МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ
КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
Методична розробка
уроку
"форми мінливості"
Розробку підготувала
викладач вищої категорії
Чала Світлана Володимирівна.
2018
Навчальний предмет. Біологія. 9 клас
Тема. Закономірності успадкування ознак
Тема уроку: «Форми мінливості»
Автор: Чала Світлана Володимирівна
Викладач хімії та біології
ДПТНЗ «Богуславське ВПУ сфери послуг»
Навчальна програма
для загальноосвітніх навчальних закладів. Біологія 6 – 9 кл.
(зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 29.05.2015 №585)
Тема уроку: «Форми мінливості»
Цільова група:
Тривалість:
Мета уроку:
Операційні цілі (завдання):
Після закінчення уроку учень
знає
розуміє
вміє
може
Методи і техніки:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання і матеріали: мультимедійна презентація, підручник, листки липи серцелистої, калькулятор, лінійка.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
(Привітання, перевірка присутніх)
ІІ. Актуалізація опорних знань
Прийом «Відновіть інформацію»
Відповіді: 1) спадковість; 2) ген; 3) генотип; 4) фенотип; 5) Грегор Мендель; 6) Томас Морган; 7) гетерозису; 8) кросинговер.
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
Прийом «Мозковий штурм»
Чому діти схожі на своїх батьків?
Чому різні особини одного виду більш-менш схожі між собою, а різних видів – здебільшого ні?
Яким чином мінливість може впливати на якість життя живого організму?
Чи важливе, на вашу думку, це явище?
Які перспективи має мінливість з точки зору історичного розвитку живих організмів?
ІV. Основна частина
Починається супроводом презентаціями з власного Google-диску
https://www.youtube.com/watch?v=005KWnJ3Wso
https://www.youtube.com/watch?v=K-E-F_7HABU
Навіть на своїх батьків ми не схожі ідентично, мов копії. У кожної людини виявляються ознаки, яких немає у її батьків. Це одна з найцікавіших властивостей живих організмів — мінливість.
Мінливість — здатність живих організмів набувати нових ознак, відмінних від батьківських, і їхніх станів у процесі індивідуального розвитку. Мінливість є протилежним процесом спадковості. Завдяки мінливості утворюються нові види і відбувається історичний розвиток біосфери в цілому.
Мінливість зумовлюється варіюванням генотипів та умов довкілля. Найчастіше ці дві причини діють спільно, і особини певної популяції або виду відрізняються між собою за багатьма ознаками.
Складання схеми.
Спрямована Неспрямована
Індивідуальна Якісна
МІНЛИВІСТЬ
Групова Кількісна
СПАДКОВА НЕСПАДКОВА
(Генотипова) (Фенотипова)
Комбінативна Мутаційна Модифікаційна
(Зміни: рекомбінації) (Зміни: мутації) (Зміни: модифікації)
Прийом «Пошук інформації»
Учням пропонується самостійно знайти в тексті підручника терміни, які є в даній схемі і виписати. Після цього слід провести з учнями обговорення даних термінів і з’ясувати наскільки правильно учні зрозуміли їх.
Прийом «Лабораторний практикум»
Лабораторне дослідження
Тема: Мінливості у рослин і тварин
Мета: розвивати поняття про модифікаційну мінливість та її статистичний характер, навчитися будувати варіаційний ряд і варіаційну криву.
Обладнання: листки липи серцелистої, лінійка, олівець, калькулятор.
Хід роботи.
1. Розглянемо листки липи серцелистої, звернемо увагу на розміри листкових пластинок.
2. Візьмемо довільну кількість листків (20-25), виміряємо розміри листкових пластинок кожного листка за допомогою лінійки, запишемо результати у зошит.
3. Використовуючи результати вимірювань, побудуємо варіаційний ряд:
Розмір листкової пластинки, см |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Кількість листкових пластинок з таким розміром |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. На основі даних варіаційного ряду побудуємо варіаційну криву, яка є графічним відображенням мінливості ознаки. Для цього на горизонтальній осі відзначимо розмір листкової пластинки, а на вертикальній кількість листкових пластинок даного розміру.
5. Визначимо середнє значення ознаки за формулою М=∑(v np), де М – середня величина, v – варіанта, р – частота зустрічальності варіанти, ∑ -- сума добутків ( v p), n – загальне число варіант варіаційного ряду.
6. Зробимо висновки на основі даних дослідження про фактори, що впливають на фенотип рослин, розмах варіювання ознак, фенотиповий прояв ознак.
V. Узагальнення знань
Прийом «Узагальніть і порівняйте»
Порівняйте різні форми мінливості та занесіть дані в таблицю.
Очікувана відповідь
ФОРМИ МІНЛИВОСТІ |
ПРИЧИНИ ПОЯВИ |
ЗНАЧЕННЯ |
ПРИКЛАДИ |
|
Неспадкова модифікаційна (фенотипова) |
Зміна умов середовища, в результаті чого організм змінюється в межах норми реакції, заданої генотипом. |
Адаптація – пристосування до даних умов середовища, виживання, збереження потомства. |
Білокачанна капустав умовах жаркого клімату не утворює качана. Породи коней і корів, завезених в гори, стають низькорослими. |
|
Спадкова (генотипова) |
Мутаційна |
Вплив зовнішніх і внутрішніх мутагенних факторів, в результаті чого відбувається зміна в генах і хромосомах. |
Матеріал для природного ті штучного добору, оскільки мутації можуть бути корисні , шкідливі і байдужі, домінантні і рецесивні. |
Поява поліплоїдних форм у популяції рослин або у деяких тварин (комах, риб) призводить до їх репродуктивної ізоляції і утворення нових видів, родів – мікроеволюції. |
Комбінативна |
Виникає стихійно в рамках популяції при схрещуванні, коли у нащадків з’являються нові комбінації генів. |
Поширення в популяції нових спадкових змін, які служать матеріалом для відбору. |
Поява рожевих квіток при схрещуванні білоквіткових і червоноквіткових примул. При схрещуванні білого і сірого кроликів може з’явитися чорне потомство. |
VI. Закріплення знань
Прийом «Кубування»
Беремо куб, на кожному боці якого зазначаємо операцію мислення відповідно до кількості крапок-позначок:
Прийом «Сенкан»
На основі цих даних складемо сенкан під назвою «Мінливість». Нагадую, що сенкан – це п’ятирядок, який складається за певною схемою:
1-й — іменник, що відбиває тему;
2-й — два прикметники;
3-й — дієслова;
4-й — фраза, що виражає особисте ставлення до теми;
5-й — одне слово — синонім до назви теми.
Наприклад:
Мінливість
Спадкова і неспадкова,
Змінює, дивує, вражає,
Вносить зміни в живий організм
Спонтанно.
Вправа «Порівняння спадковості і мінливості» з ресурсу LearningApps.org
http://learningapps.org/display?v=pbvs436sn16
VII. Підбиття підсумків уроку
VIII. Повідомлення домашнього завдання
https://postnauka.ru/faq/27820
http://dovidka.biz.ua/prichini-mutatsiy/
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D1%83%D1%82%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F
http://osvita.ua/vnz/reports/biolog/26421/
http://bukvar.su/biologija/12187-Znachenie-mutaciiy-v-evolyucii-zhivogo-mira.html
Додаток1.
Прийом «Відновіть інформацію»
1. ____________ — це здатність передавати від покоління до покоління спадкові ознаки. 2. Функціональною одиницею спадковості є _____________. 3. _______________ - сукупність усіх генів організму. 4.Сукупність властивостей і ознак організму називають ___________________. 5. Засновник гібридологічного методу в генетиці є _________________. 6. Автор хромосомної теорії спадковості є _____________________ . 7. У гібридів підвищується життєдіяльність у результаті явища _______________, або гібридної сили. 8. Перехрест хромосом під час кон’югації називається _____________________.
Відповіді: 1) спадковість; 2) ген; 3) генотип; 4) фенотип; 5) Грегор Мендель; 6) Томас Морган; 7) гетерозису; 8) кросинговер.
Додаток 2.
Прийом «Лабораторний практикум»
Лабораторне дослідження
Тема: Мінливості у рослин і тварин
Мета: розвивати поняття про модифікаційну мінливість та її статистичний характер, навчитися будувати варіаційний ряд і варіаційну криву.
Обладнання: листки липи серцелистої, лінійка, олівець, калькулятор.
Хід роботи.
1. Розглянемо листки липи серцелистої, звернемо увагу на розміри листкових пластинок.
2. Візьмемо довільну кількість листків (20-25), виміряємо розміри листкових пластинок кожного листка за допомогою лінійки, запишемо результати у зошит.
3. Використовуючи результати вимірювань, побудуємо варіаційний ряд:
Розмір листкової пластинки, см |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Кількість листкових пластинок з таким розміром |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. На основі даних варіаційного ряду побудуємо варіаційну криву, яка є графічним відображенням мінливості ознаки. Для цього на горизонтальній осі відзначимо розмір листкової пластинки, а на вертикальній кількість листкових пластинок даного розміру.
5. Визначимо середнє значення ознаки за формулою М=∑(v np), де М – середня величина, v – варіанта, р – частота зустрічальності варіанти, ∑ -- сума добутків ( v p), n – загальне число варіант варіаційного ряду.
6. Зробимо висновки на основі даних дослідження про фактори, що впливають на фенотип рослин, розмах варіювання ознак, фенотиповий прояв ознак.
Додаток 3.
Прийом «Узагальніть і порівняйте»
Порівняйте різні форми мінливості та занесіть дані в таблицю.
Очікувана відповідь
ФОРМИ МІНЛИВОСТІ |
ПРИЧИНИ ПОЯВИ |
ЗНАЧЕННЯ |
ПРИКЛАДИ |
|
Неспадкова модифікаційна (фенотипова) |
Зміна умов середовища, в результаті чого організм змінюється в межах норми реакції, заданої генотипом. |
Адаптація – пристосування до даних умов середовища, виживання, збереження потомства. |
Білокачанна капустав умовах жаркого клімату не утворює качана. Породи коней і корів, завезених в гори, стають низькорослими. |
|
Спадкова (генотипова) |
Мутаційна |
Вплив зовнішніх і внутрішніх мутагенних факторів, в результаті чого відбувається зміна в генах і хромосомах. |
Матеріал для природного ті штучного добору, оскільки мутації можуть бути корисні , шкідливі і байдужі, домінантні і рецесивні. |
Поява поліплоїдних форм у популяції рослин або у деяких тварин (комах, риб) призводить до їх репродуктивної ізоляції і утворення нових видів, родів – мікроеволюції. |
Комбінативна |
Виникає стихійно в рамках популяції при схрещуванні, коли у нащадків з’являються нові комбінації генів. |
Поширення в популяції нових спадкових змін, які служать матеріалом для відбору. |
Поява рожевих квіток при схрещуванні білоквіткових і червоноквіткових примул. При схрещуванні білого і сірого кроликів може з’явитися чорне потомство. |
Додаток 4.
Прийом «Кубування»
Беремо куб, на кожному боці якого зазначаємо операцію мислення відповідно до кількості крапок-позначок:
Додаток 5.
Прийом «Синкан»
На основі даних складаємо синкан під назвою «Мінливість». Нагадую, що синкан – це п’ятирядок, який складається за певною схемою:
1-й — іменник, що відбиває тему;
2-й — два прикметники;
3-й — дієслова;
4-й — фраза, що виражає особисте ставлення до теми;
5-й — одне слово — синонім до назви теми.
Наприклад:
Мінливість
Спадкова і неспадкова,
Змінює, дивує, вражає,
Вносить зміни в живий організм
Спонтанно.