Методична розробка уроку "Форми мінливості"

Про матеріал
• розширити поняття про мінливість як одну з основних властивостей живої природи; ознайомити учнів з різними формами мінливості, з поняттями «комбінативна» та «модифікаційна мінливість» та їх причинами; з’ясувати значення мінливості для живих організмів; • розвивати вміння логічно мислити, робити порівняння , висновки та узагальнення; • формувати бережливе ставлення до свого організму як до носія унікального генотипу.
Перегляд файлу

 

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ

КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

Державний професійно-технічний навчальний заклад
"Богуславське вище професійне училище сфери послуг"

 

 

 

 

 

Методична розробка
уроку

"форми мінливості"

 

 

 

 

Розробку підготувала
викладач вищої категорії
Чала Світлана Володимирівна.

 

 

 

 

2018 

 


Навчальний предмет. Біологія. 9  клас

 Тема. Закономірності успадкування ознак

Тема уроку:  «Форми мінливості»

Автор: Чала Світлана Володимирівна

Викладач хімії та біології

ДПТНЗ «Богуславське ВПУ сфери послуг»

 

Навчальна програма

для загальноосвітніх навчальних закладів. Біологія 6 – 9 кл.

(зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 29.05.2015 №585)

 

Тема уроку: «Форми мінливості»

Цільова група:

  • учні 9 класу

Тривалість:

  • 45 хвилин

Мета уроку:

  • розширити поняття про мінливість як одну з основних властивостей живої природи; ознайомити учнів з різними формами мінливості, з поняттями «комбінативна» та «модифікаційна мінливість» та їх причинами; з’ясувати значення мінливості для живих організмів;
  • розвивати вміння логічно мислити, робити порівняння , висновки та узагальнення;
  • формувати бережливе ставлення до свого організму як до носія унікального генотипу.

Операційні цілі (завдання):

Після закінчення уроку учень

знає

  • спадкові і неспадкові форми мінливості;
  • причини комбінативної, мутаційної та модифікаційої мінливості;

розуміє

  • значення мінливості для живої природи;

вміє

  • характеризувати комбінативну, мутаційну і модифікаційну мінливість;
  • наводити приклади спадкової і неспадкової мінливості;

може

  • висловлювати судження щодо значення знань про спадковість і мінливість у життєдіяльності людини;
  • аналізувати інформацію, систематизувати її;
  • спілкуватися, висловлювати свою думку та захищати її.

Методи і техніки:

  • прийом «Відновіть інформацію»
  • прийом «Мозковий штурм»
  • прийом «Пошук інформації»
  • прийом «Лабораторний практикум»
  • прийом «Узагальніть і порівняйте»
  • прийом «Кубування»
  • прийом «Сенкан»
  • вправа «Порівняння спадковості і мінливості» з ресурсу LearningApps.org

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання і матеріали: мультимедійна презентація, підручник, листки липи серцелистої, калькулятор, лінійка.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

(Привітання, перевірка присутніх)

ІІ. Актуалізація опорних знань

Прийом «Відновіть інформацію»

  1. ____________ — це здатність передавати від покоління до покоління спадкові ознаки.  2. Функціональною одиницею спадковості є _____________.  3. _______________ - сукупність усіх генів організму. 4.Сукупність властивостей і ознак організму називають ___________________. 5. Засновник гібридологічного методу в генетиці є _________________. 6. Автор хромосомної теорії спадковості є _____________________ . 7. У гібридів підвищується життєдіяльність у результаті явища _______________, або гібридної сили. 8. Перехрест хромосом під час кон’югації називається _____________________.

Відповіді: 1) спадковість; 2) ген; 3) генотип; 4) фенотип; 5) Грегор Мендель; 6) Томас Морган; 7) гетерозису; 8) кросинговер.

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

Прийом «Мозковий штурм»

Чому діти схожі на своїх батьків?

Чому різні особини одного виду більш-менш схожі між собою, а різних видів – здебільшого ні?

