.

 Тев’є — батько п’ятьох дівчат. Історія кожної з дорослих дочок — це ще одна грань життя всього єврейського народу, яку автор розкриває із великою майстерністю.

Тев’є — напрочуд цілісна особистість. Він простакуватий і шляхетний, розуміє людей і тонко відчуває красу природи, завжди поводиться гідно і ніколи не грішить проти совісті. Тев’є звик «у поті чола свого» добувати хліб, і саме труд зміцнив його дух, допоміг не схилитися перед труднощами, кривдами, злигоднями. Гумор Тев’є — це вираження народного оптимізму, свідчення життєздатності єврейського народу. Тев’є працьовитий, комунікабельний, глибоко віруюча людина, любить з будь-якого приводу цитувати Святе Письмо, філософ, має почуття гумору, мудрий, вміє прощати, щиро вболіває за долю своїх дітей. Герой дещо консервативний, дотримується традицій минувшини, коли батьки вирішували долю дорослих доньок; не розуміє, як це молоді самі дійшли згоди

Риси характеру: чесний, порядний, мудрий, гуманіст, кмітливий і хитрий (не хоче засмучувати дружину, тому придумує сон про те, що предки самі назвали нареченого для Цейтл), практичний, хазяйновитий, підприємливий, заощадливий, вміє зібрати гроші по копієчці, щедрий, довірливий, оптимістично сприймає усі незгоди, з почуттям гумору, незламний, цінує кожну мить життя, вірить в Бога, філософ, люблячий батко, чоловік, дідусь.

Цитатна характеристика Тев’є. «Що таке єврей і неєврей?.. І чому Господь бог створив євреїв і неєвреїв?.. А коли господь бог уже створив євреїв і неєвреїв, чому вони такі відокремлені одне він одного, чому ненавидять одне одного?»

««Суєта суєт» — не в грошах щастя. Сьогодні так, завтра інак, аби живі були»

 «Розум і каяття — ці дві речі завжди приходять занадто пізно»

«Головне — людина, тобто щоб людина була людиною»

«Дурниці… їсти, хіба це головне? Багатій не їсть червінців, а бідняк не їсть камінців»

«Де сказано, що я повинен жили з себе висотувати, щоб заробити на рідкий крупник, на куліш з картоплею, а вони, оті єгупецькі (київські)  багатії, мають розкошувати на дачах, за холодну воду не беручись, об’їдатися смаженими качками, смачними книшами, млинцями й вергунами? Хіба я не така ж людина, як вони?»

У монологах головного героя є місце і дотепним жартам, і кумедним містечковим історіям. Молочар розмірковує над невеселими проблемами, з якими йому випало зіткнутись, однак не скаржиться на долю.

Тев’є молочник (сам автор Шолом-Алейхем) – мудрий, співчутливий, спостережливий, має почуття гумору

2.2. Голда - дружина Тев’є, порядна жінка, поважає свого чоловіка, дбає про родину, турботлива, любляча, вважає за щастя заможне життя, а не шлюб у любові; дуже релігійна, тому не може простити Хаві її зраду вірі. Голда помирає, так і не змирившись із загибеллю Шпринці

 

2.3. Такі дочки Тев’є: «красиві і ставні, як сосни, а вже якщо віддадуть своє серце, то вже безповоротно».

Історія кожної з дорослих дочок — це ще одна грань життя всього єврейського народу, яку автор розкриває із великою майстерністю.

Цейтл - найстарша дочка, до якої сватався Лейзер-Волф, вдівець, м’ясник. Але вона обрала бідного Мотла-жилетника, кравця, відмовляє заможному залицяльникові, не хоче багатства: вона готова їсти раз на три дні, але вийти за коханого. Жінка щаслива з чоловіком, хоча живуть вони злиденно. Після смерті чоловіка Цейтл разом з дітьми повертається до батька

2.4. Годл – закохалася у бідного студента, що навчав грамоти дітей Тев’є, одружилася із Перчиком, бідним хлопцем, який говорив дивні речі проти багатіїв і на захист трудівників, врешті його ув’язнили. Годл вирішила поїхати за чоловіком до Сибіру, бо він перебуває на засланні за революційну діяльність

2.5. Хава - пов’язала свою долю з православним писарем Федько, вона заперечувала поділ людей на євреїв і не-євреїв. Для Тев’є вона вважаюся померлою, бо зрадила вірі.
дівчина закохалася в представника іншої віри. Батько попереджає доньку, щоб вона трималася від православного писаря подалі, адже у Священному Писанні сказано, що кожен повинен шукати собі рівню. Хава не згодна: люди самі поділили себе на євреїв і неєвреїв, багатих і жебраків. Заради коханого Хава змінює віру

2.6. Шпринця - закохалася у сина багатої вдови Арончика, порожній горішок. Рідні хлопця роблять все, щоб розлучити молодих, підштовхнувши нещасну дівчину до самогубства. Коли мати з сином виїхаїи з Бойберика, а дівчина почала марніти. Одного дня її витягли з річки..

2.7. Бейлка – п’ята, найкрасивіша, дочка Тев’є, вибирає багатого жениха, підрядника, виходить за Педоцура, багатія, хоча не любить його. Тев’є намагається відмовити дочку виходити заміж за розрахунком, але Бейлка каже, що зараз інші часи і треба думати про себе. Проте дівчина дуже нещаслива у шлюбі, ллє сльози й до, і після весілля. Тев’є навіть змушений був їхати з Бойберика, бо зять соромився тестя.

Отже, кожен із героїв шукає своє щастя, але бачить його по-різному. Старша сестра відмовляється від заможного життя заради коханого чоловіка, друга — через кохання закінчує життя самогубством, третя – їде за коханим на заслання,  четверта — зраджує віру, а наймолодша, відповідно до віянь нового часу, обирає сите, заможне життя без любові, та все рівно не була ні багатою, ні щасливою у шлюбі.

3. Виконання Інтерактивної вправи на сайті learningapps : «Впізнай героя за його характеристикою» (робота в групах)            https://learningapps.org/25019503

4.  Слово вчителя. Висновок:

На власному прикладі Тевє показує, що треба з гумором ставитися до складнощів, уміти бути вдячним за ті щасливі моменти, які є в житті кожної людини, а якщо вже не вистачає сліз — сміятися.

5. Домашнє завдання:

1. Скласти Сенкан до образу Тевє або однієї з його доньок (на вибір)

Схема:                                              Приклад сенкану:

1-й  - іменник                                        Голда-мати 

2 –й - два прикметника                       Турботлива, працьовита

3-й - три  дієслова                               Любить, піклується, помирає

4-й - одне речення                              Порядна жінка, поважає  свого чоловіка і  дбає про родину

5-й -  іменник-синонім першому         Дружина Тев’є

 

. 2. Пройти тест на сайті «На Урок» за посиланням.

6. Рефлексія

doc
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Волощук Є.В., Звиняцьковський В.Я., Філенко О.М.)
Додано
19 травня
Переглядів
232
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку