Методична розробка уроку-практикума "Бази даних"

Про матеріал
УРОК-ПРАКТИКУМ "БАЗИ ДАНИХ". Відпрацювання вміння впорядковувати дані таблиці, здійснювати відбір записів, які задовольняють певним умовам, використовуючи фільтри таблиць; форматувати елементи форм та звітів у режимі конструктора; створювати прості запити, перехресні запити, запити на створення таблиці; створювати автоформи та автозвіти.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Практичні завдання

Номер слайду 3

2 7 в 1987 Іванович Сергій Катаєв 4 5 8 а 1986 Васильович Іван Сидоров 3 1 7 а 1987 Сидорович Петро Петров 2 1 7 б 1988 Іванович Семен Іванов 1 школа клас рік народження по батькові ім’я прізвище номер Варіант 1 Скільки числових полів в таблиці? А) 1 Б) 2 В) 3 Г) 4 Варіант 2 Скільки текстових полів в таблиці? А) 1 Б) 2 В) 3 Г) 4 Завдання 1. Дана таблица бази даних:

Номер слайду 4

2 7 в 1987 Іванович Сергій Катаєв 4 5 8 а 1986 Васильович Іван Сидоров 3 1 7 а 1987 Сидорович Петро Петров 2 1 7 б 1988 Іванович Семен Іванов 1 школа клас рік народження по батькові ім’я прізвище номер Завданя 2. Дана таблиця бази даних: Варіант 1 Який рядок буде займати прізвище Іванов після проведення сортування за зростанням в полі клас? А) 1 Б) 2 В) 3 Г) 4 Варіант 2 Який рядок буде займати прізвище Катаєв після проведення сортування за зростанням в полі ім’я? А) 1 Б) 2 В) 3 Г) 4

Номер слайду 5

4 5 5 Сергій Ісопко 4 4 4 5 Віктор Ільченко 3 5 5 5 Петро Петров 2 5 4 4 Вадим Іванов 1 інформатика фізика математика ім’я прізвище номер Завданя 3. Дана таблиця бази даних: Варіант 1 При створенні запиту (фізика = 5 або інформатика = 5 і математика = 5 і Перша_ буква прізвища = «І») відповідають записи: А) 1 Б) 4 В) 1, 4 Г) 2,3 Варіант 2 При створенні запиту (фізика = 4 або інформатика = 4 і математика = 5 і Перша_ буква імені = «В») відповідають записи: А) 1 Б) 4 В) 3 Г) 2,3

Номер слайду 6

16 Романтик х/ф Два капітани 7 14 Екран м/ф Ну, постривай 6 14 Іскра х/ф Буратіно 5 10 Романтик м/ф Дюймовочка 4 9 Евран м/ф Віні-Пух 3 12 Іскра х/ф Кортик 2 14 Рубін х/ф Буратіно 1 початок сеансу кінотеатр категорія назва N Завдання 4. Дана таблиця бази даних: Варіант 1 Вибрати головний ключ для таблиці (допускаючи, що в кінотеатрі один зал) а) назва + кінотеатр б) кінотеатр + початок сеансу в) назва + початок сеансу г) кінотеатр д) початок сеансу Варіант 2 (записи пронумеровані в таблице по порядку) В якому порядке будуть йти записи, якщо їх відсортувати за двома ключами: назва + кінотеатр за зростанням? а) 6, 5, 3, 4, 7, 2, 1 б) 5, 1, 3, 7, 4, 2, 6 в) 5, 1, 4, 7, 3, 2, 6 г) 5, 2, 7, 4, 3, 1, 6 д)2, 5, 4, 7, 1, 3, 6