Яким чином мінливість може впливати на якість життя живого організму?

Чи важливе, на вашу думку, це явище?

Які перспективи має мінливість з точки зору історичного розвитку живих організмів?

ІV. Основна частина

Починається супроводом презентаціями з власного Google-диску

https://www.youtube.com/watch?v=005KWnJ3Wso

https://www.youtube.com/watch?v=K-E-F_7HABU

 

Навіть на своїх батьків ми не схожі ідентично, мов копії. У кожної людини виявляються ознаки, яких немає у її батьків. Це одна з найцікавіших властивостей живих організмів — мінливість.

Мінливість — здатність живих організмів набувати нових ознак, відмінних від батьківських, і їхніх станів у процесі індивідуального розвитку. Мінливість є протилежним процесом спадковості. Завдяки мінливості утворюються нові види і відбувається історичний розвиток біосфери в цілому.

Мінливість зумовлюється варіюванням генотипів та умов довкілля. Найчастіше ці дві причини діють спільно, і особини певної популяції або виду відрізняються між собою за багатьма ознаками.

 

Складання схеми.

                       Спрямована                     Неспрямована

 

 

Індивідуальна                                                                 Якісна

      МІНЛИВІСТЬ

     Групова                                                                              Кількісна

 

 

                                СПАДКОВА НЕСПАДКОВА

 (Генотипова)         (Фенотипова)

 

 

Комбінативна                     Мутаційна                      Модифікаційна

(Зміни: рекомбінації)      (Зміни: мутації)               (Зміни: модифікації)

 

Прийом «Пошук інформації»

Учням пропонується самостійно знайти в тексті підручника терміни, які є в даній схемі і виписати. Після цього слід провести з учнями обговорення даних термінів і з’ясувати наскільки правильно учні зрозуміли їх.

Прийом «Лабораторний практикум»

Лабораторне дослідження

Тема: Мінливості у рослин і тварин

Мета: розвивати поняття про модифікаційну мінливість та її статистичний характер, навчитися будувати варіаційний ряд і варіаційну криву.

Обладнання: листки липи серцелистої, лінійка, олівець, калькулятор.

Хід роботи.

1. Розглянемо листки липи серцелистої, звернемо увагу на розміри листкових пластинок.

2. Візьмемо довільну кількість листків (20-25), виміряємо розміри листкових пластинок кожного листка за допомогою лінійки, запишемо результати у зошит.

3. Використовуючи результати вимірювань, побудуємо варіаційний ряд:

 

Розмір листкової пластинки, см

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кількість листкових пластинок з таким розміром

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

4. На основі даних варіаційного ряду побудуємо варіаційну криву, яка є графічним відображенням мінливості ознаки. Для цього на горизонтальній осі відзначимо розмір листкової пластинки, а на вертикальній кількість листкових пластинок даного розміру.

5. Визначимо середнє значення ознаки за формулою М=(v np), де М – середня величина, v – варіанта, р – частота зустрічальності варіанти, -- сума добутків ( v p), nзагальне число варіант варіаційного ряду.

6. Зробимо висновки на основі даних дослідження про фактори, що впливають на фенотип рослин, розмах варіювання ознак, фенотиповий прояв ознак.

V. Узагальнення знань

Прийом «Узагальніть і порівняйте»

Порівняйте різні форми мінливості та занесіть дані в таблицю.

Очікувана відповідь

 

ФОРМИ МІНЛИВОСТІ

ПРИЧИНИ ПОЯВИ

ЗНАЧЕННЯ

ПРИКЛАДИ

Неспадкова модифікаційна (фенотипова)

Зміна умов середовища, в результаті чого організм змінюється в межах норми реакції, заданої генотипом.

Адаптація – пристосування до даних умов середовища, виживання, збереження потомства.

Білокачанна капустав умовах жаркого клімату не утворює качана. Породи коней і корів, завезених в гори, стають низькорослими.

 

 

 

 

 

 

Спадкова (генотипова)

Мутаційна

Вплив зовнішніх і внутрішніх мутагенних факторів, в результаті чого відбувається зміна в генах і хромосомах.

Матеріал для природного ті штучного добору, оскільки мутації можуть бути корисні , шкідливі і байдужі, домінантні і рецесивні.

Поява поліплоїдних форм у популяції рослин або у деяких тварин (комах, риб) призводить до їх репродуктивної ізоляції і утворення нових видів, родів – мікроеволюції.

Комбінативна

Виникає стихійно в рамках популяції при схрещуванні, коли у нащадків з’являються нові комбінації генів.

Поширення в популяції нових спадкових змін, які служать матеріалом для відбору.

Поява рожевих квіток при схрещуванні білоквіткових і червоноквіткових примул. При схрещуванні білого і сірого кроликів може з’явитися чорне потомство.

 

 

VI. Закріплення знань

Прийом «Кубування»

Беремо куб, на кожному боці якого зазначаємо операцію мислення відповідно до кількості крапок-позначок:

  •                   одна крапка — опишіть це; (наприклад, одну із форм мінливості)
  •                   дві крапки — порівняйте це; (на що схоже, від чого відрізняється? Наприклад, спадкову і неспадкову мінливість.)
  •                   три крапки —встановіть асоціації; (про що це змушує вас думати?)
  •                   чотири крапки — проаналізуйте це; (скажіть як це може бути зроблено?)
  •                   п'ять крапок —наведіть приклади;
  •                   шість крапок — запропонуйте аргументи «за» або «проти».

Прийом «Сенкан»

На основі цих даних складемо сенкан під назвою «Мінливість». Нагадую, що сенкан – це п’ятирядок, який складається за певною схемою:

1-й — іменник, що відбиває тему;

2-й — два прикметники;

3-й — дієслова;

4-й — фраза, що виражає особисте ставлення до теми;

5-й — одне слово — синонім до назви теми.

Наприклад:

Мінливість

Спадкова і неспадкова,

Змінює, дивує, вражає,

Вносить зміни в живий організм

Спонтанно.

Вправа «Порівняння спадковості і мінливості» з ресурсу LearningApps.org

http://learningapps.org/display?v=pbvs436sn16

 

VII. Підбиття підсумків уроку

VIII. Повідомлення домашнього завдання

  1. Опрацювати відповідний параграф підручника.
  2. Підготувати цікаві повідомлення до наступної теми.

https://postnauka.ru/faq/27820

http://dovidka.biz.ua/prichini-mutatsiy/

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D1%83%D1%82%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F

http://osvita.ua/vnz/reports/biolog/26421/

http://bukvar.su/biologija/12187-Znachenie-mutaciiy-v-evolyucii-zhivogo-mira.html

 

 


Додаток1.

Прийом «Відновіть інформацію»

1. ____________ — це здатність передавати від покоління до покоління спадкові ознаки.  2. Функціональною одиницею спадковості є _____________.  3. _______________ - сукупність усіх генів організму. 4.Сукупність властивостей і ознак організму називають ___________________. 5. Засновник гібридологічного методу в генетиці є _________________. 6. Автор хромосомної теорії спадковості є _____________________ . 7. У гібридів підвищується життєдіяльність у результаті явища _______________, або гібридної сили. 8. Перехрест хромосом під час кон’югації називається _____________________.

Відповіді: 1) спадковість; 2) ген; 3) генотип; 4) фенотип; 5) Грегор Мендель; 6) Томас Морган; 7) гетерозису; 8) кросинговер.

 

Додаток 2.

Прийом «Лабораторний практикум»

Лабораторне дослідження

Тема: Мінливості у рослин і тварин

Мета: розвивати поняття про модифікаційну мінливість та її статистичний характер, навчитися будувати варіаційний ряд і варіаційну криву.

Обладнання: листки липи серцелистої, лінійка, олівець, калькулятор.

Хід роботи.

1. Розглянемо листки липи серцелистої, звернемо увагу на розміри листкових пластинок.

2. Візьмемо довільну кількість листків (20-25), виміряємо розміри листкових пластинок кожного листка за допомогою лінійки, запишемо результати у зошит.

3. Використовуючи результати вимірювань, побудуємо варіаційний ряд:

 

Розмір листкової пластинки, см

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кількість листкових пластинок з таким розміром

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

4. На основі даних варіаційного ряду побудуємо варіаційну криву, яка є графічним відображенням мінливості ознаки. Для цього на горизонтальній осі відзначимо розмір листкової пластинки, а на вертикальній кількість листкових пластинок даного розміру.

5. Визначимо середнє значення ознаки за формулою М=(v np), де М – середня величина, v – варіанта, р – частота зустрічальності варіанти, -- сума добутків ( v p), nзагальне число варіант варіаційного ряду.

6. Зробимо висновки на основі даних дослідження про фактори, що впливають на фенотип рослин, розмах варіювання ознак, фенотиповий прояв ознак.

 

Додаток 3.

Прийом «Узагальніть і порівняйте»

Порівняйте різні форми мінливості та занесіть дані в таблицю.

Очікувана відповідь

ФОРМИ МІНЛИВОСТІ

ПРИЧИНИ ПОЯВИ

ЗНАЧЕННЯ

ПРИКЛАДИ

Неспадкова модифікаційна (фенотипова)

Зміна умов середовища, в результаті чого організм змінюється в межах норми реакції, заданої генотипом.

Адаптація – пристосування до даних умов середовища, виживання, збереження потомства.

Білокачанна капустав умовах жаркого клімату не утворює качана. Породи коней і корів, завезених в гори, стають низькорослими.

 

 

 

 

 

 

Спадкова (генотипова)

Мутаційна

Вплив зовнішніх і внутрішніх мутагенних факторів, в результаті чого відбувається зміна в генах і хромосомах.

Матеріал для природного ті штучного добору, оскільки мутації можуть бути корисні , шкідливі і байдужі, домінантні і рецесивні.

Поява поліплоїдних форм у популяції рослин або у деяких тварин (комах, риб) призводить до їх репродуктивної ізоляції і утворення нових видів, родів – мікроеволюції.

Комбінативна

Виникає стихійно в рамках популяції при схрещуванні, коли у нащадків з’являються нові комбінації генів.

Поширення в популяції нових спадкових змін, які служать матеріалом для відбору.

Поява рожевих квіток при схрещуванні білоквіткових і червоноквіткових примул. При схрещуванні білого і сірого кроликів може з’явитися чорне потомство.

 


 Додаток 4.   

               

Прийом «Кубування»

Беремо куб, на кожному боці якого зазначаємо операцію мислення відповідно до кількості крапок-позначок:

  •                   одна крапка — опишіть це; (наприклад, одну із форм мінливості)
  •                   дві крапки — порівняйте це; (на що схоже, від чого відрізняється? Наприклад, спадкову і неспадкову мінливість.)
  •                   три крапки —встановіть асоціації; (про що це змушує вас думати?)
  •                   чотири крапки — проаналізуйте це; (скажіть як це може бути зроблено?)
  •                   п'ять крапок —наведіть приклади;
  •                   шість крапок — запропонуйте аргументи «за» або «проти».

 

 

Додаток 5.

Прийом «Синкан»

На основі  даних складаємо синкан під назвою «Мінливість». Нагадую, що синкан – це п’ятирядок, який складається за певною схемою:

1-й — іменник, що відбиває тему;

2-й — два прикметники;

3-й — дієслова;

4-й — фраза, що виражає особисте ставлення до теми;

5-й — одне слово — синонім до назви теми.

Наприклад:

Мінливість

Спадкова і неспадкова,

Змінює, дивує, вражає,

Вносить зміни в живий організм

Спонтанно.

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
21 листопада 2019
Переглядів
4916
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку