Проектний день у початковій школі.Тема "Сніг". 3клас. Природознавство, літературне читання, математика, образатворче мистецтво.
План заняття
І. Фронтальна робота.
( відгадування загадок)
ІІ. Робота в групах.
а) Добір спільнокореневих слів за опорною схемою до слова – сніг.
б) Представлення підготовлених матеріалів.
в) Робота над визначенням зайвого слова.
ІІІ. Індивідуальна робота.
Робота над друкованим текстом.
ІV. Робота в групах.
а) Хвилинка читання.
б) Робота над формуванням питань до тексту.
в) Визначення споріднених слів з тексту.
V. Екскурсія в шкільний сад.
а)Спостереження.
б) Цікавинки – новинки.
VІ. Групова робота.
а) Робота над розв'язуванням задач на три дії.
б) Складання плану до задачі.
в) Складання числового виразу до задачі.
VІІ. Робота в групах.
а) Робота з деформованим текстом.
б) Створення моделей до спільнокореневих слів.
в) Складання вірша за словами – опорами.
VІІІ. Індивідуальна робота.
а) Малювання за змістом складеного вірша.
б)Знайти і вибрати потрібний малюнок.
ІХ. Презентація робіт.
Х. Виставка учнівських робіт.
План заняття
І. Фронтальна робота.
( відгадування загадок)
ІІ. Робота в групах.
а) Добір спільнокореневих слів за опорною схемою до слова – сніг.
б) Представлення підготовлених матеріалів.
в) Робота над визначенням зайвого слова.
ІІІ. Індивідуальна робота.
Робота над друкованим текстом.
ІV. Робота в групах.
а) Хвилинка читання.
б) Робота над формуванням питань до тексту.
в) Визначення споріднених слів з тексту.
V. Екскурсія в шкільний сад.
а)Спостереження.
б) Цікавинки – новинки.
VІ. Групова робота.
а) Робота над розв’язуванням задач на три дії.
б) Складання плану до задачі.
в) Складання числового виразу до задачі.
VІІ. Робота в групах.
а) Робота з деформованим текстом.
б) Створення моделей до спільнокореневих слів.
в) Складання вірша за словами – опорами.
VІІІ. Індивідуальна робота.
а) Малювання за змістом складеного вірша.
б)Знайти і вибрати потрібний малюнок.
ІХ. Презентація робіт.
Х. Виставка учнівських робіт.
Тема інтегрованого дня: Сніг.
Мета. Удосконалювати техніку виразного читання, сприймання та аналізу художнього тексту; розширювати уявлення про значення конкретних слів, збагачувати словниковий запас;
вміння знаходити в тексті спільнокореневі слова і визначати в них корінь, знаходити описи природи, аналізувати їх;
розвивати творчу уяву і образне мислення при складанні вірша і розв’язуванні текстових задач;
розвивати відчуття гармонії в природі, музиці та у створених ними малюнках;
виховувати в дітей спостереження за красою навколишнього світу.
Обладнання: збірка загадок, енциклопедія «Все про все», дидактичний матеріал,
індивідуальні картки, альбом, зошит, наочність, витинанки, опорна схема до теми уроку.
Зміст та завдання уроку
/ Читання, українська мова, математика, образотворче мистецтво/
І. Фронтальна робота.
Вчитель зачитує загадки, а учні записують відгадки.
Загадки
а) Гарна зірка сніжно – біла
На рукав мій залетіла,
Поки ніс її сюди.
Стала краплею води. (Сніжинка)
б) Махнула птиця крилом –закрила півсвіту чорним рядном. (ніч)
в) В нас зимою білим цвітом сад зацвів, неначе літом.(іній)
г) Як сіробокий кінь заіржав, то весь світ задрижав.(грім)
Вчитель пропонує підкреслити першу букву у кожному слові.
Учні самостійно підкреслюють і називають утворене слово.
Записують його каліграфічно в зошит.
Вчитель зачитує загадки.
Біле, як сорочка, пухнасте ,як квочка.
Крил не має, а гарно літає.
Що це за птиця, що сонця боїться? (Сніг)
Як борошно, він білий-білий,
Здається, світ укрився цілий,
Все падає, все нароста,
На села сиплеться й міста,
На гори, на ліси, на ниви –
Пухнастий, легкий, блискотливий.
Лягає майже нам до ніг. Із вати килим? Ні, це …..сніг
Вчитель запитує в учнів:
– Чи всі явища в природі відбуваються взимку?
Учні міркують і дають відповідь на питання вчителя.
Висновок. Вміють аналізувати і пояснювати про різні природні явища, які відбуваються в порах року.
ІІ. Робота в групах.
а) Добір спільнокореневих слів до слова – сніг.
**** ( овий)
** ( ур)
СНІГ **** ( овій)
**** ( овик)
**** ( опад)
Кожна об’єднана група зачитує записані слова.
Вчитель пропонує знайти зайве слово і пояснити його значення.
(снігур)
Вчитель ставить до учнів питання:
– А який сніг?
Учні добирають прикметники до слова – сніг.
Сніг – білий, блискучий, густий, іскристий, кудлатий, лапатий, пухнастий, кудлатий, мерехтливий, сипучий, м’який, смарагдовий.
Висновок. Вміють добирати споріднені слова і прикметники до даного слова.
ІІІ. Індивідуальна робота.
Робота над текстом.
В.Сухомлинський « Сніг»
Вчитель виразно читає, а учні уважно слідкують за текстом.
Додаток № 1
ІV. Робота в групах.
а) Хвилинка мовчазного читання.
б) Робота над формуванням питань до тексту.
Кожна об’єднана група формує по 3 питання для інших груп.
Послідовно учні з груп відповідають на поставлені питання до тексту.
в) Знайдіть у тексті споріднені слова.
Поясніть за якими ознаками ви їх розрізняєте.
Діти визначають у тексті споріднені слова.
Висновок. Учні правильно формують питання до змісту тексту і відповідають на поставлені питання.
V. Екскурсія в шкільний сад.
Спостереження за явищами природи взимку.
Діти розповідають короткі відомості про сніг , сніжинки, зачитують вірші.
Додаток № 2,3,4,5,6,7
Висновок. Учні знають про утворення сніжинок, значення снігу в природі,
вміють правильно висловлюватися від побаченого у шкільному саду.
VІ. Групова робота.
а)Робота над розв’язуванням задач на три дії.
Кожна об’єднана група розв’язує задачі за окремими текстовими даними.
Задачі
Скільки метрів бігової доріжки розчистили учні четвертого класу?
Олежик у 2 рази більше. А Василько зліпив у 3 рази менше, ніж Максимко та Олежик разом. Скільки сніжок зліпив Василько?
б) Групи складають числові вирази і план розв’язку до задачі.
Капітани команд записують числові вирази до задач на дошці.
Висновок. Три об’єднані групи правильно пояснюють хід розв’язку задач на три дії. Складають до них план розв’язку і числові вирази.
VІІ. Робота в групах.
а) Робота над деформованим текстом.
Учні в групах складають послідовно речення і записують правильно текст.
Кожна група зачитує свій текст.
Додаток № 8
б) Групи створюють моделі до спільнокореневих слів.
Вчитель проводить перевірку завдання.
в) Групи складають вірш за словами – римами.
Сніг – ліг
Кружляють – покривають
Зліпили – прикрасили
Об’єднані групи зачитують по черзі свої вірші.
Добирають заголовок до вірша.
Висновок. Кожна група створює моделі до спільнокореневих слів з тексту.
Вміло складають вірш за словами – римами.
VІІІ. Індивідуальна робота.
Учні створюють малюнки за змістом складеного вірша.
Висновок. Всі малюнки відповідають змісту складеного вірша.
ІХ. Презентація робіт.
Вибіркове коментування виконаної роботи учнем з кожної групи.
На дошці виставлені ілюстрації до теми уроку.
Додаток№ 9,10,11
Вчитель пропонує учням знайти зайвий малюнок і пояснити свій вибір.
Висновок. Вміють знаходити зайвий малюнок і пояснити свій вибір.
Х. Виставка учнівських робіт.
Учні розкладають на столах свої малюнки і діляться враженнями.
Додаток № 1
Зима. Діти прокинулися рано і побачили, що в хаті якось дуже біло стало.
–Сніг, сніг! - закричали вони, радіючи.
Виглянули у вікно. Справді: пухнастий сніг вкрив усю землю, дерева, квіти. Виглянуло сонечко, і сніг виблискує на сонці, неначе дорогий камінь. Вийшли діти з хати і зразу ж побігли на річку, що вже замерзла, й ковзаються. Та довго не можна бавитися надворі: холодно, ноги померзнуть, ніс побіліє, і тоді діти біжать у теплу хату грітися.
Малий Андрійко прокинувся вранці і побачив, що надворі стало біло -біло. Хлопчик був дуже малий, забув, який то сніг, і закричав:
–Ой скільки цукру розсипано!
Старші Андрійкові брати засміялися і внесли йому жменю снігу. Андрійко лизнув, скривився й каже:
–Холодне і не солодке.
Потім заліз на припічок і поклав туди сніг, щоб нагрівся. Після обіду Андрійко виліз на піч та враз як заплаче на всю хату. Мати й питає його:
–Чого це ти? Що там таке?
Андрійко відповідає:
–Хтось сніг забрав, я поклав його погрітися.
Усі засміялися, а Андрійко дивився на них і не знав, чого вони сміються.
В. Сухомлинський
Додаток № 2
ЧОМУ СНІГ БІЛОГО КОЛЬОРУ
Н
а початку світу сніг пішов до Бога, щоб він йому дав якийсь колір, але у Бога уже не було ніяких кольорів. Бог сказав: — Іди попроси у когось — нехай і тобі дадуть. Сніг так і зробив. Пішов він до трави і почав її просити, щоб дала йому свого зеленого кольору. А трава каже:
— Мій колір негарний, а якщо хочеш, то я тобі дам його трішки. І
дала трава йому трохи свого кольору.
Пішов він до пишної троянди і каже:
— Дай мені свого кольору.
А троянда на це:
— Я нікому не дам свого кольору, тому що він дуже мені пасує, я
дуже з ним красива.
Потім сніг пішов до маленької невеличкої фіалки. Попросив у неї теж кольору, вона йому дала свого фіолетового кольору, хоч і була вона невеличка і у неї цього кольору було не так вже і багато.
Бідний сніг пішов до маленького, красивого підсніжника і також просить про те, щоб він дав йому свого кольору.
А підсніжник каже: «Мій колір не такий гарний, але якщо подобається він тобі, то бери скільки хочеш».
І тепер ми бачимо, що сніг є білого кольору, а коли ще гарно присвітить сонечко, то він виблискує, мов. кришталь.
І ми бачимо той фіолетовий і зелений кольори, які сніг позичив у фіалки і травички. А за те, що підсніжник позичив снігу так багато і щедро свого кольору, тепер сніг із добротою ставиться до підсніжника і трави. І коли появляються перші проталини на землі, ми бачимо травичку і підсніжники, які сніг ніби оберігає від холоду.
Додаток № 3
ЧОМУ СНІГ БІЛИЙ
А чому на хвилях піна біла. В обох випадках ми маємо справу з водою, проте тут вона не прозора, тобто не пропускає світла, а біла. Сніг — це вода, що замерзла у вигляді дрібненьких, дуже гарних кришталиків. Усі вони розміщені так, що утворюють пухнасту масу, в якій не можуть лягти щільно один до одного. Якби кожний кришталик можна було відокремити від інших, світло проходило б через кожний із них так само вільно, як воно проходить крізь кусочок чистого льоду. Проте, коли кришталики утворюють купу фігурок, що обернені у різні боки, вони не затримують білого кольору, що падає на них, а цілком відбивають його, тому-то сніг і здається нам білим.
Я познаю мир: Дет. знцикл.: Химия.— М.: ТКО «АСТ», 1996.—С. 72—73.
Додаток №4
СНІГ
Сніг — тверді атмосферні опади, які випадають із хмар у вигляді сніжинок — снігових (льодяних) кристалів, дуже різних за формою, але мають в основі шестигранну пластину або шестигранний стовпчик. Діаметр сніжинок від долі 1 мм до кількох міліметрів. За температури повітря близько 0 °С можуть утворюватися, з'єднуючись під час зіткнення, великі лапаті сніжинки діаметром до кількох сантиметрів. Середня маса окремих сніжинок від 0,0001 до 0,003 г, великих сніжинок — до 0,2—0,5 г. У помірних і високих широтах сніг є типовим зимовим видом опадів і утворює сніговий покрив. Кількість снігу, що випав, вимірюється за допомогою опадоміра.
Большая советская энциклопедия.— Т. 3.—М.: Сов. энцикл., 1971.— С. 603
* * *
Сніг на північних і південних схилах горбів різний: на південних він щільніший і зернистий, а на північних— пухкий і сухий.
Біла ковдра вбереже землю в саду під час морозів тільки тоді, коли сніг буде пухким. Ущільнений сніг, як і лід,— поганий захисник від низьких температур.
Сніг не тільки тепла шуба, а й джерело вологи. Його шар завтовшки 50—60 см забезпечить, танучи, 15 відер води на кожний квадратний метр.
3. В. Друзь. Сходинки до пізнання навколишнього / / Початк. шк.— 1991.— № 1.— С. 77.
Додаток № 5
ЗНАЧЕННЯ СНІГУ
Добре хлібам під снігом! Зовні буває мороз до 20—ЗО градусів, а на землі під снігом — не більш як 2 градуси морозу. Така температура тримається під снігом всю зиму, до самої весни.
Навесні він розтане і зволожить ґрунт. А восени з полів колгоспники зберуть багатий урожай.
|У суворі морозні зими в снігу ховається багато птахів. Щовечора падають у сніг тетереви. У м’якій сніговій постелі вони сплять до ранку. І рябчики роблять так, і куріпки, і глухарі — найбільші птахи наших північних лісів.
Та не тільки птахи ховаються в сніг. Ховаються миші під снігом. Вони знаходять там собі різний корм: паростки і листя рослин, павуків, що заховалися в мох, різних комах. А то і ягідкою брусниці або журавлини поласують. Протягом усієї зими лежить у ар лозі ведмідь. У сніговому будиночку ховається під час негоди зайчик.
. З нього можна зліпити снігову бабу або ведмедя.
Додаток № 6
Якого кольору сніг
Білий – білий первосніг
На поля й на луки ліг.
А в садку глибокий,
Красунь синьоокий.
На березі ще й сосні – бірюзовий.
Так чині?
Жовто – золотавим припушило трави.
А під вечір на шибках
Сніг рожевий, наче птах…
Мов казкова птиця, та, що тільки сниться.(В. Конопелець)
* * *
Сніг іде
Тихо, тихо сніг іде,
Білий сніг, лапатий;
Ми у двір скоріш підем,
Візьмемо лопати.
Ми прокинем зранку
Стежку біля ґанку,
Вийде мама з хати
І почне питати:
Хто ж це так доріжку
Вміє прокидати?
***
Сніг
Сніг пухкий, наче вата,
Аж по ньому жаль ступати, –
Білий, чистий сніг. Г. Бойко
Додаток № 7
СНІЖИНКИ
Сніжинки можуть мати різні візерунки, розміри, але кожна з них має тільки шестигранну будову.
Є в природі сніжинки-крихітки, їх ледь помітно неозброєним оком. Ці сніжинки — голочки, випадають в Антарктиді, де дуже сильні морози. Інколи вони групуються по десять і більше, утворюючи так звані «їжачки». Трапляються сніжинки-велетні, розміром з долоню... У переважній більшості сніжинки невеликі. Найчастіше вони бувають у формі різних зірочок, пелюсток дивовижної квітки, орнаменту, стрілочок. Важко описати всю красу і багатство форм цих найтонших витворів природи. Проте нещодавно виявили, що в такій різноманітності є чіткі правила: сніжинки завжди шестигранні.
А. С. Волкова. Якщо уважно подивитися довкола. Зима.— К.: Грайлик, 1991.—С. 19.
Немов відтворення серпанку,
З паперу вирізані всі.
Ось перед вами витинанки –
Зразки чудової краси.
(Учні демонструють різні види витинанок.)
Додаток № 8
Сніговик
Радістю дітвора з сніговичка ліпила. Покрив навкруги сніг все.
Білосніжна настала зима. Вони до взялися всі роботи дружно
Діти на після уроків прогулянку пішли. Гарний сніговичок вийшов!
На усмішка радісна обличчях. Сміх лунав дітей дзвінкий.
Рекомендації до уроку
Для підготовки до уроку «Сніг» пропоную учням:
Література:
Текст « Сніг»
Зима. Діти прокинулися рано і побачили, що в хаті якось дуже біло стало.
–Сніг, сніг! - закричали вони, радіючи.
Виглянули у вікно. Справді: пухнастий сніг вкрив усю землю, дерева, квіти. Виглянуло сонечко, і сніг виблискує на сонці, неначе дорогий камінь. Вийшли діти з хати і зразу ж побігли на річку, що вже замерзла, й ковзаються. Та довго не можна бавитися надворі: холодно, ноги померзнуть, ніс побіліє, і тоді діти біжать у теплу хату грітися.
Малий Андрійко прокинувся вранці і побачив, що надворі стало біло -біло. Хлопчик був дуже малий, забув, який то сніг, і закричав:
–Ой скільки цукру розсипано!
Старші Андрійкові брати засміялися і внесли йому жменю снігу. Андрійко лизнув, скривився й каже:
–Холодне і не солодке.
Потім заліз на припічок і поклав туди сніг, щоб нагрівся. Після обіду Андрійко виліз на піч та враз як заплаче на всю хату. Мати й питає його:
–Чого це ти? Що там таке?
Андрійко відповідає:
–Хтось сніг забрав, я поклав його погрітися.
Усі засміялися, а Андрійко дивився на них і не знав, чого вони сміються.
В. Сухомлинський
Тест до тексту
Перевір, як ти зрозумів(ла) прочитане.
1.Коли прокинулись діти?
а) вночі; б) зранку; в) опівдні
2. Що вкрив пухнастий сніг?
а) усю землю, дерева, кущі;
б) усю землю, хату, подвір’я;
в) усю хату, подвір’я, дерева
3. Закінчи речення
Сніг виблискує на сонці, …
а) наче діамант; б) наче дорогий камінь; в) наче кришталь
4. Під час прогулянки діти побігли:
а) на озеро; б) на річку; в) на ставок
5. Хто прокинувся вранці?
а) Малий Василько; б) Малий Данилко; в) Малий Андрійко
6. Що закричав хлопчик?
а) Ой скільки муки розсипалось!
б) Ой скільки цукру розсипалось!
в) Ой скільки пудри розсипалось!
7. Для чого хлопчик поклав сніг на припічок?
Поклав туди сніг:
а) щоб нагрівся; б) щоб заховати; в) щоб зберігся
8. Допиши речення.
Хтось сніг забрав, я … … .
9. Поміркуй і доповни текст.
Чого сміялись діти?