Номер слайду 7

45-59-73 Миру 6, 56 Смірнова Н.В. 14 Суми 5 26-25-87 Миру 5, 45 Сидоров К.М. 8 Хмельницький 6 22-56-98 13 – 58 – 86 Петров П.П. 8 Нововолинськ 1 22-15-85 7 – 7 – 25 Іванов І.І. 5 Нововолинськ 3 42-52-14 3 – 5 – 8 Ходулін Б.Г. 4 Полтава 2 45-03-56 5 – 3 – 22 Сидоров К.І. 4 Суми 7 46-02-52 4 – 5 – 20 Пуляшкіна Т.Н. 1 Полтава 4 телефон адрес директор номер школи місто N Завдання 5. Дана таблиця бази даних: Варіант 1 В якому порядку будуть йти записи, якщо їх відсортувати за двома ключами: номер школи + директор за зростанням? а) 4, 7, 2, 3, 1, 6, 5 б) 5, 1, 3, 7, 4, 2, 6 в) 4, 2, 7, 6, 3, 1, 5 г) 6, 2, 7, 4, 3, 1, 5 д) 4, 7, 3, 5, 1, 2, 6 Варіант 2 Вибрати головний ключ для таблиці а) місто + директор б) номер школи + адрес в) місто + адрес г) номер школи + директор д) місто + номер школи

Номер слайду 8

Тестування завершено

Номер слайду 9

Завдання №1 Д Б В Г Г Варіант 2 А Б Б Б В Варіант 1 5 4 3 2 1 № питання Відповіді

Перегляд файлу

Урок-практикум "База даних".                            11-й клас

Мета:

Дидактична:

  • узагальнити та систематизувати знання учнів про бази даних;
  • відпрацювати вміння впорядковувати дані таблиці; здійснювати відбір записів, які задовольняють певним умовам, використовуючи фільтри таблиць;
  •  форматувати елементи форм та звітів у режимі конструктора;
  • створювати прості запити, перехресні запити, запити на створення таблиці;
  • створювати автоформи та автозвіти.

Розвиваюча:

  • розвивати логічне, раціональне й критичне мислення;
  • сприяти розвитку «ситуації успіху»; розвивати інтерес до знань, інформаційну компетентність;
  • розвивати зорову, слухову й тактильну пам'ять;
  • формувати вміння співпрацювати під час виконання групових завдань;

Виховна: виховувати працьовитість, вміння об’єктивно оцінювати результати своєї праці та аналізувати відповіді однокласників.

Програмне забезпечення: СКБД MS ACCESS, тестова оболонка Universal Tester, створена база даних, презентація з питаннями.

Тип уроку: урок удосконалення знань, умінь та навичок.

Хід уроку

  1. Організаційний момент (оголошується тема уроку, мета уроку, план уроку)
  2. Перевірка домашнього завдання.

Виконання завдання 1 з наступною взаємоперевіркою

Вчитель демонструє презентацію з іменем Додаток 1 (на 2 варіанти).

 

  1. Актуалізация опорних знань:

Бліцопитування «Ланцюжок». Перший учень ставить коротке питання другом.  Другий відповідає і ставить третьому, і так до останнього учня. Варіанти питань:

  • Що таке база даних?
  • Що таке система керування базами даних?
  • Для чого призначені інформаційно-пошукові системи?
  • Як  створити «порожню» базу даних?
  • Які типи даних використовуються в базі даних?
  • Як створити структуру бази даних у режимі Конструктора?
  • Для чого використовуються форми?
  • Якими засобами можна створити форму?
  • Для чого використовуються запити?
  • На які види поділяються запити за призначенням?
  • Для чого використовується фільтрація даних?
  • Які види фільтрів застосовуються в БД?
  • Для чого створюють звіти?

IV. Виконання завдання 2: Тестування на Universal Tester (Оцінка виставляється комп’ютером), (авторська програма Іванова Б.Д.)  Папка Урок 3\Тести\Бази даних_1(Бази даних_2).

Відповіді до завдання:

питання

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

Варіант 1

А, Б, В

А

В

А

Б, В

Б

В

А, Б, В

А, Б, Г

А

В

Варіант 2

А, Б, Г

А, Г

А, Б

А

Б, В, Г

А

Б

А, Б, В

А, Б, В

Б

А

  1. Виконання завдання 3 на комп’ютері (Практична робота):

Відкрити базу даних з ім’ям: Приймальна комісія та виконати завдання згідно варіанта (4 варіанти).

(Учні діляться на 4 групи по 4 і виконують завдання.

По черзі кожна група коментує виконання завдання, результати бачать всі учні на екрані)

 

Через 10 хв після початку роботи за комп’ютером – виконання вправи для зняття м’язового напруження

Вихідне положення – сидячи на стільці.

 

  1. Зробити кілька глибоких вдихів і видихів. Потягнутися на стільці, зігнувши руки на потилиці, відхиляючи голову назад і випростуючи плечі. Повторити 5 разів.
  2. Зробити нахили і повороти голови. Повторити 5 разів.
  3. Зробити легкий самомасаж кисті руки.

 

  1. Підведення підсумків: Учні звіряються з правильними відповідями на завдання 1, 2, 3 і виставляють оцінки в бланку відповідей. (Скріншоти до 3-го завдання у папці Урок 3\Відповіді до практичних завдань)

 

   VII. Домашнє завдання.

 

  1. Розробити запит на вибірку Нарахування з обчислювальними полями Вислуга бази даних Кадри. Поле Вислуга обчислити за формулою: [Вислуга] ! Відсоток* [Посадові оклади] ! оклад.
  2. У форму Посадові оклади1 з підпорядкованою формою Співробітники додати обчислювальне поле, яке підраховує кількість співробітників за кожною посадою,  в примітку — своє прізвище і клас.

 

Перегляд файлу

 

Оцінювальний лист

Прізвище, ім'я _________________________________________________________

 

Етап 1

(презентація

домашнє завдання)

Етап  2

(комп'ютерне тестування)

 

Етап 3

Практичні завдання

№ завдання

Відповідь

(кожна вірна - 2 бали)

Варіант

Бали

№ завдання

(№1—3 бали, №2—4 бали, №3—5 балів)

Бали

1

 

 

 

1

 

2

 

 

2

 

3

 

3

 

4

 

 

5

 

Всього

 

+

 

+

 

 

3

                          Оцінка ____________________

 

_______________________________________________________________________

 

Оцінювальний лист

Прізвище, ім'я _________________________________________________________

 

Етап 1

(презентація

домашнє завдання)

Етап  2

(комп'ютерне тестування)

 

Етап №3

Практичні завдання

№ завдання

Відповідь

(кожна вірна - 2 бали)

Варіант

Бали

№ завдання

(№1—3 бали, №2—4 бали, №3—5 балів)

Бали

1

 

 

 

1

 

2

 

 

2

 

3

 

3

 

4

 

 

5

 

Всього

 

+

 

+

 

 

3

                          Оцінка ____________________

Перегляд файлу

Урок-практикум

Тема уроку: Бази даних.

Мета:

Дидактична:

  • узагальнити та систематизувати знання учнів про бази даних;
  • відпрацювати вміння впорядковувати дані таблиці; здійснювати відбір записів, які задовольняють певним умовам,
  • використовуючи фільтри таблиць; форматувати елементи форм та звітів у режимі конструктора;
  • створювати прості запити різними способами та перехресні запити;
  • створювати автоформи та автозвіти.

Розвиваюча:

  • розвивати логічне, раціональне й критичне мислення;
  • сприяти розвитку «ситуації успіху»; розвивати інтерес до знань, інформаційну компетентність;
  • розвивати зорову, слухову й тактильну пам'ять;
  • формувати вміння співпрацювати під час виконання групових завдань;

Виховна: виховувати працьовитість, вміння об’єктивно оцінювати результати своєї праці та аналізувати відповіді однокласників.

 

 

Після уроку ви зможете:

 

  • проектувати таблиці даних різними способами;
  • доповнювати, редагувати, знищувати записи таблиці;
  • форматувати елементи форм та звітів у режимі конструктора;
  • розробляти форми з підпорядкованими формами;
  • додавати у форми обчислювальні поля;
  • розробляти запити на вибірку, запити на створення таблиці, запити з параметром, перехресні запити.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План уроку:

  1. Робота з презентацією «Панорама знань»
  2. Бліцопитування «Ланцюжок»
    • Що таке база даних?
    • Що таке система керування базами даних?
    • Для чого призначені інформаційно-пошукові системи?
    • Як  створити «порожню» базу даних?
    • Які типи даних використовуються в базі даних?
    • Як створити структуру бази даних у режимі Конструктора?
    • Для чого використовуються форми?
    • Якими засобами можна створити форму?
    • Для чого використовуються запити?
    • На які види поділяються запити за призначенням?
    • Для чого використовується фільтрація даних?
    • Які види фільтрів застосовуються в БД?
    • Для чого створюють звіти?

 

  1. Комп’ютерне тестування.

 

Варіант 1

1.Які моделі баз даних вам відомі?

  1. реляційна
  2. ієрархічна
  3. мережева
  4. таблиці

 

2. Який об'єкт MS Access створюється користувачем для відбору даних з однієї  або декількох таблиць?

  1. запит
  2. звіт
  3. форма

 

3. Скільки знаків може бути в текстовому полі?

  1. 65535
  2. 255
  3. 50

 

4. Коли можна використовувати властивість  Повідомлення про помилку?

  1. якщо вказано властивість Значення за замовчуванням
  2. якщо вказано властивість Порожні рядки
  3. якщо вказано властивість Умова на значення
  4. якщо вказано властивість  Індексоване поле

 

5. У вікні пошуку Найти введено маску пошуку Таблиц [і, ю]. Який текст буде знайдено?

  1. Таблиця
  2. Таблиці
  3. Таблицю
  4. Таблиць

 

6. Яке призначення фільтрів?

  1. відображати лише поля, які задовольняють умову фільтрації
  2. відображати лише записи, які задовольняють умову фільтрації
  3. приховувати лише записи, які задовольняють умову фільтрації
  4. приховувати лише поля, які задовольняють умову фільтрації

 

7. Якими є відмінності між формами і звітами?

  1. звіти і форми не відрізняються за призначенням
  2. форми не можна друкувати
  3. у звітах не можна редагувати дані
  4. у форму неможливо додати запис

 

8. Вкажіть елементи структури форма:

  1. заголовок
  2. примітка
  3. область даних
  4. головне меню

 

9. Які типи даних вам відомі?

  1. запит на вибірку
  2. запит на зміну даних
  3. запит з обчислювальним полем
  4.  запит з параметром

 

10. Яке призначення запиту з параметром?

  1. відбирає записи залежно від введеного параметра
  2. створює підсумкову таблицю
  3. видаляє записи залежно від параметра
  4. додає записи залежно від параметра

 

11. Який запит вносить спільні зміни до однієї або декількох таблиць?

  1. перехресний запит
  2. запит на видалення даних
  3. запит на оновлення даних
  4. запит на створення таблиці

 

 

 

Варіант 2

1. За якими ознаками можна класифікувати бази даних?

  1. за типом даних, що зберігаються
  2. за технологією обробки
  3. за архітактурою
  4. за способом доступу

 

2. Які особливості реляційної бази даних?

  1. усі стовпці в таблиці однорідні
  2. однакові рядки в таблиці відсутні
  3. рядки в таблиці впорядковані
  4. кожен стовпець має унікальне ім'я

 

3. Вкажіть тип даних, до яких можна застосувати властивість Розмір поля.

  1. текстовий
  2. числовий
  3. дата/час
  4. грошовий

 

4.  Що означає властивість Значення за умовчанням?

  1. значення, яке вводиться автоматично
  2. обмеження, використовуване для перевірки правильності введення даних
  3. форму, у якій вводяться дані в поля
  4. короткий коментар

 

5. Увікні пошуку Найти введено маску пошуку Форм![и]. Який текст буде знайдено?

  1. Форми
  2. Форма
  3. Форму
  4. Формі

 

6. Як сортують поля об'єкта OLE?

  1. сортування неможливе
  2. за ім'ям об'єкта
  3. за розміром
  4. за місцем розташування

 

7. У звіті Учні є верхній колонтитул Дані про учнів. Як він розміщений?

  1. на першій сторінці
  2. на кожній сторінці
  3. на останній сторінці
  4. тільки на парних сторінках звіту

 

8. Яке призначення форм?

  1. редагування записів
  2. зручне відображення даних
  3. додавання записів
  4. створення записів

 

9. Вкажіть елементи структури звіту.

  1. заголовок
  2. примітка
  3. колонтитул
  4. головне меню

 

10. Який запит витягує дані з однієї або декількох таблиць, виконує обчислення, групові операції, відбирає записи?

  1. перехресний запит
  2. запит на вибірку
  3. запит на зміну даних
  4. запит на створення таблиці

 

11. Для чого призначений перехресний запит?

  1. для створення підсумкових таблиць
  2. для зміни даних
  3. для виведення даних, які відповідають умову відбору
  4. для внесення змін у декілька таблиць
  1. Практична робота.

 

Варіант 1.

 

  1. Відсортувати таблицю Абітурієнти бази даних Приймальна комісія за полем ПІБ за зростанням.
  2. Створити форму для таблиці Абітурієнти з полями ПІБ, Форма навчання, Спеціальність за допомогою майстра форм.
  3. Для бази даних Приймальна комісія за допомогою конструктора розробити запит Сума балів, який обчислює суму балів за результатами оцінювання для кожного абітурієнта, відсортований за спаданням.

 

 

Варіант 2.

 

  1. Для таблиці Абітурієнти знайти абітурієнтів, що мають потребу в гуртожитку.
  2. Створити форму Абітурієнти1 і підпорядковану форму із таблиці Оцінювання.
  3. Використовуючи запит Сума балів, створити перехресний запит з ім’ям Середнє, який обчислює середній бал для кожної форми навчання і спеціальності.

 

Варіант 3.

 

  1. У таблиці Абітурієнти знайти чоловіків, які вступають за спеціальністю «Управління персоналом і економіка праці» на денну форму навчання.
  2. Додати у форму Абітурієнти1 (з підпорядкованою формою Оцінювання) обчислення суми балів за результатами оцінювання.
  3. Для бази даних Приймальна комісія розробити запит на створення нової таблиці Гуртожиток, що містить список абітурієнтів, які мають потребу в гуртожитку.

 

 

Варіант 4.

 

  1. Для таблиці Оцінювання бази даних Приймальна комісія за допомогою команди Фильтр для вивести результати оцінювання нижче 150 балів.
  2. Розробити за допомогою майстра звітів для таблиці Абітурієнти звіт з полями ПІП, Предмет, Бал.
  3. Для таблиці Оцінювання розробити запит з параметром, який дозволяє вивести результати оцінювання при вказуванні прізвища абітурієнта.

 

  1. Домашнє завдання.

 

  1. Розробити запит на вибірку Нарахування з обчислювальними полями Вислуга. Поле Вислуга обчислити за формулою: [Вислуга] ! Відсоток* [Посадові оклади] ! оклад.
  2. У форму Посадові оклади1 з підпорядкованою формою Співробітники додати обчислювальне поле, яке підраховує кількість співробітників за кожною посадою,  в примітку — своє прізвище і клас.
zip
До підручника
Інформатика (рівень стандарту) 11 клас (Морзе Н.В., Вембер В.П., Кузмінська О.Г.)
Додано
26 лютого
Переглядів
259
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку