Методична розробка уроку природознавства в 3 класі

Про матеріал

Матеріал цього уроку розширить та систематизує знання про природоохоронні заходи держави щодо відтворення і збереження природи , ознайомить учнів із заповідними об'єктами України, метою їх створення ; сприятиме розвиткові мислення , мовлення, уяви; виховуватиме у школярів діяльнісний підхід до охорони природи.

Перегляд файлу

Відділ  освіти Синельниківської РДА

КЗО Роздорська середня загальноосвітня школа

 

 

 

 

( заочна віртуальна подорож )

 

 

Губіна Людмила Вікторівна

учитель початкових класів,

 спеціаліст вищої категорії,

                                                                                                            старший учитель

 

 

 

 

 

2017 рік

Тема : Заповідники України  

 

Мета: розширити та систематизувати знання про природоохоронні заходи держави щодо  відтворення і збереження  природи , ознайомити учнів із заповідними  об’єктами України, метою їх створення ; розвивати мислення , мовлення, уяву; виховувати у школярів діяльнісний підхід до охорони  природи.

Обладнання: фізична карта України , ноутбук,телевізор, презентація, медіапродукція.

 Тип уроку : заочна віртуальна подорож.

Хід уроку

 

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

III.Мотивація та повідомлення теми і мети уроку

На сьогоднішньому уроці ми будемо мандрувати незвичайними прекрасними місцями України. А  якими саме ви зрозумієте, коли розгадаєте ребус. Сл.1

,, G:\Урок\картинки до заповідників\i (14).jpg   C:\Users\Людмила Викторовна\Desktop\40825823-закрыть-белую-подушку-на-белом-фоне.jpg ,,,,,G:\Урок\картинки до заповідників\i (15).jpg,,    ,,,G:\Урок\картинки до заповідників\i (16).jpg

— Правильно, мандрувати будемо  заповідниками України. Сл.2

 

IV. Робота над новим матеріалом

1. — Пригадайте, для чого створено Червону книгу.

В Червону книгу вчені занесли

світ неповторний та чудесний,

що поступово вимирає

давно рятунку в нас благає.

— Держава піклується про охорону природи, на цю справу виділяються величезні кошти. З метою охорони і збереження зникаючих видів тварин і рослин була створена Червона книга України. Назва книги — «Червона», бо вона подібна до червоного сигналу світлофора, має пробуджувати в людей тривогу за долю природи: «Зупинися, людино! Подумай! Будь обережною!».

      Крім Червоної книги, створено заповідникил.3) — великі ділянки лісів, полів, луків, степів, озер, на яких забороняється будь-яка діяльність людини, що завдає шкоди природі. 

   Основною метою створення заповідників є збереження  унікальних ( зникаючих ) для даної місцевості рослин , тварин. Тут не можна вирубувати дерев, орати землю, осушувати водойми, полювати на тварин. У заповідниках тварини  живуть на волі у природних умовах, самі влаштовують свої житла, виводять дитинчат. У заповідниках проводиться велика наукова робота.

              Де ще люди можуть побачити рідкісних тварин, рослини, птахів?

— Крім заповідників, створюють зоопарки, щоб показати людям рідкісних тварин, рослин, птахів. На відміну від заповідників, у зоопарках люди постійно турбуються  про тварин, готують їм їжу, будують для них приміщення.

 

 

 

Отже, в Україні всього 21 заповідник . 17 природних заповідників та 4 біосферних.

Біосферні заповідники (Сл.4) - спеціальна територія, що створюється з метою збереження й розвитку природи, типової для певної території, проведення науково-дослідних  робіт, збереження культурної спадщини.

           Сьогодні ми  проведемо віртуальну  екскурсію по цих заповідниках.

 

2. Фізкультхвилинка

 

V. Узагальнення й систематизація  знань

Попердньо ви отримали завдання : розділились на групи , в яких працювали за окремими завданнями. 

Слово надаємо  групі « Науковців»

          Наша група готувала повідомлення про найбільші заповідники .

 Нині у світі існує близько 300 біосферних заповідників, а в Україні цього статусу набули 4 заповідники — Асканія-Нова,Чорноморський, Карпатський і Дунайський(Сл. 5). 

    У степовій зоні України в Херсонській області розташовано один з найперших та настаріших  заповідників — Асканія-Нова. (Сл.6)  Його почали створювати ще наприкінці     XIX ст. У 1919 р. Асканію-Нову було оголошено національним пар­ком, а в 1921 р. — заповідником. Тут у вільному і напіввільному стані утримують тварин майже з усіх континентів планети . Це бізони, буйволи та антилопи з Америкил.7), коні Пржевальського, зебри, муфлони, благородні олені(Сл.8),  лебеді, рожеві фламінго, вінценосні журавлі, павичі(Сл.9).

       Чорноморський біосферний заповідник  (Сл.10)— один з найбільших в Ук­раїні. Його було створено в 1927 р. з метою охорони перелітних і місце­вих птахів . Він  відіграє особливу роль у збереженнi рiдкiсних видiв птахів. Заповідник розташований на шляху прольоту птахів, які гніздяться в нашій Батьківщині. Це  рожеві пелікани (Сл.11), кулик-сорока(Сл.12),морський зуйок  (Сл.13), гага звичайна (Сл.14), норець великий(Сл.15), а також тут є равлик янтарка(Сл.16), жук-олень(Сл.17), мура ший лев(Сл.18),  які занесені до Червоної книги України.

       Дунайський заповідник (Сл.19) знаходиться там, де Дунай впадає в Чорне море.  На території заповідника налічується величезна кількість озер, заток, проток, каналів, боліт(Сл.20). Дельта Дунаю – це найбільш заболочена ділянка в Європі. Майже всі болота покриті непрохідними ділянками очерету, в якому гніздяться десятки видів птахів.  Це  крячок (Сл.21), руда чапля (Сл.22). У водах Дунайського заповідника живуть більше 90 видів риб, а також найбільша риба - білуга.(Сл.23) Люблять запливати сюди і чорноморські дельфіни (Сл.24), але особливим надбанням є тюлень-чернець(Сл.25), занесений до Європейського червоного списку. Багато хто, побувавши тут, кажуть, що заповідник схожий на втрачений рай – настільки відчувається тут гармонія з природою.

        Карпатський біосферний заповідник (Сл.26) має особли­ве значення. Це єдина територія, де можна побачити всі характерні для середньої Європи  пояси дубових, букових, смерекових лісів, субальпійської та альпійської рослинності. Тут понад 800 вадів квітко­вих рослин. Близько 1/5 частини всієї флори України росте на цій за­повідній території.

 

          Серед поширених рослин чимало рідкісних — дзво­ники буковинські(Сл.27), жовтець карпатський (Сл.27), астрагал (Сл.28) України та , підсніжник звичайний, сон білий, родіола рожева , а ще ціла долина нарцисів(Сл.29)  , які більше ніде не трапляються.

     Різноманітним, багатим і цікавим є тваринний світ. Тут живуть: бурий ведмідь, рись, вовк, лісовий кіт(Сл.30).  А ще тритон карпатський, їжак вухатий, саламандра плямиста  ( або вогнена )  (Сл.31), що занесені до Червоної книги України .

          Наша група виготовила газету, з якої можна дізнатись цікаві факти про ці заповідники. Ми вивісимо її в коридорі для інших учнів , щоб вони також могли дізнатись і поповнили знання  про ці заповідники.

Запрошуємо групу  « Краєзнавців»

Ми приготували матеріал про заповідник Дніпропетровщини.

Дніпровсько-Орільський природний заповідник  (Сл.32)  Перший, і поки що єдиний природний заповідник на Дніпропетровщині народився в 1990 році.  В межах заповідника охороняються також 64 види рослин, віднесені до рідкісних видів Дніпропетровської області.  З метою збереження чудової природи  долини Дніпра та річки Оріль було створено цей заповідник . Нині це природоохоронна та науково-дослідна установа загальнодержавного значення. Тут працюють дослідники та науковці з метою збереження цінної природи цього краю.

        Цікаво, що нині Дніпровсько-Орільський заповідник – це так би мовити жива частинка природи, затиснута між промисловими гігантами - Дніпром і  містом Камянськ (Дніпродзержинськом). Переважна частина заповідника – це могутні дубові ліси(Сл.33). Однак рослинність тут доволі різноманітна.  Оригінальними рослинами є шафран(Сл.34), зірочник , біле латаття , плаваючий горіх , сальвінія плаваюча (Сл.35) .

       У заплавній частині заповідника знаходиться найбільша в регіоні колонія сірої чаплі та  журавля сірого (Сл.36). З червонокнижних птахів тут охороняються хижі птахи  орлан-білохвіст, скопа, змієїд (Сл.37), а ще   гоголь, кулик-сорока  (Сл.38). Дніпровсько-Орільська заплава віднесена до водно-болотних угідь міжнародного значення.

 

Слово надаємо групі  «Літераторам»   Наша група підбирала вірші , прислів'я про природу.

Прислів'я

Багато лісу - не рубай, мало лісу - зберігай, нема лісу - саджай.

Одна людина залишає в лісі слід, сотня – стежку, тисяча – пустелю.

Зрубали дерева – прощавай, птахи.

Бережеш дерево – бережеш життя.

Де знищується природа, там закінчується життя.


Вірш «Не хочу»  (А.Костецький)

Метелика ловити я не хочу:

Він – квітка неба, хай живе собі!

Хай крильцями барвистими тріпоче,

Щоб радісно було мені й тобі.

І квітку лісову не стану рвати,

Її додому я не понесу.

Бо вдома їй джмеля не погойдати,

І не попити ранками росу.

І не стеблинку, гілку чи травинку,

Я не ображу – це страшенний гріх!

Бо в кожній з них живе стрімка живинка,

Що світиться довірою до всіх.

***

Учись любити все навколо себе:

Траву і квіти, дощик, деревце,

Жучка і пташку, і блакитне небо,

І синьооке чисте джерельце.

Усе прийшло на білий світ, щоб жити,

Щоб дарувати радість і красу.

Учися дивуватись і любити

Чистеньку, мов перлиночка, росу.

Поглянь на світ – це дивовижна казка!

А квіти – це, мабуть, душа землі.

У кожній з них струмить любов і ласка,

Вони, неначе квіточки малі.

Яка земля! Чарівна, загадкова!

Вона мов мати. Ми – її дитя!

Любіть її природу пречудову

І збережіть на цій землі життя!

За чисті води, чисті ріки

Боротись будемо навіки,

Хай стане чистою земля,

Бо в ній господар – ти і я!


 

     Ми – школярі, малі жителі нашої країни. Ми - майбутнє планети Земля повинні піклуватися про природу рідного краю та всієї Землі. Ми склали пам’ятку, правила, а мовою дорослих – закони, рішення, за якими повинні жити ми і спонукати до цього інших.
 


https://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=ad2789553398c925b867a976be11554e&n=33&h=215&w=271

Не руйнувати мурашники та пташині гнізда

правила.jpg  

Не галасувати в лісі, не вмикати гучну музику

D:\Документы\Мама\картинки до заповідників\пр.jpg  

Не рвати рослини

D:\Документы\Мама\картинки до заповідників\п.jpg

 Не можна забирати тварин з постійного місця мешкання.

D:\Документы\Мама\картинки до заповідників\1.jpg

Не палити вогнищ

D:\Документы\Мама\картинки до заповідників\2.jpg

Не смітити

D:\Документы\Мама\картинки до заповідників\Не-ловити-метеликів-225x300.jpg

Не ловити метеликів.

D:\Документы\Мама\картинки до заповідників\Не-можна-ламати-гілочки-на-деревах-222x300.jpg  

Не ламати гілок дерев , кущів


 

Презентуємо цю пам'ятку нашим гостям


Кожного дня і кожну хвилинку
Оберігайте всяку звіринку.
Тільки добра їм потрібно бажати
І намагатись не ображати.
Право живих на життя поважайте,
З вдячністю працю тварин зустрічайте.
Хай кожна зустріч несе відкриття:
Ціннішого в світі нема, ніж життя


 

3. Вправа  " ТАК чи НІ"

  • Заповідники — великі ділянки лісів, полів, луків, степів, озер, на яких забороняється будь-яка діяльність людини, що завдає шкоди природі.
  • До найменших заповідників  належить Асканія - Нова.
  • У заповідниках дозволяється господарська діяльність людини.
  • У заповідниках тварини живуть на волі в природних умовах, самі влаштовують свої житла, виводять дитинчат.
  • Заказники — один із типів природоохоронних територій.

 

 Вправа « Третій "зайвий " »

  • Місто, заповідник, заказник.
  • Нарцис вузьколистий, підсніжник, тополя.
  •  Їжак вухатий, жук-олень, горобець польовий.
  • Дунайський, Чорноморський, Синевир.

VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія

— Що для вас означає «охороняти природу»? (Квітка асоціацій)


• Любити.   • Не руйнувати.  • Не вбивати.  • Не втручатися.  • Дбайливо ставитися.

• Берегти. • Вивчати   • Цінувати


Думаю, що починати охороняти природу треба почати з самого себе. Перед тим як зірвати квітку, зупинись, подумай, а чи не остання рослина цього виду на землі. 

VІІ . Домашнє завдання   С. 134–138.

 

 

Завантаження...
doc
Додано
30 січня 2018
Переглядів
8698
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку