Методична розробка уроку на тему: «Ліпіди»
Вчитель хімії і біології
Верхньогусненського
ЗЗСО І-ІІІ ступенів
Самбірського району
Львівської області
Ловас Лариса Михайлівна
Мета уроку:
навчальна: сформувати знання учнів про будову і функції ліпідів;
виховна: сформувати уявлення про необхідність ліпідів в житті організмів;
розвиваюча: викликати зацікавленість і допитливість учнів стосовно ролі ліпідів в житті організмів.
Тип уроку: урок формування нових знань.
Методи: розповідь з елементами бесіди, демонстрація слайдів
Обладнання: наочні посібники, аплікація компонентів молекул жиру: гліцерину і жирних кислот (олеїнової, стеаринової і пальмітинової), ноутбук.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів.
ІІІ. Мотивація мети і теми уроку.
Отже, ми з вами пригадали хімічний склад клітини, відмітили чималу роль жирів в клітині. Жири- це найбільш відомі і поширені ліпіди. Саме про ліпіди піде мова на сьогоднішньому уроці. Ви дізнаєтесь про їх будову, біологічну роль, ті особливості будови, які зумовлюють біологічну роль.
IV. Засвоєння нових знань.
Запишемо у зошити визначення ліпідів. Ліпіди- це низькомолекулярні речовини з гідрофобними властивостями. Разом з білками і вуглеводами це основні компоненти всіх видів клітин. У різних органах і тканинах вміст ліпідів неоднаковий. Особливо багато їх у нервовій тканині, серці, печінці, нирках, крові, насінні і плодах деяких рослин.
Учні зазначають, що енергія притягання молекул води до неполярних молекул жиру виявляється меншою, ніж енергія водневих зв’язків між молекулами води.
А тепер вчитель пропонує уважно слухати розповідь і самостійно заповнити таблицю «Функції ліпідів». Ще раз звертаємо увагу на структурну формулу жиру, записану на дошці. Зв’язки якого типу ми бачимо в молекулі жиру? Учні відмічають, що є велика кількість зв’язків.
| |
–С–С–
| |
Велика кількість зв’язків такого типу обумовлює енергетичну цінність жиру. Жири здатні окислюватись у клітині до оксиду Карбону (IV) і води. У процесі розщеплення 1г жиру виділяється 38,9 кДж енергії. Тварини і рослини відкладають жир у запас і витрачають його в процесі життєдіяльності. Це тварини, які впадають у сплячку (ведмеді, бабаки та ін.), птахи перед перельотом. Високий вміст жиру у насінні необхідний для забезпечення енергією паростка, поки він не перейде до самостійного живлення
Ліпіди входять до складу всіх клітинних мембран. В середньому на ліпіди припадає 40% сухої маси мембран. З них 80% - на фосфоліпіди. Звідси ясно, що основні функції мембран (регулювання проникності різних речовин і клітинного вмісту, функціонування іонних насосів, сприйняття, оброблення і передача всередину клітини інформації з її поверхні, імунна відповідь, синтез білків і багато іншого) здійснюються за участю фосфоліпідів. Демонструється слайд «Мозаїчна модель клітинної мембрани».
Мозаїчна модель клітинної мембрани
Крім структурної й енергетичної функції, ліпіди виконують захисні функції6 жир погано проводить тепло. Він утворює прошарки між внутрішніми органами, відкладається під шкірою, утворюючи в деяких тварин значні нагромадження. У кита, наприклад: товщина підшкірного жиру досягає 1м, що дає змогу цій тварині жити в холодній воді полярних морів.
За хімічною будовою ліпіди досить різноманітні. До їхнього складу входять вищі жирні кислоти, спирти, альдегіди, азотисті основи, амінокислоти. Між цими сполуками утворюються зв’язки: ефірні, складно-ефірні, амідні, фосфоефірні.
Класифікація ліпідів дуже важка через складність будови цих речовин і їхню різноманітність. Існує така класифікація ліпідів. Учні записують у зошит.
Класи |
Особливості будови |
Поширення |
Жири |
Похідні триатомного спирту гліцерину і жирних кислот |
Утворюються у тварин і рослин (олії) |
Віск |
Складні ефіри жирних кислот і багатоатомних спиртів |
Водонепроникний шар у рослин (поверхні листків плодів), бджоли будують соти |
Фосфоліпіди |
Ліпіди, в молекулі яких є фосфатна група |
Компоненти клітинних мембран |
Терпени |
В молекулах є залишки жирних кислот |
Речовини, які мають аромат, утворюються в рослин (ментол, камфора), каротиноїди |
Ліпопротеїни |
Сполуки ліпідів з протеїнами (білками) |
Входить в склад клітинних мембран. |
Зупинимось на будові молекул. Запишемо структурну формулу, наприклад, тристеарину:
Учитель записує на дошці, учні в зошитах.
Яку будову має тристеарин?
Складається з багатоатомного спирту гліцерину і вищої насиченої карбонової кислоти.
Хімічна формула гліцерину:
Гліцерин реакційно здатний і розчинний у воді спирт.
Особливості будови стеаринової кислоти пов'язані з властивостями гідрофільності і гідрофобності.
Хімічна будова жиру свідчить про те, що в його молекулах блоковані гідрофільні групи, тому нерозчинний у воді і не змочується нею.
Демонструється дослід, який підтверджує гідрофобні властивості жиру: приливаючи в пробірку з водою трохи олії, учні спостерігають що олія не змішується з водою. Для порівняння демонструється дослід, на якому учні переконуються, що в ацетоні жир розчиняється.
Як пояснити фізико-хімічний зміст спостережуваних явищ?
Перевіряються записи у зошитах.
Вчитель відмічає, що крім жирів, у клітинах є й інші ліпіди, наприклад лецитин, холестерин. До ліпідів належать також деякі вітаміни (наприклад А, Д (-гормони) наприклад статеві).
V. Підсумок уроку.
На сьогоднішньому уроці ми вивчили таку важливу тему як "Ліпіди". Чи все всім зрозуміло? Якщо все зрозуміло, то прошу відповісти на такі питання:
1. Що таке ліпіди?
2.Який зв'язок між хімічною будовою і біологічним значенням жирів та жироподібних речовин?
3.Що таке гідрофобність і гідрофільність?
4.Як пов'язані ці властивості з особливостями будови молекул?
VI. Домашнє завдання.
На наступний урок буде таке завдання:
1. Підготувати повідомлення про вуглеводи...
2.Вивчити тему "Ліпіди".